Materia造 21/01/12
A ja posiadam takie materia造 weso造 - mi貫go czytania weso造 - dosta豉m od kole瘸nki z tamtego roku

System ochrony prawnej w UE

I Zagadnienia wst瘼ne
1.Istota prawa UEc
2.r鏚豉 prawa
3.System instytucjonalny
4.Zasady prawa UE

II System organ闚 ochrony prawnej UE
1.Organizacja i sk豉d TS i S鉅u
2.Post瘼owania i rodzaje skarg
- Post瘼owanie prejudycjalne i inne
- Skarga na niewa積o aktu prawa UE
- Skarga na bezczynno instytucji UE

III Pozas鉅owy system ochrony prawnej
1.Prawo petycji do Rady Europy

IV Ochrona praw podstawowych
1.Ochrona praw cz這wieka w systemie RE
2.Ewolucje orzecznictwa ETSU w kontekcie ochrony praw podstawowych
3.Prawa podstawowe w Traktacie o UE
4.Karta Praw Podstawowych


Unia Europejska opiera豉 si na trzech filarach:
1.Wsp鏊noty Europejskie : EWG EWWiS Euratom
2.Wsp鏊na polityka zagraniczna i bezpiecze雟twa
3.Wymiar sprawiedliwoci i sprawy wewn皻rzne
Traktat z Lizbony zmieni to. Obecnie nie ma ju trzech filar闚.

Prawo europejskie w sensie w篹szym i sensie szerszym:
Sensu largo to prawo wszystkich organizacji mi璠zynarodowych dzia豉j鉍ych w Europie: Europejski Obszar Gospodarczy, OBWE, Rada Europy.
Sensu stricte to prawo Unii Europejskiej.

Traktat z Lizbony zmieni nazewnictwo: Traktat o wsp鏊nocie to obecnie Traktat o funkcjonowaniu UE czyli Traktat z Lizbony. Drug podstaw prawn jest Traktat o UE z 1992 roku z Maastricht.
Unia Europejska to organizacja mi璠zynarodowa o szczeg鏊nym ponadnarodowym charakterze.
Wg autonomist闚 Prawo UE i UE to niezale積y porz鉅ek prawny od prawa publicznego mi璠zynarodowego.
Wg internacjonalist闚 Prawo UE to cz prawa mi璠zynarodowego publicznego.
Cechy ponadnarodowe UE:
- Organy ponadnarodowe Komisja Europejska, Parlament Europejski
- Autonomia s鉅owa, UE posiada w豉sne s鉅y zw. Trybuna貫m Sprawiedliwoci o wy章cznej i w豉dczej kompetencji. S璠ziowie Trybuna逝 Sprawiedliwoci s desygnowani.
- Autonomiczny charakter unijnego porz鉅ku prawnego
Unijny porz鉅ek prawny to, to, 瞠 akty prawa unijnego nie mog by na szczeblu prawa krajowego zmieniane. Wi瘯szo decyzji w Radzie Europejskiej jest podejmowanych wi瘯szociowo, mo磧iwo podejmowania decyzji dla wszystkich pa雟tw cz這nkowskich podejmowana jest wi瘯szociowo.

R騜nice pomi璠zy prawem mi璠zynarodowym publicznym a prawem UE:
- Wymagana jest ratyfikacja (prawo mi璠zynarodowe publiczne), akty prawa unijnego nie wymagaj ratyfikacji, obowi頊uje zasada bezporedniego stosowania i skutku. Zasada bezporedniego skutku oznacza, 瞠 na akty prawa unijnego jednostki mog powo造wa si bezporednio przed s鉅ami krajowymi.
- Podmiotami prawa mi璠zynarodowego publicznego s tylko pa雟twa. Adresatem normy prawnej jest zawsze pa雟two.
- Pomiotem prawa unijnego opr鏂z pa雟tw cz這nkowskich tak瞠 jednostki: os. fizyczne i prawne.

Wsp鏊notowa i mi璠zyrz鉅owa metoda integracji w UE:
Wsp鏊notowy model integracji europejskiej oznacza przyj璚ie szczeg鏊nego podzia逝 zada mi璠zy instytucjami unijnymi a tak瞠 mi璠zy instytucjami a pa雟twami cz這nkowskimi. Decyduj鉍e znaczenie w stanowieniu i stosowaniu prawa maj instytucje o charakterze ponadnarodowym na rzecz kt鏎ych pa雟twa cz這nkowskie traktatowo delegowa造 uprawnienia do stanowienia i stosowania prawa. Zasada kompetencji powierzonych oznacza, 瞠 Unia dzia豉 w granicach kompetencji powierzonych przez pa雟twa cz這nkowskie w Traktatach. Przekroczenie tych kompetencji skutkuje niewa積oci aktu prawa unijnego.
Mi璠zyrz鉅owy model integracji: decyduj鉍e znaczenie w stanowieniu i stosowaniu prawa maj pa雟twa cz這nkowskie.

r鏚豉 prawa UE
Prawo pierwotne
Zasady og鏊ne prawa
Umowy mi璠zynarodowe (w tym stowarzyszeniowe)
Prawo wt鏎ne
Akty prawnie wi嘀鉍e
Akty prawnie niewi嘀鉍e

Prawo pierwotne to Traktaty za這篡cielskie wraz z akcesyjnymi: Traktat o EWWiS z 1952, Traktat Rzymski z 1957, Traktat Fuzyjny z 1965, Jednolity Akt Europejski z 1986, Traktat z Maastricht z 7 lutego 1992, Traktat Amsterdamski z 1997, Traktat z Nicei z 2001, Traktat Lizbo雟ki z 7 grudnia 2007.

Zasady og鏊ne prawa: chodzi o zasady wypracowane w orzecznictwie Trybuna逝 Sprawiedliwoci UE, kt鏎ych celem jest wype軟ianie luk prawnych
- Zasada pewnoci prawa i nie dzia豉nia prawa wstecz
- Zasady niedyskryminacji i proporcjonalnoci rodki przewidziane do realizacji okrelonego celu przewidziane traktatowo musz odpowiada wa積oci tego celu i musz by konieczne do jego osi鉚ni璚ia.
Zasady g堯wne prawa to ochrona praw cz這wieka.

Umowy mi璠zynarodowe to umowy zawierane przez UE z innymi podmiotami, pa雟twami trzecimi np. ONZ. Umowy stowarzyszeniowe zawierane s z pa雟twami kandyduj鉍ymi.
Unia mo瞠 zawrze umowy posiada upowa積ienie w danej sprawie.

Akty prawa wt鏎nego wi嘀鉍e to:
- Rozporz鉅zenia
- Dyrektywy
- decyzje
Rozporz鉅zenia s instrumentami unifikacji a dyrektywy harmonizacji ustawodastw pa雟tw cz這nkowskich.
Rozporz鉅zenie to akt prawny o charakterze og鏊nym i abstrakcyjnym. Rozporz鉅zenia unijne posiadaj nieograniczon liczb adresat闚 i odnosz si do sytuacji powtarzalnych. Rozporz鉅zenia obowi頊uj bezporednio i w ca這ci we wszystkich pa雟twach cz這nkowskich. Wchodz w 篡cie z dat wskazan, a jeli nie ma daty wskazanej to 20 dni od chwili publikacji. Rozporz鉅zenia ujednolicaj stan prawny mi璠zy pa雟twami cz這nkowskimi dziedziny, kt鏎ej dotycz.
Dyrektywy skierowane s tylko do pa雟tw cz這nkowskich. Wi嘀 pa雟twa cz這nkowskie jedynie co do osi鉚ni璚ia celu wskazanego w treci danej dyrektywy. Natomiast wyb鏎 metod i rodk闚 pozostaj w kwestii pa雟tw. Na implementowanie (wdro瞠nie) dyrektywy pa雟two ma od roku do 3 lat. Brak implementacji w terminie jednostka ma prawo wnie skarg przeciwko danemu pa雟twu do s鉅u krajowego.

