ZAGADNIENIS NA OBRONE - PROF. S. PIEPRZNY
2. Modele administracji publicznej.
Model angielski- to model poddania administracji prawu powszechnemu. Akty wydawane przez administrację podlegają kontroli politycznej parlamentu oraz kontroli legalności, którą sprawują sądy powszechne.
Model francuski- cechą jest wyłączenie spraw, w których administracja występuje jako strona, z jurysdykcji sądów powszechnych.
Model niemiecki- to poddanie działalności administracji prawu, stworzenie zasad państwa prawnego oraz zawodowego i stałego aparatu administracji.
Model szwedzki- przyjęto zasadę rozdzielenia rządu i administracji centralnej.
Model amerykański- to system łupów, zgodnie z którym kadra administracji nie jest ani stała, ani fachowa. Wszystkie federalne urzędy administracyjne od najwyższych do najniższych przypadają politycznym zwolennikom nowego prezydenta.

3. Pojęcie kontroli, nadzoru i kierownictwa w administracji.
Kontrola- to funkcja organu, którego zadaniem jest sprawdzenie działalności innych organów czy instytucji oraz ocenianie prawidłowości ich działania.
Nadzór- organ nadzorujący wyposażony jest w środki oddziaływania na postępowanie organów nadzorowanych. Nadzór zawsze obejmuje kontrolę. Są to uprawnienia kontrolne wraz z możliwością wiążącego wpływania na organy czy instytucje nadzorowane.
Kierownictwo- to określony zakres władztwa, daje możliwość kierowania zachowaniem się podwładnych niezależnie od ich woli.

4. Cechy i elementy stosunku administracyjnoprawnego.
Stosunek administracyjnoprawny- to wynik oddziaływania określonej normy prawnej, na uczestników tego stosunku, co oznacza że między uczestnikami istnieje określony związek prawny. Do nawiązania tego stosunku administracyjnoprawnego zachodzi wówczas gdy zachodzi jakiś fakt, zdarzenie czy określone działanie.
Cechuje go: nierówno rzędność stron i stosunek władczy.
Do nawiązania może dojść: na podstawie decyzji administracyjnej, ustawy, na podstawie działań faktycznych organów administracji oraz zgłoszenia się do organu z określonym zgłoszeniem.
Elementy stosunku administracyjnoprawnego:
• podmioty (organ administracji, osoba fizyczna, prawna itd.),
• przedmiot ( kompetencja organu administracyjnego),
• treść ( obowiązki i uprawnienia stron).
Można je podzielić na: materialno- prawne, procesowe, sądowo- procesowe i egzekucyjne.




5.Źródła prawa administracyjnego.
• Źródła konstytucyjne
- źródła prawa powszechnie obowiązującego: - źródła prawa wewnętrznego:
-konstytucja, -uchwały RM,
-ustawy, - zarządzenia prezesa RM i Prezydenta RP
-ratyfikowane umowy międzynarodowe, - zarządzenia ministrów,
-rozporządzenia, - akty kierownictwa wewnętrznego.
-rozporządzenia z mocą ustawy, (np. decyzje KWP).
-akty prawa miejscowego.
• Źródła nieformalne:
- orzecznictwo sądowe,
- zwyczaj,
- normy moralne i etyczne.
• Źródła prawa wspólnotowego:
- pierwotne : - wtórne :
- traktaty, - wiążące: - miękkie prawo:
- zasady ogólne ETS - rozporządzenia - rezolucja
- dyrektywy - opinie
- decyzje - zalecenia


  PRZEJDŹ NA FORUM