Materiały - znalazłem to na forum z roku 2011 także pewnie u nas będzie to samo.
17.WARUNKI FORMALNE WNIESIENIA SKARGI – WYCZERPANIE ŚRODKÓW ODWOŁAWCZYCH, TERMIN DO WNIESIENIA SKARGI:
Skarga jest wnoszona przez podmiot dysponujący legitymacją procesową – czyli każdego kto:
-ma w tym interes prawny
-RPO,
-prokuratora,
-organizację społeczną w zakresie jej statutowej działalności, w sprawach dotyczących interesów innych osób, jeżeli brała ona udział w postępowaniu administracyjnym, oraz na podstawie przepisów szczególnych przez inne podmioty.
Strona może wnieść skargę osobiście nie korzystając z pomocy prawnej.
Wyczerpanie środków odwoławczych:
Wyczerpanie środków zaskarżenia – to sytuacja, w której stronie nie przysługuje żaden środek zaskarżenia taki jak:
-zażalenie
-odwołanie
-wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy
Jeżeli ustawa nie przewiduje środków zaskarżenia, skargę na akty lub czynności można wnieść po uprzednim wezwaniu na piśmie właściwego organu w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się o lub mógł się dowiedzieć o wydaniu aktu lub podjęciu innej czynności do usunięcia naruszenia prawa. W przypadku zaś innych aktów, jeżeli ustawa nie przewiduje środków zaskarżenia w sprawie będącej przedmiotem skargi i nie stanowi inaczej należy również przed wniesieniem skargi do sądu wezwać na piśmie właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa. Nie ma wówczas zastosowania przewidziany dla aktów i czynności 14 dniowy termin do takiego wniesienia.
Złożenie skargi w odpowiednim terminie:
Skargę wnosi się w terminie:
-30 dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie.
-30 dni, jeżeli ustawa nie przewiduje środków zaskarżenia - od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.
-60 dni, jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie - od dnia wniesienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa.
Prokurator lub RPO mogą wnieść skargę w terminie –
-6 miesięcy od dnia doręczenia stronie rozstrzygnięcia w sprawie indywidualnej
-6 miesięcy od dnia wejścia w życie aktu lub czynności uzasadniającej wniesienie skargi.
Termin ten nie ma zastosowania do wnoszenia skarg na akty prawa miejscowego organów j.s.t. i terenowych organów administracji rządowej. Skarga może być wniesiona w każdym terminie dopóki owa bezczynność ma miejsce.
Skarga powinna też spełniać wymogi formalne odnoszące się do pism:
Każde pismo strony powinno zawierać:
1.Oznaczenie sądu, do którego jest skierowane,
2.Imię i nazwisko lub nazwę stron, ich przedstawicieli stawowych i pełnomocników;
3.Oznaczenie rodzaju pisma;
4.Osnowę wniosku lub oświadczenia;
5.Podpis strony albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika;
6.Wymienienie załączników.
Jeżeli pismo strony jest pierwszym pismem w sprawie powinno zawierać oznaczenie miejsca zamieszkania lub adres doręczeń lub siedziby stron, ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników oraz przedmiotu sprawy. Powinna też zawierać wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia lub innego aktu lub czynności, oznaczać organ, którego działanie lub bezczynność dotyczy oraz określać naruszenie prawa lub interesu prawnego.

18.TRYB WNOSZENIA SKARG, OBOWIĄZKI ORGANU W RAZIE WNIESIENIA SKARGI:
Skargę wnosi się do sądu za pośrednictwem organu, którego działalność lub bezczynność są przedmiotem skargi. Organ, przekazuje skargę sądowi wraz z aktami sprawy i odpowiedzią na skargę w terminie 30 dni od dnia jej wniesienia. Organ, którego działanie lub bezczynność zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy. W razie niezastosowania się do obowiązków, sąd na wniosek skarżącego może orzec o wymierzeniu organowi grzywny w określonej wysokości. Postanowienie może być wydane na posiedzeniu niejawnym. Jeżeli organ nie przekazał sądowi skargi mimo wymierzenia grzywny, sąd może na żądanie skarżącego rozpoznać sprawę na podstawie nadesłanego odpisu skargi, gdy stan faktyczny i prawny przedstawiony w skardze nie budzi uzasadnionych wątpliwości. O rażących przypadkach naruszenia obowiązków, skład orzekający lub prezes sądu zawiadamia organy właściwe do rozpatrywania petycji, skarg i wniosków. W razie wniesienia skargi do sądu po wszczęciu postępowania administracyjnego w celu zmiany, uchylenia, stwierdzenia nieważności aktu lub wznowienia postępowania, postępowanie sądowe podlega zawieszeniu.

