materiały
    fox21 pisze:

    dzieki ewa124 !!! czy masz wszystkie czy tylko te ? fajnie by bylo gdyby ktos reszte wrzucil bo glupio jedna osobe o to prosic... swietny prezent na Mikołaja oczko


Macie jeszcze moje studenciaki kochane , uczcie się i wszystkim powodzenia:


1. PODZIAŁ KONKURENCJI
Narysuj podział z wykładów

Prawo konkurencji
2. 3.
Antymonpolowe zwal.nieucz. konk. równości
1. zakazu
Międzynarodowe ograniczania
branżowe
inne

CHARAKTERYSTYKA

 Międzynarodowe prawo konkurencji
jest w prawie UE prawo pierwotne- traktaty, wtórne - dyrektywy , rezolucje
GATT – układ ogólny w sprawie cel i taryf, WTO – światowa organizacja handlu, OECD – organizacja wspólnoty gospodarczej i rozwoju, NAFTA – północ. amer. strefa wolnego handlu
 Prawo antymonopolowe
to prawo kt. ma chronić rynek przed monopolem – przykładem jest ustawa z 2007 r o Ochronie konkurencji i konsumentów. Jeśli na rynku jest monopol nie ma konkurencji, musi być co najmniej 2 przedsiębiorców żeby była konkurencja. Do monopolu może dochodzić na 2 sposoby przez koncentrację ( łączenie) i przez zmowę. Prawo antymonopolowe rozbija monopole :
- pierwsza forma rozbijania do dekoncentracja
- druga nadzór na koncentracjami
– Prawo zwalczania nieuczciwej konkurencji –
to katalog czynów nieuczciwej konkurencji - w każdym państwie jest inny.
Ustawa generalna to Ustawa z 16 .04.1993r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Zawarte jest też w Ustawie z 2007r.
 Prawo równości konkurowania – ma charakter publiczno – prawny. Dotyczy sytuacji, gdzie może być zachwianie konkurencji. Zapewnia przejrzystość. Umożliwia każdemu włączenie się w proces zamówień. Dwa generalne akty prawne : zamówienia publiczne. ……..i pomoc publiczna z ……. dozwolona jest pomoc dla przedsiębiorstw : sektorowa, horyzontalna i regionalna
 Prawo zakazu konkurencji – ma charakter prywatny. W małym stopniu publiczny. Jest ono w KSH i w Kodeksie Pracy, Zakaz daje ochronę przedsiębiorcom min. przed nieuczciwymi współpracownikami
 Prawo ograniczania konkurencji – w ustawie z 1997 r. o ograniczaniu prowadzenia działalności gospodarczej przez niektóre osoby pełniące funkcje publiczne. Ten zakaz pełnienia działalności gospodarczej przez pewne osoby na pewnych stanowiskach np. minister, sędzia nie mogą prowadzić działalności gospodarczej. W tej instytucji mamy tzw. rejestr korzyści.
 Branżowe prawo konkurencji – dotyczy innych regulacji, muszą dotyczyć specyficznych branż np. prawo energetyczne,
 Inne regulacje prawa konkurencji – w wielu aktach prawnych są ukryte prawa konkurencji – np.: prawo upadłościowo – naprawcze.





2.WYŁĄCZENIA WARUNKOWE I BEZWARUNKOWE art. 2

Wyłączenia bezwarunkowe: - nie stosuje się ustawy do ograniczeń konkurencji , które mają podstawę w innych aktach prawnych. Nie podlegają pod tą ustawę wszelkie obszary podlegające innym ustawom np. prawo funduszy inwestycyjnych, pr. komunikacyjne, obroty giełdowe, fundusze emerytalne, w energetyce, telekomunikacji.

Wyłączenia warunkowe. Art.2 ust.1 Ustawa nie narusza praw przysługujących na podstawie przepisów dot. własności intelektualnej i przemysłowej a w szczególności przepisów o ochronie wynalazków, wzorów użytkowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych, praw autorskich i praw pokrewnych.
Ust.2 Ustawę stosuje się do zawieranych między przedsiębiorcami :
- umów, w szczególności licencji, a także innych niż umowy praktyk wykonywania praw o których
mowa w ust.1
- umów dot. nieujawnionych do wiadomości publicznej:- informacji technicznych lub technol.,
zasad organizacji i zarządzania
co do których podjęto działania zmierzające do zapobieżenia ich ujawnieniu, jeżeli skutkiem tych umów jest nieuzasadnione ograniczenie swobody działalności gospodarczej lub istotne ograniczenie konkurencji na rynku.


1. ORGANY KONKURENCJI
Prezes urzędu ochrony konkurencji i konsumentów
• Centralny organ administracji rządowej właściwy w sprawach OKiK Organy centralne mają 5 letnią kadencję. Osoby są trudno usuwalne, wyróżniająca się wysokim poziomem wiedzy
w tym zakresie, funkcjonuje w Warszawie tam jest centrala, 9 delegatur
Kompetencje Prezesa ( art. 31)
• nadzoruje wykonywanie przepisów;
• nadzoruje koncentrację przedsiębiorców;
• współpraca z organami samorządu terytorialnego,
• współpraca z krajowymi i międzynarodowymi organami i organizacjami, do których zakresu działania należy ochrona konkurencji i konsumentów;
• opracowywanie i przedkładanie Radzie Ministrów projektów aktów prawnych dot. OKiK
• wydawanie decyzji w sprawach praktyk ograniczających konkurencję, w sprawach koncentracji przedsiębiorców oraz w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, a także innych decyzji przewidzianych w ustawie;
• prowadzenie badań stanu koncentracji gospodarki oraz zachowań rynkowych przedsiębiorców;
• nadzoruje pomoc publiczną
• przedkładanie Radzie Ministrów okresowych sprawozdań z realizacji rządowych programów rozwoju konkurencji i polityki konsumenckiej;
• występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
• wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub ustawach odrębnych.
• wydaje Dziennik Urzędowy
Samorząd terytorialny realizuje zadania samodzielnie lub przez rzecznika są to rzecznicy powiatowi lub miejscy. Rzecznikiem może być osoba z wyższym wykształceniem: prawnicze lub ekonomiczne, posiadająca co najmniej 5 lat praktyk w zawodzie
Obowiązki rzecznika
• Bezpłatne poradnictwo konsumenckie
• Wnioski o zmianę prawa miejscowego
• Ochrona interesów konsumentów w stosunku do przedsiębiorców.
• Współpracuje z delegaturami UOKiK.
• zadania z innych ustaw

