ZAGADNIENIS NA OBRONE - PROF. S. PIEPRZNY
27.Zasady naboru do administracji publicznej, służba cywilna, status prawny pracowników samorządowych.
Służba cywilna- utworzona została w celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa. Pracownikiem służby cywilnej jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, a urzędnikiem osoba zatrudniona na podstawie mianowania. Pracownicy i urzędnicy tworzą korpus służby cywilnej. Do administracji publicznej zatrudnia się osobę: która jest obywatelem polskim, korzysta z pełni praw publicznych, nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe. Zatrudnia się na podstawie mianowania lub umowy o pracę. Status prawny pracowników samorządowych: stosunek pracy z pracownikami samorządowymi powstaje w drodze wyboru, powołania, mianowania i umowy o pracę. Na podstawie wyboru (marszałek województwa, starosta, wójt, burmistrz, prezydent miasta). Na podstawie powołania (sekretarz gminy, powiatu, skarbnik gminy, powiatu, zastępca wójta, skarbnik województwa). Mianowanie występuje tylko w gminie !!!!!

28. Organy nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego:
Organami nadzoru są:
• Prezes Rady Ministrów- może zawiesić na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej organy samorządu i ustanowić zarząd komisaryczny na 2 lata.
• Wojewoda- stwierdza nieważność uchwały organu samorządu, wstrzymuje wykonanie uchwały, wydaje rozstrzygnięcia nadzorcze, uczestniczy w posiedzeniach organów samorządu oraz zatwierdza, opiniuje rozstrzygnięcia organów samorządu.
• RIO w zakresie spraw finansowych – nadzoruje uchwały i zarządzenia w sprawach: uchwalania budżetu i jego zmiany, budżetu i jego zmiany, podatków i opłat lokalnych, absolutorium.
29. Pojęcie bezpieczeństwa i jego rodzaje:
Bezpieczeństwo – to poczucie pewności, że nic nam nie zagraża. Wyróżnia się bezpieczeństwo państwa, bezpieczeństwo publiczne i porządek publiczny. Bezpieczeństwo państwa- to ochrona ustroju konstytucyjnego przed niebezpieczeństwem zewnętrznym i wewnętrznym. Bezpieczeństwo publiczne- to stan w którym ogółowi obywateli, żyjącemu w państwie i społeczeństwie, nie grozi żadne niebezpieczeństwo. Ochrona tego bezpieczeństwa należy do państwa. Porządek publiczny- to utrzymanie porządku umożliwiającego normalny rozwój życia w państwie np. zwalczanie skutków klęsk żywiołowych i epidemii. Rodzaje: globalne, międzynarodowe, regionalne, narodowe, zewnętrzne, wewnętrzne, militarne, polityczne, energetyczne, ekologiczne, informatyczne, społeczne, kulturowe, fizyczne, socjalne, strukturalne, i personalne.

30. Administracja bezpieczeństwa i porządku publicznego w płaszczyźnie przedmiotowej i podmiotowej.
Administracja bezpieczeństwa i porządku publicznego w znaczeniu podmiotowym- wskazuje na podmioty które wykonują zadania publiczne w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego. Te zadnia dotyczą m.in. polityki zagranicznej, finansowej, publicznej, oświaty, służby zdrowia, zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego. Strefę podmiotową stanowią: Prezydent RP- naczelne i centralne organy administracji rządowej, terenowe organy administracji rządowej. W znaczeniu przedmiotowym- wyznacza zakres zadań publicznych ukierunkowanych na ochronę bezpieczeństwa i porządku publicznego. Są to zadania z zakresu bezpieczeństwa ludzi, mienia, środowiska i ochrony szeroko rozumianego porządku publicznego.

31. Służby, inspekcje i straże w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego.
Straż graniczna, Policja, SOK, Żandarmeria Wojskowa, Straż leśna, Straż łowiecka, Straż parkowa, Inspekcja sanitarna, Inspekcja transportu drogowego.

32. Służby ochrony państwa.
ABW, AW, CBA, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Służba Wywiadu Wojskowego.

33. Firmy ochrony osób i mienia.
W celu ochrony osób i mienia tworzone są wewnętrzne służby ochrony, będące uzbrojonymi i umundurowanymi zespołami pracowników przedsiębiorców lub jednostek organizacyjnych, powołane do ich ochrony. Służby te w szczególności zapewniają ochronę ważnych urządzeń jednostki, znajdujących się poza granicami chronionych obszarów i obiektów, konwojują mienie jednostki. Specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne- to wewnętrzne służby ochrony oraz przedsiębiorcy, którzy uzyskali koncesje na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie ochrony osób i mienia, mający pozwolenie na broń na okaziciela. Nadzór nad tymi formacjami sprawuje Komendant Główny Policji.


34. Usługi detektywistyczne.
Usługi detektywistyczne- są to czynności polegające na uzyskiwaniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji o osobach, przedmiotach i zdarzeniach, realizowane na podstawie umowy zawartej ze zleceniodawcą, w formach i zakresach niezastrzeżonych dla organów i instytucji państwowych. Np. poszukiwanie mienia, poszukiwanie osób zaginionych lub ukrywających się, sprawdzanie wiarygodności informacji dotyczących szkód zgłaszanych zakładom ubezpieczeniowym, zbieranie informacji w sprawie, w której toczy się postępowanie karne. Detektywem jest osoba posiadająca licencję. Wykonując czynności detektywistyczne, detektyw powinien kierować się zasadami etyki, lojalnością wobec zlecającego usługę i szczególną starannością, aby nie naruszyć wolności i praw człowieka i obywatela.

35. Organizacje społeczne w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego.
Organizacje społeczne – stwarzają możliwość społecznego zaangażowania oraz aktywnego uczestnictwa w kształtowaniu stosunków społecznych i wykonywaniu zadań publicznych. Najliczniejszą formą organizacji społecznych są stowarzyszenia. Zalicza się: OSP, WOPR ( Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe), GOPR (Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, PCK, TPD, LOK, Związek Harcerstwa Polskiego.


  PRZEJDŹ NA FORUM