20.WSTRZYMANIE WYKONANIA AKTU LUB CZYNNOŚCI W RAZIE WNIESIENIA SKARGI:
Wniesienie skargi nie wstrzymuje wykonania aktu lub czynności.
W razie wniesienia skargi:
-Na decyzję lub postanowienie - organ, który wydał decyzję lub postanowienie, może wstrzymać, z urzędu lub na wniosek skarżącego, ich wykonanie w całości lub w części, chyba, że zachodzą przesłanki, od których w postępowaniu administracyjnym uzależnione jest nadanie decyzji lub postanowieniu rygoru natychmiastowej wykonalności albo, gdy ustawa szczególna wyłącza wstrzymanie ich wykonania;
-Na inne akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa - właściwy organ może, z urzędu lub na wniosek skarżącego, wstrzymać wykonanie aktu lub czynności w całości lub w części;
-Na uchwały organów j.s.t. i ich związków oraz na akty Terenowych Organów Administracji Rządowej - właściwy organ może, z urzędu lub na wniosek skarżącego, wstrzymać wykonanie uchwały lub aktu w całości lub w części, z wyjątkiem przepisów prawa miejscowego, które weszły w życie.

19.COFNIĘCIE SKARGI, SKUTKI COFNIĘCIA:
Skarżący może cofnąć skargę. Cofnięcie skargi wiąże sąd. Jednakże sąd uzna cofnięcie skargi za niedopuszczalne, jeżeli zmierza ono do obejścia prawa lub spowodowałoby utrzymanie w mocy aktu lub czynności dotkniętych wadą nieważności. W wyniku postępowania mediacyjnego skarżący może zostać przekonany o prawidłowości działania organu i wycofać skargę. W razie skutecznego cofnięcia skargi następuje umorzenie postępowania.
21.PRZESŁANKI, FORMA I SKUTKI ODRZUCENIA SKARGI:
Odrzucenie skargi następuje w określonych przypadkach, jest to katalog obligatoryjny, ale nie zamknięty, ponieważ przewiduje się też odrzucenie skargi z innych przyczyn.
Sąd odrzuca skargę:
1.Jeżeli sprawa nie należy do właściwości sądu administracyjnego;
2.Wniesioną po upływie terminu do jej wniesienia;
3.Gdy nie uzupełniono w wyznaczonym terminie braków formalnych skargi;
4.Jeżeli sprawa objęta skargą pomiędzy tymi samymi stronami jest w toku lub została już prawomocnie osądzona;
5.Jeżeli jedna ze stron nie ma zdolności sądowej albo, jeżeli skarżący nie ma zdolności procesowej, a nie działa za niego przedstawiciel ustawowy albo, jeżeli w składzie organów jednostki organizacyjnej będącej stroną skarżącą zachodzą braki uniemożliwiające jej działanie;
6.Jeżeli z innych przyczyn wniesienie skargi jest niedopuszczalne
Sąd może odrzucić skargę, jeżeli braki (zdolność sadowa, procesowa, w składzie organów jednostki) nie zostały uzupełnione.
Sąd odrzuca skargę postanowieniem na posiedzeniu niejawnym. Sąd nie może odrzucić skargi z powodu barku właściwości, jeżeli w tej sprawie sąd powszechny uznał się za niewłaściwy. Odrzucenie skargi oznacza, że sprawa nie może być rozpoznana merytorycznie przez sąd administracyjny i rozstrzygnięta wyrokiem. Skarga będzie mogła być wniesiona ponownie, gdy odpadną przyczyny, które spowodowały jej odrzucenie. Ponieważ postanowienie to kończy postępowanie służy na nie skarga kasacyjna.

