WSPiA RZESZÓW II ROK MGR 2012/2013 – GW 02 BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE

NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » FUNDUSZE STRUKTURALNE, PRZYGOTOWANIE I SYSTEM FINANSOWANIA PROJEKTÓW UE » ZALICZENIE

Przejdz do dołu strony<<<Strona: 2 / 6>>>    strony: 1[2]3456

zaliczenie

  
Erni
15.04.2012 12:12:42
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Tarnów

Posty: 33 #919692
Od: 2011-10-31
Jak zerówka jest o godz 17 jak ja mam zapisane że o 10 ? Zostało coś zmienione czy jak ?
  
Electra29.03.2024 14:54:05
poziom 5

oczka
  
toshiba_
15.04.2012 19:18:11
poziom 5



Grupa: Użytkownik

Posty: 574 #920136
Od: 2011-11-7
nawet w gabocie wisie ze o 17 z tego co widzialam wesoły
_________________
what dosen't kill you makes you a cold bitch
  
Alio
15.04.2012 19:57:56
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 285 #920172
Od: 2011-11-7
postępowanie sądowoadministracyjne jest w maju a fundusze w czerwcu
  
Aga
16.04.2012 08:43:04
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 73 #920539
Od: 2011-10-18
A z kąd wiecie z e do zerowki moga podejsc tylko te osoby z listy??? Moze starosta się wypowie na ten tematwesoły
  
00haribo00
16.04.2012 10:25:35
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 104 #920592
Od: 2012-2-25
nawet jesli moga podejsc wszyscy tylko np Ci z lity jak dostana 2 to im nie zostaie wpisana to to zadna udogodninie dla reszty ktorzy niesa na lisci a dotana 2 bo pozniej beda miec poprawke wiec np ja wybieram sie dopiero na czerwiec bo jest wiecej czas na nauke a zbliza sie egz u dr Sawuły
no chyba ze juz umiecie wiec powodzenia wesoły pozatym wybiera sie ktos w czerwcu?
  
grazyna82
19.04.2012 18:03:18
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 51 #923093
Od: 2011-12-2
Czy ktoś mógłby wrzucić notatki, były na ksero , ale był taki tłum że odstąpiłam , a na poczcie nie mogę znależć. PILISS niech ktoś mnie poratuje
  
ulka096
20.04.2012 16:02:40
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 48 #923655
Od: 2011-10-17
Przyłączam się do prośby, niestety nie mam jak na razie pojechać do rzeszowa. Proszę podzielcie się z bliźnim!
  
baunsiarz
30.04.2012 20:52:50
poziom 4

Grupa: Administrator 

Posty: 203 #929721
Od: 2011-10-5
Wiadomo kiedy można spodziewać się wyników z zerówki ?
  
studentka22
30.04.2012 21:34:30
Grupa: Użytkownik

Posty: 24 #929764
Od: 2011-10-24
jak wrażenia po zerówce??
  
kasia
30.04.2012 23:19:43
poziom 3



Grupa: Użytkownik

Posty: 164 #929832
Od: 2011-12-6
starosta mówił po zerówce że do dwóch tygodni trzeba będzie czekać na wyniki

a wrażenie hmm nie powiem bo magister nie pilnowała jakoś strasznie, przynajmniej nie w pierwszej grupie piszącej, ale po oddaniu kartek dokładnie sprawdzała czy wróciło do niej tyle testów ile dała na salę do piszących
  
Aga
02.05.2012 12:38:39
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 73 #930655
Od: 2011-10-18
hmm a mozna wiedziec mniej wiecej co bylo?
  
Electra29.03.2024 14:54:05
poziom 5

oczka
  
kasia
02.05.2012 15:33:48
poziom 3



Grupa: Użytkownik

Posty: 164 #930783
Od: 2011-12-6
były pytania o jakieś inwestycje, ja np miałam o drogi wojewódzkie i trzeba było wybrać który program operacyjny pod to podchodzi
na powtórce dawała przykłady właśnie z tego
były pytania o inicjatywy wspólnotowe, były też czym się zajmują poszczególne fundusze np EFS finansuje: i wymienione było 4 odpowiedzi
  
mg007
02.05.2012 19:02:53
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 195 #930850
Od: 2012-2-26
a ma ktos jakies notatki ???
  
zigzag
04.05.2012 10:36:15
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 95 #931852
Od: 2011-10-17
    mg007 pisze:

    a ma ktos jakies notatki ???


ponawiam pytanie, może znajdzie się ktoś dobry kto wrzuci jakieś materiały z tego przedmiotu ??oczko
  
grazyna82
04.05.2012 11:11:55
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 51 #931876
Od: 2011-12-2
POLITYKA STRUKTURALNA UE
Lata 2000-2006
Polityka strukturalna UE to fundusze strukturalne, inicjatywy wspólnotowe, fundusz spójności

1. Podział budżetu UE
Wspólna Polityka Rolna - WPR
Polityka Spójności – PS
Programy Horyzontalne – PH
Programy Wspólnotowe - PW
Programy Sektorowe – Psek

FUNDUSZ STRUKTURALNE UE
1. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego – EFRR
2. Europejski Fundusz Społeczny – EFS
3. Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej – EFOiGW
4. Europejski Fundusz Finansowy Instrument Rozwoju Rybołówstwa - EFIRR

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego – EFRR – szeroko pojęta infrastruktura (gosp komunalna, szkolnictwo wyższe, oświata, kultura, sport, turystyka, rekreacja, ochrona zdrowia, inwestycje w małe i średnie podmioty gospodarcze, pomoc techniczna i doradztwo dla piszących programy operacyjne, doradztwo dla małych i średnich firm, fundusze gwarancyjne, informatyzacja)
Europejski Fundusz Społeczny – EFS – szeroko rozumiane zasoby ludzkie – aktywne formy walki z bezrobociem, szkolenia, stypendia, przekwalifikowania, wsparcie dla osób wykluczonych społecznie, środki na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej, wsparcie osób niepełnosprawnych itp..
Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej – EFOiGR - środki dla rolników i obszarów wiejskich – dopłaty bezpośrednie, agroturystyka, dywersyfikacja produkcji, modernizacja gospodarstwa rolnego, zakup nowego sprzętu ,renta strukturalna, dotacje dla młodego rolnika, doradztwo i szkolenia rolników, dotacje dla mikro-przedsiębiorstw prowadzących działalność gosp. na obszarach wiejskich itp.
Europejski Fundusz Finansowy Instrument Rozwoju Rybołówstwa - EFIRR – rybołówstwo – ochrona środowiska, zarybianie i hodowla, flota rybacka, przetwórstwo, itp.

Cele polityki strukturalnej – 3 cele priorytetowe – są to kryteria w oparciu o które poszczególne regiony w krajach UE zostały podzielone i przypisane do polityki spójności
Cel 1 – regiony najbiedniejsze – NUTS2 (produkt krajowy brutto na 1 mieszkańca nie przekracza 75% średniej UE lub gęstość zaludnienia <8 osób na km2)
Finansowane z wszystkich 4 funduszy
NUTS – to jednostka statystyczna (NUTS1- kraj, NUTS2-w RP województwo)

Cel 2 – problemy natury strukturalnej – upadające gałęzie przemysłu, rolnictwo, rybołówstwo
Finansowane z EFOiGR+EFS; EFRR+ EFS; EFIRR+EFS

Cel 3 – wspieranie polityki systemów kształcenia, szkolenia, zatrudnienia, dostosowanie do potrzeb rynku pracy
Finansowane tylko z EFS
Wszystkie województwa w Polsce w perspektywie finansowej 2000-2006 i 2007-2013 są objęte celem 1.
Fundusze strukturalne w RP wdrożono z dnia 1.1.2004 r.

INICJATYWY WSPÓLNOTOWE

1.URBAN – wsparcie inwestycyjne dla miast - Finansowane z EFRR
2.INTERREG- współpraca między regionami, obszarami przygranicznymi, międzynarodowa - Finansowane z EFRR
3.EQUAL – wyrównanie szans miedzy grupami społecznymi (bezrobotni, bezdomni, mniejszości narodowe) Finansowane z EFS
4.LEADER – dot. obszarów wiejskich (ośrodki kultury, różne inicjatywy społeczne) Finansowane z EFOiGR

W latach 2004-2006 RP korzystała z INTERREG i EQUAL

FUNDUSZ SPÓJNOŚCI – duże projekty w dziedzinie transportu i ochrony środowiska o zasięgu międzynarodowym

Zasada n+2 – środki przeznaczone w 2004 r (n) muszą być wydane do roku 2006
Zasada trwałości projektu – 5 lat od zakończenia projektu monitoruje i kontroluje się czy cele projektu zostały zachowane – gdy nie to należy zwrócić środki wraz z odsetkami
Agenda 2000 – dokument ważny dla Polski – zarezerwowano środki i podjęto decyzję o rozszerzeniu UE o 10 dodatkowych krajów.

