materiały
    mg007 pisze:

    Witam,
    czy mógłby ktoś wrzucić jakieś opracowania na forum



1. Podział prawa konkurencji.
Prawo konkurencji dzieli się na:
 prawo antymonopolowe lub antykartelowe lub antytrustowe,(
 prawo zwalczania nieuczciwej konkurencji,
 prawo równości konkurowania,
 prawo zakazów konkurencji,
 prawo ograniczania konkurencji,
 Międzynarodowe prawo konkurencji
 Branżowe prawo konkurencji
 Inne Prawo Konkurencji

1. Prawo antymonopolowe – to prawo które ma na celu chronić rynek przed monopolem. Przykładem jest ustawa o ochronie konkurencji konsumentów z 2007 r. W latach 80 nie było prawa konkurencji, nie było regulacji, nie działała konkurencja. Prawo antymonopolowe pojawia się z chwilą pojawienia się gospodarki rynkowej- koniec socjalizmu
Jeśli na rynku jest monopol to nie ma konkurencji, musi być co najmniej dwóch przedsiębiorców żeby była konkurencja.
Prawo antymonopolowe rozbija monopole
- pierwsza forma rozbijania monopoli to dekoncentracja
- druga nadzór nad koncentracjami – nadzór powyżej 50 mln euro obrotu w roku poprzedzającym rok budżetowy

2. Prawo zwalczania nieuczciwej konkurencji - ustawa z 16.04. 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji to jest katalog zachowań które są nieuczciwe (naruszanie tajemnicy przedsiębiorstwa, bojkoty, obniżanie cen, podburzanie pracowników). Ten katalog zachowań nieuczciwych może się zmieniać, w jednym roku niektóre zachowania są kwalifikowane jako nieuczciwe, w następnym roku inne zachowania mogą podchodzić pod tą kategorię.
- ustawa generalna o z 16.04. 1993 r o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
- ustawa o ochronie konkurencji konsumentów z 2007 wcześnie z 2000 r

3. Prawo równości konkurowania - chodzi o to żeby państwo nie zachwiało równości konkurowania. Prawo to dotyczy dwóch aktów prawnych,
- zamówienia publiczne-1994r.,
- prawo pomocy publicznej-2000r.
Dozwolona jest dla przedsiębiorstw: pomoc sektorowa, horyzontalna, regionalna.
- pomoc regionalna 0,75 średniej unijnej stawki
- pomoc regionalna-
- pomoc horyzontalna w dalszej perspektywie może wpłynąć na dalszą pomoc np. proces kształcenia

4. Prawo zakazów konkurencji -tworzy je państwo w celu ochrony przedsiębiorcy przed innymi współpracownikami nieuczciwymi, którzy chcieliby przejąć jego np. tajemnicę np prawo z kodeksu prawa pracy

5. Prawo ograniczania konkurencji – ustawa o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące określone funkcje publiczne z 1997 r.,.( Prezydenta, ministrów, radnych, posłów, sędziów) Jeżeli chodzi o radnych i urzędników samorządowych oraz rządowych to mają obowiązek zgłaszać stan swojego majątku.. W tej instytucji mamy tzw. rejestr korzyści. Rejestr polega na tym że każdy poseł albo określony w ustawie urzędnik ma zgłaszać wszelkie korzyści które nie są związane z jego funkcją – korzyść powyżej 100 zł np. otrzymane prezenty)

6. Międzynarodowe Prawo Konkurencji-są to umowy :
- umowa bilateralna
- WTO- Światowa Organizacja Handlu – należą prawie wszystkie państwa
- UECD- Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju- Polska przystąpiła w 1996r

7.Branżowe Prawo Konkurencji- sprawuje nadzór nad branżami np. nad telefonią komórkowa, która to nadużywa, PKP, Branża Energetyczba, Fundusze Emerytalne

8. Inne Prawo Konkurencji- np. Prawo upadłościowe. Może być np:
- Ustawa o przedsiębiorstwach państwowych
- Umowa o zarządzaniu tzw. Prywatyzacja w zarządzaniu.

2.Wyjaśnij pojęcia związane z kartelizacją i koncentracją?

Formy ograniczenia konkurencji przez zmowy-kartelizacja
Kartel - jest to porozumienie co najmniej dwóch przedsiębiorców w zakresie działalności gospodarczej, celem lub skutkiem jest ograniczenie, naruszenie bądź wyeliminowanie konkurencji z rynku poprzez np. ustalanie cen, warunków sprzedaży, ograniczenie produkcji, prawo zabrania karteli ale dopiero od jakiegoś poziomu.
Syndykat - to jest szczególny kartel, wspólnie powołują jeszcze jedną jednostkę organizacyjną – wspólne biuro handlowe zrzeszonych firm. które w ich interesie prowadzi politykę cen i zajmuje się zbytem towarów.
Trust - związek samodzielnych przedsiębiorców którzy mają wspólny zarząd. Trust stanowi zatem pełne zespolenie dotychczas niezależnych przedsiębiorstw w jedno przedsiębiorstwo. Zrzeszone przedsiębiorstwa tracąc samodzielność przechodzą pod wspólny zarząd,

Ekonomiczne formy koncentracyjne:- koncentracyjne- klasyczne.
 holdingi, jest to spółka matka, która ma spółki córki, które są jej podporządkowane. Mamy silną spółkę z nadwyżkami kapitału i ona skupuje akcje różnych innych spółek. Jeżeli się skupi jakąś część akcji albo udziałów to mamy wpływ na te spółki. Nie muszą być to udziały większościowe. To daje nam możliwość decydowania o polityce kadrowej o działalności gospodarczej i o strategiach.
 koncern to szczególna forma holdingu - wpływ na spółki przez umowy, związek przedsiębiorców ale zawsze podporządkowany jednemu przedsiębiorcy zwykle większemu. Przedsiębiorcy muszą się podporządkować pewnym działaniom wynikającym z umowy.
 konsorcjum związek niezależnych przedsiębiorców powołanych do realizacji pewnych przedsięwzięć, np. do budowy autostrad.
 konglomerat jest to forma koncentracyjna która powstaje poprzez dywersyfikację produkcji. (przedsiębiorstwo które było wyspecjalizowane w jednej dziedzinie zaczyna dywersyfikować czyli wchodzić w inną branże)


3.Definicja czynu nieuczciwej konkurencji, klauzula generalna i kazuistyczna

Definicja postaci klauzuli generalnej - Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeśli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
Definicja kazuistyczna (Kazuistyka – to precyzyjne, dokładne wyliczenie czynów nieuczciwej konkurencji) – czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności:
Ustawa wylicza czyny nieuczciwej konkurencji:
1. Wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa
Art. 5 Czynem nieuczciwej konkurencji jest użycie przez przedsiębiorstwo takiej nazwy, godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu wcześniej używanego do oznaczenia innego przedsiębiorstwa.
Art. 6 Jeżeli oznaczenie przedsiębiorstwa nazwiskiem przedsiębiorcy może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości (bo ktoś już wcześniej na danym terenie nazwał tak swoja firmę), to ten przedsiębiorca musi zmienić tą nazwę na odróżniającą
2. Fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług
3. Wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług
Art. 8 Opatrywanie towarów lub usług fałszywym lub oszukańczym oznaczeniem geograficznym wskazującym bezpośrednio lub pośrednio na kraj, region, miejscowość ich pochodzenia. Wywołuje to błędne skojarzenia. Ten czyn zachodzi jeżeli używa się tego oznaczenia w działalności handlowej na towarze, w reklamie, rachunkach, listach handlowych i innych dokumentach.
Art. 9 Zabrania tworzenia łączników z oznaczeniem chronionym (rodzaj, typ, metoda, dodatek)
Art. 10 Czynem nieuczciwej konkurencji są wszelkie inne oznaczenia towarów:
• Błąd co do ilości (np. w konserwie jest 0,8 kg kukurydzy a pisze się, że 1 kg).
• Błąd co do jakości
• Błąd co do składników (np. dość dużo towarów jest reklamowanych jako ekologiczne, ale nie posiada odpowiednich certyfikatów, a inna firma zleci badania i musi za taki certyfikat zapłacić, dopiero wówczas może umieszczać odpowiedni znaczek czy napis na swoich produktach).
• Błąd co do sposobu wykonania (gdy pisze, że produkt został wykonany ręcznie i jest drogi, a tymczasem jest to produkt taśmowy)
• Błąd co do przydatności
• Błąd co do konserwacji
4. Naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa
5. Nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy
6. Naśladownictwo produktów Naśladowanie gotowych produktów polega na tym, że za pomocą technicznych środków reprodukcji jest kopiowana zewnętrzna postać produktu, jeżeli może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu.
7. Pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie
8. Utrudnianie dostępu do rynku
9. Nieuczciwa i zakazana reklama

5. Uprawnienia osób zagranicznych fizycznych i prawnych art.4.

Osoba zagraniczna korzysta z uprawnień pierwszych osób na podstawie umów międzynarodowych. To są umowy, które obowiązują. Na zasadzie umów lub wzajemności.
Wzajemność dzielimy na:
1. Materialną
2. Formalną
Wzajemność materialna – tzn., że w praktyce ta wzajemność się zdarza, że działa materialnie (może być spisana i nie musi)
Wzajemność formalna – tzn., że jest zapisana, że w danym państwie pisze, że stosujemy te same przepisy wobec wszystkich państw.
Stosujemy ustawę tylko do państw, w których jest zasada wzajemności materialnej, a nie stosujemy tam, gdzie jest tylko zasada wzajemności formalnej (np. zasada wzajemności formalnej do obywateli polskich)
Do sprawdzenia (jaka zasada obowiązuje) są dwie drogi:
1. Sąd w drodze pomocy prawnej sprawdza poprzez naszą jednostkę dyplomatyczną (lub unijną). Kpc – przewiduje procedurę –czeka się minimum 1 rok na informacje.
2. Krótsza terminowo droga – można wnioskować do sądu, żeby powołać biegłego specjalistę z danej dziedziny:
Powołuje się np.
- profesorów wyższej uczelni ze znajomością prawa międzynarodowego
- profesorowie prawa
- biegli, którzy pracują w określonych jednostkach wyspecjalizowanych związanych z prawem danego państwa.



6. Scharakteryzuj tajemnicę przedsiębiorcy, definicja, formy naruszenia, czas trwania tajemnicy, złagodzona i zaostrzona odpowiedzialność.

Tajemnica przedsiębiorstwa – są to informacje:
1. informacje powszechnie nieznane, tzn. nie są znane na danym rynku,
2. informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne i inne mające wartość gospodarczą np. informacje handlowe,
3. objęte klauzulą poufności, żeby udowodnić tajemnicę musimy ją napisać. Pisanie katalogu tajemnic i dodanie tego katalogu do umowy.

Formy naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa:
• Przekazanie (świadome czy nieświadome) informacji stanowiących tajemnicę przedsięb.
• Nabycie od osoby nieuprawnionej
• Wykorzystanie tych informacji we własnej działalności
• Ujawnienie innej osobie, nawet nierozmyślne jakiś danych przedsiębiorstwa np. przypadkowe zostawienie na biurku dokumentów i odejście na chwilę, a ktoś (petent) to przeczytał lub skopiował.
Generalnie jest odpowiedzialność cywilna za ujawnienie tajemnicy przedsiębiorstwa. A zaostrzenie tej odpowiedzialności, to odpowiedzialność karna zapisana w art. 23. Przesłanki odpowiedzialności karnej to: gdy powstanie poważna szkoda, która zachwieje bytem firmy. Grozi za ten czyn grzywna, kara ograniczenia lub pozbawienia wolności do lat 2.
Sankcje złagodzone (art. 11): jeżeli informacje stanowiące tajemnicę nabyto od osoby nieuprawnionej, w dobrej wierze, na podstawie odpłatnej czynności prawnej. Jeżeli prawowity właściciel występuje do sądu, to sąd może zobowiązać nabywcę do zapłaty stosownego wynagrodzenia za korzystanie z nich.



7. Scharakteryzuj organy ochrony konkurencji i konsumentów.

Organy ochrony konkurencji w Polsce:
1. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i konsumentów- centralny organ administracji rządowej.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów powoływany jest przez premiera Osoba która wyróżnia się wyróżniającą wiedzą teoretyczną i umiejętnościami praktycznymi z gospodarki rynkowej prawa konkurencji.
Zadania
- Sprawuje nadzór nad wykonaniem przepisów ustawy
- bada koncentrację przedsiębiorstw w gospodarce
- nadzór nad pomocą publiczną
- współpracuje z samorządem terytorialnym
- prewencja i działalność popularyzatorska, upublicznianie orzecznictwa
- ochrona konsumentów z innych ustaw
- ochrona konkurencji wewnątrz unijnej
- wydaje dziennik urzędowy
- wykonuje prawo europejskie

Wspólpracuje z Rzecznikiem Konsumentów ( są powiatowi i miejscy)
2. Samorząd terytorialny - zadania przekazuje i prowadzi poprzez rzeczników konsumentów miejskich i powiatowych. Rzecznicy konsumentów art. 42 ust. 1 powołują i odwołują ich Rady Powiatu lub miasta ich pracodawcą jest starosta. Rzecznikiem może być osoba z wyższym wykształceniem prawniczym lub ekonomicznym i co najmniej 5 letnim doświadczeniem zawodowym. Zadania rzecznika konsumentów:
- bezpłatne poradnictwo konsumenckie i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów
- zmiana prawa miejscowego np. wprowadzenie podatku
- występowanie do przedsiębiorców w zakresie ochrony praw konsumentów
- współpraca z delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej.