Rada Rzeczników Konsumentów
9 przedstawicieli ( 8 delegatur + Warszawa) – rzeczników
- przedstawiają propozycje dot. kierunków zmian legislacyjnych
- wyrażają opinie o propozycjach aktów prawnych lub kierunków polityki rządowej konsumenckiej
- w innych sprawach z zakresu ochrony konkurencji
-przekazywanie informacji dot. konsumentów

Rada Dobrych Praktyk Gospodarczych – 15 przedstawicieli:
- 5 przedstawicieli konsumentów;
- 5 przedstawicieli przedsiębiorców z izbą gospodarczą;
- 5 przedstawicieli ze świata nauki (prawnicy, ekonomiści)
Nie są wynagradzani.
Proponują akty prawne, oceniają Prezesa, wskazują obszary wymagające dyskusji, ustaleń

Organizacje konsumenckie –to każda organizacja o różnej nazwie która choćby w jednym punkcie spełnia zadania konsumenckie.
Prawa : mogą uzyskać środki od prezesa urzędu na pewne projekty. Zajmują się głównie: testami produktów, opiniami, upowszechnianiem wiedzy, wydawaniem czasopism, normalizacją.

Sąd ochrony konkurencji i konsumenta – (sąd antymonopolowy) jest w Sądzie Okręgowym w Warszawie w ramach wydziału gospodarczego. Jest to Izba, wydzielona jako sąd ochrony konkurencji i konsumentów. Specyfika to: wydzielono kilkunastu sędziów i zajmują się oni tylko tym zakresem, prawo konkurencji bardzo ewoluuje.
Jest jedno instancyjny, od niego odwołanie do SA, a potem kasacja do SN

Krajowy Rejestr Sądowy - może zablokować niezgodne z prawem działania, przekształcenia, połączenia, inne działania między przedsiębiorcami

Komisja Europejska włącza się do każdej sprawy, która ma poziom wspólnotowy, tzn. jeśli dotyczy to przedsiębiorstw lub konsumentów z przynajmniej 2 różnych państw).

Organy ochrony konkurencji państw członkowskich UE

Branżowe organy ochrony konkurencji i konsumentów












4. SCHARAKTERYZUJ INSTYTUCJE PREWENCYJNE
W ustawie przewidziano ochronę : prewencyjną, bieżącą i następczą

Prewencyjne działania:
-działalność informacyjno – ostrzegawcza – wydawanie dziennika urzędowego i innych
materiałów
- tworzeniu programów rozwoju konkurencji – wnikliwa ocena pewnych sytuacji
- nadzór nad koncentracjami przedsiębiorstw

Działalność informacyjna
– wydawanie dziennika urzędowego gdzie są: wytyczne, porozumienia, decyzje Prezesa,
- tworzeniu programów rozwoju konkurencji (opracowuje Prezes)

5. Scharakteryzuj nadzór nad koncentracjami :
Stany – formy KONCENTACJA W UJĘCIU PRAWNYM :
 Połączenie dwóch lub więcej samodzielnych przedsiębiorców
 Przejęcie innego przedsiębiorstwa poprzez:

- nabycie akcji, udziałów, papierów wartościowych
- nabycie bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad innym przedsiębiorstwem

 Utworzenie przez przedsiębiorców wspólnego przedsiębiorstwa
 Nabycie przez przedsiębiorców mienia innego przedsiębiorcy
(całości lub części przedsiębiorstwa), jeżeli obrót realizowany przez to mienie w którymkolwiek z dwóch lat obrotowych poprzedzających zgłoszenie przekroczył na terytorium RP równowartość 10 mln euro)


Zamiar koncentracji podlega zgłoszeniu Prezesowi Urzędu, jeżeli:
a) łączny światowy obrót przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza równowartość 1 mld euro lub
b) łączny obrót na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza równowartość 50 mln euro.

Zgłoszenie Komisji Europejskiej :

Wyłączenia, wyjątki :
1) Jeżeli obrót przedsiębiorcy nad kt. ma nastąpić przejęcie kontroli nie przekroczył na terytorium RP w żadnym z 2 lat obrotowych poprzedzających zgłoszenie równowartość 10 mln euro
2) Czasowe nabycie przez instytucję finansową, w celu odsprzedaży i przedmiotem jej działalności jest obrót akcjami czy papierami wartościowymi, np. fundusze inwestycyjne, emerytalne
3) Czasowe nabycie w celu zabezpieczenia wierzytelności
4) Postępowanie upadłościowe jeżeli nie jest konkurentem.
5) nabycie w ramach tej samej grupy kapitałowej (holding, koncern, konsorcjum, konglomerat)


Definicje koncentracji – FORMY KONCENTACYJNE W UJĘCIU EKONOMICZNYM

Holding – spółka matka, która poprzez znaczące udziały może decydować o dalszym funkcjonowaniu spółki podległej
Koncern – holding specyficzny, w którym wpływ decydujący uzyskuje się poprzez umowy koncernowe a nie udziały
Konsorcjum – umowa koncetrująca przedsiębiorców z wielu branż do realizacji jednego przedsięwzięcia.
Konglomerat – przedsiębiorstwo, które zdywersyfikuje (wprowadzi nowe wyroby) swoją działalność poprzez nabywanie przedsiębiorstw z innych branż.