Warunki odpowiedzialnoci odszkodowawczej jednostki w przypadku braku implementacji lub z貫j implementacji dyrektywy:
- Okrelona dyrektywa musi nadawa jednostkom okrelone uprawnienia
- Postanowienia dyrektywy musz by dostatecznie jasne aby jednostka mog豉 odczyta z nich zakres przys逝guj鉍ych jej uprawnie
- Musi wyst雷i zwi頊ek przyczynowo skutkowy pomi璠zy niewdro瞠niem b鉅 z造m wdro瞠niem dyrektywy przez pa雟two a szkod maj靖ku jednostki.
Dyrektywy maj bezporedni skuteczno w wymiarze wertykalnym oznacza to, 瞠 jednostka mo瞠 powo豉 si na postanowienia nie wdro穎nej lub le wdro穎nej tylko w sporze z pa雟twem, nie posiadaj jej w wymiarze horyzontalnym.

Decyzje unijne posiadaj najczciej konkretnych adresat闚, mo瞠 to by pa雟two cz這nkowskie, mo瞠 by jednostka b鉅 grupy jednostek. Odnosz si do sytuacji niepowtarzalnych. Decyzje obowi頊uj bezporednio i w ca這ci.

Akty prawa niewi嘀鉍e to zalecenia i opinie (soft law).

Akty prawa wt鏎nego unijnego wg Traktatu Lizbo雟kiego dzielimy na:
Akty prawodawcze
Akty nieprawodawcze
Instrumenty wsp鏊nej polityki zagranicznej i bezpiecze雟twa
Akty prawnie niewi嘀鉍e

Akty prawodawcze to rozporz鉅zenia, dyrektywy i decyzje prawodawcze o charakterze prawnym identycznym jak wg Traktatu o Wsp鏊nocie Europejskiej. Jedyna r騜nica dotyczy decyzji. Traktat przewiduje mo磧iwo uchylenia decyzji nie wskazuj鉍ych adresat闚. Akty prawodawcze zawieraj upowa積ienia do stanowienia akt闚 nieprawodawczych. Publikowane s w Dzienniku Urz璠owym Unii Europejskiej (rozporz鉅zenia, dyrektywy i decyzje nie wskazuj鉍e adresat闚). Wchodz w 篡cie w dniu w nich wskazanym lub 20 dni po publikacji. Akty prawodawcze uchwalane s w drodze zwyk貫j lub specjalnej procedury prawodawczej (przez Rad Europejsk i Parlament Europejski).

Akty nieprawodawcze:
Akty delegowane
Akty wykonawcze
Decyzje nieprawodawcze Rady Europejskiej
Porozumienia mi璠zyinstytucjonalne

Akty nieprawodawcze uchwalane s zawsze na podstawie upowa積ienia ustanowionego w akcie prawodawczym.
Akty delegowane w wietle art. 290 TFUE stanowione s przez Komisj Europejsk. Maj zasi璕 og鏊ny i uzupe軟iaj b鉅 zmieniaj inne ni istotne postanowienia aktu prawodawczego. Parlament i Rada mog odwo豉 przekazane Komisji uprawnienia do stanowienia akt闚 delegowanych w danej dziedzinie. Akty delegowane wchodz w 篡cie pod warunkiem, 瞠 Rada i Parlament nie wyra蕨 sprzeciwu w przewidzianym do tego terminie. W praktyce akty delegowane s逝篡 maj uszczeg鏊nieniu b鉅 uaktualnieniu akt闚 o charakterze prawodawczym.
Akty wykonawcze s逝篡 maj wykonaniu akt闚 prawodawczych. Uprawnienia do stanowienia akt闚 mog by w wietle art. 291 TFUE przekazane Komisji Europejskiej b鉅 w drodze wyj靖ku Radzie.
Decyzje nieprawodawcze Rady Europejskiej: Traktat wyklucza w tej dziedzinie stosowanie akt闚 o charakterze prawodawczym. W tej dziedzinie wyr騜nia, i Rada Europejska i Rada Unii Europejskiej stanowi maj:
og鏊ne wytyczne o charakterze strategii politycznych
decyzje
decyzje okrelaj鉍e dzia豉nia
decyzje okrelaj鉍e stanowiska
decyzje okrelaj鉍e zasady wykonania dzia豉 i stanowisk
Wymienione akty prawne przyjmowane s przez Rad Europejsk i Rad Unii Europejskiej na wniosek pa雟tw cz這nkowskich i Wysokiego Przedstawiciela ds. wsp鏊nej polityki zagranicznej i bezpiecze雟twa.
Instrumenty wsp馧pracy w obszarze bezpiecze雟twa, wolnoci i sprawiedliwoci(dawny III filar): przez 5 lat od wejcia w 篡cie Traktatu z Lizbony z 1 grudnia 2009 roku Obowi頊ywa maj w tym obszarze instrumenty prawne wypracowane w tzw. III filarze za od 1 grudnia 2014 roku maj tu by stanowione akty prawne o charakterze prawodawczym i nieprawodawczym (rozporz鉅zenia, dyrektywy i decyzje).

Zasady prawa unijnego:
Dzielimy je na trzy kategorie:
zasady wynikaj鉍e z ustawodawstw pa雟tw cz這nkowskich
zasady wynikaj鉍e z prawa mi璠zynarodowego
zasady w豉sne sformu這wane w orzecznictwie Trybuna逝 Sprawiedliwoci

Do pierwszej grupy zaliczamy zasad subsydiarnoci, proporcjonalnoci i pewnoci prawa. Do drugiej grupy zasad solidarnoci i lojalnoci a do trzeciej grupy zasad pierwsze雟twa, bezporedniego stosowania i bezporedniego skutku, efektywnoci, jednolitego stosowania i zasada autonomii proceduralnej.


Na zasad pewnoci prawa sk豉da si zbi鏎 regu dotycz鉍ych nast瘼uj鉍ych norm:
1.ochrona praw nabytych
2.ochrona prawnie uzasadnionych oczekiwa
3.zakaz dzia豉nia nowych norm prawnych
Celem tej zasady jest ochrona uzasadnionego przekonania jednostki o przewidywalnoci prawa, chyba 瞠 s逝篡 ma to ochronie interesu publicznego.

Zasada subsydiarnoci tj. pomocnicza. Zgodnie z t zasad w dziedzinach nie nale蕨cych do wy章cznej kompetencji Unii Unia nie podejmuje dzia豉nia jedynie w闚czas i w takim zakresie w jakim cele proponowanych dzia豉 nie mog by w spos鏏 wystarczaj鉍y osi鉚ni皻e na szczeblu poszczeg鏊nych pa雟tw cz這nkowskich. Zak豉da si dzia豉nie na szczeblu jak najni窺zym jedynie gdy oka瞠 si to nie wystarczaj鉍e. Szczebel wy窺zy powinien dzia豉 uzupe軟iaj鉍o, koordynuj鉍o wobec szczebla ni窺zego.

Zasada proporcjonalnoci zak豉da 瞠 rodki, kt鏎e maj by u篡te przez Uni Europejsk lub przez pa雟twa do realizacji okrelonego celu i nie mog wykracza poza to co konieczne. Zasada zak豉da, 瞠 istnieje zakaz nak豉dania rodk闚, kt鏎e by niewsp馧miernie obci嘀a造 obywateli Unii Europejskiej a ewentualnie wyrz鉅zona obywatelowi szkoda musi by znikoma do osi鉚ni皻ej korzyci spo貫cznej.

