ZAGADNIENIS NA OBRONE - PROF. S. PIEPRZNY
6. Nieformalne źródła prawa:
- orzecznictwo sądowe- wydawane orzeczenia sądowe obowiązują w indywidualnej sprawie i skierowane są do konkretnie oznaczonych podmiotów.
- zwyczaj- to powszechnie stosowana praktyka określonego postępowania.
- normy moralne i etyczne
- w prawie budowlanym: normy wiedzy i techniczne, poglądy doktryny.

7. Akty prawa miejscowego.
Gmina - Rada Gminy to organ uchwałodawczy, zaś wykonawczy to Wójt, Burmistrz i Prezydent Miasta. Akty: ustrojowe, wykonawcze i porządkowe.
Powiat- Rada Powiatu to organ uchwałodawczy, zaś wykonawczy to zarząd powiatu. Akty: ustrojowe, wykonawcze i porządkowe.
Samorząd województwa- jest tylko organ uchwałodawczy sejmik województwa. Akty: ustrojowe i wykonawcze.
8. Zasada praworządności, proporcjonalności, subsydiarności.
Zasada praworządności- wszystkie organy administracji muszą wykonywać swoje zadania w zakresie przyznanych im kompetencji na podstawie obowiązujących przepisów prawa. Nie Wolno im czynić niczego co mogłoby naruszać prawa i swobody obywatelski. To również podejmowanie decyzji o treści zgodnej z obowiązującym prawem.
Zasada proporcjonalności- władze publiczne nie mogą nakładać na obywateli unijnych innych obowiązków niż te, które są niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu, wyznaczonego przez interes publiczny. To gwarancja że uprawnienia jednostki nie będą nadmiernie ograniczane.
Zasada subsydiarności- czyli pomocniczości, oznacza taki podział zadań między organami, by nie powierzać organom wyższego stopnia, zadań które efektywniej wykona organ niższego stopnia.

9. Zasada centralizacji, decentralizacji, koncentracji i dekoncentracji w administracji publicznej.
Zasada centralizacji- to taki sposób zorganizowania aparatu administracyjnego państwa, w którym organy niższego stopnia są hierarchicznie podporządkowane organom wyższego stopnia. Organ wyższego stopnia wpływa na organy niższego stopnia za pomocą poleceń, instrukcji, wytycznych itp.
Zasada decentralizacji- to taki sposób zorganizowania aparatu administracyjnego państwa, w którym organy niższego stopnia NIE są hierarchicznie podporządkowane organom niższego stopnia. Organ wyższego stopnia nie może wydawać pleceń. Organ niższego stopnia ma własny zakres kompetencji, jest organem samodzielnym i ma własne źródło dochodów.
Zasada koncentracji- główny ciężar odpowiedzialności za administrowanie spoczywa wyłącznie na organach naczelnych i centralnych, które decydują o wszystkich podstawowych sprawach.
Zasada dekoncentracji- ciężar odpowiedzialności za administrowanie spoczywa na organach niższego stopnia, zaś organy naczelne i centralne udzielają im poleceń, wytycznych i ingerencji, a więc dekoncentracja przekazuje zadania organom niższego stopnia.