6. DECYZJE PREZESA

Rodzaje decyzji w sprawach koncentracyjnych:
1) Decyzja pozytywna - Prezes wydaje zgodę na koncentrację - gdy konkurencja na rynku nie zostaje istotnie ograniczona, w szczególności przez powstanie lub umocnienie pozycji dominującej na rynku ( dominująca to większa niż 40 %)
2) Decyzja wyrażająca zgodę pomimo, że nastąpi istotne ograniczenie konkurencji, jeśli jest to uzasadnione, w szczególności :
a) gdy przyczyni się do rozwoju ekonomicznego,
b) przyczyni się do postępu technicznego,
c) może wywrzeć pozytywny wpływ na gospodarkę narodową np. koncern polski cukier, utrzymanie cukrowni, odbiór buraków
3) Decyzja negatywna - Prezes się nie wyraża zgody, jeżeli konkurencja na rynku zostanie istotnie ograniczona w szczególności poprzez powstanie lub umocnienie pozycji dominującej na rynku.
4) Decyzja warunkowa – gdy są wątpliwości prezes nie chce od razu dawać decyzji negatywnej, więc wyraża zgodę ale pod pewnymi warunkami. Przykłady warunków
- zbycie w całości lub części majątku innego przedsiębiorcy
- wyzbycie się kontroli nad przedsiębiorcą
- udzielenie licencji praw wyłącznych konkurentowi (ktoś coś wynalazł i sprzedaje wyłącznie jednemu).
5) Decyzja dekoncentracyjna – dane zgłoszone z błędem, Prezes do 5 lat od dnia dokonania koncentracji może dokonać dekoncentracji – podział, zbycie całości udziałów, akcji, rozwiązanie spółek.


7. SCHARAKTERYZUJ PRAKTYKI OGRANICZAJĄCE KONKURENCJĘ
Bieżąca i następcza ochrona konkurencji
Porozumienia ograniczające konkurencję - zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym.
Przykłady porozumień:
* ustalanie bezpośrednio lub pośrednio cen,
* ustalanie warunków zakupu lub sprzedaży,
* podział rynków zbytu lub zakupu,
* uzgadnianie przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu lub przez tych przedsiębiorców i przedsiębiorcę będącego organizatorem warunków składanych ofert, w szczególności z zakresu prac lub ceny.
* stosowaniu w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub niejednolitych warunków umów, stwarzających tym osobom zróżnicowane warunki konkurencji
* uzależnianiu zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia przez drugą stronę innego
świadczenia, niemającego rzeczowego ani zwyczajowego związku z przedmiotem umowy
* ograniczaniu dostępu do rynku lub eliminowaniu z rynku przedsiębiorców nieobjętych porozumieniem

POROZUMIENIA OGRANICZAJĄCE KONKURENCJĘ:
Kartel – porozumienie, między co najmniej 2 firmami, którego celem lub skutkiem jest ograniczenie
konkurencji.
Syndykat – kartel specyficzny, w którym jest jeden wspólny organ, instytucja która wspiera
przedsiębiorców
Trust –kartel w którym jest wspólny zarządca

Nadużywanie pozycji dominującej – (DEFINICJA I PRZYKŁADY - PYTANIE)
zakazane jest nadużywanie pozycji dominującej na rynku właściwym przez jednego lub kilku przedsiębiorców.

Pozycja dominująca –to pozycja przedsiębiorcy, która umożliwia mu zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku właściwym przez stworzenie mu możliwości działania w znacznym zakresie niezależnie od konkurentów, kontrahentów oraz konsumentów; domniemywa się, że przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku właściwym przekracza 40%.
Nadużywanie pozycji dominującej polega w szczególności na:
• bezpośrednim lub pośrednim narzucaniu nieuczciwych cen (nadmiernie wygórowanych albo rażąco niskich), odległych terminów płatności lub innych warunków zakupu albo sprzedaży towarów;
• ograniczeniu produkcji, zbytu lub postępu technicznego ze szkodą dla kontrahentów lub konsumentów;
• stosowaniu w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub niejednolitych warunków umów, stwarzających tym osobom zróżnicowane warunki konkurencji;
• uzależnianiu zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia przez drugą stronę innego świadczenia, niemającego rzeczowego ani zwyczajowego związku z przedmiotem umowy;
• przeciwdziałaniu ukształtowaniu się warunków niezbędnych do powstania bądź rozwoju konkurencji;
• narzucaniu przez przedsiębiorcę uciążliwych warunków umów, przynoszących mu nieuzasadnione korzyści;


I. Wyłączenia bagatelne - są to drobne porozumienia. Składają się z dwóch grup:
- porozumienia między konkurentami, których łączny udział w rynku w roku kalendarzowym poprzedzającym zawarcie porozumienie nie przekracza 5%.
- porozumienie między przedsiębiorcami, którzy nie są konkurentami, jeżeli udział w rynku któregokolwiek z nich w roku kalendarzowym poprzedzającym zawarcie porozumienia nie przekracza 10 %.
-
II. Wyłączenia grupowe
Wyłączenia grupowe dzielimy na:
a. sensu stricte
Wyłączenia – przyjmują postać rozporządzeń najpierw Unijnych a następnie sporządzone są w języku polskim rozporządzenia RM wydawane przez Prezesa Rady Ministrów na okres 5 lat.
Przykłady Rozporządzeń z wyłączeniami grupowymi sensu stricte w zakresie:
- franchisingu,
- o umowach specjalizacyjnych;
- o umowach dystrybucyjnych;
- o umowach ubezpieczeniowych,
- współpracy banków i umów bankowych.