Zasada solidarnoci zak豉da, 瞠 pa雟twa cz這nkowskie powinny ze sob lojalnie wsp馧pracowa w zamiarze osi鉚ni璚ia zamierzonych cel闚. Zasada implikuje z jednej strony podj璚ie dzia豉 w celu wykonania zamierzonych zobowi頊a, po drugie implikuje r闚nie powstrzymanie si przez pa雟twa cz這nkowskie od rodk闚, kt鏎e mog zagrozi realizacji cel闚.

Zasady prawa UE wynikaj鉍e z orzecznictwa ETS reguluj鉍e stosunek prawa krajowego do prawa UE:

Zasada pierwsze雟twa w razie kolizji prawa krajowego i prawa unijnego pierwsze雟two ma prawo unijne,

Zasada autonomii (odr瑿no) na szczeblu krajowym prawo unijne nie mo瞠 by interpretowane i zmieniane. Prawo wsp鏊notowe stanowi odr瑿ny porz鉅ek prawny. Akty prawa unijnego s publikowane w dzienniku urz璠owym Unii Europejskiej.

Zasada efektywnoci mo磧iwo powo豉nia si przez jednostk przed s鉅em krajowym na akty prawa unijnego, w szczeg鏊noci na dyrektyw gdy nakazuje ona pa雟twu podj璚ie nowych dzia豉. (np. odpowiedzialno odszkodowawcza pa雟twa wobec jednostki w sytuacji gdy pa雟two nie wdra瘸 dyrektywy)
Francorich z dn. 19 VI 1990 213/89, Factortime
Tre dyrektywy musi by jasna
Zwi頊ek przyczynowo skutkowy mi璠zy niewdro瞠niem a szkod jednostki
Zasada efektywnoci stanowi tak瞠, 瞠 s鉅y w pa雟twach cz這nkowskich musz stosowa przepisy prawa unijnego nawet je瞠li nie pozostaj w zgodnoci z przepisami wewn靖rz danego pa雟twa. ( prawo krajowe musi by stosowane w takim stopniu w jakim nie jest sprzeczne z prawem unijnym).

Zasada jednolitego stosowania prawa unijnego tre a nie moc obowi頊uj鉍a aktu prawa unijnego nie mo瞠 by r騜na w poszczeg鏊nych pa雟twach cz這nkowskich. Zasada jednolitego stosowania jest gwarantowana poprzez procedur odes豉nia prejudycjalnego i skarg na legalno aktu prawa unijnego
Skarg na legalno mog kierowa r騜ne podmioty, instytucje, pa雟twa, osoby fizyczne do s鉅u unijnego.

Zasada bezporedniego stosowania i bezporedniego skutku
- bezporedniego stosowania mo磧iwo stosowania akt闚 prawa unijnego, bez 瘸dnych rodk闚 implementacji
- bezporedniego skutku oznacza mo磧iwo bezporedniego dochodzenia praw wynikaj鉍ych z przepis闚 prawa unijnego przed s鉅ami krajowymi przez osoby fizyczne i prawne.
W wymiarze wertykalnym jest to mo磧iwo bezporedniego dochodzenia praw przez jednostk przed s鉅em krajowym wobec instytucji pa雟twowych.
W wymiarze horyzontalnym jest to mo磧iwo bezporedniego dochodzenia praw przez jednostk przed s鉅em krajowym wynikaj鉍ych z przepis闚 prawa unijnego wobec os鏏 fizycznych i prawnych.
Struktura organ闚 ochrony prawnej w UE:
Trybuna Sprawiedliwoci Unii Europejskiej
ETS TS Europejski Trybuna Sprawiedliwoci
S鉅 (I instancji)
Izby S鉅owe ( S鉅y wyspecjalizowane)
Europejski Trybuna Sprawiedliwoci powsta na mocy traktatu EWWiS z 1952 roku. Dzia豉 na podstawie art. 221 245.
S鉅 I instancji zosta przewidziany w jednolitym akcie europejskim (mia funkcj odci嘀aj鉍) na mocy decyzji z 1988 roku. Pierwotnie przeznaczony do spraw spor闚 pracowniczych. Traktat z 2001 roku z Nicei wyodr瑿ni S鉅 ze struktur Trybuna逝, odr瑿n od ETS i rozbudowa kompetencje (prawo do rozpatrywania pyta kierowanych przez s鉅y krajowe). Podstaw prawn s przepisy Traktatu art. 221 225, posiada regulamin ale nie ma w豉snego statutu. Sk豉d: 27 s璠zi闚 mianowanych przez pa雟twa cz這nkowskie i wyj靖kowo w pracach s鉅u mo瞠 wyst瘼owa rzecznik generalny (np. na posiedzeniach plenarnych, wspieraj s璠zi闚 poprzez przygotowanie niezale積ych opinii na temat spraw aktualnie rozpatrywanych. Opinie te nie s wi嘀鉍e, ale w praktyce kieruj si ich opiniami. W tekstach orzecze s cytowani. Kadencja trwa 6 lat ( za zgod pa雟tw cz這nkowskich).).

Komitet opiniuj鉍y jest to 7 os鏏. 1 osoba to przedstawiciel parlamentu. Na 3 lata wybierany jest prezes a sekretarz wybierany jest na 6 lat.

Tryb obrad: s鉅 obraduje na plenum i wyj靖kowo jako wielka izba. 13 s璠zi闚, izby 3-5 s璠zi闚 i wyj靖kowo 1 s璠zia.

Kompetencje:
1.niewa積o aktu prawa WE (art. TFUE) (na legalno).
2.bezczynno instytucji
3.odszkodowawcze przeciwko instytucjom WE
4.pracownicze
5.oparte na klauzuli arbitra穎wej um闚 zawartych przez Uni Europejsk
S鉅owi odwo豉wczemu od orzecze s鉅闚 wyspecjalizowanych przys逝guje w okresie dw鏂h miesi璚y odwo豉nie.
Rozpatruje pytania wst瘼ne (art. 267 TFUE) (prejudycjalne) czyli o wyk豉dnie.
Odwo豉nie mo磧iwe w ci鉚u dw鏂h miesi璚y w odniesieniu do kwestii prawnych.
Brak w豉ciwoci S鉅u I Instancji.
B章d proceduralny
Naruszenie prawa Unii Europejskiej przez S鉅 I Instancji, mo磧iwo kasacji lub rewizji orzeczenia wydanego przez S鉅 I Instancji.
Kasacja Trybuna uchyli orzeczenie s鉅u i odele spraw do ponownego rozpatrzenia przez s鉅. S鉅 b璠zie zwi頊any kwestiami prawnymi.
Rewizja Trybuna uchyli orzeczenie wydane przez s鉅 i sam b璠zie orzeka w danej sprawie.
Art. 225 Traktatu ust. 3: s鉅 jeli uzna, 瞠 dana sprawa wymaga orzeczenia co do zasad, kt鏎e mog mie wp造w ma jedno i sp鎩no prawa unijnego przeka瞠 spraw Trybuna這wi. Trybuna mo瞠 kontrolowa orzeczenia wydane przez s鉅 w trybie prejudycjalnym na wniosek s鉅u krajowego jeli uzna 瞠 wymaga tego potrzeba zapewnienia sp鎩noci prawa unijnego.
- s鉅y wyspecjalizowane (izby s鉅owe) tworzone na wniosek komisji przez Rad i Parlament w drodze zwyk貫j procedury komisji, obowi頊ek konsultacji z komitetem opiniuj鉍ym, s璠ziowie musz mie obywatelstwo kraj闚 Unii Europejskiej
- w豉ciwoci tworzenie w celu rozpatrywanych spraw o szczeg鏊nym charakterze np. o w豉ciwo intelektualn, sprawy pracownicze, s鉅 do spraw s逝瘺y publicznej (7 s璠zi闚)
- Trybuna sk豉d 27 s璠zi闚, 11 rzecznik闚 generalnych. S璠ziowie s powo造wani po opinii. Niekwestionowana niezale積o i obywatelstwo, kwalifikacje, kadencja trwa 6 lat, mandat jest odnawialny. Co 3 lata wymiana sk豉du. S璠ziowie wybieraj prezesa, kt鏎y sprawuje funkcje s鉅owo administracyjne. Rzecznicy generalni wybieraj pierwszego orzecznika.
Prawa i obowi頊ki:
Immunitet formalno prawny nie mog by poci鉚ni璚i do odpowiedzialnoci prawnej w zwi頊ku z pope軟ieniem czynu, obowi頊uje r闚nie po ust雷ieniu, mo瞠 by uchylony przez wszystkich s璠zi闚.
S璠ziowie s zobowi頊ani mieszka w Luksemburgu, incompatybilitas, rola rzecznika generalnego.