Programy przedakcesyjne - wdrożone w latach 2000 – 2003
PHARE- środki inwestycyjne, kapitał ludzki
SAPARD- dla obszarów wiejskich
ISPA – program dla dużych projektów w dziedzinie transportu i ochrony środowiska
Podst: Rozporządzenie Rady 1260/1999 z 21.6.1999 wprowadzające ogólne przepisy w sprawie funduszy strukturalnych – dotyczy wszystkich funduszy strukturalnych


Podstawowe zasady funkcjonowania funduszy strukturalnych:

1.Zasada subsydiarności (pomocniczości) – fundusze wspierają tylko te dziedziny w których nie radzi sobie kraj.
2.Zasada koncentracji – podział budżetu unijnego wg strategii – narodowego planu rozwoju, szczegółowa diagnoza stanu istniejącego, kierunki rozwoju, koszty i czas.
3. Zasada programowania wieloletniego – programy opracowujemy na okresy 7 letnie oraz dokumenty jakie przygotowujemy.

DOKUMENTY
Podstawy Wsparcia Wspólnoty – dokument przyjęty przez KE w uzgodnieniu z państwem członkowskim - zatwierdza KE

(Programy Operacyjne) - w Polsce to narodowy plan rozwoju
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw – inwestycje w podmiotach gospodarczych, środki na nowe technologie, badania, infrastrukturę, parki przemysłowe, przygotowanie terenów i obiektów pod potrzeby przedsiębiorstw, fundusze kapitałowe – finansowany przez EFRR

Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich i Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL - finansowany przez EFS

Sektorowy Program Operacyjny Transport - finansowany przez EFRR i fundusz Spójności

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego i Inicjatyw INTERREG – wzmocnienie potencjału rozwojowego regionów i przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów - finansowany przez EFRR i EFS

Instytucja zarządzająca narodowym planem rozwoju w RP to Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, które powołuje do życia instytucje wdrażające (są one różne w zależności od programów (ministerstwa branżowe, Zarząd Województwa, Wojewoda), które z kolei powołują instytucje wdrażające II stopnia (agendy rządowe).
4.Zasada partnerstwa- konsultacje z partnerem społecznym (KM, KS)
Komitet monitorujący ( przedstawiciele: instytucji zarządzającej, życia gospodarczego, zw. Zawodowych, zw. Wyznaniowych itp.) – opiniuje dokumentację, analizuje na bieżąco czy wskaźniki SA osiągalne, określa kryterium oceny projektu.
Komitet Sterujący – skład podobny jak KM – zajmuje się lista rankingową projektów. – nie występuje w nowej perspektywie finansowej w latach 2007-2013
5.Zasada dodatkowości – pomoc UE uzupełnia środki brakujące (budżet państwa, budżet samorządu terytorialnego.
Wkład finansowy funduszy: jednocześnie pomoc można otrzymać tylko z jednego funduszu; działania lub operacja może korzystać tylko z jednego celu; nie można korzystać z funduszu spójności i jednocześnie z 1,2 lub 3 celu; max 75% całkowitego kosztu i przynajmniej 50% wydatków publicznych, jeśli program jest objęty funduszem spójności to wkład Wspólnoty może wzrosnąć do 80% całkowitego kosztu.

Koszt Kwalifikowany = Podstawa naliczenia dotacji

Narodowy Plan Rozwoju - zatwierdza kraj członkowski
Podstawy Wsparcia Wspólnoty –zatwierdza KE
Programy Operacyjne - zatwierdza KE
Uzupełnienie Programu Operacyjnego (uszczegółowienie programu operacyjnego) zatwierdza KE

Fundusz Spójności – programy w oparciu o produkt krajowy brutto

Wykład II
Polityka spójności w latach 2007-2013

FUNDUSZ STRUKTURALNE UE
pozostają
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego – EFRR
Europejski Fundusz Społeczny – EFS

Zlikwidowano i włączono do wspólnej polityki rolnej
Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej – EFOiGW
Europejski Fundusz Finansowy Instrument Rozwoju Rybołówstwa - EFIRR

INICJATYWY WSPÓLNOTOWE

Zlikwidowano a inicjatywę INTERREG podniesiono do rangi celu

Fundusz Spójności pozostaje

Cele polityki strukturalnej
Cel 1 – Konwergencja – zmieniono nazwę, warunki pozostają takie same
Finansowane z wszystkich 4 funduszy

Cel 2 – Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie – powstał z połączenia celów 2 i 3 z poprzedniej perspektywy finansowej

Cel 3 – Europejska Współpraca Terytorialna – inicjatywę INTERREG podniesiono do rangi celu
W poprzedniej perspektywie finansowej nie można było łączyć celów, w obecnej:
Region przypisany do celu 1 nie może być objęty celem 2 ale może być przypisany do celu3 ( nie można łączyć celów 1 i 2, ale może być 1 i 3; 2 i 3

Dokumenty

Stare Nowe
NPR - zatwierdza kraj członkowski SWdS – wydaje KE
PWW –zatwierdza KE NSRO- wydaje kcz. negocjowany i akcept. KE
PO - zatwierdza KE PO- opracowuje kcz. akcept. KE
UPO- zatwierdza KE SOOP – wydaje i akceptuje kcz.

SWdS – Strategiczne Wytyczne dla Spójności
NSRO- Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia
PO – Programy Operacyjne
SOOP – Szczegółowy Opis Osi Priorytetowej

Programy Operacyjne

Stare Nowe
ZPOWKP fin EFRR POIG – finansowany EFRR
SPORZL – fin przez EFS POKL- finans. przez EFS
SPOT – fin EFRR+FS POIŚ- – fin EFRR+FS
SPO Rolny- fin EFOiGR PROW – fin prze fundusz rolny
SPO Ryb- fin EFIRR PRR – fin prze fundusz ds. ryboł.

POIG – Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
POKL - Program Operacyjny kapitał Ludzki
POIŚ - Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
PROW – Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
PRR – Program Rozwoju Rybołówstwa

Można łączyć EFRR z F. Spójności, nie wolno łączyć EFRR z EFS

Wszystkie projekty inne niż duże bez względu na to czy są finansowane z EFS czy
F Spójności są akceptowane na szczeblu krajowym
Projekt duży – wartość powyżej 50 mln EURO, a przypadku projektów z dziedziny ochrony środowiska powyżej 25 mln EURO.
Definicja dużego projektu nie dotyczy EFS

Program Operacyjny kapitał Ludzki – podzielono na 9 osi (5 osi priorytetowych wdrażanych centralnie i 4 osie regionalne, podzielone i przypisane do poszczególnych województw) – finansowany tylko przez EFS.

Zarządzanie
W latach 2000-2006 każdorazowo w programie wskazywano priorytety, były one dzielone na działania np.: infrastruktura – działanie na rzecz ochrony środowiska, drogi, wówczas budżet musiał być na to działanie rozpisany, natomiast w obecnej perspektywie finansowej (2007-2013) koncentrujemy się tylko na priorytecie, nie dzielimy na działanie realizowane w ramach tych priorytetów, o tym decyduj kraj członkowski.
Bardziej elastyczne reguły kwalifikowalności kosztów
W poprzednim okresie było szczegółowe rozporządzenie definiujące wszystkie wydatki, które możemy wpisać do podstawy naliczania dotacji i każdy kraj musiał restrykcyjnie go przestrzegać.
W nowym Rozporządzeniu ogólnym zapisano jedynie, że kraj członkowski samodzielnie decyduje o tym jakie wydatki możemy zaliczyć do podstawy naliczania dotacji, a jakich wydatków zaliczyć nie wolno. Każdy kraj członkowski został zobowiązany na mocy tego rozporządzenia do opracowania i przyjęcia krajowych wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków.
Wyjątkiem są projekty, które są realizowane i współfinansowane ze środków w ramach europejskiej współpracy terytorialnej (z uwagi na to że dotyczy kilku krajów).
Nie zmieniły się zasady (7-letni okres, wydatkowości, partnerstwa, współfinansowania, ewaluacji itp.).
Podstawy prawne:
Akt podstawowy – Rozporządzenie Rady WE nr 1083/2006
Akt y szczegółowe – Rozporządzenie (WE) PE i R nr 1080/2006 – dot. EFRR
– Rozporządzenie (WE) PE i R nr 1081/2006 – dot. FS
– Rozporządzenie (WE) PE i R nr 1082/2006 – dot. EFS
Rozporządzenie KKE 1828/2006 z 8.12.2006 – wykonawcze do Rozporządzenia Rady 1083/2006
Rozporządzenie KKE 1828/2006
• Określenie celów do których odnoszą się fundusze strukturalne;
• Dostępne zasoby finansowe i kryteria ich alokacji;
• Szczegółowe zapisy dot. zasad rządzących polityką spójności;
• Wspólne rozwiązania dot. programowania (jakie dokumenty, co w nich powinno być, przez kogo opracowane) zarządzania finansowego, monitorowania i kontroli oraz oceny wdrażanych programów.