3. Krajowa Rada Rzeczników Konsumentów art. .44 jest organem opiniodawczo- doradczym Prezesa UOKIK w zakresie spraw związanych z ochroną praw konsumentów na szczeblu samorządu powiatowego:
- przedstawienie propozycji dotyczących kierunków zmian legislacyjnych w przepisach dotyczących ochrony praw konsumentów
- wyrażanie opinii w przedmiocie projektów aktów oprawnych lub kierunków rządowej polityki – konsumenckiej
- wyrażanie opinii w innych sprawach z zakresu ochrony konsumentów przedłożonych radzie przez Prezesa Urzędu
- przekazywanie informacji dot ochrony konsumentów.
W skład Rady wchodzi 9 rzeczników, po jednym z każdej delegatury; powołuje i odwołuje ich Prezes Urzędu na wniosek dyrektorów delegatur.

4. Rada Dobrych Praktyk Gospodarczych, nie ma jej w ustawie, jest w statucie urzędu. Składa się z 15 osób-5 przedstawicieli organizacji konsumenckich- 5 nauki,- 5przedsiębiorców. RDPG opiniuje i proponuje nowe akty prawne, uregulowania, rozwiązania. Jest to społeczna rada, nie jest wynagradzana. Ma ona ożywiać konkurencję w gospodarce z korzyścią dla konsumentów. Wada: Rada robi to, co jej Prezes wskaże, to on ostatecznie zatwierdza jej skład, narzuca jej kierunek działania.

5. Organizacje konsumenckie- art.45 to wszelkiego typu organizacje-każdy podmiot który ma na celu ochronę konsumenta.
Kompetencje:
- popularyzacja ochrony konsumenckiej (pieniądze dostają od prezesa)
- wykonywanie testów produktów (jako instytucje niezależne).
- Opiniowanie aktów prawnych i innych dokumentów
- Prowadzenie nieodpłatnego poradnictwa konsumenckiego oraz udzielania nieodpłatnej pomocy konsumentom w dochodzeniu do ich roszczeń.

6. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dawna nazwa sąd antymonopolowy) jest w Sądzie Okręgowym w Warszawie, w ramach wydziału gospodarczego. Sąd ten przyjmuje odwołania od decyzji Prezesa UOKiK oraz odwołania prezesów innych organów nadzorczych wyspecjalizowanych w zakresie nadzoru nad konkurencją branżową, zażalenia na postanowienia.

7. Krajowy Rejestr Sądowy - on jest ostatnim etapem sprawdzania czy właściwie przeprowadzono procedurę koncentracyjną. Sprawdza czy koncentracje, które zachodzą między przedsiębiorcami są za zgodą prezesa. Nadzór nad koncentracjami jest ograniczony. Koncentracje podlegające zgłoszeniu:
1) jeżeli światowy łączny obrót przedsiębiorstwa które się koncentrują przekracza 1 miliard euro w roku poprzedzającym koncentracje.
2) Łączny obrót na terytorium RP przekracza 50mln euro

8. Inspekcja handlowa – podlega Prezesowi UOKiK, zajmuje się kontrolą. Inspektorzy handlowi prowadzą też sąd polubowny dla konsumentów.

9. Komisja Europejska- główny organ UE, jest obecna wiele razy w mediacjach np. sprawa stoczni. Włącza się KE gdy jest naruszenie konkurencji o charakterze wspólnotowym tj. obejmuje co najmniej 2 państwa lub 2 przedsiębiorców z różnych państw.
10. Sąd I Instancji i Europejski Trybunał Sprawiedliwości – oba w Strasburgu
Sąd I Instancji przyjmuje skargi kierowane do KE np. dolina Respudy.