Komisja sk豉da si z 27 Komisarzy pochodz鉍ych z pa雟tw cz這nkowskich. Komisarze dzia豉j w spos鏏 niezale積y. Kadencja trwa 5 lat.
Kompetencje:
- koordynuje polityki gospodarcze pa雟tw cz這nkowskich pracuj鉍 w systemie resortowym. Poszczeg鏊ne resorty to Dyrekcje Generalne.
- Wy章czne prawo inicjatywy legislacyjnej. Komisja nazywana jest r闚nie stra積iczk traktatu, czyli stoi na stra篡 przestrzegania prawa unijnego przez pa雟twa cz這nkowskie i w razie stwierdzenia narusze posiada prawo do skargi przeciwko [pa雟twom, kt鏎e to naruszy造 (art. 258 i nast.).
- Komisja ma prawo do skargi na legalno, na bezczynno dzia豉nia.
- Komisja posiada prawo wnioskowania do Rady o stwierdzenie istnienia ryzyka naruszenia zasad na kt鏎ych opiera si Unia Europejska w danym pa雟twie cz這nkowskim.
Parlament Europejski od roku 1979 wybierany jest w wyborach bezporednich i powszechnych na 5letni kadencj. Obecnie jest 754 europos堯w. Przewodnicz鉍ym jest Jerzy Buzek.
Kompetencje:
- Parlament uczestniczy w stanowieniu prawa z Rad Unii Europejskiej
- Zatwierdza bud瞠t
- Ma funkcj kadrow: zatwierdza sk豉d Komisji Europejskiej i jej przewodnicz鉍ego. Mo瞠 zdymisjonowa nowych cz這nk闚 Komisji.
- Powo逝je Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich jego kadencja trwa 5 lat.
- Rozpatruje petycje od obywateli Unii Europejskiej.
- W post瘼owaniu przed Trybuna貫m posiada prawo do skargi na legalno, na bezczynno instytucji unijnych.
- Nowym prawem Parlamentu jest prawo poredniej inicjatywy prawodawczej - prawo 蕨dania od Komisji przed這瞠nia projektu aktu prawnego w kwestii co do kt鏎ych uzna i jest on niezb璠ny do wykonania traktatu.
Instytucje pomocnicze Unii Europejskiej:
1.Komitet Region闚 1994
2.Komitet Ekonomiczno Spo貫czny
3.Europejski Bank Inwestycyjny
4.Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich
5.Europejski Bank Centralny
6.Trybuna Audytor闚
W豉ciwo Trybuna逝 Sprawiedliwoci Unii Europejskiej dzielimy na dwa rodzaje:
1.w豉ciwo sporna
2.w豉ciwo niesporna
a)post瘼owanie prejudycjalne czyli post瘼owanie w sprawie pyta prawnych kierowanych przez s鉅y krajowe
b)orzekanie o zgodnoci umowy mi璠zynarodowej, kt鏎 zamierza zawrze Unia z traktatem.
W豉ciwo sporna obejmuje post瘼owanie skargowe:
skarga na legalno aktu prawa unijnego i zwi頊any ze skarg zarzut bezprawnoci aktu og鏊nego
skarga na bezczynno instytucji Unijnych
skarga odszkodowawcza przeciwko instytucjom unijnym kierowana przez jednostki
skarga przeciwko pa雟twu cz這nkowskiemu dotycz鉍a naruszenia prawa unijnego na szczeblu krajowym

Procedura prejudycjalna:
W post瘼owaniu prejudycjalnym stronami zawsze s dwa s鉅y. Z jednej strony s鉅 krajowy a z drugiej Trybuna.
Poj璚ie s鉅u krajowego w prawie unijnym:
Trybuna definiuje poj璚ie s鉅u krajowego poprzez sformu這wanie katalogu warunk闚, kt鏎e musz by spe軟ione aby dany s鉅 krajowy by uprawniony w procedurze prejudycjalnej:
dany organ s鉅owy musi dzia豉 na podstawie ustawy
organ s鉅owy musi sprawowa jurysdykcj sporn
musi by niezale積y w orzekaniu
musi mie charakter trwa造
orzecznictwo danego organu musi mie charakter obowi頊kowy
musi orzeka na podstawie prawa
Podzia obowi頊k闚 w zakresie stosowania prawa unijnego:
s鉅 unijny
- wy章czne prawo do dokonywania wi嘀鉍ej wyk豉dni prawa unijnego
- interpretuje prawo
- orzeka o legalnoci akt闚 prawa unijnego
s鉅 krajowy
- stosuje prawo unijne w tym konsultuje z TSUE kwestie wyk豉dni i legalnoci akt闚 prawa Unii Europejskiej
1.zasada autonomii proceduralnej
2.zasada ekwiwalentnoci
3.zasada efektywnoci
4.orzeka o naruszaniu prawa wsp鏊notowego przez pa雟two cz這nkowskie (wobec jednostki).
Przedmiotem kontroli legalnoci s tylko akty prawa unijnego dyrektywy, rozporz鉅zenia i decyzje.
S鉅y krajowe maj obowi頊ek stosowa prawo, mog powo造wa si na przepis prawa krajowego b鉅 unijnego.

Przedmiotem post瘼owania prejudycjalnego jest:
dokonywanie wyk豉dni przepis闚 prawa unijnego
orzekanie o legalnoci akt闚 prawa unijnego pochodnego
Wyk豉dnia przepis闚 prawa unijnego mo瞠 odnosi si do przepisu prawa pochodnego jak i prawa pierwotnego.
Na szczeblu krajowym w kontekcie stosowania prawa unijnego obowi頊uje zasada autonomii proceduralnej. Zasada ta oznacza, i stosuj鉍 unijne prawo materialne s鉅y krajowe orzekaj na podstawie krajowych norm proceduralnych. S to terminy wnoszenia skarg do s鉅闚 krajowych, w豉ciwo s鉅闚, spos鏏 naliczania odsetek karnych.
Ekwiwalentno w kontekcie zasady autonomii proceduralnej oznacza, 瞠 w stosunku do spraw opartych na prawie unijnym i prawie krajowym musz by stosowane takie same warunki.
Efektywno w kontekcie zasady autonomii proceduralnej oznacza, i istnieje zakaz utrudniania i uniemo磧iwiania dochodzenia roszcze opartych na prawie unijnym przed s鉅em krajowym.