IDYKATYWNY WYKAZ =orientacyjny, przypuszczalny

Po zlikwidowaniu inicjatyw wspólnotowych, które były w poprzedniej perspektywie finansowej powstały nowe inicjatywy KE:
1. Inicjatywa JEREMIE – zakłada zaangażowanie Grupy Europejskiego Banku Inwestycyjnego (fundusz pożyczkowy dla małych i średnich firm);
2. Inicjatyw JASPERS – pomoc ekspercka w zakresie przygotowania projektów, adresowana przede wszystkim do nowych krajów członkowskich. Jest to wspólna inicjatywa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju i Komisji Europejskiej – dotyczy ona dużych projektów w sektorze transportu i ochrony środowiska;
3. Inicjatywa JESSICA – ma na celu wspieranie inwestycji na obszarach miejskich. Ma funkcjonować w postaci specjalnych funduszy (rozwoju miejskiego, holdingowych). Jest to również inicjatywa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju i Komisji Europejskiej.

Poziom dofinansowania
- minimalny próg to 20% kwalifikowanych wydatków publicznych, max to 85%;
-dany projekt w danym momencie może być dofinansowany tylko z jednego funduszu w ramach jednego celu.
W dokumencie pt. „Linia demarkacyjna” określono dodatkowe wymagania dla każdego projektu, wprowadzono obowiązek prowadzenia kontroli krzyżowej.

Dla każdego projektu gdzie osiąga się jakiekolwiek dochody musi być wyliczona tzw. Luka finansowa.
Luka finansowa – to ta część kosztu całkowitego inwestycji, której źródłem finansowania nie mogą być przyszłe dochody.
Przykład obliczania Luki finansowej:
Wartość inwestycji = 10mln
Wartość bieżąca przyszłych dochodów = 1,5 mln
Zdyskontowana wartość nakładów = 9,5 mln
Luka finansowa = 9,5-1,5=8 mln = 80%
Podstawa wyliczenia dotacji 10 mln x 80% = 8 mln
Wkład funduszu 8 mln x 85% = 6,8 mln = 68%
Wyjątki od tej zasady;
- gdy koszty przewyższają dochody (strata),
- gdy opłaty pochodzą bezpośrednio od użytkownika,
- nie dotyczy to projektów objętych pomocą publiczną – wówczas obligatoryjnie dotacja wyniesie 50%.

Kwalifikowalność wydatków

1. Państwa członkowskie zobowiązane są do wprowadzenia zasad kwalifikowalności na poziomie krajowym – całkowita wartość inwestycji dzielimy na koszty kwalifikowane i koszty niekwalifikowane
np.:
wartość VAT kwalifikowane niekwalifikowane
1000 220 1000 220
2. Dany wydatek może być uznany za kwalifikowany tylko wówczas, gdy zostanie on poniesiony w ramach projektu realizowanego na mocy decyzji instytucji zarządzającej programem operacyjnym i zgodnie z kryteriami ustalonymi przez komitet monitorujący.

Trwałość projektu
Projekty współfinansowane z funduszy nie mogą podlegać znaczącym modyfikacjom w ciągu 5 lat od daty zakończenia ich realizacji (3 lat w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw).

Znacząca modyfikacja – to takie zmiany, które zaistniały w trakcie realizacji projektu lub po jego zakończeniu, które mają wpływ na charakter tego projektu, warunki jego realizacji, mogą powodować uzyskanie nieuzasadnionych korzyści poprzez beneficjenta lub charakteru własności tej infrastruktury, która powstała w ramach tego projektu np.: wybudowana w ramach projektu hala produkcyjna została wydzierżawiona.

Nieprawidłowość – naruszenie przepisów prawa wspólnotowego, które powoduje lub mogłoby spowodować w budżecie UE w drodze finansowania nieuzasadnionego wydatku.

Podejrzewane nadużycie - nieprawidłowość dająca podstawy do wszczęcia postępowania sądowego lub administracyjnego na szczeblu krajowym, w celu ustalenia czy miało miejsce działanie umyślne.
Zasady pomocy
Zasada komplementarności – fundusze zapewniają pomoc, która uzupełnia działania krajowe, w tym działania na poziomie regionalnym i lokalnym.
Zasada spójności – wszystko co realizujemy z funduszy unijnych musi być spójne z politykami i priorytetami Wspólnoty (strategia lizbońska – polityka i priorytet).
  
zigzag
04.05.2012 11:14:06
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 95 #931878
Od: 2011-10-17
podziękował bardzo szczęśliwy
  
Alio
04.05.2012 13:42:53
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 285 #931993
Od: 2011-11-7


Ilość edycji wpisu: 3
[quote] ponawiam pytanie, może znajdzie się ktoś dobry kto wrzuci jakieś materiały z tego przedmiotu ??oczko[/quote]

wrzucam swoje notatki - może się wam przydadzą wesoły

WYKŁAD I, 04.12.11

Literatura:
1. Ministerstwo Rozwoju Strukturalnego ---> strona internetowa (zakładka fundusze strukturalne)
2. Materiały z wykładów


Okres 2000 - 2006

odpisy od podatków + składki państw członkowskich = budżet UE

I. Wspólna Polityka Rolna - ma najwięcej środków
II. Wspólna Polityka Spójności (Regionalna)
III. Polityki Sektorowe
IV. Środki przeznaczone dla krajów trzecich (kraje stowarzyszeniowe, kraje które chcą być
przyjęte do UE).

I. Wspólna Polityka Rolna to:
a) pomoc dla rolnika - środki na inwestycje, dodatki, renty strukturalne i premie dla młodych rolników, programy rolno-przemysłowe, przetwórstwo rolno-spożywcze
b) pomoc dla obszarów wiejskich - pomoc dla mieszkańców, dla jednostek samorządu terytorialnego i na rozwój infrastruktury

II. Wspólna Polityka Spójności - przeznaczone na nią środki stanowią 1/3 budżetu UE.
W skład wchodzą tutaj:
1. Fundusze strukturalne
2. Inicjatywy wspólnotowe
3. Fundusze spójności

1260/99 - Rozporządzenie Rady z 1999 roku określiło ogólne zasady wydatkowania środków w ramach polityki spójności UE


Są cztery fundusze strukturalne:

 Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - to fundusz inwestycyjny. Środki przeznaczone są na: infrastrukturę transportową, (komunikacyjną: drogi, mosty, koleje), infrastrukturę z dziedziny ochrony środowiska (oczyszczalnie, wodociągi, gospodarka odpadami), naukę i szkolnictwo wyższe (wszystkie szczeble szkół), kulturę, ochronę zdrowia, bezpieczeństwo (np. budowa wałów przeciwpowodziowych, sprzęt na likwidowanie skutków, straż pożarna), sport
i turystykę, gospodarkę (pomoc dla przedsiębiorstw, pieniądze na rozwój małych
i średnich przedsiębiorstw, kompleksowe uzbrojenie terenu pod przedsiębiorstwa, inkubatory technologiczne, wsparcie dla instytucji około biznesowych - agencje rozwoju regionalnego, dla przedsiębiorców którzy chcą wchodzić na rynki międzynarodowe, środki na pokrycie udziału w targach, misjach gospodarczych, środki na materiały promocyjne)

 Europejski Fundusz Społeczny (EFS) - fundusz pozainwestycyjny, inwestycja
w człowieka (kapitał ludzki). Środki przeznaczone są na: szkolenia, wyrównywanie szans na przekwalifikowania, szkolenia informatyczne, pomoc dla dzieci w szkołach - stypendia - dotyczy szkół średnich i wyższych, przedszkola - na prowadzenie dodatkowych zajęć, aktywne formy walki z bezrobociem - prace interwencyjne, straże, środki na utworzenie nowego lub własnego miejsca pracy (działalność gospodarcza), pomoc dla osób niepełnosprawnych PEFRON, spółdzielnie socjalne - jest to grupa osób, która coś robi i sprzedaje to między sobą, np. lepienie pierogów, sprzedaż, dzielenie się zyskami.

 Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) - środki przeznaczane są na: wsparcie rolnika i obszarów wiejskich, inwestycje
w gospodarstwa rolne, tworzenie mikroprzedsiębiorstw, inwestycje na obszarach wiejskich, LEADER

 Finansowy Instrument Wsparcia Rybołówstwa (FIWR) - środki przeznaczane są na: rybołówstwo, likwidację kutrów, przetwórstwo ryb, środki na rewitalizację terenów uzależnionych od rybołówstwa, modernizację floty, rybołówstwo śródlądowe


Po 2000 roku Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) włączono do Wspólnej Polityki Rolnej.
Finansowy Instrument Wsparcia Rybołówstwa (FIWR) włączono do Polityki Rybołówstwa.
Od 1 stycznia 2004 roku zostaliśmy objęci Polityką Spójności, a od 1 maja 2004 roku obowiązuje nas program na lata 2000-2006.
W okresie 2000-2009 roku zostaliśmy objęci programami przedakcesyjnymi np. programem Agenda 2000. Podjęto ostateczną decyzję o poszerzeniu wspólnoty o 10 krajów na programy akcesyjne.

Trzy programy przedakcesyjne:
PHARE - programy inwestycyjne, EFS
SAPARD - program pomocowy dla rolnika, obszarów wiejskich i rybołówstwa
ISPA - wsparcie dla transportu i ochrony środowiska (fundusz spójności)


3 cele Polityki Spójności:

1. Wsparcie dla regionów najuboższych - czyli takich, których produkt krajowy brutto na jednego mieszkańca nie przekracza 75% środków unijnego produktu krajowego brutto na jednego mieszkańca.

NUTS - jednostka statystyczna w oparciu o którą podzielono całą wspólnotę na poszczególne obszary.
NUTS I - zasięg krajowy,
NUTS II - zasięg regionalny w Europie, a w Polsce województwo
Badamy PKB na 1 mieszkańca w województwie
Wszystkie regiony w Polsce objęto celem 1.

W okresie 2007-2013 najbiedniejszymi regionami w całej Unii Europejskiej to:
woj. podkarpackie, podlaskie, lubelskie, warmińsko-mazurskie, świętokrzyskie
W okresie 2014-2010 wszystkie oprócz woj. mazowieckiego czyli:
woj. zachodnio-pomorskie, pomorskie, warmińsko-mazurskie, podlaskie, wielkopolskie, kujawsko-pomorskie, lubuskie, dolnośląskie, opolskie, łódzkie, śląskie, świętokrzyskie, małopolskie, lubelskie, podkarpackie.


2. Wsparcie dla regionów, w których występują problemy natury strukturalnej:
• tereny uzależnione od upadających gałęzi gospodarki - stocznie, kopalnie. Regiony były objęte dwoma funduszami: EFS, EFRR ponieważ pozostaje majątek, który nowy przedsiębiorca musi zrewitalizować (w postaci budowli),
• regiony uzależnione od rybołówstwa objęte funduszami: EFS, FIWR,
• regiony uzależnione od rolnictwa objęte funduszami: EFS, EFOiGR.

3. Wsparcie dla regionów, w których występują problemy z systemem kształcenia
i zatrudnienia np. niedostosowany system kształcenia do warunków pracy. EFS zajmuje się pomocą w przekwalifikowaniu, zmianie systemu kształcenia.

Celów nie można łączyć. /region zakwalifikowany do celu pierwszego nie może być wspierany przez cel drugi i trzeci.

INICJATYWY WSPÓLNOTOWE
Cztery inicjatywy funkcjonujące na szczeblu wspólnoty (środki nie są podzielone na województwa itp.):
 INTERREG - dotyczy współpracy przygranicznej, międzyregionalnej
i międzynarodowej. Źródłem finansowania inicjatyw są fundusze. W tym przypadku EFRR. Projekty finansowane z INTERREGU:
 projekty inwestycyjne: przejścia graniczne, drogi dojazdowe i służby z tym związane,
 projekty "ludzie dla ludzi" - wymiana doświadczenia pomiędzy regionami
np. wymiana w dziedzinie kultury, wymiana doświadczeń pomiędzy regionami unijnymi a krajowymi np. o tworzeniu społeczeństwa i jego funkcjonowaniu (była wdrażana w latach 2000 - 2006).
 EQUAL - wyrównywanie szans pomiędzy grupami dyskryminowanymi, finansowane z EFS; wsparcie grupy, w której są problemy społeczne np. osoby, które długotrwale pozostają bezrobotne; wyprowadzenie osób z nałogu. EQUAL składał się z dwóch części:
 komponent krajowy,
 współpraca międzynarodowa.
 LEADER - źródłem finansowania jest EFOiGR (nie był realizowany w latach
2004 - 2006).
 URBAN - fundusz inwestycyjny dla obszarów wiejskich (nie realizowany w Polsce). Źródłem finansowania jest EFRR.

W latach 2007 - 2013 nie mamy inicjatyw wspólnotowych.
ETW - Europejska Współpraca Terytorialna zamiast INTERREGU.
PO KL - Program Operacyjny Kapitał Ludzki zamiast EQUAL.
LEADER został włączony do WPR - Wspólnej Polityki Rolnej i dzisiaj jest jedną z osi priorytetowych programu operacyjnego rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007 - 2013

W okresie 2007 - 2013 Komisja Europejska wprowadziła do inicjatywy URBAN trzy inicjatywy gospodarcze:
 JESSICA - fundusz inwestycyjny na obszarach miejskich. Inicjatywa ta jest instrumentem inżynierii finansowej opracowanym przez Komisję Europejską, Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) oraz Bank Rozwoju Rady Europy (CEB).
W Polsce JESSICA jest wdrażana regionalnie w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO). Zdecydowana większość RPO posiada zapisy umożliwiające wdrożenie inicjatywy, jednak dotychczas decyzję taką podjęło 5 województw: wielkopolskie, zachodniopomorskie, śląskie, pomorskie oraz mazowieckie.
 JEREMIE - jest wspólną inicjatywą Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej oraz Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego (EFI), z udziałem Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) w ramach Grupy EBI, na rzecz wspierania lepszego dostępu do finansowania rozwoju mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw
w ramach polityki regionalnej. W Polsce Inicjatywa JEREMIE nie stanowi dodatkowych środków z Unii Europejskiej, ale wyodrębniona jest ze środków
w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2007-2013 przeznaczonych na rozwój przedsiębiorczości.
 JASPERS - Inicjatywa JASPERS opiera się na partnerstwie zawartym pomiędzy Komisją Europejską (Dyrekcją Generalną ds. Polityki Regionalnej), Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI), Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR). Jest to instrument wsparcia technicznego dla dwunastu państw, które przystąpiły do UE w latach 2004 i 2007. Zapewnia zainteresowanym państwom członkowskim wsparcie konieczne do przygotowania szeroko zakrojonych projektów wysokiej jakości, które będą współfinansowane z funduszy UE.


FUNDUSZ SPÓJNOŚCI
Badamy PKB w całym kraju. Jeśli jest mniejszy niż 90% średniego unijnego PKB.
FS ma zasięg krajowy i międzynarodowy (autostrady). Źródłem finansowania jest EFS.

W jaki sposób sięgamy po środki ?
- z rozporządzenia 1260/99

Rodzaje dokumentów jakie musi złożyć państwo:
I. Biznesplan czyli Strategie Rozwoju Kraju (w Polsce jest to Narodowy Plan Rozwoju - NPR - dokument przyjęty został ustawą i zawiera:
a) Diagnozę - opisujemy gdzie jesteśmy w tym czasie, stan istniejący.
b) Analiza SWOT - mocne i słabe strony, szanse rozwoju, zagrożenia. Podsumowujemy okres.
c) cele jakie zakładamy do realizacji (określamy cel główny i cele szczegółowe)

Okres 2004 - 2006
5 kierunków - 5 obszarów:
1. infrastruktura i środowisko
2. gospodarka
3. rolnictwo i rybołówstwo
4. zasoby ludzkie
5. zrównoważony rozwój kraju
(od 1-5 DIAGNOZA)

Do każdego obszaru jest stworzony program operacyjny.

PO Transport
- SPO wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw (sektorowy)
- SPO rozwój zasobów ludzkich
- SPO rolny
- SPO rybołówstwo
- SPO zintegrowany program operacyjny rozwoju regionalnego


Do każdego z PO podporządkowano budżet:
Rolnictwo -----> FFOiGR
Rybołówstwo -----> FIWR
Transport -----> EFRR
Gospodarka -----> EFRR
Kapitał Ludzki -----> EFS
Zintegrowany PO rozwoju regionalnego ----->EFRR i EFS (projekty o oddziaływaniu regionalnym i zasoby ludzkie)<----- dziś są to RPO (projekty o oddziaływaniu lokalnym)





s - zasięg krajowy

NPR 2004 - 2006 Podział środków na lata.
(w UE obowiązuje zasada n + 2)

Przykład:
12 mld dzielimy na programy, a to dalej na lata, wynik to suma x
rok 2004 = n (do 31 grudnia 2006 musimy wypłacić beneficjentom liczbę n).
W 3 lata trzeba wydać dostępny budżet - jeśli wypłacimy np. 900 mln to reszta przepada.