8. Scharakteryzuj instytucje prewencyjne

Działania dzielimy na:
1. Działania informacyjne doradcze - wydawanie Dz. Urzędowego K.iK, , w delegaturach udziela się informacji, konsultacji
2. tworzenie programów, planów rozwoju konkurencji
3. Nadzór nad koncentracją przedsiębiorstw (klasyczne formy koncentracji : holding, koncern, konsorcjum, konglomerat)



9. Scharakteryzuj nadzór nad koncentracjami?
Kiedy zgłasza się koncentrację? Art. 13
Zamiar koncentracji podlega obowiązkowi zgłoszenia;
a) jeżeli łączny światowy obrót przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza równowartość 1 mld euro
b) lub łączny obrót na terytorium Polski przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza równowartość 50 mln euro.
-c)gdy jest jeden ze stanów koncentracyjnych.

Stany (formy) koncentracyjne z ustawy (są 4- połączenie, przejęcie..)
Obowiązek zgłoszenia koncentracji Prezesowi Urzędu w przypadku art. 13, ust.2:
1). połączenia dwóch lub więcej samodzielnych przedsiębiorców
2). przejęcia – przez nabycie lub przejęcie akcji, innych papierów wartościowych, udziałów lub w jakikolwiek inny sposób – bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad jednym lub więcej przedsiębiorcami przez jednego lub więcej przedsiębiorców,
3). utworzenie przez przedsiębiorców wspólnego przedsiębiorcy
4). nabycia przez przedsiębiorcę części mienia innego przedsiębiorcy (całości lub części przedsiębiorstwa) jeżeli w jednym z dwóch lat obrotowych poprzedzających zgłoszenie zamiaru koncentracji jego obrót przekroczył na terenie RP 10 mln. Euro. (mienie wytwarza majątek). Np. nabycie fragmentu fabryki, pole jakieś dzierżawić kupcom na targowisko itp.

10-. Scharakteryzuj praktyki ograniczające konkurencję?

Praktyki ograniczające konkurencje dzielimy na:
1). praktyki w postaci porozumień ograniczających konkurencje – zakazane porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym (np.: wspólne ustalanie bezpośrednio lub pośrednio cen, podział rynków zbytu, podział rynków zakupu, porozumienia w zakresie ograniczenia inwestycji, ograniczenie dostępu do rynku - nie wynajmujemy lokalu, zrobimy mu bojkot, będziemy mu utrudniać, eliminowanie z rynku przedsiębiorców nie objętych porozumieniem, uzgadnianie przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu warunków składanych ofert w szczególności z zakresu prac lub cen).
2). nadużywanie pozycji dominującej poprzez:
• narzucanie nieuczciwych cen (nieuczciwa cena- nadmiernie wygórowana lub rażąco niska cena)
• narzucanie odległych terminów płatności
• ograniczenie produkcji, zbytu ze szkodą dla kontrahentów lub konsumentów
• narzucanie uciążliwych warunków umów, przynoszących przedsiębiorcy nieuzasadnione korzyści
• podział rynków wg kryteriów terytorialnych, asortymentowych, podmiotowych.
Różnice pomiędzy porozumieniem a nadużywanie pozycji dominującej:
1. nadużywanie pozycji dominującej można dopuścić się pojedynczo
2. w pozycji dominującej nie ma wyjątków wyłączających odpowiedzialność (a w porozumieniach

11. Scharakteryzuj porozumienia bagatelne i grupowe?

Wyłączenia bagatelne.
Wyłączenia bagatelne dzielą się na:
a) dotyczące porozumień między konkurentami gdy łączny udział w rynku w roku poprzedzającym porozumienie nie przekraczał 5 %.
b) dotyczące porozumień między przedsiębiorcami działającymi na różnych szczeblach obrotu, nie będą podlegać gdy ich łączny udział w rynku w roku poprzedzającym porozumienie nie przekracza 10 %.

Wyłączenia grupowe. Dzielimy na:
a) sensu stricte
b) sensu largo ( szerokim znaczeniu)
Sensu stricte- nie są wprost zawarte w aryt. 8, są odesłania do sensu largo. Są one bardzo szczegółowo opisane w:
- Rozporzxądzenia Rady Ministrów UE
- Rozporzadzenia RM naszego kraju
Te rozporządzenia ukazują się co 5 lat, teraz obowiązuje to z 2007r. Są one kroczące, nowelizowane bo otoczenia prawne ulegają ciągłym zmianom- otwiera się zieloną księgę- sprawdza się do kiedy jest termin i rozpoczyna się przygotowanie do nowelizacji.
Wyłączenia grupowe powstały w Unii Europejskiej, polegają na tym że co jakiś czas wychodzi rozporządzenie w którym określa się pewne wymagania co do wyłączeń grupowych. W Polsce są podobne (tłumaczone i wdrażane) np:
- wyłączenia co do franchizingu,
- wyłączenia co do specjalizacji,
- wyłączenia co do badań naukowych,
- wyłączenia co do umów dystrybucyjnych
- wyłączenia co do ubezpieczeń,
- wyłączenia co do umów bankowych.
Tekst tych wyłączeń wskazuje granice tych ograniczeń.
W wyłączeniach grupowych przewidziano katalog klauzul białych i czarnych.
Klauzula biała-to sformułowania np. wolno precyzować standarty- w ten sposób wolno : ceny, tablice.
Klauzule czarne- dozwolony użytek do pewnego stopnia, absolutnie nie można używać np. kserować można a nie można sprzedawać tych kserówek
Sensu largo-
Wyłączenia grupowe są wtedy gdy występują pozytywne przesłanki a nie ma negatywnych.
POZYTYWNE przesłanki:
• polepszenie produkcji, dystrybucji,
• polepszenie postępu technicznego, gospodarczego,
• zapewnienie konsumentowi odpowiedniej części korzyści.
NEGATYWNE przesłanki:
• nie doszło do ograniczeń które nie są niezbędne do osiągnięcia celu,
• nie dochodzi do wyeliminowania konkurencji.
Charakterystyczne cechy dla rozporządzeń:
- klauzule białe i czarne
- okres obowiązywania 5 lub 7 lat.




12.Scharakteryzuj postępowanie przed prezesem.

Postępowanie przed prezesem Urzędu jest postępowaniem administracyjnym szczególnym inaczej hybrydowym.
Podział postępowania przed prezesem Urzędu Ochrony konkurencji i konsumentów:
1. I etap postępowanie wyjaśniające. Trwa nie dłużej niż 30 dni, w sprawach skomplikowanych do 60 dni od dnia wszczęcia, w sprawach-bada:
a) strukturę rynku
b)stopień koncentracji
c)wstępne ustalenia czy nastąpiło naruszenie przepisów ustawy

2. II etap postępowanie antymonopolowe –dzielimy:
- ogólne- to postępowanie administracyjne
- szczegółowe – to postępowanie o charakterze hybrydowym bo łączy administracyjne z KPA i przepisy szczególne (UOKiK) z przepisami KPK- karnego, KC i KPC międzynarodowego


Postępowanie antymonopolowe :
- wszczynamy gdy postępowanie wyjaśniające dało dowody
- na wniosek
- z własnej inicjatywy prezesa
Postępowanie ogólne: jest zróżnicowane . trwa max 2 mies. Inne postępowanie do 4 miesięcy
Do postępowania generalnie stosujemy KPA, do gromadzenia dowodów KPC art. 227 do 315
Decyzje prezesa:
1. decyzja stwierdzająca praktykę
2. stwierdzenie naruszenia i stwierdzenie zaniechania
3. decyzje warunkowe z ugodą.

12. Scharakteryzuj Amicis – curia.
ANIMUS CURIA art.50 ust.3 instytucja anglosaska od 3 lat w ustawie
polega na tym ze każda osoba z własnej inicjatywy może się włączyć do postępowania lub na prośbę prezesa UOKiK.
Każda osoba ma prawo do składania na piśmie z własnej inicjatywy lub na prośbę prezesa wyjaśnień dotyczących istotnych okoliczności sprawy czyli włączyć się do postępowania
13. Scharakteryzuj świadka koronnego.

Duży świadek koronny – art. 109 (nie ma tego pojęcia w ustawie), jest to pojęcie doktrynalne. Jest to jakieś złagodzenie za informowanie, za włączenie się w postępowanie.
Prezes odstępuje od nałożenia kary jeżeli przedsiębiorca spełnia łącznie następujące warunki:
1. Jako pierwszy uczestnik porozumienia dostarczy informacje prezesowi
2. Należy złożyć z własnej inicjatywy dowód umożliwiający wszczęcie postępowania i wydanie stosownej decyzji
3. Współpracuje w toku postępowania z prezesem tzn. dostarcza niezwłocznie dowodów, którymi dysponuje
4. Zaprzestanie uczestnictwa porozumienia (najpóźniej do dnia poinformowania)
5. Nie był inicjatorem
Mały świadek koronny – to osoba, (która nie spełnia wszystkich warunków dot. dużego świadka koronnego), ale spełnia część warunków na podstawie, których uzyska obniżenie kary.
Mały świadek koronny – w trakcie postępowania przedstawia prezesowi z własnej inicjatywy dowód, który w istotny sposób przyczyni się do wydania stosownej decyzji:
1. Zgłasza dowód
2. Zaprzestał uczestnictwa najpóźniej w chwili przedstawienia dowodu.
14. Scharakteryzuj sankcje z ustawy U OKiK ?
Ustawa przewiduje :
Kary pieniężne do 10% przychodu osiągniętego w roku poprzedajacym.
Kary dla osób fizycznych: to;
- osoby pełniący funkcje kierownicze
-wchodzące w skład organów zarządzających
- kara do 10. tyś. EURO za każdy dzień zwłoki w wykonaniu decyzji
- do 50 krotności przeciętnego wynagrodzenia dla przedsiębiorcy i osób pieniących funkcje kierowniczce, wchodzących w skład organów zarządzających przedsiębiorcy

Kara za : za umyślne lub nieumyślne działanie, np. niewykonanie decyzji, wyroku, niezgłoszenie koncentracji, nieudzielanie informacji lub nierzetelne udzielenie informacji lub informacji wprowadzających w błąd.

15. Wyjaśnij pojęcia art.4.

Rynek właściwy-rozumie się przez to rynek towarów, które ze względu na ich przeznaczenie, cenę oraz właściwości, w tym jakość, są uznane przez ich nabywców za substytuty oraz oferowane na obszarze, na którym, ze względu na ich rodzaj i właściwości, istnienie barier dostępu do rynku, preferencje konsumentów, znaczące różnice cen i koszty transportu, panują zbliżone warunki konkurencji.
Pozycja dominująca-rozumie się przez to pozycję przedsiębiorcy, która umożliwia mu zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku właściwym przez stworzenie mu możliwości działania w znacznym zakresie niezależnie od konkurentów, kontrahentów oraz konsumentów, domniewa się, że przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku właściwym przekracza 40%.
Konkurent-rozumie się przez to przedsiębiorców, którzy wprowadzają lub mogą wprowadzić albo nabywają lub mogą nabyć, w tym samym czasie , towary na rynku właściwym.

16. Scharakteryzuj czyny utrudniające wejście na rynek.

Bojkot- nakłanianie osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom albo do niedokonywania zakupu od innych przedsiębiorców. Jest to tworzenie presji w stosunku do innych przedsiębiorców.
Dumping- jest to sprzedaż towarów poniżej kosztów ( np. zakupu) w celu eliminacji innych przedsiębiorców. Jest to trudno udowodnić. Np. hydraulik świadczy usługi po 18 zł/godz ale u swojej znajomej( np. nauczycielki) ze względów grzecznościowych wziął tylko 5zł/godz.
Dyskryminacja- to rzeczowo nieuzasadnione zróżnicowanie w traktowaniu innych klientów.
Rzeczowe zróżnicowanie jest uzasadnione gdy:
- różnica ze względu na kwalifikacje
-sytuacja prawna
- sytuacja gospodarcza ( bankructwo)
-referencje, listy pochwalne, rękojmia

Rzeczowe zróżnicowanie nieuzasadnione gdy:
- wiek
- rasa
- pochodzenie
-religia

17. SCHARAKTERYZUJ NIEUCZCIWĄ REKLAMĘ

Reklama to każda wypowiedź pozytywnie związana ze sprzedażą towarów. Pojęcia zbliżone do reklamy do: propaganda, public relations.
Propaganda – szerzenie pewnych idei.
Public relations – tworzenie pozytywnego wizerunku.

Nieuczciwa reklama Art. 16 – (def. kazuistyczna) czynem nieuczciwej reklamy jest w szczególności:
 reklama sprzeczna z przepisami prawa
sensu stricte : reklama alkoholu, papierosów, gier hazardowych,
sensu largo: namawianie do przestępstwa poprzez użycie pewnych towarów
 reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami – dobre obyczaje nie są wyjaśnione, korzystamy z kodeksu etyki który dot. pewnych zawodów z uwzględnieniem co do reklamy
- wykorzystywanie tragedii ludzkiej, uchybiająca godności ludzkiej (niewolnictwo, erotyka);
 reklama wprowadzająca w błąd – jeśli może wpłynąć na decyzję co do nabycia towaru. Błąd musi wynosić skrajnie 10 % nieprawdziwych informacji, błąd musi być znaczący
 reklama odwołująca się do uczuć – poprzez wywołanie lęku, np. przesądy, lęk nieuzasadniony;
 reklama wykorzystująca łatwowierność dzieci;
 reklama ukryta – sprawia wrażenie neutralnej informacji

II formy :
-efekt podklatkowy - np. oglądając film w kinie co 35 klatka ukazywała napój, oglądający ludzie film w pewnym momencie poczuli pragnienie. Jest to sposób prawie niedostrzegalny.