Post瘼owanie prejudycjalne art. 267 TFUE:
Trybuna jest w豉ciwy do orzekania w trybie prejudycjalnym. W przypadku, gdy pytanie z tym wi頊ane jest podniesione przed s鉅em jednego z pa雟tw cz這nkowskich, s鉅 ten mo瞠, jeli uzna, decyzja w tej kwestii jest niezb璠na do wydania wyroku, zwr鏂i si do TSUE z wnioskiem o rozpatrzenie tego pytania. W przypadku, gdy takie pytanie jest podniesione w sprawie zawis貫j przed sadem krajowym, kt鏎ego orzeczenia nie podlegaj zaskar瞠niu wed逝g prawa wewn皻rznego, s鉅 ten jest zobowi頊any wnie spraw do Trybuna逝 Sprawiedliwoci.


Obligatoryjny charakter pytania prejudycjalnego:

Zgodnie z teori abstrakcyjn do wnoszenia pyta prejudycjalnych zobowi頊ane s jedynie najwy窺ze instancje s鉅owe danego pa雟twa cz這nkowskiego.
Teoria konkretna stanowi, 瞠 zobowi頊any do wnoszenia pyta prejudycjalnych jest ka盥y s鉅 krajowy od kt鏎ego orzeczenia w danej sprawie nie przys逝guje ju odwo豉nie na gruncie procedury krajowej i kt鏎y rozstrzyga spraw w oparciu o prawo unijne.

Jurysdykcja niesporna art.. 267
Wymogi dopuszczalnoci stawiane pytaniom prejudycjalnym:
Kwestia prejudycjalna musi by niezb璠na dla rozstrzygni璚ia sprawy g堯wnej tocz鉍ej si przed s鉅em krajowym
Wniosek o wydanie pytania prejudycjalnego musi wykaza istnienie powa積ych w靖pliwoci co do:
1.wyk豉dni aktu prawa unijnego pierwotnego lub wt鏎nego
2.legalnoci aktu prawa unijnego wt鏎nego
3.pytanie prejudycjalne musi by sformu這wane og鏊nie i abstrakcyjnie i dotyczy zagadnienia budz鉍ego w靖pliwoci prawne
4.dane pytanie i odpowied na nie musi mie znaczenie dla jednolitego stosowania prawa Unii Europejskiej w pa雟twach cz這nkowskich.

Procedura odpowiedzi na pytania prejudycjalne:
S鉅 krajowy zwracaj鉍y si z pytanie prejudycjalnym zawiesza tocz鉍e si post瘼owanie do czasu odpowiedzi Trybuna逝. W treci s鉅 krajowy musi zawrze treci budz鉍e w靖pliwoci, wskazanie odpowiedniego przepisu prawa krajowego gdy budzi w靖pliwoci. Post瘼owania jest zawieszane gdy stan faktyczny jest ju ustalony. Pytania kierowane s bezporednio do Trybuna逝. Pytania s publikowane. Ka盥a sprawa ma s璠ziego i do ka盥ej sprawy prejudycjalnej wyznaczany jest rzecznik generalny. W ci鉚u 2 miesi璚y od wniesienia sprawy do s鉅u unijnego strony mog wnosi uwagi na pimie (memoria造).

Przes豉nki uzasadniaj鉍e odmow wydania orzeczenia prejudycjalnego:
Brak zwi頊ku mi璠zy stanem faktycznym w danej sprawie g堯wnej a prawem unijnym
Brak uzasadnienia dlaczego odpowied na pytanie prejudycjalne jest konieczna do rozstrzygni璚ia sprawy g堯wnej
Brak wskazania okolicznoci faktycznych na podstawie kt鏎ych zadane zostaje pytanie
Brak zwi頊ku mi璠zy stanem faktycznym w danej sprawie a pytaniem prejudycjalnym

Problematyka orzecze wst瘼nych wydawanych przez s鉅 na podstawie art. 225 ust. 3:
S鉅 mo瞠 z w豉snej inicjatywy przekaza pytanie prejudycjalne Trybuna這wi, jeli uzna, 瞠 dana sprawa wymaga orzeczenia co do zasad wp造waj鉍ych na sp鎩no prawa unijnego

Zwolnienie s鉅u krajowego z obowi頊ku prejudycjalnego:
Doktryna Acte Clair stanowi, 瞠 s鉅 krajowy jest zwolniony z obowi頊ku prejudycjalnego, gdy dany przepis praw Unii Europejskiej jest jasny, gdy zastosowanie nie budzi 瘸dnych w靖pliwoci.
Doktryna Acte Clair m闚i, 瞠 s鉅 krajowy jest zwolniony z obowi頊ku prejudycjalnego, gdy dany przepis prawa unijnego zosta ju wyjaniony w orzecznictwie Trybuna逝. Aby doktryna mia豉 zastosowanie musi zawsze chodzi o identyczny stan prawny i podobny stan faktyczny.

Skutek orzeczenia prejudycjalnego:
Inter partes mi璠zy stronami
Ex tunc
Ex nunc
Ex tunc orzeczenie prejudycjalne wi嘀e od chwili wejcia w 篡cie danego przepisu prawa.

Jurysdykcja sporna skarga na legalnoci
Przedmiot post瘼owania tj. akty prawne podlegaj鉍e kontroli legalnoci w wietle art. 263 TFUE. Wszelkie akty prawa unijnego wt鏎nego inne ni zalecenia i opinie bez wzgl璠u na form prawn pod warunkiem 瞠 wywo逝j skutki prawne wobec podmiotu trzeciego.

Kontroli legalnoci podlegaj akty wydane przez
Rad i Parlament
Akty Rady
Akty Komisji
Rad Europejsk i Parlament
Europejski Bank Centralny
Organ i jednostki organizacyjne Unii Europejskiej
1.od 2005 roku Agencja Unii ds. Granic Zewn皻rznych

Przes豉nki niewa積oci akt闚 prawa Unii Europejskiej:
1.przes豉nki materialne
2.przes豉nki formalne
Przes豉nki materialne to niezgodno aktu prawa pochodnego z traktatem, hierarchiczna niezgodno aktu prawa pochodnego ni窺zego rz璠u ( aktu nieprawodawczego z aktem prawa pochodnego wy窺zego rz璠u); niezgodno aktu prawa pochodnego z za這瞠niami umowy mi璠zynarodowej, kt鏎ej stron jest UE; niezgodno aktu prawa pochodnego z zasadami prawa; naruszenie praw podstawowych np. prawo w豉snoci;.
Przes豉nki formalne to:
1.brak kompetencji
mo瞠 pojawi si w dw鏂h sytuacjach: gdy instytucja wydaje akt prawny w obszarze nieregulowanym przez prawo unijne
instytucja wydaje akt prawny w obszarze, kt鏎y nale篡 do kompetencji innych instytucji
2.naruszenie istotnego wymogu proceduralnego jest to nieprawid這wo, kt鏎a pojawia si w procesie uchwalenia aktu prawnego i mo瞠 by zwi頊ana z przygotowaniem, og這szeniem lub form aktu. Np.:
wybranie z貫j procedury uchwalenia aktu
brak zwi頊ku z form: brak wskazania w treci aktu pochodnego podstawy prawnej w traktacie do jego wydania
brak uzasadnienia dlaczego wydanie aktu prawa wt鏎nego jest niezb璠ne w danej dziedzinie
brak zwi頊ku z og這szeniem: brak publikacji aktu w Dz. Ustaw
brak decyzji skierowanej do konkretnego przedsi瑿iorstwa nie wymaga og這szenia, ale musi zosta poinformowany o jej wydaniu
3.nadu篡cie w豉dzy

Podmioty, kt鏎e mog z這篡 skarg na legalno: ( trzy grupy podmiot闚):
podmioty w pe軟i uprzywilejowane
Rada Komisja Parlament, pa雟two cz這nkowskie
Podmioty te maj nieograniczone prawo do skargi, nie musz uzasadnia swojego interesu w zaskar瞠niu.
Podmioty p馧 uprzywilejowane:
Trybuna Obrachunkowy (od traktatu z Amsterdamu)
Europejski Bank Centralny
Komitet Region闚
Podmioty te musza uzasadni sw鎩 interes w zaskar瞠niu aktu prawnego i w konsekwencji wnosz skargi na legalno tylko w celu ochrony w豉snych uprawnie
Podmioty nie uprzywilejowane
Osoby fizyczne osoby prawne ( sp馧ki prawa handlowego, stowarzyszenia w豉dze terytorialne)
Podmioty te mog kwestionowa legalno akt闚 prawnych jedynie dotycz鉍ych ich bezporednio i indywidualnie decyzje.