Oprócz danych finansowych są też wskaźniki rezultatu.

II. PWW - Podstawy Wsparcia Wspólnoty
III. Uzupełnienie programu

Na szczeblu Wspólnoty Europejskiej jest Komisja Europejska i pracuje przy pomocy Dyrekcji Generalnych na czele której stoi Komisarz (Danuta Hubner komisarz ds. polityki regionalnej). Każdy kraj ma jednego komisarza - obecnie polskim komisarzem jest Janusz Lewandowski - komisarz ds. budżetu i finansów.

Europejski Trybunał Obrachunkowy - kontrola finansów
OLAF -----> w Polsce jest CBA -----> instytucja do zwalczania korupcji i nieprawidłowości

Na szczeblu krajowym:
Instytucja zarządzająca - Ministerstwo Rozwoju Regionalnego,
Instytucje pośredniczące (branżowe) np. Ministerstwo Gospodarki, która ponownie powołuje np. Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Instytucja Audytowa - Urzędy Kontroli Skarbowej
  
Alio
04.05.2012 13:48:46
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 285 #931994
Od: 2011-11-7
WYKŁAD II, 11.12.11.

Okres programowania 2007 - 2013

Rozporządzenie 1083 z 2006 roku określiło nowe cele polityki spójności:
1. Konwergencja - to nadal wsparcie dla regionów najuboższych.
2. Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie - powstała z połączenia celu 2 i 3
z poprzedniego okresu programowania
3. Europejska Współpraca Terytorialna - to wsparcie w zakresie współpracy przygranicznej, międzyregionalnej i międzynarodowej (w poprzednim okresie programowania był to INTERREG).

Ponad 80% wszystkich środków przeznaczono w ramach polityki spójności regionom najuboższym.
Ponad 16% to środki dla regionów objętych celem 2.
Ok 3% stanowią środki w ramach Europejskiej Współpracy Terytorialnej.

Regiony objęte celem 1 mogą być objęte celem 3.
Regiony objęte celem 2 mogą być objęte celem 3.
Warunek jest taki, że może być tylko cel 1 lub tylko 2 i 3, a nie wszystkie cele (1, 2, 3,).

Polityka Spójności zyskała nowy charakter. Składała się tylko z dwóch funduszy:
1. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego - fundusz inwestycyjny
2. Europejski Fundusz Społeczny
Zakres pomocy nie uległ zmianie w obu funduszach.
Pozostawiono nadal w ramach polityki spójności - fundusz spójności.

FFOiGR przeniesiono do Wspólnej Polityki Rolnej
FIWR przeniesiono do Polityki Rybołówstwa
Program rozwoju obszarów wiejskich finansowany jest ze środków Polityki Rolnej.

Następuje uproszczenie systemu przekazywania środków.
Nowe dokonania programowe:
I. na szczeblu wspólnotowym - Strategiczne wytyczne dla wspólnoty (główne cele, które muszą być spełnione przez wspólnotę). Priorytety na lata 2007-2013 - UE przeciwko reszcie świata (rozwój gospodarczy, innowacyjny i nowe miejsca pracy
w innowacyjnej gospodarce. Z rozporządzeniu 1083 oprócz celów Polityki Spójności Polska otrzymała duże środki na lata 2007-2013.
II. NSRO - Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia - trzeba ocenić stan faktyczny - postawić diagnozę stanu wyjściowego w momencie podpisania tego dokumentu.
Po postawieniu diagnozy określamy cel, który musimy osiągnąć do 2013 roku
(co, w jaki sposób i za ile). Do każdego celu określamy priorytet:
 Priorytet I - Gospodarka - największy obszar, np. wprowadzamy nowe technologie, modernizujemy maszyny itp.
 Priorytet II - Wsparcie zasobów ludzkich,
 Priorytet III - Infrastruktura (dobre drogi, gospodarka wodno-ściekowa)
 Priorytet IV - Informatyzacja (rozwój infrastruktury społecznej, kulturalnej, poprawienie bezpieczeństwa)
 Priorytet V - Zrównoważony rozwój regionów
 Priorytet VI - Wsparcie dla 5 najbiedniejszych polskich regionów w UE
1. PO Innowacyjna Gospodarka - program o zasięgu krajowym a źródłem finansowania jest EFRR.
2. PO Kapitał Ludzki - źródło finansowania to EFS
3. PO Infrastruktura i Środowisko - źródła finansowania to EFRR i FS
4. 16 RPO - Regionalnych Programów Operacyjnych, źródłem finansowania jest EFRR, około 1/4 wszystkich środków są przeznaczane na realizację tych programów
5. PO Rozwój Polski Wschodniej - źródłem finansowania jest EFRR

Wszystkie programy są jedno funduszowe. Wyjątkiem jest PO IŚ gdzie połączono dwa źródła finansowania: EFRR i FS, ponieważ są takie same zasady wydatkowania środków
z tych funduszy.

Na latach 2007 - 2013 rozporządzenie 1083 wprowadziło pojęcie dużego projektu (jest to projekt o wartości powyżej 50 mln €, a w przypadku projektów z dziedziny ochrony środowiska powyżej 25 mln €. Definicja ta odnosi się do projektów, których źródłami finansowania jest EFRR lub FS. Wszystkie projekty duże podlegają akceptacji przez Komisję Europejską.

Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia - NSRO
Dostępną kwotę środków podzielono pomiędzy PO, a ok. 5% środków zostawiono jako rezerwę. Programy operacyjne podzielono na osie priorytetowe, a osie na poszczególne lata.

W nowym okresie programowania obowiązuje zasada:
n + 3 w latach 2007 - 2010,
n + 2 w latach 2011 - 1013,
n - rok 2007 (np. do 31 grudnia 2010 musimy wypłacić 5 mln zł). Rok 2013 jest okresem końcowym i podsumowuje wszystkie środki z okresu 2007 - 2013.

Kryteria:
* Wartość wypłaconych środków,
* Wartość podpisanych umów,
(Kryterium dopuszczające)

Krajowa Rezerwa Wykonania, KRW - to te ok. 5% środków
Akceptacji przez KE podlegają PO i NSRO. Pozostałe są programami krajowymi.
Pomoc techniczna nie dotyczy przeciętnych beneficjentów.

I. Strategiczne Wytyczne dla Wspólnoty
II. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (wymagają akceptacji KE).
PO -----> osie priorytetowe -----> podział na lata
III. Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych (na szczeblu krajowym)

ZASADY WYDATKOWANIA FUNDUSZY UNIJNYCH:

1. Zasada partnerstwa - na każdym etapie programowania wszystkie dokumenty muszą być poddane konsultacjom społecznym oraz istnieje obowiązek powołać ciało społeczne, szeroko reprezentowane przez następujące środowisko: administrację rządową i samorządową, sferę gospodarczą, organizacje pozarządowe, związki zawodowe i wyznaniowe, świat nauki. Ciało to nazwane jest Komitetem Monitorującym (KM). Zadania Komitetu Monitorującego:
 opiniowanie dokumentów,
 ustanawianie kryteriów wyboru projektów,
 analiza i ocena postępu realizacji programów,
 ocena efektów.

2. Zasada zgodności z zapisami Strategii Lizbońskiej - co najmniej 60% środków
w ramach Polityki Spójności powinno być przeznaczanych na realizację takich projektów, które przyczyniają się do osiągnięcia celów określonych w Strategii Lizbońskiej.

Na etapie wdrażania rozporządzenia 1083 wydano załącznik w postaci Wykazu Kategorii Interwencji tj. określony typ projektu i przypisana liczba (typ projektu ma swój kod).
Wykaz Kategorii Interwencji podzielono jeszcze na 2 grupy:
a) kategorie lizbońskie np. autostrady,
b) kategorie nie lizbońskie np. drogi powiatowe.
np. PO IG: kategorie lizbońskie 98% środków, pomoc techniczna 2%,
16 RPO: kategorie lizbońskie35% środków, kategorie nie lizbońskie 45%.
Bez zgody KE nie można przesunąć środków np. ze wsparcia przedsiębiorców na budowę drogi gminnej (z kategorii lizbońskiej na kategorię nie lizbońską nie można) MOŻNA odwrotnie: z kategorii nie lizbońskiej na kategorię lizbońską.
Oprócz 5% rezerwy Polskę objęto Funduszem Solidarności i włączono obie kwoty do budżetu.

3. Zasada komplementarności - fundusze zapewniają pomoc, która uzupełnia działania krajowe w tym działania na poziomie regionalnym i lokalnym.

4. Zasada programowania wieloletniego - w oparciu o tą zasadę wszystkie dokumenty programowe opracowywane są na okres 7-letni. Przed rokiem 2000 - dokumenty opracowywano na okres 1 roku.