22.PRZESŁANKI ODROCZENIA POSIEDZENIA SĄDOWEGO:
Odroczenie dotyczy krótkotrwałych przeszkód odnoszących się do posiedzenia. Mają one charakter obligatoryjny lub fakultatywny.
Rozprawa ulega odroczeniu, jeśli sąd stwierdzi:
-nieprawidłowość zawiadomienia którejkolwiek ze stron,
-jeżeli nieobecność strony albo jej pełnomocnika jest wywołana nadzwyczajnym wydarzeniem lub inna znaną sądowi przeszkodą której nie można przezwyciężyć, chyba że strona lub pełnomocnik wnieśli o rozpoznanie sprawy podczas ich nieobecności.
-jeżeli sąd postanowi zawiadomić o toczącym się postępowaniu osoby, które dotychczas nie brały udziału w sprawie w charakterze stron
Fakultatywnie:
Odroczenie sprawy ma charakter wyjątkowy. Może ono nastąpić jedynie z ważnej przyczyny. Dotyczy to też wniosków składanych przez strony. Nie wystarczy złożenie zgodnego wniosku stron, ale zawsze powinien istnieć istotny powód wydania takiego postanowienia Formą odroczenia rozprawy jest postanowienie, na które nie służy zażalenie.

23.ZAKRES POSTĘPOWANIA WYJAŚNIAJĄCEGO PRZED SĄDEM ADMINISTRACYJNYM:
Celem postępowania jest wyjaśnienie stanu faktycznego. Dominują zasady:
1.Zasada prawdy obiektywnej,
2.Zasada czynnego udziału stron,
-Strona może żądać przeprowadzenia dowodu.
-Strona powinna być zawiadomiona o miejscu i czasie przeprowadzenia dowodu.
-Strona ma prawo składać wyjaśnienia.
-Strona powinna móc się wypowiedzieć, co do całości materiału dowodowego.
3.Zasada równej mocy środków dowodowych. Wszystkie dowody maja równą wartość. Wyjątkiem są dokumenty urzędowe, którym przysługuje domniemani prawdziwości.
4.Zasada swobodnej oceny dowodów. Organ sam ocenia znaczenie dowodów dla sprawy.
5.Zasada oficjalności prowadzenia postępowania dowodowego.
24.ZASADY SPORZĄDZANIA PROTOKOŁU Z POSIEDZENIA SĄDOWEGO:
Z przebiegu posiedzenia jawnego sporządza się protokół, który zawiera:
1.Oznaczenie sądu, miejsca i daty posiedzenia, imiona i nazwiska sędziów, protokolanta, prokuratora, stron, jak również obecnych na posiedzeniu przedstawicieli ustawowych i pełnomocników oraz oznaczenie sprawy i wzmiankę, co do jawności;
2Przebieg posiedzenia - wnioski i twierdzenia stron, wymienienie zarządzeń i orzeczeń wydanych na posiedzeniu oraz stwierdzenie, czy zostały ogłoszone; jeżeli sporządzenie odrębnej sentencji orzeczenia nie jest wymagane, wystarcza zamieszczenie w protokole treści samego rozstrzygnięcia; zamiast podania wniosków i twierdzeń można w protokole powołać się na pisma przygotowawcze;
3.Czynności stron mające znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy.
Protokół podpisuje przewodniczący i protokolant.
Przebieg czynności może być utrwalony za pomocą aparatury dźwiękowej, o czym należy zawiadomić wszystkie uczestniczące osoby. Strony mogą żądać sprostowania lub uzupełnienia protokołu na następnym posiedzeniu nie później niż 30 dni od dnia tego posiedzenia. Decyzję w tej sprawie podejmuje przewodniczący w drodze rozporządzenia. Można się od niej odwołać w terminie 7 dni od dnia doręczenia zarządzenia. W toku posiedzenia wnioski, uzupełnienia i sprostowania wniosków i oświadczeń stron można umieścić w załączniku do protokołu. Jeśli pełnomocnikiem strony jest adwokat lub radca prawny, przewodniczący może zażądać złożenia takiego załącznika w wyznaczonym terminie. Strony mogą na posiedzeniu, a jeśli były nieobecne to na najbliższym posiedzeniu zwrócić uwagę sądu na uchybienia przepisów postępowania, wnosząc o wpisanie zastrzeżeń do protokołu. Jeśli strona nie zgłosi w tym czasie zastrzeżeń nie może się następnie na nie powoływać, chyba że chodzi o przepisy postępowania, których naruszenie sąd powinien wziąć pod uwagę z urzędu lub, gdy strona uprawdopodobni, że nie zgłosiła zastrzeżeń bez własnej winy.