10. Pojęcie prawnych form działania.
Prawne formy działania- to czynność organu administracji, wynikająca z przepisów prawa w celu realizacji przez administrację, określonych dla niej zadań. Dzielą się na władcze i nie władcze formy działania.
Do prawnych form działania zalicza się :
• stanowienie przez administrację aktów normatywnych powszechnie obowiązujących i wewnętrznych,
• wydawanie aktów indywidualnych (aktów admin. i decyzji administracyjnych).
• zawieranie umów,
• zawieranie porozumień administracyjnych,
• prowadzenie działalności społeczno- organizatorskiej,
• wykonywanie czynności materialno- technicznych.
11. Władcze formy działania administracji.
Organ administracji jednostronnie rozstrzyga o pozycji prawnej drugiej strony stosunku prawnego. Zaś druga strona stosunku prawnego musi podporządkować się woli organu.
• stanowienie przez administrację aktów normatywnych powszechnie obowiązujących i wewnętrznych,
• wydawanie aktów indywidualnych ( aktów administracyjnych, decyzji admin.).
12. Akt administracyjny (definicja, formy, rodzaje).
Akt administracyjny- jest to władcze, jednostronne oświadczenie woli, organu wykonującego zadania z zakresu administracji publicznej. Oparte na przepisach prawa administracyjnego powszechnie obowiązującego, skierowane do konkretnego adresata, w konkretnej indywidualnej sprawie. Szczególnym rodzajem jest decyzja administracyjna, to akt kwalifikowany i rozstrzyga sprawę w całości lub w części, lub też w inny sposób kończy postępowanie w danej sprawie. Musi być wydana w oparciu o przepisy w postępowaniu przed organami administracji. To również jednostronne rozstrzygnięcie organu administracji o wiążących konsekwencjach obowiązującej normy prawa administracyjnego dla indywidualnie określonego podmiotu i konkretnej sprawy.
Rodzaje:
Akty wewnętrzne
-polecenie służbowe (rozkaz),
-akty związane (muszą być spełnione wszystkie warunki)
-akty deklaratoryjne- nie tworzy nowej sytuacji prawnej adresata, lecz potwierdza obecną.
Akty zewnętrzne:
-decyzja administracyjna ( skierowana do osób),
- akty uznaniowe,
- akty konstytutywne ( zmieniające coś w sytuacji prawnej adresata).

13. Niewładcze formy działania administracji ( ugoda administracyjna, porozumienie administracyjne, czynności materialno- techniczne, działalność społeczno- organizatorska).
Ugoda administracyjna- to pisemne porozumienie stron o spornych interesach w toczącym się postępowaniu administracyjnym, może być zawarta jeśli przepisy ustawy na to zezwalają. Ugoda musi zostać zatwierdzona przez organ administracji przed którym toczy się postępowanie administracyjne, w formie postanowienia, w przeciwnym razie nie wywiera skutków prawnych. Ugoda ma takie same znaczenie jak decyzja administracyjna.
Porozumienie administracyjne- to niewładcza forma działania administracji. Charakteryzuje je: równorzędność stron, współdziałanie podmiotów tego porozumienia, niewładczość, podmioty te wykonują zadania publiczne, zadania te muszą się mieścić w zakresie kompetencji wszystkich współdziałających podmiotów. Podstawą jest akt porozumienia, który określa: formę działań objętych porozumieniem, czas trwania, cel, data ustania, oraz dochodzi do skutku z chwilą oświadczenia, woli.
Czynności materialno- techniczne – zwane też czynnościami faktycznymi działania administracji, znajdują zawsze podstawę prawną w przepisach prawa administracyjnego. Podstawą mogą być przepisy wewnętrzne i powszechnie obowiązującego prawa. To grupa zróżnicowanych działań władczych, działania których odmowa skutkuje wydaniem decyzji administracyjnej, jak i działania czysto- techniczne np. malowanie znaków granicznych.
Działalność społeczno- organizatorska- to forma niewładcza. Typowa dla każdego podmiotu administracyjnego, stosowana gdy przepis prawa określa ogólne zadanie dla administracji bez wskazania konkretnej formy np: policja wykonuje zadania na rzecz bezpieczeństwa. Może być stosowana, jako forma samoistna, albo łącznie z formą działania władczego.

14. Partnerstwo publiczno- prywatne:
Partnerstwo publiczno –prywatne – jest to współpraca podmiotu publicznego i partnera prywatnego. Podmiotem publicznym jest jednostka sektora finansów publicznych, a partnerem prywatnym przedsiębiorca lub przedsiębiorca zagraniczny. Przedmiotem partnerstwa jest wspólna realizacja przedsięwzięcia polegającego na budowie lub remoncie obiektu budowlanego albo świadczeniu usług lub innych świadczeń, oparta na podziale zadań i zysku pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym. Współpraca ta może mieć charakter funkcjonalny – w której partner prywatny zobowiązuje się do realizacji przedsięwzięcia za wynagrodzeniem oraz poniesienia w całości lub w części wydatków na jego realizację. Oraz charakter instytucjonalny- polegający na zawiązaniu przez podmiot publiczny i partnera prywatnego spółki kapitałowej lub komandytowo- akcyjnej, której celem ma być realizacja wspólnego przedsięwzięcia.


  PRZEJDŹ NA FORUM