5. Zasada pomocniczości - wsparcie udzielane jest w takich obszarach, w których kraj członkowski nie jest w stanie samodzielnie rozwiązać swoich problemów.

Prawa pozytywne - uprawnienia jednostki do określonych świadczeń
Prawa negatywne (wolności) - służą ochronie praw jednostki przed ingerencją ze strony państwa
Prawa i wolności osobiste, polityczne.
Prawa socjalne, ekonomiczne i kulturalne.

6. Zasada podziału zarządzania - zostały przypisane zasady zarówno dla instytucji na szczeblu unijnym jaki i krajowym.

W oparciu o tą zasadę na szczeblu unijnym wyróżniamy instytucje:

A. Komisja Europejska - jest to odpowiednik rządu (szczebel wspólnotowy), na czele Komisji stoi przewodniczący - Jose Manuel Barroso. Działa przy pomocy Dyrekcji Generalnej (DG), na której czele stała dawniej Danuta Hubner, obecnie stanowisko to zajmuje Janusz Lewandowski. Za politykę spójności regionalnej bezpośrednio odpowiedzialna jest Dyrekcja ds. rozwoju regionalnego.
Zadania KE:
 zatwierdza programy operacyjne,
 opiniuje system zarządzania i kontroli ustanowiony przez kraj członkowski,
 anuluje lub wstrzymuje bieg płatności,
 analizuje zwroty środków i nieprawidłowości
Nieprawidłowość - oznacza naruszenie przepisów prawa wspólnotowego, które skutkuje lub może skutkować pobraniem niezależnych środków ze wspólnego budżetu. Nieprawidłowość ma ogromny związek z pieniądzem.
Uchybienie - złe zaksięgowanie
B. Europejski Trybunał Obrachunkowy - zadaniem jest kontrolowanie poprawności wydatkowania środków będących w dyspozycji Komisji Europejskiej.
C. Europejski Bank Centralny
D. OLAF - zajmuje się zwalczaniem nieprawidłowości i nadużyć. Zatrudnieni są pracownicy ze wszystkich krajów Unii Europejskiej. OLAF analizuje media, czyta polską prasę, a w przypadku jakiejś nieprawidłowości informuje dane państwo członkowskie. Naruszenie naprawiane jest przez instytucję krajową pod nadzorem OLAFu. Kolejnym źródłem informacji dla OLAFu są maile, które otrzymują od obywateli. OLAF wkracza przy pomocy służb krajowych do państw członkowskich gdy jest duża zwłoka w załatwieniu danej sprawy np. w Grecji zamiast żywych drzewek oliwkowych sadzone były plastikowe.

INSTYTUCJE KRAJOWE
W oparciu o rozporządzenie 1083, każdy kraj członkowski ma obowiązek ustanowić system zarządzania i kontroli funduszy UE w skład, którego wchodzą:
 Instytucje zarządzające (IZ)
 Instytucje certyfikujące (IC)
 Instytucja audytowa (IA)

Instytucję Zarządzającą sprawuje Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (MRR).
IP 1, IP 2 - Instytucje pośredniczące pierwszego i drugiego stopnia
Funkcje IP 1 wypełniają właściwe ministerstwa.

PO IG - Instytucja pośrednicząca I stopnia. Sprawują ją:
- Ministerstwo Gospodarki (MG),
- Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) - po zmianie będzie Ministerstwo
Administracji i Cyfryzacji
- Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW)

MG powołuje instytucję pośredniczącą drugiego stopnia - Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). W oparciu o ustawę o zamówieniach publicznych wyznacza Regionalną Instytucję Finansującą (RIF). Na podkarpaciu jest to Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego.
Koszty IP finansowane są z PO PT - pomoc techniczna, a koszty RIF z PO IG pomoc techniczna.

Tylko w drodze przetargu można podpisać umowę na realizację określonych zadań i zlecić te zadania do realizacji.

Zadania Instytucji Zarządzającej (IZ):
1. Przygotowanie PO
2. Negocjowanie programów z KE
3. Opracowanie dokumentu o nazwie Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych
4. Opis systemu zarządzania i kontroli
5. Opracowanie instrukcji wykonawczej, wzorów dokumentów i wytycznych
Od 1 - 5 to Programowanie (P)
6. Ogłaszanie naboru wniosków
7. Przyjmowanie i ocena wniosków
8. Podpisywanie umów
Od 6 - 8 to Wdrażanie (W)
9. Przyjmowanie wniosków o płatność od beneficjentów
10. Ocena tych wniosków
11. Dokonywanie płatności
12. Kontrola projektów
Od 9 - 12 to Płatność (Pł)
13. Sprawozdawczość i monitoring (SiM)
14. Zamykanie programów (Z)

IP 1, IP 2 -----> W, Pł, SiM
IZ oprócz P i Z kontroluje jeszcze W, Pł, SiM
RIF - W, Pł, SiM
PARP - kontroluje RIF

INSTYTUCJA CERTYFIKUJĄCA (IC):
DIC - Departament wydzielony w IC w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego (MRR).
DIC pełniąc funkcję IC powołał instytucje pośredniczące tzw. IPOC i rolę tą wypełnia wojewoda. IPOC to instytucja pośrednicząca pierwszego stopnia.
AP - Agencja Płatnicza

Zadania Instytucji Certyfikującej (IC):
1. Przygotowanie zbiorczej deklaracji i wniosku o płatność do KE.
2. Kontrola instytucji zarządzającej (2x w roku)
3. Opiniowanie dokumentów przygotowywanych przez instytucję zarządzającą. Wyróżniamy 2 rodzaje dokumentów:
a) opis systemu zarządzania i kontroli,
b) instrukcję wykonawczą

INSTYTUCJA AUDYTOWA (IA):
To Ministerstwo Finansów i Urzędy Kontroli Skarbowej.

Zadania IA:
1. Kontola IC, IZ i Bneficjenta.


Tak zbudowany system w oparciu o zapisy rozporządzenia 1083 określany opisem Systemu Zarządzania i Kontroli (SZiK) funduszy UE.

Instytucja zarządzająca danym programem ma za zadanie opisać tak przygotowany system zapewniając w nim rozdział funkcji i pomiędzy instytucją zarządzającą, certyfikującą
i audytową. Dodatkowo IZ jest zobowiązana zapewnić u siebie rozdział trzech funkcji:
a) wdrożeniowej,
b) płatniczej,
c) kontrolnej.
Opis Systemu Zarządzania i Kontroli po przygotowaniu jest przekazywany do Instytucji Certyfikującej celem zaopiniowania. Dodatkowo instytucja audytowa bada czy ten system został wdrożony w życie zarówno w instytucji zarządzającej jak i certyfikującej. Instytucja audytowa wydaje opinię o zgodności systemu z zapisami rozporządzeń Unii Europejskiej, zaś instytucja zarządzająca jest zobowiązana do przekazania Opis Systemu Zarządzania i Kontroli wraz z pinią Instytucji audytowej do Komisji Europejskiej przed pierwszym wnioskiem
o płatność i nie później niż 12 miesięcy od daty zatwierdzenia programu operacyjnego. Komisja Europejska dokonuje oceny tak ustanowionego SZiKu w danym państwie członkowskim.

Nieprawidłowość - oznacza naruszenie przepisów prawa wspólnotowego, które skutkuje lub może skutkować pobraniem niezależnych środków ze wspólnego budżetu. Nieprawidłowość ma ogromny związek z pieniądzem.
W przypadku zidentyfikowania nieprawidłowości Instytucja zarządzająca programem zobowiązana jest do prowadzenia rejestru obciążeń na projekcie w następującym ujęciu:
 kwoty do odzyskania (powstałą nieprawidłowość, raport jest ostateczny
a beneficjent sprawdzony) np. jeśli pomniejszymy wartość dotacji tzn,
że zmniejszamy ją o kwoty wycofane.
 kwoty odzyskane,
 kwoty wycofane np. z 250 tyś odzyskano kwotę 100 tyś.
Sporządzane są raporty o nieprawidłowości.
25% wartości projektu jest zabierane w ramach kary.

Uchybienie - złe zaksięgowanie, jeśli np. jeśli wpisano niepełną nazwę projektu lub jego nieprawidłowy numer projektu.
  