- produkt placement, usytuowanie - prezentacja jakiegoś produktu – w pewnych sytuacjach gdzie nie powinien mieć miejsca)
* reklama naruszająca prywatność – np. ktoś nas nagabuje w miejscu publicznym, spamy, listy, oferty o tej samej treści, które trafiają do nas kilka razy, wielokrotne namawianie przez telefon;
- reklama porównawcza – nie jest nieuczciwą reklamą, chyba że narusza dobre obyczaje.
Kto odpowiada za nieuczciwą reklamę:
- przedsiębiorca;
- agencja reklamy;
- przedsiębiorca, który reklamę wykonał.
Wszyscy odpowiadają solidarnie

18. CZYNY W KTÓRYCH W USTAWIE JEST ODNIESIENIE
DO DOBRCYH OBYCZAJÓW
Przez dobre obyczaje należy rozumieć normy moralne i zwyczajowe stosowane w działalności gospodarczej.
Art. 3 Dobre obyczaje nie są wyjaśnione, są pozostawione swobodnemu uznaniu doktryny, praktykom, sędziom. Dobre obyczaje znajdziemy w kodeksach etyki, kodeksie dobrych praktyk. Każdy zawód ma nieco inne np. w kontaktach lekarza – musi być większa wrażliwość.
Art. 16 ust. 1 - dotyczący nieuczciwej reklamy (czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godność człowieka. Są takie reklamy które nie przystoją, są niesmaczne mogą np. wywołać wstrząs
Artykuł 16 ust. 3 – Odwołanie się do dobrych obyczajów, jeżeli chodzi o reklamę porównawczą.

19. NOWE CZYNY NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI

• Czynem nieuczciwej konkurencji jest sprzedaż konsumentom towarów lub usług połączona z przyznaniem wszystkim albo niektórym nabywcom nieodpłatnej premii w postaci towarów lub usług odmiennych od stanowiących przedmiot sprzedaży

 Nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji sprzedaż jeżeli premie stanowią towary lub usługi:
- o niewielkiej wartości lub próbki towaru :
jeśli towar w opakowaniu i promocyjny jest ten sam lud jest niewielkiej wartości, dodatki do prasy, np. szampony, długopisy
- wygrane w loteriach promocyjnych organ. na podstawie przep. o grach hazardowych lub konkursach których wynik zależy od przypadku
 system sprzedaży lawinowej - polega na proponowaniu nabywania towarów lub usług poprzez składanie nabywcom tych towarów lub usług obietnicy uzyskania korzyści materialnych w zamian za nakłonienie innych osób do dokonania takich samych transakcji, które to osoby uzyskałyby podobne korzyści materialne wskutek nakłonienia kolejnych osób do udziału w systemie. System ten jest dozwolony, gdy:
- w każdej chwili można się wycofać odzyskując co najmniej 90 % ceny zakupu wszystkich nabytych od organizatora nadających się do sprzedaży towarów zakupionych w ciągu 6 miesięcy- nie jest to czyn nieuczciwej konkurencji.
- wartość sprzedaży nie może rażąco przekraczać rzeczywistej wartości produktu.
20.formy i rodzaje pomocy publicznej

Rodzaje pomocy:
-pomoc regionalna można uzyskać region poniżej 70% średniej unijnej PKB celem pomocy jest wyrównanie poziomu w UE
- pomoc sektorowa – dla sektorów schyłkowych , kryzysowych np. kopalnie węgla kamiennego w celu tworzenia nowych sektorów np. branża komputerowa
-pomoc horyzontalna –celem jest poprawa konkurencyjności w przyszłości np. infrastruktura, nowe systemy kształcenia , telekom., wspieranie małych przedsiębiorstw.

Formy pomocy:
-dotacje rzeczowe -preferencje kredytowe -poręczenia kredytowe -preferencje podatkowe - różne instrumenty kapitałowe - gwarancje - zamówienia państwowe

Zasady pomocy:
- przejrzystości – każdy może sprawdzić kto uzyskał pomoc -proporcjonalności – pomoc powinna być proporcjonalna do skali problemu - spójności – wyrównywanie poziomu przedsię. Z branżą - subsydiarności – pomoc musi być nadzorowana
Bardzo proszę mam nadzieję że komuś się przyda


  PRZEJDŹ NA FORUM