W Rozporządzeniach tych znajdują się klauzule:
* białe – mówią jakie sformułowania można zawrzeć w umowie;
* czarne – zabronione, czyli takiego zwrotu nie można wprowadzić w umowie;
* szare – ryzykowne, w zależności od sytuacji, wolno wprowadzić pewne zwroty, ale nie zawsze.
b. sensu largo – znaczenie szerokie. Polega na tym, że są 4 przesłanki, które należy sprawdzić: Przesłanki pozytywne:
* przyczyniają się do polepszenia produkcji, dystrybucji towarów lub do postępu technicznego lub gospodarczego,
* zapewniają nabywcy lub użytkownikowi odpowiednią część korzyści wynikających z tej umowy.
Negatywne przesłanki:
* nie nakładają na przedsiębiorców ograniczeń, które nie są niezbędne do osiągnięcia tych celów,
* porozumienie nie stwarza przedsiębiorcom możliwości wyeliminowania konkurencji.

8. WYJAŚNIJ POJĘCIA :
Konkurent – przedsiębiorcy, którzy wprowadzają lub mogą wprowadzać albo nabywają lub mogą nabywać, w tym samym czasie, towary na rynku właściwym.
Rynek właściwy Art. 4 pkt 9
– rynek towarów, które ze względu na ich przeznaczenie, cenę oraz właściwości, w tym jakość, są uznawane przez ich nabywców za substytuty
– oraz są oferowane na obszarze, na którym, ze względu na ich rodzaj i właściwości, istnienie barier dostępu do rynku, preferencje konsumentów, znaczące różnice cen i koszty transportu, panują zbliżone warunki konkurencji
Pozycja dominująca –to pozycja przedsiębiorcy, która umożliwia mu zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku właściwym przez stworzenie mu możliwości działania w znacznym zakresie niezależnie od konkurentów, kontrahentów oraz konsumentów; domniemywa się, że przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku właściwym przekracza 40%.
Przedsiębiorca art. 4 Ustawy o OKiK








9. PRZEDSTAW PROCEDURĘ POSTĘPOWANIA PRZED PREZESEM
(rysunek z wykładów)
Postępowanie przed Prezesem jest prowadzone jako postępowanie wyjaśniające, antymonopolowe lub w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Postępowanie wyjaśniające może poprzedzać wszczęcie postępowania antymonopolowego lub w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Prezes może wszcząć z urzędu w drodze postanowienia postępowanie wyjaśniające:
jeżeli okoliczności wskazują na możliwość naruszenia przepisów ustawy w sprawach dot. określonej gałęzi gospodarki, w sprawach dot. ochrony interesów konsumentów oraz gdy ustawa tak stanowi.

Postępowanie wyjaśniające może mieć na celu:
-wstępne ustalenie czy nastąpiło naruszenie przepisów ustawy uzasadniające wszczęcie postępowania antymonopolowego, czy sprawa ma char. antymonopolowy
-wstępne ustalenie czy nastąpiło naruszenie uzasadniające wszczęcie postępowania w sprawie zakazu stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów
-czy miało miejsce naruszenie chronionych prawem interesów konsumentów uzasadniające podjęcie działań określonych w odrębnych ustawach

- badanie rynku , określenie jego struktury, badanie stopnia koncentracji, badanie czy był obowiązek zgłoszenia zamiaru koncentracji i inne.
Trwa 30 dni, a w sprawach skomplikowanych 60 dni.

Postępowanie antymonopolowe :
w sprawach praktyk ograniczających konkurencję nie dłużej niż 5 m-cy
w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów 2 m-ce w sprawach skomplikowanych 3 m-ce
oraz nakładania kar pieniężnych wszczyna się z urzędu.
Postępowanie antymonopolowe w sprawach koncentracyjnych 2 m-ce wszczyna się na wniosek lub z urzędu.

Postępowanie przed Prezesem to postępowanie:
• administracyjne – szczególne hybrydowe – tj. łączące wiele elementów, w tej ustawie są odesłania do innych ustaw – cywilnych, karnych , w szczególności do KPC – gromadzenie i wykorzystywanie dowodów ( art. 227 do 315) , KPK – w zakresie przeszukania, aby skutecznie podjąć weryfikację osób podejrzanych o naruszenie konkurencji, KC, i prawa wspólnotowego.
Ponadto korzysta się z KC – dlatego, że odwołanie od decyzji prezesa kieruje się do sądu OKiK, który funkcjonuje w ramach Sądu Okręgowego w Warszawie.
KPK – stosujemy by skutecznie i szybko podjąć działania, weryfikacje osób, gdy istnieją przesłanki, że naruszają prawo.
POSTĘPOWANIE PRZED PREZESEM UOKiK dzielimy na:
I. Antymonopolowe – to postępowanie ogólne:
• W sprawie praktyk ograniczających konkurencje – trwa nie dłużej niż 5 miesięcy;
• Postępowanie koncentracyjne – trwa 2 miesuące.
• Postępowanie w sprawie ochrony zbiorowych interesów konsumentów – trwa 2 miesiące, w sprawach skomplikowanych 3 miesiące.
• Inne postępowanie przed Prezesem, inne regulacje, np. w sprawie pomocy publicznej.
II. Wyjaśniające ( art. 48 ust. 2) postępowanie wszczyna się gdy jest badanie rynku , określenie jego struktury, badanie stopnia koncentracji, badanie czy był obowiązek zgłoszenia zamiaru koncentracji i inne. Trwa 30 dni, a w sprawach skomplikowanych 60 dni. Kończy się lub może odnosić się do każdego z ogólnych postępowań.