Alio
04.05.2012 13:49:42
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 285 #931995
Od: 2011-11-7
WYKŁAD III, 11.02.2012

TYPY PROJEKTÓW

1. Projekty duże - projekt o wartości powyżej 50 mln €, a w przypadku projektu z dziedziny ochrony środowiska o wartości powyżej 25 mln €. Definicja projektu dużego dotyczy EFRR i FS, które są źródłami jego finansowania. Projekty duże podlegają akceptacji przez Komisję Europejską. Projekty duże to najczęściej projekty systemowe z obszaru rynku pracy.
2. Projekty kluczowe (indywidualne) - to projekty o charakterze strategicznym z punktu widzenia rozwoju danego regionu bądź danej dziedziny gospodarki.
3. Projekty systemowe - to projekty realizowane przez jednostki sektora finansów publicznych, w którym ustawowo przypisano zadania do realizacji.
4. Projekty konkursowe - są składane w odpowiedzi na ogłoszony konkurs. Projekty muszą spełniać wymagania określone w dokumentacji konkursowej. Najwięcej środków jest wydatkowane na rzecz takich projektów. Wyróżniamy dwa typy konkursów:
a) konkurs zamknięty - konkurs, w którym wyznaczono termin konkursu (od kiedy do kiedy możemy składać wnioski),
b) konkurs otwarty - konkurs, w którym wyznaczono termin przyjmowania wniosków ale nie wyznaczono terminu zakończenia (zamknięcia) naboru wniosków, np. od 15 lutego do wyczerpania środków budżetowych. Instytucja ogłaszająca taki konkurs powinna podać wartość projektu i ilość złożonych wniosków, następnie instytucja podaje datę zakończenia naboru wniosków ze względu na brak środków.

Wnioski mogą być oceniane na bieżąco, wówczas w razie niezgodności wniosku z wymogami można go poprawić i złożyć ponownie.


SPOSOBY OGŁASZANIA KONKURSÓW

1. Internet - informacje na stronach instytucji zarządzającej lub pośredniczącej.
W takim ogłoszeniu będzie określony: wykaz beneficjentów, typy projektów, warunki finansowe, poziom dofinansowania, terminy, adres odsyłający do szerszego opisu danego projektu gdzie podawane są szczegóły dodatkowe informacje np. z kim trzeba się kontaktować w razie wątpliwości w sprawie projektu.
2. Prasa - o zasięgu regionalnym, jeśli dotyczy najbliższego obszaru i o zasięgu krajowym

Dokumentacja konkursowa - bardzo szczegółowy dokument określający m.in:
 podstawę prawną, dodatkowe dokumenty i regulacje prawne,
 szczegółowy opis wnioskodawców,
 szczegółowy opis danego projektu (na co ukierunkowany jest projekt, co możemy zaliczyć do projektu, warunki finansowe jakie musimy spełnić),
 sposób przygotowania wniosku i załączników,
 informację w oparciu o jaką aplikację przygotowujemy wniosek (np. generator wniosków) i w jakiej dokładnej wersji takiego generatora mamy wypełnić wniosek. Zapisujemy wniosek w formacie xml bo można wtedy do niego wrócić i dalej go wypełniać (w pdf nie mamy takiej możliwości). Należy zapisywać wypełniany wniosek co chwilę bo po pojawieniu się komunikatu "sesja wygasła" wszystko co nie zostało zapisane tracimy. Warto korzystać z "opcji weryfikacyjnej" ponieważ system sprawdza czy wszystko jest dobrze wypełnione, a jeśli są błędy to pojawiają się komunikaty. Wniosek drukujemy w formacie pdf (wydrukowany wniosek z formatu xlm jest niekompletny). Za każdym razem drukujemy cały wniosek a nie pojedyncze strony bo kod na dole strony będzie inny i wniosek zostanie odrzucony. Wniosek wypełniamy w oparciu o instrukcję wypełniania wniosku.
 kryteria oceny wniosków pod kątem formalnym, merytorycznym, punktowym,
 wzory dokumentów, listę oceny merytorycznej - ile punktów dostaniemy za konkretne działania np. dostosowanie projektu dla osób niepełnosprawnych poprzez przystosowane ubikacje i podjazdy - dostajemy dodatkowe punkty
 pouczenie nas o procedurze odwoławczej


PROCEDURA ODWOŁAWCZA
Jest dwustopniowa:
1. postępowanie przed sądowe
2. postępowanie sądowe - skarga do NSA (są 2 etapy tego postępowania):
a) skarga do instytucji ogłaszającej konkurs,
b) odwołanie do instytucji odpowiedzialnej za projekt
Jeśli wymagane jest oświadczenie to wypełniamy je dokładnie z instrukcją. Ogłoszenie może zawierać określenie trybu postępowania:
 standardowy - wniosek + wszystkie wymagane załączniki,
 preselekcji - wniosek + część załączników
W oparciu o taki dobór kryteriów są wyłaniane wnioski na poziom podstawowy.

PROCEDURA PRZYWRACANIA TERMINU

EFRR i FS ----> poziom dofinansowania wyliczamy w oparciu o lukę finansową

Luka finansowa - to część nakładów inwestycyjnych, których źródłem finansowania nie mogą być przyszłe dochody. Max 80% - 9,5 mln

Wyjątki:
1. jeżeli w całym okresie referencyjnym osiągamy stratę,
2. jeśli przychody nie pochodzą bezpośrednio od użytkowników,
3. luki finansowej nie wyliczamy dla projektów objętych pomocą publiczną

POMOC PUBLICZNA (art. 87 ust. 1 T)
Jest to wszelka pomoc udzielona przez państwa członkowskie lub z użyciem zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub może zakłócić konkurencję poprzez faworyzowanie określonych podmiotów lub wytworzenia określonych dóbr. Jest ona niezgodna ze wspólnym rynkiem, wpływa na handel między państwami członkowskimi.

Na mocy zapisu rozporządzenia unijnego z góry dopuszczona jest pomoc demi nimis czyli pomoc udzieloną ze środków publicznych nie przekraczająca 200 tyś € w ciągu ostatnich
3 lat, a w przypadku sektora transportu 100 tyś €.

Przesłanki:
1. Następuje transfer zasobów przypisywany władzy publicznej - bezzwrotne dotacje, obniżenie obciążeń finansowych i parafiskalnych, przeniesienie własności składników majątkowych, udzielenie pożyczki lub poręczenie i objęcie akcji lub udziałów
w spółkach prawa handlowego,
2. pomoc ta została udzielona na warunkach korzystniejszych niż rynkowe,
3. pomoc jest selektywna, tzn. uprzywilejowuje określone przedmioty lub wytwarzanie określonych dóbr,
4. pomoc wpływa na zachowanie konkurencji np. budowa sieci wodno kanalizacyjnej,
5. wpływa ona na wymianę między państwami członkowskimi.

Zgodna ze wspólnym rynkiem jest:
 pomoc o charakterze socjalnym,
 pomoc na likwidacje szkód, klęsk żywiołowych

Pomoc publiczna może być udzielona w regionach najbiedniejszych (np. regionach objętych polityką spójności). Pomoc przeznaczona na ułatwienie rozwoju niektórych dziedzin gospodarczych pod warunkiem niedokonywania działań sprzecznych ze wspólnym interesem, np. pomoc przeznaczana na wspieranie kultury i zachowanie dziedzictwa kulturowego.

Inne kategorie pomocy jakie rada może określić decyzją podejmowaną większością kwalifikowaną na wniosek komisji.
  
Alio
04.05.2012 13:50:26
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 285 #931997
Od: 2011-11-7
WYKŁAD IV, 03.03.2012

REGIONALNA POMOC INWESTYCYJNA (RPI)

I. Jednym z warunków uznania pomocy publicznej za dopuszczalną w oparciu o wydane rozporządzenie KE dotyczące RPI jest spełnienie wymogów definicji "nowa inwestycja".
Nowa inwestycja - to inwestycja w aktywa materialne lub niematerialne związane
z utworzeniem nowego zakładu, rozbudową istniejącego zakładu, dywersyfikacją (zróżnicowaniem) produkcji w istniejącym zakładzie lub zasadniczą zmianą całościowego procesu produkcyjnego w istniejącym zakładzie.

REALIZACJA INWESTYCJI ODTWORZENIOWYCH IE JEST NOWĄ INWESTYCJĄ.
przykład:
Mamy do czynienia z przedsiębiorcą produkującym kostkę brukową. Zmienił się kształt kostki więc jej odbiorcy wymagają od przedsiębiorcy nowego produktu. Przedsiębiorca chcąc utrzymać swoich klientów musi zainwestować w nową maszynę. Nowa linia produkcyjna kosztuje zbyt dużo, więc szuka tańszą i chce złożyć wniosek o dofinansowanie z pomocy publicznej RPI. Może o to zabiegać, bo zmienia proces produkcyjny, dywersyfikuje produkcję, rozbudowuje zakład. Dodatkowo produkuje krawężniki i chce kupić nową maszynę do ich wytwarzania. W tym przypadku nie otrzyma pomocy bo chce wymienić maszynę na nową ale tego samego rodzaju.
Aktywa materialne - majątek firmy (maszyny)
Pasywa - źródła finansowania majtku (technologie, licencje)

Spełniając definicję nowej inwestycji jeżeli wnioskodawcą jest miko, mały i średni przedsiębiorca może dokonać zakupu aktywów materialnych, środków trwałych używanych. Wszyscy pozostali muszą dokonać zakupu nowych środków trwałych.

