PYTANIA
oki lepiej podam Wam dokładniej
Bieżąca i następcza ochrona konkurencji:
Polega na zwalczaniu porozumień ograniczających konkurencję i zwalczanie, nadużywanie pozycji dominującej.
1) Art. 6 Porozumienia ograniczające konkurencję:
których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym np.:
• ustalenie bezpośrednio lub pośrednio cen;
• ograniczanie lub kontrolowanie produkcji lub zbytu;
• ustalenie warunków zakupu;
• podział rynku zbytu lub zakupu;
• stosowanie w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych warunków umów;
• uzależnianie zawarcia umowy od przyjęcia przez drugą stronę innego świadczenia nie mającego związku z przedmiotem umowy;
• uzgodnienie przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu warunków składanych ofert, z zakresu prac lub ceny.
Porozumienia te przyjmują postać karteli, ale mogą tworzyć trusty i syndykaty.
Porozumienia ograniczające konkurencję nazywane są inaczej KARTELIZACJĄ. Trzy postacie kartelizacji:
• KARTEL- zmowa (umowa) państw lub przedsiębiorstw posiadających wpływ w tej samej lub podobnej gałęzi gospodarki, mająca na celu całkowitą kontrolę nad rynkiem i jego regulację (ceny, podaży, popytu). Tworzenie karteli pomiędzy przedsiębiorstwami jest nielegalne w UE, USA oraz w wielu innych państwach świata.
• SYNDYKAT- to jest kartel, w którym są wspólne organy. Jest to jedna z form wchodzenia przedsiębiorstw na rynki międzynarodowe. Jest to trwałe porozumienie przedsiębiorstw o porównywalnej wielkości, działających w tej samej branży i mających podobny stopień rozwoju. Może być wąski (minimum jeden organ) lub szeroki;
• TRUST- to jest kartel, który ma wspólny zarząd. Jest to forma monopolu, w którym przedsiębiorstwa tworzą oligopol, powstająca na drodze łączenia się samodzielnych dotąd przedsiębiorstw w tej samej branży.
Wyjątki w zakresie porozumień ograniczających konkurencję:
Można je podzielić na:
a) wyjątki bagatelne (art. 7)- chodzi o drobne sprawy mające niewielki wpływ na rynek:
• jeżeli porozumienie jest między konkurentami nie może przekroczyć 5% udziałów na rynku;
• jeżeli porozumienie między przedsiębiorcami, którzy nie są konkurentami nie może przekraczać 10% udziałów na rynku.
b) wyjątki grupowe (art. 8 i rozporządzenia RM UE i rozporządzenia RM RP). Dzielimy je na 2 podgrupy:
• sensu stricte- podane w rozporządzeniach unijnych i europejskich. Dotyczy umów bankowych, badań naukowych, specjalizacyjnych, dystrybucyjnych, ubezpieczeniowych. Treścią tych rozporządzeń są klauzule białe (wolno wprowadzić) i czarne (nie wolno wprowadzić).
• sensu largo- podane w art. 8 ustęp 1- są pewne sytuacje których ustawodawca mógł nie przewidzieć w sensu stricte i niosą one pewne elementy: pozytywne przesłanki, które muszą wystąpić pozytywnie, a i 2 które nie mogą wystąpić negatywnie:
- pozytywne (czy przyczyniają się do czegoś pozytywnego):
*polepszyć dystrybucję, produkcję, postęp techniczny;
*użytkowanie lub nabywanie na odpowiednią część korzyści wynikających z tej umowy.
- negatywne:
*nie nakładają na przedsiębiorcę ograniczeń, które nie są niezbędne do osiągnięcia tych celów;
*nie stwarzają przedsiębiorcom możliwości wyeliminowania konkurencji.
2) Art. 9 Nadużywanie pozycji dominującej:
W Polsce nie wolno nadużywać pozycji dominującej. Do pozycji dominującej legalnie można dojść poprzez:
• rozwój,
• koncentrację.
Zakazy nadużywania pozycji dominującej:
• nie można narzucać nieuczciwych cen (czyli nadmiernie wygórowanych lub rażąco niskich)
rażąco niska- wyliczana poprzez zwrócenie kosztów utrzymania lokalu;
• narzucanie odległych terminów płatności w stosunku do przyjętych;
• ograniczanie produkcji, zbytu lub postępu technicznego;
• stosowanie uciążliwych lub niejednolitych warunków umów
• uzależnianie zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia przez drugą stronę innego świadczenia nie mającego związku z przedmiotem umowy;
• przeciwdziałanie ukształtowaniu się warunków niezbędnych do powstania bądź rozwoju konkurencji;
• narzucanie przez przedsiębiorcę uciążliwych warunków umów, przynoszących mu nieuzasadnione korzyści;
• podział rynku wg kryteriów terytorialnych, podmiotowych lub asortymentowych.
W pozycji dominującej nie ma wyjątków nadużywania!


  PRZEJDŹ NA FORUM