SKARGA NA BEZCZYNNO INSTYTUCJI
Przedmiot i cel skargi:
Przedmiotem jest naruszenie prawa polegaj鉍e na zaniechaniu dzia豉nia przez instytucje unijna. Mo積a skar篡:
-Rad ministr闚
-Parlament
-Rad Europejsk
-Komisje
-EBC
Zaskar穎ny akt dzia豉nia danej instytucji unijnej musi Stanowic naruszenie traktatu.
Celem skargi na bezczynno instytucji jest zmuszenie danej instytucji unijnej wydania danego aktu pochodnego.
Warunki konieczne do wszcz璚ia post瘼owania i terminy:
- warunkiem jest wezwanie danej instytucji do dzia豉nia jeli
-w ci鉚u 2-鏂h miesi璚y instytucja od wezwania nie zajmie stanowiska lub dzia豉nia skarga mo瞠 by wniesiona w ci鉚u 2-鏂h kolejnych miesi璚y
-maksymalny termin to 4 miesi鉍e.


Podmioty uprawnione do wyst雷ienia ze skarga:
-podmioty uprzywilejowane: rada, RE, Komisja Europejska, Parlament Europejski, pa雟two cz這nkowskie, EBC
Podmioty te maja prawo zaskar篡 bezczynno instytucji nie wykazuj鉍 swojego interesu prawnego.
-podmioty nieuprzywilejowane: os. fizyczna i prawna.
Musz wykaza sw鎩 interes prawny poprzez udowodnienie, 瞠 s podmiotami kt鏎ych dany akt prawny mia dotyczy bezporednio.

Akty prawne co do nie wydania kt鏎ych przys逝guje w wietle art. 265 skarga na bezczynno jednostkom:
-decyzja skierowana do danego podmiotu bezporednio
-decyzja skierowana do podmiotu trzeciego o ile dotycz one podmiotu wnosz鉍ego skarg bezporednio i indywidualnie

Art. 258,259,260 TFUE- skarga przeciwko pa雟twom cz這nkowskim UE
258- przewiduje post瘼owanie inicjowane przez KE w sytuacji naruszenia przez pa雟twa cz這nkowskie prawa unijnego pierwotnego lub wt鏎nego. Bardzo cz瘰to wszczynane

259- przewiduje mo磧iwo wniesienia skargi przez jedno pa雟two cz這nkowskie przeciwko drugiemu pa雟twu cz這nkowskiemu. Jest bardzo rzadko wszczynana.

260- przewiduje konsekwencje w przypadku niezastosowania si pa雟twa cz這nkowskiego do wyroku trybuna逝 orzeczonego w trybie art. 258 lub 259.

Rodzaje narusze prawa unijnego przez pa雟twa cz這nkowskie.
-niewdro瞠nie lub z貫 wdro瞠nie dyrektywy na szczeblu krajowym.
-niedostosowanie w krajowym systemie prawnym przepis闚 unijnego rozporz鉅zenia
-niestosowanie si pa雟tw cz這nkowskich do nakazu wyra穎nego w formie decyzji
-. Przez pa雟two cz這nkowskie ..
-lekcewa瞠nie prawa unijnego przez s鉅 krajowy

Przes豉nki uchylenia odpowiedzialnoci pa雟tw cz這nkowskich
-si豉 wy窺za
-porz鉅ek publiczny
-bezpiecze雟two
-moralno publiczna.
Conegate 121/85
Henn i darby 41/74
Wielka Brytania powo豉豉 si na moralno (import pism porno)
Van duyn 41/74 porz鉅ek publiczny
Calfa 348/96
Rutilli 36/75

Przes豉nki
-bezprawno aktu prawa unijnego kt鏎y wymaga implementacji
-wzajemno- argumentacja pa雟twa dlaczego nie stosuje. Jeli jedno nie ma to drugie te nie ma
- brak intencji, brak celowego niewykonania ze strony pa雟tw.

JURYSDYKCJA KONTROLNA

Przes豉nki kt鏎e nie uchylaj odpowiedzialnoci pa雟tw cz這nkowskich za naruszenie:
-Brak inercji (brak celowego niewykonania zobowi頊ania)
-wzajemno ( pa雟two powo逝je si na niewa積o dyrektywy)
- bezprawno rodka wymagaj鉍ego implementacji
-uchylenie nie nast雷i ze wzgl璠u na tradycje, interesy, praktyki i zwyczaje narodowe.

Etapy post瘼owania: 258, 259
2 fazy
-przed s鉅owa
-s鉅owa
Faza przed s鉅owa (poza s鉅owa) 2 etapy;
-nieformalny sprowadza si do wymiany pism celem wyjanienia stanu faktycznego
(wzywa do usuni璚ia narusze- Dolina Rospudy)
-formalny: komisja kieruje oficjalne pismo do rz鉅u danego pa雟twa precyzuj鉍e zarzuty i nawo逝j鉍e do zaprzestania .

Pa雟two ma 1 miesi鉍 by odpowiedzie na pismo komisji i zaprzestanie.
W braku porozumienia mi璠zy rz鉅em a komisj kieruje tzw. umotywowan opini (oficjalne pismo)

4 elementy
-zarzuty umotywowanej opinii
-formy narusze prawa unijnego
-komisja wskazuje na rodki proponowane wczeniej pa雟twu celem usuni璚ia naruszenia
- komisja wyznacza ostateczny termin (2 miesi鉍e termin rozs鉅ny)

W razie niezastosowania si pa雟twa skarga trafia do s鉅u:
faza s鉅owa (warunki dopuszczalnoci skargi)
-przes豉nki materialne
- przes豉nki formalne- Trybuna zbada czy w豉ciwie zosta豉 przeprowadzona procedura przed sporna, zgodno zarzut闚 stawianych pa雟twu na etapie post瘼owania nieformalnego z zarzutami z uzasadnionym stanowiskiem. Po zako鎍zeniu trybuna wydaje wyrok kt鏎y ma charakter deklaratoryjny. W wyroku trybuna nie podaje terminu w jakim powinno nast雷i jego wykonanie (przyjmuje si ze powinno to mie miejsce w mo磧iwie najszybszym czasie).