II. Efekt zachęty
przykład:
Przedsiębiorca chce wybudować nową halę i kupić nowe maszyny. W ubiegłym roku wylał fundamenty, podpisał umowę i zamówił elementy do budowy hali. W obecnym roku sprawdza, że jest możliwość uzyskania pomocy z UE więc składa wniosek unijny i opisuje co do tej pory zrobił. Nie dostanie dofinansowania ponieważ ma pomysł na inwestycję i bez względu na fakt czy dostanie dofinansowanie czy nie to i tak zrealizuje swój cel. Efekt zachęty nie jest tu adekwatny.

Realizacja projektu musi nastąpić po złożeniu wniosku lub dacie jego podpisania
i potwierdzeniu przez instytucję wydającą środki czy projekt kwalifikuje się.

TERMIN ROZPOCZĘCIA REALIZACJI PROJEKTU - np. w inwestycji budowlanej - od pierwszego wpisu w dzienniku budowy, po wpłaceniu zaliczki, po podpisaniu umowy.

W programie operacyjnym dotyczącym RPI wszystkie regiony (województwa), w których może być udzielona pomoc publiczna muszą być zdefiniowane wraz z podaniem bazowego poziomu wsparcia. W regionach najlepiej rozwiniętych (Warszawa) dopuszczalny poziom pomocy publicznej wynosi 30% łącznych kosztów kwalifikowanych. W regionach najbiedniejszych (woj. podkarpackie, warmińsko-mazurskie, kujawsko-pomorskie) dopuszczalny poziom dofinansowania wynosi 50%, w woj. mazowieckim - 40%. Poziom ten może być odpowiednio zwiększony o 20% jeżeli wnioskodawcą jest mikro i mały przedsiębiorca i o 10% jeżeli wnioskodawcą jest średni przedsiębiorca.
Decyduje miejsce realizacji inwestycji a nie adres siedziby firmy.

przykład:
Jeżeli mikro lub mały przedsiębiorca chce kupić linię technologiczną dostanie:
30% + 20% = 50%, średni przedsiębiorca dostanie 30% + 10% = 40%

Warunki dla mikro przedsiębiorcy:
 zatrudnienie do 10 osób (czyli max 9 osób),
 obrót jednym z ostatnich dwóch lat do 2 mln €,
 i/lub suma bilansowa do 2 mln €,
 badamy przesłankę niezależności podmiotu gospodarczego, jego strukturę (czyli ile udziałów ma każdy z udziałowców)
Warunki dla małego przedsiębiorcy:
 zatrudnienie do 50 osób,
 obrót do 10 mln €,
 i/lub suma bilansowa do 10 mln €
Warunki dla średniego przedsiębiorcy:
 zatrudnienie do 250 osób,
 obrót do 50 mln €,
 i/lub suma bilansowa do 43 mln €

Dofinansowania do 24,99% mają status mikro, małego i średniego przedsiębiorcy.

III. Trwałość projektu
Mówiąc o pomocy publicznej mamy na myśli ulgi, dotacje. Pomoc publiczna pozyskana
z różnych źródeł na określony projekt kumuluje się i nie może przekroczyć maksymalnego poziomu intensywności pomocy publicznej.

Poziomy pomocy publicznej:
1. Wnioskodawca, który ubiega się o tą pomoc będzie czerpał korzyści z danego dobra,
2. O pomoc publiczną aplikuje wnioskodawca, który nie czerpie korzyści z danego dobra np. chce go sprzedać (realizuje projekt i chce go komuś sprzedać),
3. O środki aplikuje np. samorząd - przekazuje środki jakiejś inwestycji, która transferuje środki dalej, np. o pomoc gospodarczą ubiega się jednostka samorządu terytorialnego
i powierza do wykonania zadania innej instytucji, która otrzymuje pomoc publiczną
a instytucja powierzająca nie dostaje środków tylko instytucja, która wykonuje zadania.


PROGRAMY OPERACYJNE - CHARAKTERYSTYKA

Etapy tworzenia strategii programu:
1. Diagnoza,
2. Strategia rozwoju województwa,
3. Podsumowanie Analizą SWOT,
4. Określenie kierunków rozwoju w danej dziedzinie,
5. Działania (co chcemy zrobić ogólnie),
6. Program operacyjny (precyzyjnie określamy co chcemy robić),
7. Ustanawiamy system instytucjonalny (kto będzie odpowiedzialny i za co: IZ, IC, IA)
8. Robimy plan finansowy
9. Dla każdej osi priorytetowej dzielimy środki na lata (zasady: n+2, n+3)
10. Identyfikujemy ile wydatków przeznaczamy na kategorie lizbońskie, a ile na pozostałe.
11. Wysyłamy dokument do KE (gdy jest wszystko dobrze, jest on akceptowany)
12. Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych (osie dzielimy na działania)

Na potrzeby realizacji projektów, których źródłem finansowania są środki pochodzące
z polityki spójności w oparciu o wcześniej przygotowany dokument o nazwie NSRO przygotowywane są programy operacyjne.

Podstawowe elementy PO:
1. Diagnoza,
2. Analiza SWOT,
3. Podsumowanie dotychczas otrzymanej pomocy,
4. Kierunki rozwoju w danej dziedzinie lub na danym obszarze,
5. Cel ogólny,
6. Cele szczegółowe - do każdego celu szczegółowego przypisana jest oś priorytetowa,

OŚ PRIORYTETOWA - dziedzina, która będzie wspierana i rozwijana, a efekty realizowanych tam zadań przyczynią się do realizacji celu.

7. System instytucjonalny - wykaz i opis instytucji, które będą odpowiedzialne za programowanie, realizację, rozliczanie i kontrolę projektów realizowanych w ramach projektu,
8. Plan finansowy z podziałem na osie priorytetowe, lata i kategorie interwencji.

Po zatwierdzeniu PO przygotowywany jest Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych, w ramach którego przygotowywane są działania wraz z przypisaną wielkością budżetu przeznaczonego na realizację takiego działania. W Polsce wyróżniamy 16 RPO, w których zaplanowane działania są podobne, różnić mogą się wielkością przeznaczonych środków na poszczególne obszary oraz warunkami jakie muszą spełnić poszczególni beneficjenci ubiegający się
o wsparcie. W każdym RPO przeznaczone są środki na rozwój gospodarczy regionu.


RPO dla województwa podkarpackiego

PRIORYTET 1 - KONKURENCYJNA I INNOWACYJNA GOSPODARKA
Osie priorytetowe dzielone są na działania, a te mogą być dzielone na poddziałania
i schematy.

DZIAŁANIE 1.1 - Wsparcie kapitałowe przedsiębiorczości
Działanie to podzielono na 2 schematy:
 wsparcie kapitałowe funduszy - środki funduszy: pożyczkowego, poręczeniowego, gwarancyjnego, itp. (połączenie środków EBI z inicjatywami)
 bezpośrednie (bezzwrotne) dotacje inwestycyjne - pomoc publiczna w ramach RPO lub pomoc demi nimis. Dotacje inwestycyjne skierowane są do mikro, małych
i średnich przedsiębiorstw.

Minimalna wartość wsparcia projektu wynosi 10 tyś zł, a maksymalna wartość 800 tyś zł dla mikro i małych przedsiębiorstw i 1,2 mln zł dla średnich. Ograniczenia:
• Jeżeli realizujemy projekt w oparciu o technologie, która występuje nie dłużej niż 4 lata w Polsce to poziom dofinansowania może być zwiększony dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw do 2 mln zł,
• Jeżeli realizujemy projekt w oparciu o technologie, która występuje nie dłużej niż 3 lata w Polsce to wartość dotacji może wynieść 5,6 mln zł,
• Łącznie w całym okresie programowania 2007-2013 przedsiębiorca nie może otrzymać więcej niż 15 mln zł,
• Dokument Linia Demarkacyjna - dokument określający jakie warunki musi spełnić dany wnioskodawca aby mógł się ubiegać o wsparcie w ramach danego PO.

Maksymalnie wartość projektu może osiągnąć 8 mln zł. Jeśli wartość projektu jest mniejsza niż 8 mln zł wówczas kierujemy osobę do Urzędu Marszałkowskiego, jeśli wartość projektu przekracza 8 mln zł kierujemy osobę do Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego.
  
Electra29.03.2024 14:54:05
poziom 5

oczka

Przejdz do góry strony<<<Strona: 2 / 6>>>    strony: 1[2]3456

  << Pierwsza     < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » FUNDUSZE STRUKTURALNE, PRZYGOTOWANIE I SYSTEM FINANSOWANIA PROJEKTÓW UE » ZALICZENIE

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny