Wyniki |
8. SCHARAKTERYZUJ PRAKTYKI OGRANICZAJĄCE KONKURENCJĘ , PODAJ I OMÓW STOSOWANE WYŁĄCZENIA. -BAGATELNE- Wyłączenia bagatelne, ulegają one zmianie od (art. 7): - porozumienia między konkurentami których udział w rynku w roku poprzedzający mnie przekracza 5% udziału rynkowego - porozumień między przedsiębiorcami którzy nie są konkurentami jeżeli udział w rynku przez któregokolwiek z nich w roku kalendarzowym poprzedzającym porozumienie nie przekracza 10% -GRUPOWE/SENSU STRICTE I LARGO Wyłączenia grupowe można podzielić: - senso stricto, wprost wypisane - senso largo, w sensie szerokim rozumieniu Senso stricte-nie są zawarte wprost w art. 8 są tam odesłania do senso largo. Teraz obowiązują rozporządzenia (2007 r.), są kroczące co 5 lat są nowelizowane lub w sprawie. Rozporządzenia są po to, że gdzie jest ta ciężka granica między porozumieniami, tekst wskazuje tą granicę. W rozporządzeniach przewidziano zapisy (klauzule): - białe, to sformułowania jakie można zawrzeć w umowie - czarne, zabronione, czyli takiego zwrotu nie można wprowadzić umowie - szare, ryzykowne w zależności od sytuacji, wolno wprowadzić pewne zwroty, ale nie zawsze Są rozporządzenia (wyłączenia grupowe-senso stricte): - wyłączenia grupowe dot. Franczezingu - wyłączenia umów dot. specjalizacyjnych umów dystrybucyjnych - wyłączenia umów dystrybucyjnych badań naukowych - niektórych umów ubezpieczeniowych, bankowych Senso largo (art. 8 ust.1), są pewne sytuacje których ustawodawca mógł nie przewidzieć w sensie stricte i niosą one pewne elementy: pozytywne przesłanki które muszą wystąpić pozytywne i 2 które nie mogą wystąpić negatywne: 1) pozytywne (czy przyczyniają się do czegoś pozytywnego): a) polepszyć dystrybucję, produkcję / postęp techniczny, gospodarczy b) użytkownik lub nabywca ma odpowiednią część korzyści wynikających z tej umowy (np. troszkę bezpieczniejszy czy lepszy produkt po tej samej cenie 2) negatywne - nie nakładają na przedsiębiorców ograniczeń, które nie są niezbędne do osiągnięcia tych celów - nie stwarzają przedsiębiorcom możliwości wyeliminowania konkurencji |