W przypadku niezastosowania si pa雟twa do wyroku trybuna逝 komisja wszczyna odr瑿ne post瘼owanie przeciwko pa雟twu celem na這瞠nia odpowiedniej sumy rycza速owej b鉅 kary pieni篹nej.
Rycza速: jednorazowa sankcja finansowa za naruszenie prawa
Pieni篹na: ma charakter okresowy

Przy obliczaniu kary pieni篹nej nak豉danej na pa雟two cz這nkowskie brany jest pod uwag iloczyn nast瘼uj鉍ych czynnik闚:
-jednakowa sta豉 kwota x (wynosi 600 e)
-wsp馧czynnik czasu trwania naruszenia prawa UE
-wsp馧czynnik ci篹aru naruszenia prawa unijnego
-wsp馧czynnik zdolnoci p豉tniczej danego pa雟twa (poziom PKB i populacj w danym pa雟twie)


Funkcje kary pieni篹nej:
Prewencyjna- zapobiega podobnym sytuacj
Represyjna- ma by dotkliwa
Trafia do bud瞠tu UE.

Podmioty uprawnione do wszcz璚ia post瘼owania z mocy art. 258
-Komisja Europejska kt鏎a mo瞠 dzia豉 z w豉snej inicjatywy i na wniosek os. fizycznej i prawnej

Z art. 259 podmioty uprawnione to
-pa雟twa cz這nkowskie
-rada dyrektor闚 EBI EBC (tylko w zakresie swoich spraw wynikaj鉍ych ze statutu odpowiedniego banku)

SKARGA ODSZKODOWAWCZA ART. 268 i 340
Odpowiedzialno umowna unii podlega w豉ciwemu dla danej osoby (art. 268)
Art. 340
-skargi odszkodowawcze jednostki wobec UE.
Cel skargi: jest naprawienie przez instytucje UE szkody wyrz鉅zonej jednostce przy wykonywaniu okrelonych zada
-odpowiedzialno UE
-kontraktowa- to odpowiedzialno umowna wynikaj鉍a z kontraktu
- deliktowa- to tzw. odpowiedzialno pozaumowna
Odpowiedzialno kontraktowa- wynika z um闚 zawartych przez Unie b鉅 w jej imieniu. W imieniu unii zawiera umowy Rada Ministr闚, do dochodzenia odpowiedzialnoci umownej unii odpowiedzialne s s鉅y:
-s鉅y krajowe
- trybuna sprawiedliwoci
-s鉅 I instancji

Odpowiedzialno deliktowa (delikty to czyny niedozwolone)
Odpowiedzialno deliktowa to odpowiedzialno odszkodowawcza za szkody wyrz鉅zone przez instytucje unii lub ich funkcjonariuszy. Odpowiedzialno za szkody formalne i nieformalne.
Czynno formalna to wydanie aktu prawnego i administracyjnego.

Unia mo瞠 豉ma prawa jednostek;
-w drodze czynnoci formalnych (akty prawne ustawowe i administracyjne)
-w drodze czynnoci nieformalnych (naruszenie tajemnicy post瘼owania przez urz璠nika UE- niedbalstwo dzia豉nie w z貫j wierze)

Og鏊ne przes豉nki odpowiedzialnoci deliktowej;
-danej instytucji przypisa mo積a okrelone dzia豉nia lub zaniechanie dzia豉nia.
-zachowanie instytucji unijnej musi mie charakter bezprawny
-musi powsta rzeczywista szkoda o charakterze materialnym
- musi wyst雷i zwi頊ek przyczynowo-skutkowy pomi璠zy dzia豉niem instytucji lub funkcjonariusza a szkod.

Termin przedawnienia skargi;
Skarga przedawnia si po up造wie 5 lat od zdarzenia wywo逝j鉍ego szkod

Przes豉nki odpowiedzialnoci odszkodowawczej UE w przypadku akt闚 administracyjnych;
A. szkoda w maj靖ku jednostki
B. akt administracyjny UE musi narusza prawo
C. zwi頊ek przyczynowo skutkowy pomi璠zy A i B

Warunki odpowiedzialnoci odszkodowawczej UE przy aktach ustawowych:
A. szkoda w maj靖ku jednostki
B. akt ustawowy musi narusza prawo
C. zwi頊ek przyczynowo-skutkowy pomi璠zy A i B
D. akt prawny UE musi narusza norm traktatow lub norm w randze prawa podstawowego chroni鉍 prawa jednostek.

FORMA SCH紞PENSDEDT- w sprawach polityki gospodarczej unii, unia podnosi odpowiedzialno odszkodowawcz wobec jednostek jedynie w闚czas gdy mia這 miejsce naruszenie nadrz璠nej normy prawa traktatowego lub innej formy o charakterze prawa podstawowego chroni鉍e prawa jednostek.

Skargi odszkodowawcze przeciwko pa雟twom cz這nkowskim;
Konkurencyjna odpowiedzialno pa雟tw cz這nkowskich i UE w przypadku naruszenia prawa UE.
Oznacza, 瞠 w kontekcie odpowiedzialnoci deliktowej 瞠 za naruszenie prawa unijnego instytucji unii odpowiada b璠zie przed trybuna貫m b鉅 s鉅em, gdy zarzucana w skardze bezprawno dzia豉nia mo瞠 by przypisana szczeblowi unijnemu, kt鏎y wydaje wadliwy akt prawny naruszaj鉍y prawa jednostek, s鉅 krajowy b璠zie w豉ciwy jeli bezprawno dzia豉nia prowadz鉍a do naruszenia prawa unijnego mo瞠 by przypisana instytucjom krajowym (niewdro瞠nie dyrektywy)

Przes豉nki odpowiedzialnoci FRANKOWICH (NA WYKxDACH POPRZEDNICH)
Og鏊ne czynniki odpowiedzialnoci odszkodowawczej pa雟tw cz這nkowskich wobec jednostek (Leonesso)
- musi powsta rzeczywista szkoda czyli naruszona norma prawa unijnego
-bezprawno czyli dzia豉nie pa雟twa musi mie charakter naruszenia prawa
-zwi頊ek przyczynowo-skutkowy mi璠zy szkod w maj靖ku jednostki a naruszeniem okrelonego zobowi頊ania przez pa雟two.

PODSUMOWANIE WSZYTSKICH SKARG:
TRYBUNA MO浩 DZIAㄔ JAKO S主, dokonuj one wi嘀鉍ej wyk豉dni w ramach post瘼owania prejudycjalnego. orzeka o legalnoci akt闚 prawa pochodnego art. 263, 267. TS- dzia豉 tez jako s鉅 administracyjny, bada legalno decyzji wydanych przez instytucje unijne art. 263. TS dzia豉 jako s鉅 cywilny rozpatruje skargi odszkodowawcze. TS jako s鉅 mi璠zynarodowy rozstrzyga skargi przeciwko pa雟twom cz這nkowskim (258, 259)

POZA S主OWY SYSTEM OCHRONY PRAWNEJ:
- charakter obywatelstwa UE
Obywatelstwo zosta這 powo豉ne do 篡cia w 1992 traktatem z Mastrich. Obywatelstwo unii ma charakter personalny co oznacza wi osoby fizycznej z uni , obywatelstwo ma te charakter akcesoryjny (dodatkowy), subsydiarny ( pomocniczy), obywatelstwo unii ma charakter uzupe軟iaj鉍y.
-uprawnienia wynikaj鉍a z obywatelstwa:
+Prawo ekonomiczne i socjalne, swoboda wyboru zamieszkania i miejsca pracy,

+uprawnienia o charakterze politycznym
a. prawo petycji do parlamentu europejskiego
b. prawo wniesienia skargi do ERPO (europejski rzecznik praw obywatelskich)
+ prawo zwi頊ane ze wsp鏊n opiek dyplomatyczna i konsularna unii

Prawo wniesienia skargi do ERPO
Jest wybierany przez PE na 5 letnia kadencje.
Kompetencje ERPO- art. 24 i 228 TFUE, art. 43 KPP

Podmiotem skargi musi by obywatelem UE, ka盥a osoba fizyczna lub prawna maj鉍a siedzib na terenie pa雟twa unii.
Przedmiotem skargi do ERPO mog by tylko nieprawid這woci w administrowaniu instytucji i organ闚 UE.