25.ISTOTA POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO:
Jednym z postępowań szczególnych jest postępowanie mediacyjne: Stanowi ono swego rodzaju przedłużenie postępowania prowadzonego w trybie samokontroli. Celem postępowania jest wyjaśnienie i rozważenie okoliczności faktycznych i prawnych sprawy, przyjęcie przez strony ustaleń, co do sposobu jej załatwienia w granicach obowiązującego prawa – a tym samym przyspieszenie i uproszczenie postępowania. Przeprowadza się je na wniosek jednej ze stron złożony przed wyznaczeniem rozprawy lub z urzędu, gdy sąd uzna to za celowe. Może ono dotyczyć wszystkich aktów i czynności, które są przedmiotem zaskarżenia w tym także bezczynności organów. Z urzędu postępowanie mediacyjne może być podjęte do zamknięcia rozprawy – odbywa się z udziałem stron, które wzywa się do osobistego stawiennictwa w składzie jednoosobowym sądu reprezentowanym przez sędziego lub referendarza sądowego. W sądzie, w którym utworzony jest osobny wydział do załatwiania spraw w p26.ORZEKANIE W TZW. TRYBIE UPROSZCZONYM:
Sprawa może być rozpoznana w trybie uproszczonym, jeżeli:
1.Decyzja lub postanowienie są dotknięte wadą nieważności, lub wydane zostały z naruszeniem prawa dającym podstawę do wznowienia postępowania
2Strona zgłosi wniosek o skierowanie sprawy do rozpoznania w trybie uproszczonym, a żadna z pozostałych stron w terminie 14 dni od zawiadomienia o złożeniu wniosku nie zażąda przeprowadzenia rozprawy.
W trybie uproszczonym sąd rozpoznaje sprawy na posiedzeniu niejawnym w składzie 1 sędziego. Sprawa może być również rozpoznana w trybie uproszczonym w przypadku - jeżeli organ nie przekazał sądowi skargi mimo wymierzenia grzywny, sąd może na żądanie skarżącego rozpoznać sprawę na podstawie nadesłanego odpisu skargi, gdy stan faktyczny i prawny przedstawiony w skardze nie budzi uzasadnionych wątpliwości Sąd rozpoznający sprawę w trybie uproszczonym może przekazać sprawę do rozpoznania na rozprawie.

27.PRZESŁANKI ZAWIESZENIA OBLIGATORYJNEGO I FAKULTATYWNEGO:
Z mocy prawa postępowanie ulega zawieszeniu w razie zaprzestania czynności przez sąd wskutek siły wyższej. Przez siłę wyższą należy rozumieć: katastrofę, klęskę żywiołową lub wojnę – zawieszenie z tej przyczyny nie wymaga wydania postanowienia i następuje z momentem zaprzestania czynności. Zawieszenie postępowania w drodze postanowienia może nastąpić z urzędu lub na wniosek. Zwieszenie z urzędu może mieć charakter obligatoryjny lub fakultatywny.
OBLIGATORYJNIE:
Sąd zawiesza postępowanie z urzędu:
1.W razie śmierci strony lub jej przedstawiciela ustawowego, utraty przez nich zdolności procesowej, utraty przez stronę zdolności sądowej lub utraty przez przedstawiciela ustawowego charakteru takiego przedstawiciela
2.Jeżeli w składzie organów jednostki organizacyjnej będącej stroną zachodzą braki uniemożliwiające jej działanie;
3.Jeżeli strona lub jej przedstawiciel ustawowy znajduje się w miejscowości pozbawionej wskutek nadzwyczajnych wydarzeń komunikacji z siedzibą sądu;
4.Jeżeli w stosunku do strony zostało wszczęte postępowanie upadłościowe, a sprawa dotyczy przedmiotu wchodzącego w skład masy upadłości;
5.W razie przedstawienia przez sąd w tym postępowaniu pytania prawnego Trybunałowi Konstytucyjnemu;
6.W razie wniesienia skargi do sądu po wszczęciu postępowania administracyjnego w celu zmiany, uchylenia, stwierdzenia nieważności aktu lub wznowienia postępowania, postępowanie sądowe podlega zawieszeniu.
W przypadkach pkt 1 i 4, zawieszenie ma skutek od dnia zdarzeń, które je spowodowały. Zdarzenia te nie wstrzymują jednak wydania orzeczenia, jeżeli nastąpiły po zamknięciu rozprawy. Nie zawiesza się postępowania w razie śmierci strony, jeżeli przedmiot postępowania odnosi się wyłącznie do praw i obowiązków ściśle związanych z osobą zmarłego.
FAKULTATYWNIE:
Fakultatywne zawieszenie postępowania zależy od uznania sądu.
Sąd może zawiesić postępowanie z urzędu:
1.Jeżeli rozstrzygnięcie sprawy zależy od wyniku innego toczącego się postępowania administracyjnego, sądowo - administracyjnego, sądowego lub przed Trybunałem Konstytucyjnym;
2.Jeżeli ujawni się czyn, którego ustalenie w drodze karnej lub dyscyplinarnej mogłoby wywrzeć wpływ na rozstrzygnięcie sprawy sądowo - administracyjnej;
3.Jeżeli na skutek braku lub wskazania złego adresu skarżącego lub niewykonania przez skarżącego innych zarządzeń nie można nadać sprawie dalszego biegu;
4.W razie śmierci pełnomocnika, chyba, że strona działa przed sądem osobiście.
Jeżeli postępowanie karne lub administracyjne nie jest jeszcze rozpoczęte, a jego rozpoczęcie zależy od wniosku strony, sąd wyznaczy termin do wszczęcia postępowania, w innych przypadkach może zwrócić się do właściwego organu. Sąd może też zawiesić postępowanie na zgodny wniosek stron. Może być on zgłoszony ustnie na rozprawie lub na piśmie przed jej rozpoczęciem. Wniosek podlega ocenie sądu, który bada jego celowość i sprawdza czy nie zmierza do obejścia lub nawet naruszenia prawa.

28.SKUTKI ZAWIESZENIA POSTĘPOWANIA, POWODY JEGO PODJĘCIA:
Formą zawieszenia postępowania jest postanowienie sądu. W przypadku zawieszenia obligatoryjnego zawieszenie ma skutek od dnia zdarzeń, które je spowodowały, w pozostałych przypadkach od dnia postanowienia. Z mocy prawa postępowanie ulega zawieszeniu w razie zaprzestania czynności przez sąd wskutek siły wyższej. Zawieszenie postępowania w drodze postanowienia może nastąpić z urzędu lub na wniosek. W przypadku zawieszenia postępowania - na zgodny wniosek stron lub niemożności nadania sprawie dalszego biegu, zawieszenie wstrzymuje tylko bieg terminów sądowych, które biegną dalej dopiero od dnia podjęcia postępowania. We wszystkich innych przypadkach zawieszenia żadne terminy nie biegną i zaczynają biec dopiero od początku od dnia podjęcia postępowania. Terminy sądowe należy w miarę potrzeby wyznaczyć na nowo. Podczas zawieszenia sąd nie podejmuje żadnych czynności z wyjątkiem tych, które mają na celu podjęcie postępowania albo wstrzymanie wykonania aktu lub czynności. Czynności podejmowane przez strony, a nie dotyczące tych przedmiotów, wywołują skutki dopiero od dnia podjęcia postępowania.
