PYTANIA |
oki lepiej podam Wam dokładniej Bieżąca i następcza ochrona konkurencji: Polega na zwalczaniu porozumień ograniczających konkurencję i zwalczanie, nadużywanie pozycji dominującej. 1) Art. 6 Porozumienia ograniczające konkurencję: których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym np.: • ustalenie bezpośrednio lub pośrednio cen; • ograniczanie lub kontrolowanie produkcji lub zbytu; • ustalenie warunków zakupu; • podział rynku zbytu lub zakupu; • stosowanie w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych warunków umów; • uzależnianie zawarcia umowy od przyjęcia przez drugą stronę innego świadczenia nie mającego związku z przedmiotem umowy; • uzgodnienie przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu warunków składanych ofert, z zakresu prac lub ceny. Porozumienia te przyjmują postać karteli, ale mogą tworzyć trusty i syndykaty. Porozumienia ograniczające konkurencję nazywane są inaczej KARTELIZACJĄ. Trzy postacie kartelizacji: • KARTEL- zmowa (umowa) państw lub przedsiębiorstw posiadających wpływ w tej samej lub podobnej gałęzi gospodarki, mająca na celu całkowitą kontrolę nad rynkiem i jego regulację (ceny, podaży, popytu). Tworzenie karteli pomiędzy przedsiębiorstwami jest nielegalne w UE, USA oraz w wielu innych państwach świata. • SYNDYKAT- to jest kartel, w którym są wspólne organy. Jest to jedna z form wchodzenia przedsiębiorstw na rynki międzynarodowe. Jest to trwałe porozumienie przedsiębiorstw o porównywalnej wielkości, działających w tej samej branży i mających podobny stopień rozwoju. Może być wąski (minimum jeden organ) lub szeroki; • TRUST- to jest kartel, który ma wspólny zarząd. Jest to forma monopolu, w którym przedsiębiorstwa tworzą oligopol, powstająca na drodze łączenia się samodzielnych dotąd przedsiębiorstw w tej samej branży. Wyjątki w zakresie porozumień ograniczających konkurencję: Można je podzielić na: a) wyjątki bagatelne (art. 7)- chodzi o drobne sprawy mające niewielki wpływ na rynek: • jeżeli porozumienie jest między konkurentami nie może przekroczyć 5% udziałów na rynku; • jeżeli porozumienie między przedsiębiorcami, którzy nie są konkurentami nie może przekraczać 10% udziałów na rynku. b) wyjątki grupowe (art. 8 i rozporządzenia RM UE i rozporządzenia RM RP). Dzielimy je na 2 podgrupy: • sensu stricte- podane w rozporządzeniach unijnych i europejskich. Dotyczy umów bankowych, badań naukowych, specjalizacyjnych, dystrybucyjnych, ubezpieczeniowych. Treścią tych rozporządzeń są klauzule białe (wolno wprowadzić) i czarne (nie wolno wprowadzić). • sensu largo- podane w art. 8 ustęp 1- są pewne sytuacje których ustawodawca mógł nie przewidzieć w sensu stricte i niosą one pewne elementy: pozytywne przesłanki, które muszą wystąpić pozytywnie, a i 2 które nie mogą wystąpić negatywnie: - pozytywne (czy przyczyniają się do czegoś pozytywnego): *polepszyć dystrybucję, produkcję, postęp techniczny; *użytkowanie lub nabywanie na odpowiednią część korzyści wynikających z tej umowy. - negatywne: *nie nakładają na przedsiębiorcę ograniczeń, które nie są niezbędne do osiągnięcia tych celów; *nie stwarzają przedsiębiorcom możliwości wyeliminowania konkurencji. 2) Art. 9 Nadużywanie pozycji dominującej: W Polsce nie wolno nadużywać pozycji dominującej. Do pozycji dominującej legalnie można dojść poprzez: • rozwój, • koncentrację. Zakazy nadużywania pozycji dominującej: • nie można narzucać nieuczciwych cen (czyli nadmiernie wygórowanych lub rażąco niskich) rażąco niska- wyliczana poprzez zwrócenie kosztów utrzymania lokalu; • narzucanie odległych terminów płatności w stosunku do przyjętych; • ograniczanie produkcji, zbytu lub postępu technicznego; • stosowanie uciążliwych lub niejednolitych warunków umów • uzależnianie zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia przez drugą stronę innego świadczenia nie mającego związku z przedmiotem umowy; • przeciwdziałanie ukształtowaniu się warunków niezbędnych do powstania bądź rozwoju konkurencji; • narzucanie przez przedsiębiorcę uciążliwych warunków umów, przynoszących mu nieuzasadnione korzyści; • podział rynku wg kryteriów terytorialnych, podmiotowych lub asortymentowych. W pozycji dominującej nie ma wyjątków nadużywania! |