EPSO europejskie biuro doboru kadr
Przyk豉dy niew豉ciwego administrowania:
-nieprawid這woci proceduralne
-niesprawiedliwo
-dyskryminacja
-nadu篡cie uprawnie
-brak odpowiedzi
-odmowa dost瘼u do informacji
-nieuzasadniona zw這ka
-spnienie

Warunki wniesienia skargi:
-wyst雷ienie z貫j praktyki administracji danej instytucji
-podmiot musi wyst雷i indywidualnie i bezporednio
-terminy (max 2 lata od zaistnienia nieprawid這woci)
-skar蕨cy powinien uprzednio d嘀y do samodzielnego za豉twienia sprawy z dan instytucj
-skarga do rzecznika nie mo瞠 by anonimowa

Przebieg post瘼owania przed rzecznikiem;
-RPO zawiadamia instytucje o skardze
-d嘀y do polubownego za豉twienia danej sprawy
-wzywa do za豉twieni danej sprawy
-przedstawia sprawozdanie danej sprawy PE.

Rzecznik dzia豉 w odpowiedzi na skarg lub z w豉snej inicjatywy, RPO nie zajmuje si sprawami rozpatrywanymi przed s鉅em.

Rodzaje rozstrzygni耩 ERPO w przypadku uznania w豉ciwoci do rozpatrzenia sprawy
-rzecznik nie stwierdza nieprawid這wego administrowania i wskazuje podmiot skar蕨cy danej instytucji wskazuj鉍 swoje stanowisko.
-rzecznik nie stwierdza niew豉ciwego administrowania lecz wskazuje danej instytucji lepsze administrowanie na przysz這
-rzecznik doprowadza do zako鎍zenia sprawy skarg konsensusu (zgoda) mi璠zy instytucj a skar蕨cym
-rzecznik stwierdza nieprawid這wo w administrowaniu i kieruje pod adresami danej instytucji tzn. krytyczn uwag b鉅 zalecenie wst瘼ne.
-rzecznik zdaje sprawozdanie z danej sprawy na forum parlamentu europejskiego

a. petycja do PE (art. 24, 227 TFUE, art. 44 KPP)
podmioty petycji
-ka盥y obywatel UE
-osoba zamieszka豉 na terenie pa雟tw cz這nkowskich
-cz這nek stowarzysze
-przedsi瑿iorstwa
-organizacje
-os. fizyczna i os. prawna
Z siedzib w jednych z pa雟tw cz這nkowskich

Jakich zada mo瞠 dotyczy petycja do UE
Przedmiot petycji musi
-odnosi si do zagadnie kt鏎e le蕨 w zakresie kompetencji unii.
-musi dotyczy danego podmiotu bezporednio np. ochrona rodowiska naturalnego, ochrona konsument闚,

Post瘼owanie petycji- komisja petycji PE mo瞠:
-zwr鏂i si do KE o przeprowadzenie wst瘼nego dochodzenia
-przekaza petycje innym komisjom parlamentu europejskiego
-w wyj靖kowych przypadkach komisja petycji przedstawia sprawozdanie na forum parlamentu.

System ochrony praw cz這wieka w UE
-poj璚ie praw cz這wieka-prawa cz這wieka s nienaruszalne, niezbywalne , naturalne, i niepodzielne

Rodzaje praw cz這wieka
-prawo osobiste art. 58, prawo o decydowaniu o w豉snym 篡ciu
-prawo wolnoci i polityczne prawo wyborcze, mo積o zrzeszania si
-wolnoci i prawa ekonomiczne, socjalne i kulturowe, prawo do ochrony zdrowia, prawo do pracy;

Instytucja skargi:
Urz璠y mi璠zynarodowe, do kt鏎ych mo瞠 zwr鏂i si obywatel ka盥ego pa雟twa europejskiego ze skarg, wtedy gdy uzna 瞠 odpowiednie urz璠y w jego kraju wyda造 decyzje na jego niekorzy.

Europejska konwencja praw cz這wieka:
To umowa mi璠zy narodowa zawarta przez pa雟twa cz這nkowskie, ustalona zosta豉 przez Rad Europy wesz豉 w 篡cie 3 wrzenia 1953 na mocy tego dokumentu powo豉no europejski trybuna praw cz這wieka

2 rodzaje spraw:
Skarga indywidualna- to skarga poszczeg鏊nych os鏏
Skarga zbiorowa- inaczej mi璠zypa雟twowa, to skarga jednego pa雟twa na dzia豉nia drugiego pa雟twa

Katalog praw i wolnoci gwarantowanych przez EKPC (1950)
-prawo do 篡cia
-zakaz tortur
-zakaz niewolnictwa i pracy przymusowej
-prawo do wolnoci i bezpiecze雟twa
-prawo do rzetelnego procesu
-zakaz karania bez ustawy
-poszanowanie 篡cia prywatnego i rodzinnego
-wolno s這wa
-wolno do zrzeszania si
-wolno myli sumienia i wyznania
-prawo do ma鹵e雟twa

Protoko造 dodatkowe
1 protok馧 1952 r.
-prawo do nauki
-obrona w豉snoci prywatnej
- prawo do wolnych wybor闚
4-1963 r.
-zakaz pozbawienia wolnoci za d逝gi
-zakaz wydalania w豉snych obywateli
-prawo swobodnego poruszania si
6-1983 r.
-zakaz kary mierci

Warunki dopuszczalnoci skargi do ETPCZ
-wyczerpanie wewn皻rznej drogi s鉅owej
-dochowanie termin闚 (max do 6 miesi璚y)
-nie mo瞠 by anonimowa
-musi opiera si na postanowieniach konwencji
-skarga musi by uzasadniona
-nie mo瞠 wyst雷i nadu篡cie prawa do skargi
-brak obowi頊uj鉍ej mocy prawnej

Problematyka systemu ochrony praw cz這wieka w UE
-do jakich instytucji ochrony prawnej mog odwo造wa si obywatele UE, w sytuacji gdy UE narusza prawa podstawowe swoich obywateli
-brak katalogu praw podstawowych przys逝guj鉍ych stricte obywatelom UE
-brak kompetencji UE do przyst雷ienia do EKPCZ

Ewolucja systemu ochrony praw cz這wieka w UE
-traktaty rzymskie
-od 1969 r. ETS definicje wsp鏊notowe- koncepcje
-stauder prawa podstawowe= og鏊ne zasady prawa
-internationale handelgesellschaft
-nolt

Ewolucja ochrony praw podstawowych obywateli UE w traktatach:
-art. 6 ust 2 traktat z mastrich
-art. 46 d t. amsterdamski
-art. 7 t. amsterdamski
- traktat z Nicei na kt鏎ym uchwalono kart praw podstawowych 7.12.2000 podczas szczytu w Nicei

Karta praw podstawowych unii sk豉da si z 7 rozdzia堯w i 54 artyku堯w
-art. 1-5 godno cz這wieka Rozdzia I ?
-art. 6-19 Wolno Rozdzia II
-art. 20-26 R闚no Rozdzia III
-art. 27-38 Solidarno Rozdzia IV
-art. 39-46 Prawo obywatelskie V
-art. 47-50 Wymiar sprawiedliwoci VI
-art. 51-52 Przepisy pomostowe VII




  PRZEJD NA FORUM