Sąd postanowi podjąć postępowanie z urzędu, gdy ustanie przyczyna zawieszenia, w szczególności:
1.W razie śmierci strony - od dnia zgłoszenia się lub wskazania następców prawnych zmarłego albo od dnia ustanowienia we właściwej drodze kuratora spadku;
2.W razie utraty zdolności sądowej - od dnia ustalenia ogólnego następcy prawnego;
3.W razie braku przedstawiciela ustawowego - od dnia jego ustanowienia;
4Gdy rozstrzygnięcie sprawy zależy od wyniku innego postępowania - od dnia uprawomocnienia się orzeczenia kończącego to postępowanie; sąd może jednak i przedtem, stosownie do okoliczności, podjąć dalsze postępowanie.
Jeżeli w ciągu roku od daty postanowienia o zawieszeniu postępowania nie zgłoszą się lub nie zostaną wskazani następcy prawni zmarłej strony, sąd może z urzędu zwrócić się do sądu spadku o ustanowienie kuratora spadku, chyba, że kurator taki już wcześniej został ustanowiony.

29.PODSTAWOWE ZASADY WYROKOWANIA, SPRAWA TZW. „GŁĘBOKOŚCI” ORZEKANIA:
Sprawę rozstrzyga się wyrokiem. Stanowi on rozstrzygnięcie sprawy i dotyczy jej istoty. Zapada po zamknięciu rozprawy na podstawie akt sprawy, chyba, że organ, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi, nie przekazał akt sprawy wraz z odpowiedzią na skargę sądowi administracyjnemu. Wtedy wyrok może zapaść bez akt sprawy. Może być on też wydany na posiedzeniu niejawnym w postępowaniu uproszczonym albo jeżeli ustawa tak stanowi. Wyrok może być podjęty jedynie przez sędziów, przed którymi toczyła się rozprawa, większością głosów. Ogłoszenie wyroku powinno nastąpić na posiedzeniu, na którym zamknięto rozprawę. W sprawie zawiłej może nastąpić odroczenie publikacji na czas do 14 dni. Termin ten może być przedłużony tylko raz o 7 dni. Ogłoszenie wyroku następuje na posiedzeniu jawnym. Nieobecność stron nie wstrzymuje jego ogłoszenia. Ogłasza się go przez odczytanie sentencji. Jeżeli wyrok zapadł na posiedzeniu nie jawnym, orzeczenie sporządza się bezpośrednio po jego podjęciu. Sąd stosuje przewidziane ustawą środki w celu usunięcia naruszenia prawa w stosunku do aktów lub czynności wydanych lub podjętych we wszystkich postępowaniach prowadzonych w granicach sprawy, której dotyczy skarga, jeżeli jest to niezbędne dla końcowego jej załatwienia.
30.ZASADY SPORZĄDZANIA UZASADNIENIA DO WYROKU:
Uzasadnienie do wyroku sporządza się z urzędu w terminie 14 dni od dnia jego ogłoszenia lub podpisania jego sentencji na posiedzeniu niejawnym chyba że skargę oddalono. Zostanie ono jednak sporządzone na wniosek stron złożony w ciągu 7 dni od ogłoszenia wyroku lub doręczenia jego sentencji. Odmowa sporządzenia uzasadnienia następuje w drodze postanowienia wydanego na posiedzeniu niejawnym, na które służy zażalenie.
Uzasadnienie powinno zawierać:
-zwięzłe przedstawienie stanu sprawy zarzutów podniesionych w skardze,
-stanowisk pozostałych stron,
-podstawę jego rozstrzygnięcia,
-jej wyjaśnienie,
Uzasadnienie sporządza sędzia sprawozdawca. Nie ma on jednak takiego obowiązku, jeśli zgłosił zdanie odrębne. Jeśli sędzia sprawozdawca nie może sporządzić uzasadnienia z jakiejś przyczyny - uzasadnienie sporządza przewodniczący posiedzenia lub inny sędzia, który brał udział w jego wydaniu. Podpisują je wszyscy sędziowie, którzy brali udział w wydaniu orzeczenia. Jeśli którykolwiek z nich nie może podpisać uzasadnienia przewodniczący lub inny sędzia składu orzekającego zaznacza na wyroku przyczynę braku podpisu. Odpis wyroku z uzasadnieniem sporządzonym z urzędu doręcza się każdej stronie. Jeśli uzasadnienie zostało sporządzone na wniosek strony odpis wyroku wraz z uzasadnieniem doręcza się tej stronie, która złożyła wniosek.