Postępowanie w sprawie praktyk ograniczających konkurencję. Jeżeli sprawa ma charakter unijny prowadzi ją Komisja Europejska, a w Polsce Prezes UOKiK. Każdy może zgłosić Prezesowi Urzędu na piśmie zawiadomienie dotyczące podejrzenia stosowania praktyk ograniczających konkurencję wraz z uzasadnieniem. Zgłoszenia dokonuje się w formie zawiadomienia, które powinno zawierać:
- wskazanie przedsiębiorstwa;
- opis faktyczny
- uprawdopodobnienie;
- dane identyfikacyjne zgłaszającego.
Informacja na piśmie o sposobie rozpatrzenia sprawy jest wysyłana do zgłaszającego.
Nie wszczyna się postępowania, gdy sprawę prowadzi Komisja Europejska lub gdy została rozpatrzona przez KE.
Prezes może nie wszcząć postępowania, gdy:
- organ innego państwa członkowskiego prowadzi postępowanie;
- gdy została rozstrzygnięta w innym państwie.
Można przedsiębiorstwo zmusić do zaniechania określonych działań, gdy jest wydana decyzja może nałożyć rygor natychmiastowej wykonalności.
Od decyzji Prezesa przysługuje odwołanie do Sądu OKiK lub w ramach samokontroli Prezes może wydać jeszcze raz decyzję.
Sąd OKiK to pierwsza instancja, następnie jest apelacja do Sądu Apelacyjnego w Warszawie, potem kasacja do Sądu Najwyższego.

Przedawnienia – 1 rok od końca roku, w którym zaistniało zdarzenie.

Postępowanie koncentracyjne – każdy może zgłosić kto jest stroną. Stroną postępowania jest każdy, kto zgłasza zamiar koncentracji. Zgłoszenia zamiaru koncentracji dokonują:
• przy połączeniu – wspólnie łączący się przedsiębiorcy,
• przy wrogim przejęciu –przedsiębiorca przejmujący kontrolę,
• utworzenie nowego przedsiębiorstwa – wspólnie przedsiębiorcy uczestniczący w utworzeniu tego przedsiębiorstwa
• przedsiębiorca nabywający mienie.
Postępowanie powinno być zakończone nie później niż w terminie 2 m-cy od dnia jego wszczęcia.
Przedawnienia – przedawnienie przy zgłoszeniu koncentracji 5 lat licząc od końca roku, w którym zaistniał obowiązek takiego zgłoszenia.
Kary pieniężne – generalnie kara pieniężna dla przedsiębiorstwa nie może być większa niż 10% przychodu w roku rozliczeniowym.
Odpowiedzialność osób fizycznych pieniących funkcje kierowniczce, wchodzących w skład organów zarządzających – sankcja wynosi do 50 krotności przeciętnego wynagrodzenia za umyślne lub nieumyślne działanie, np. nieudzielanie informacji lub nierzetelne udzielenie informacji lub informacji wprowadzających w błąd.

Postępowanie w sprawach ochrony zbiorowych interesów konsumentów. Każdy może zgłosić prezesowi urzędu na piśmie zawiadomienie dot. podejrzenia stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. W postępowaniu tym może być zawarta ugoda, jeżeli przemawia za tym charakter sprawy a ugoda nie zmierza do obejścia prawa lub nie narusza interesu publicznego lub słusznego interesu konsumentów. Postępowanie powinno być zakończone w ciągu 2 m-cy, natomiast w sprawie skomplikowanej nie później niż 3 m-ce.

10. A M I C U S C U R I A E
Amicus Curiae – przyjaciel sądu – instytucja znana była w prawie rzymskim, począwszy od IX wieku istnieje w prawie brytyjskim, polegała na tym, że władcy przyjmowali wsparcie od osób o ogólnej wiedzy dotyczącej orzecznictwa, wiedzy historycznej. Obecnie polega to na tym, że sądy mogą przyjąć od każdej osoby uwagi i sugestie (podpowiedzi) – oceny prawnej. Każdy ma prawo składania z własnej inicjatywy lub na prośbę Prezesa wyjaśnień dotyczących istotnych okoliczności sprawy.

11. SANKCJE Z USTAWY
Odpowiedzialność administracyjna: to kary pieniężne
– generalnie kara pieniężna dla przedsiębiorstwa nie może być większa niż 10% przychodu w roku rozliczeniowym
- kara do 10. tyś. EURO za każdy dzień zwłoki w wykonaniu decyzji
- do 50 krotności przeciętnego wynagrodzenia dla przedsiębiorcy i osób pieniących funkcje kierowniczce, wchodzących w skład organów zarządzających przedsiębiorcy

Kara za : za umyślne lub nieumyślne działanie, np. niewykonanie decyzji, wyroku, niezgłoszenie koncentracji, nieudzielanie informacji lub nierzetelne udzielenie informacji lub informacji wprowadzających w błąd.


Odpowiedzialność cywilna :
gdy zostało wydane orzeczenie sądu lub decyzja Prezesa można wystąpić do sądu cywilnego z roszczeniem o odszkodowanie. Liczy się szkoda lub utracone korzyści.

Duży świadek koronny – Prezes odstępuje od nałożenia kary, ale spełnione muszą być łącznie warunki:
• pierwszy uczestnik porozumienia który dostarczył prezesowi informacje wystarczająca do wszczęcia
• z własnej inicjatywy dostarczy dowody wystarczające wydanie stosownych decyzji,
• zaprzestał uczestnictwa najpóźniej w dniu poinformowania
• współpracuje z Prezesem w pełnym zakresie przez cały czas
• nie był inicjatorem zawarcia

Mały świadek koronny
• może to być inicjator
• przedstawia z własnej inicjatywy dowód który w istotny sposób przyczyni się do
wydania decyzji,
• zaprzestał uczestnictwa porozumieniu z chwilą przedstawienia dowodu


12. DEFINICJA CZYNU NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI
Art. 3 - Czyn nieuczciwej konkurencji jest ujęty w dwóch definicjach:

Klauzula generalna - zawiera sformułowania nieostre, które zapewniają elastyczną interpretację (np. odwołanie się do zasad współżycia społecznego, do dobrych obyczajów).

Czynem nieuczciwej konkurencji art. 3 ust 1. – działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.

Działanie sprzeczne z prawem – europejskim, krajowym, międzynarodowym, bilateralnym, miejscowym.
Sprzeczność z dobrymi obyczajami – dobrymi obyczajami dla danego zawodu – kodeksy etyki, przepisy cechowe, zrzeszenia zawodowe, inne – opinie starszych w zawodzie.

Definicja kazuistyczna – dokładne wyliczenie, czynów nieuczciwej konkurencji
.
Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności:
• wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa,
- takie oznaczenie przedsiębiorstwa , które może wprowadzić klientów w błąd co do jego tożsamości przez używanie: firmy, nazwy, godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu wcześniej używanego zgodnie prawem do oznaczenia innego przedsiębiorstwa.
- jeżeli oznaczenie nazwiskiem przedsiębiorcy może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości z innym przedsiębiorstwem, które wcześniej używało podobnego oznaczenia , przedsiębiorca ten powinien podjąć środki mające na celu usunięcie niebezpieczeństwa wprowadzenia w błąd osób trzecich. Na żądanie zainteresowanego sąd wyda orzeczenie nakazujące przedsiębiorcy który później zaczął używać tego oznaczenia – podjęcie środków zapobiegawczych : wprowadzenie zmian w oznaczeniu, ograniczenie zakresu terytorialnego używania oznaczenia lub używanie w określony sposób.
- w przypadku przekształcenia przedsiębiorstwa - przedsiębiorstwo ma swoja renomę i markę, wystąpienie do sądu który uwzględni interesy stron i inne okoliczności sprawy

• fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług - Czynem nieuczciwej konkurencji jest opatrywanie towarów i usług w fałszywe lub oszukańcze oznaczenia geograficzne. wskazującym bezpośrednio lub pośrednio mna kraj, region lub miejscowość pochodzenia albo używanie takiego oznaczenia w działalności handlowej, listach handlowych, rachunkach i innych dokumentach
• Fałszywe – generalnie nieprawdziwe.
Oszukańcze – prawdziwe, ale wywołują błędne skojarzenia.
Oznaczenie geograficzne kwalifikowane – część oznaczeń geograficznych można rejestrować, są wtedy mocniej chronione.
Zabronione jest stosowanie łączników, które odnoszą się do oznaczenie chronionego „w rodzaju”, „w typie”, „zgodnie z metodą”.
• wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług
wszelkie inne oznaczenia, pojawiające się na towarach, które wprowadzają w błąd:
- błąd co do ilości np.: złe oznaczenie uncje zamiast kg,
- błąd co do jakości – musi być info, że gorsza jakość,
- błąd co do składników i sposobu wykonania.
-przydatności, konserwacji, ostrzeżenie o możliwości ryzyka

• naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa
Tajemnica przedsiębiorstwa - to informacje, przy których muszą wystąpić razem 3 elementy
- informacje powszechnie nieznane na danym rynku
- informacje z zakresu techniki, technologii, organizacyjne i inne mające wartość gospodarczą, które nie są stosowane na danym rynku, np. informacja kiedy będzie wyprzedaż, upusty, marże, listy kontrahentów (niebezpiecznych i dobrych);
- informacje objęte klauzulą poufności.

• naśladowanie gotowych produktów,-
- naśladowanie gotowego produktu – za pomocą technicznych środków reprodukcji jest kopiowana zewnętrzna postać produktu jeżeli może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu
- wolno naśladować cechy funkcjonalne, związane z budową, konstrukcją, formą i cechy funkcjonalne zwiększające użyteczność.
Cechy funkcjonalne, które się naśladuje – w samochodach kształt opływowy,
- siedzenia w autach,- poduszki powietrzne, - belki boczne – wzmocnienie drzwi

• podburzanie pracowników i klientów do niewykonania lub nienależytego wykonania – jest zabronione gdy daje korzyści sobie, osobom trzecim lub ma na celu szkodzenie przedsiębiorcy. Nakłanianie nie jest zabronione, gdy ma na celu ochronę pracownika.

• rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości –
o swoim lub innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie celem przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody.
Może to być błąd na osobach lub firmach, np. osoba kierująca przedsiębiorstwem źle się wypowiada o towarach, cenach, o sytuacji gospodarczej, prawnej.

• utrudnianie wejścia na rynek
 dumping – sprzedaż towarów poniżej kosztów ich wytworzenia, lub poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców;
 bojkot – nakłanianie osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom albo niedokonywanie zakupu towarów od innych przedsiębiorców;
 dyskryminacja – rzeczowo nieuzasadnione zróżnicowane traktowanie niektórych klientów.
• pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży
• działanie mające na celu wymuszenie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub stwarzanie warunków umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towarów lub usługi u określonego przedsiębiorcy

*przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną
*nieuczciwa lub zakazana reklama
*organizowanie systemu sprzedaży lawinowej
*prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym













13. PRAWA PRZEDSIĘBIORCY ZAGRANICZNEGO

Art. 4 Zagraniczne osoby fizyczne i prawne korzystają z uprawnień wynikających z przepisów ustawy umów międzynarodowych (przepisy UE, umowy bilateralne, o ochronie inwestycji, inne umowy jeżeli jest taki zapis) lub zasady wzajemności.
Jeśli nie ma umowy to jest zasada wzajemności, która musi być materialna. Należy sprawdzić, czy obywatel Polski miałby taką samą ochronę innym Państwie.
Stosujemy ustawę tylko do państw, w których jest zasada wzajemności materialnej, a nie stosujemy tam, gdzie jest tylko zasada wzajemności formalnej.
Do sprawdzenia (jaka zasada obowiązuje) są dwie drogi:
- przez placówkę dyplomatyczną (odpowiedź do 3 lat)
- Krótsza terminowo droga – można wnioskować do sądu, żeby powołać biegłego specjalistę z danej dziedziny: - profesorów wyższej uczelni ze znajomością prawa międzynarodowego- profesorowie prawa, biegli, którzy pracują w określonych jednostkach wyspecjalizowanych związanych z prawem danego państwa.


14. TAJEMNICA PRZEDSIĘBIORSTWA
Tajemnica przedsiębiorstwa – są to :
- informacje powszechnie nieznane na danym rynku
- informacje z zakresu techniki, technologii, organizacyjne i inne mające wartość gospodarczą, które nie są stosowane na danym rynku, np. informacja kiedy będzie wyprzedaż, upusty, marże, listy kontrahentów (niebezpiecznych i dobrych)
 informacje objęte klauzulą poufności.

Jak długo trwa tajemnica przedsiębiorstwa:
 tyle co w umowie,
 jeżeli w umowie nie ma zapisu, to 3 lata po ustaniu stosunku prawnego
 aż do ustania stanu tajemnicy

Formy naruszenia:
- przekazanie informacji
- nabycie od osoby nieuprawnionej;
- wykorzystanie we własnym zakresie,
- ujawnienie,
Te formy mogą być umyślne lub nieumyślne

Odpowiedzialność za naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa.
 zaostrzona – odpowiedzialność karna - gdy powstała poważna szkoda ,to oceniać indywidualnie, gdy może zachwiać bytem przedsiębiorstwa. Było poważne zagrożenie naruszenia stabilności firmy lub dalszego funkcjonowania.

• złagodzona–
3 przesłanki : - na podstawie odpłatnej czynności prawnej, muszą to być tajemnice przedsiębiorstwa, udokumentowana w postaci umowy
złagodzenie – polega na tym ,że sąd może ale nie musi zobowiązać nabywcę w dobrej wierze do zapłaty stosownego wynagrodzenia (Stosowne – tyle za ile czasu korzystał).


15. CZYNY UTRUDNIAJĄCE WEJŚCIE NA RYNEK art. 15 !

Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, a w szczególności poprzez:
 dumping – sprzedaż towarów poniżej kosztów ich wytworzenia, lub poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców;
 bojkot – nakłanianie osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom albo niedokonywanie zakupu towarów od innych przedsiębiorców;
 dyskryminacja – rzeczowo nieuzasadnione zróżnicowane traktowanie innych klientów.
Pozostałe z art. 15 :
 pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży
 działanie mające na celu wymuszenie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub stwarzanie warunków umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towarów lub usługi u określonego przedsiębiorcy


16. SCHARAKTERYZUJ POJĘCIE DYSKRYMINACJI
Dyskryminacja – rzeczowo nieuzasadnione zróżnicowane traktowanie innych klientów.

Rzeczowe traktowanie klientów – uzasadnione i nieuzasadnione;
 rzeczowo uzasadnione różnicowanie – jest dopuszczalne w przypadku posiadanych kwalifikacji, wykształcenia, doświadczenie w pracy zawodowej, praktyka, środowisko w którym się przebywa – ważne przy wyborach, posiadane kontakty.
 rzeczowo nieuzasadnione różnicowanie – religia, wyznanie, wiek, płeć, pochodzenie etniczne, kolor skóry, narodowość.


17. SCHARAKTERYZUJ NIEUCZCIWĄ REKLAMĘ

Reklama to każda wypowiedź pozytywnie związana ze sprzedażą towarów. Pojęcia zbliżone do reklamy do: propaganda, public relations.
Propaganda – szerzenie pewnych idei.
Public relations – tworzenie pozytywnego wizerunku.

Nieuczciwa reklama Art. 16 – (def. kazuistyczna) czynem nieuczciwej reklamy jest w szczególności:
 reklama sprzeczna z przepisami prawa
sensu stricte : reklama alkoholu, papierosów, gier hazardowych,
sensu largo: namawianie do przestępstwa poprzez użycie pewnych towarów
 reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami – dobre obyczaje nie są wyjaśnione, korzystamy z kodeksu etyki który dot. pewnych zawodów z uwzględnieniem co do reklamy
- wykorzystywanie tragedii ludzkiej, uchybiająca godności ludzkiej (niewolnictwo, erotyka);
 reklama wprowadzająca w błąd – jeśli może wpłynąć na decyzję co do nabycia towaru. Błąd musi wynosić skrajnie 10 % nieprawdziwych informacji, błąd musi być znaczący
 reklama odwołująca się do uczuć – poprzez wywołanie lęku, np. przesądy, lęk nieuzasadniony;
 reklama wykorzystująca łatwowierność dzieci;
 reklama ukryta – sprawia wrażenie neutralnej informacji

II formy :
-efekt podklatkowy - np. oglądając film w kinie co 35 klatka ukazywała napój, oglądający ludzie film w pewnym momencie poczuli pragnienie. Jest to sposób prawie niedostrzegalny.

- produkt placement, usytuowanie - prezentacja jakiegoś produktu – w pewnych sytuacjach gdzie nie powinien mieć miejsca)
* reklama naruszająca prywatność – np. ktoś nas nagabuje w miejscu publicznym, spamy, listy, oferty o tej samej treści, które trafiają do nas kilka razy, wielokrotne namawianie przez telefon;
- reklama porównawcza – nie jest nieuczciwą reklamą, chyba że narusza dobre obyczaje.
Kto odpowiada za nieuczciwą reklamę:
- przedsiębiorca;
- agencja reklamy;
- przedsiębiorca, który reklamę wykonał.
Wszyscy odpowiadają solidarnie.

18. SCHATRAKTERYZUJ CZYNY W KTÓRYCH W USTAWIE JEST ODNIESIENIE
DO DOBRCYH OBYCZAJÓW
Przez dobre obyczaje należy rozumieć normy moralne i zwyczajowe stosowane w działalności gospodarczej.
Art. 3 Dobre obyczaje nie są wyjaśnione, są pozostawione swobodnemu uznaniu doktryny, praktykom, sędziom. Dobre obyczaje znajdziemy w kodeksach etyki, kodeksie dobrych praktyk. Każdy zawód ma nieco inne np. w kontaktach lekarza – musi być większa wrażliwość.
Art. 16 ust. 1 - dotyczący nieuczciwej reklamy (czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godność człowieka. Są takie reklamy które nie przystoją, są niesmaczne mogą np. wywołać wstrząs
Artykuł 16 ust. 3 – Odwołanie się do dobrych obyczajów, jeżeli chodzi o reklamę porównawczą.

19.KIEDY REKLAMA PORÓWNAWCZA NIE NARUSZA DOBRYCH OBYCZAJÓW?
art.16.ust 3
Reklama porównawcza nie jest sprzeczna z dobrymi obyczajami, jeżeli łącznie spełnia następujące warunki:
- nie jest reklamą wprowadzającą w błąd,
- w sposób rzetelny i dający się zweryfikować porównuje towary lub usługi zaspokajające te same potrzeby lub przeznaczone do tego samego celu,
- w sposób obiektywny porównuje jedną lub kilka istotnych, charakterystycznych, sprawdzalnych i typowych cech tych towarów i usług, do których może należeć także cena,
- nie powoduje na rynku pomyłek w rozróżnieniu między reklamującym a jego konkurentem, ani między ich towarami albo usługami, znakami towarowymi, oznaczeniami przedsiębiorstwa lub innymi oznaczeniami odróżniającymi,
- nie dyskredytuje towarów, usług, działalności, znaków towarowych, oznaczeń przedsiębiorstwa lub innych oznaczeń odróżniających, a także okoliczności dotyczących konkurenta,
- w odniesieniu do towarów z chronionym oznaczeniem geograficznym lub chronioną nazwą pochodzenia odnosi się zawsze do towarów z takim samym oznaczeniem;
- nie wykorzystuje w nieuczciwy sposób renomy znaku towarowego, oznaczenia przedsiębiorstwa lub innego odróżniającego konkurenta ani tez chronionego oznaczenia geograficznego lub chronionej nazwy pochodzenia produktów konkurencyjnych
- nie przestawia towaru albo usługi jako imitacji czy naśladownictwa towaru lub usługi opatrzonych chronionym znakiem towarowym, chronionym oznaczeniem geograficznym lub chroniona nazwą pochodzenia albo innym oznaczeniem odróżniającym

20. BEZSADANE POWÓDZTWO
W razie wniesienia oczywiście bezzasadnego powództwa z tytułu nieuczciwej konkurencji, sąd, na wniosek pozwanego, może nakazać powodowi złożenie jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia o odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie. Pozwany u którego na skutek wniesienia powództwa powstała szkoda może żądać jej naprawienia na zasadach ogólnych.


21. NOWE CZYNY NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI

• Czynem nieuczciwej konkurencji jest sprzedaż konsumentom towarów lub usług połączona z przyznaniem wszystkim albo niektórym nabywcom nieodpłatnej premii w postaci towarów lub usług odmiennych od stanowiących przedmiot sprzedaży

 Nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji sprzedaż jeżeli premie stanowią towary lub usługi:
- o niewielkiej wartości lub próbki towaru :
jeśli towar w opakowaniu i promocyjny jest ten sam lud jest niewielkiej wartości, dodatki do prasy, np. szampony, długopisy
- wygrane w loteriach promocyjnych organ. na podstawie przep. o grach hazardowych lub konkursach których wynik zależy od przypadku
 system sprzedaży lawinowej - polega na proponowaniu nabywania towarów lub usług poprzez składanie nabywcom tych towarów lub usług obietnicy uzyskania korzyści materialnych w zamian za nakłonienie innych osób do dokonania takich samych transakcji, które to osoby uzyskałyby podobne korzyści materialne wskutek nakłonienia kolejnych osób do udziału w systemie. System ten jest dozwolony, gdy:
- w każdej chwili można się wycofać odzyskując co najmniej 90 % ceny zakupu wszystkich nabytych od organizatora nadających się do sprzedaży towarów zakupionych w ciągu 6 miesięcy- nie jest to czyn nieuczciwej konkurencji.
- wartość sprzedaży nie może rażąco przekraczać rzeczywistej wartości produktu.







  PRZEJDŹ NA FORUM