32.SPOSOBY ROZSTRZYGANIA SPRAW, KTÓRYCH PRZEDMIOTEM JEST AKT, CZYNNOŚĆ Z ZAKRESU ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ, UCHWAŁA ORGANU JST, AKT NADZORU LUB BEZCZYNNOŚĆ.
Na charakter rozstrzygnięć podejmowanych w postępowaniu sądowo administracyjnym rzutuje przyjęty model kontroli sądowej. Jest on bowiem oparty na badaniu legalności, a nie celowości. Sąd nie może wydać orzeczenia na niekorzyść skarżącego, chyba, że stwierdzi naruszenie prawa skutkujące stwierdzeniem nieważności skarżonego aktu czy czynności. Sąd rozstrzyga w granicach danej sprawy, nie będąc związany zarzutami i wnioskami skargi czy powołaną podstawą prawną. Oznacza to, że sąd nie jest związany wnioskami skargi co do sposobu rozstrzygnięcia sprawy. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem NSA sprawa rozpatrywana jest na podstawie stanu faktycznego i prawnego w dniu wydania zaskarżonego aktu czy czynności. Wśród rozstrzygnięć zapadających w postępowaniu sądowo- administracyjnym wyróżnić możemy orzeczenia oraz inne rozstrzygnięcia. Do orzeczeń ustawodawca zaliczył wyroki i postanowienia. Do innych rozstrzygnięć , którym nie nadał takiego charakteru, należą natomiast uchwały i zarządzenia. Uchwały należą do wyłącznej kompetencji NSA. Wyróżniamy uchwały mające na celu wyjaśnienie przepisów prawnych, których stosowanie wywołało rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz uchwały zawierające rozstrzygnięcie zagadnień prawnych budzących poważne wątpliwości w konkretnej sprawie. Zarządzenia są podejmowane przez przewodniczącego wydziału lub składu, sędziego, referendarza albo sąd. Dotyczą różnego typu kwestii - zarówno procesowych jak i administracyjnych.


31.PRZESŁANKI UWZGLĘDNIENIA SKARGI NA DECYZJE LUB POSTANOWIENIA:
1.Sąd uwzględniając skargę na decyzję lub postanowienie uchyla je w całości lub w części, jeżeli stwierdzi:
-Naruszenie prawa - materialnego, mające wpływ na wynik sprawy,
-Naruszenie prawa - dające podstawę do wznowienia postępowania administracyjnego,
-Inne naruszenie przepisów postępowania, jeżeli mogło ono mieć istotny wpływ na wynik sprawy;
2.Stwierdza ich nieważność w całości lub w części,
3.Stwierdza ich wydanie z naruszeniem prawa

33.ZASADA ZWIĄZANIA WYDANYM WYROKIEM, SKUTKI JEGO NIEWYKONYWANIA:
We wszystkich przypadkach uchylenia decyzji , stwierdzenia jej nieważności bądź zobowiązania organu do rozpatrzenia sprawy w wyniku skargi na bezczynność powstaje obowiązek organu do rozpatrzenia sprawy z uwzględnieniem oceny prawnej zawartej w zapadłym wyroku. Skutkiem prawomocności wyroku jest powstanie obowiązku jego wykonania. Po uprawomocnieniu się orzeczenia sądu I instancji akta administracyjne zwracane są organowi administrującemu, załączając odpis orzeczenia ze stwierdzeniem jego prawomocności. Termin do załatwienia sprawy przez organ administracji określony w przepisach prawa lub wyznaczony przez sąd liczy się od dnia doręczenia akt organowi. W przypadku nie wykonania prawomocnego wyroku stronie służy skarga. Sąd może wówczas wymierzyć organowi grzywnę lub orzec o istnieniu lub nieistnieniu uprawnienia czy obowiązku. Osobie która poniosła szkodę w skutek niewykonania orzeczenia sądu, służy roszczenie o odszkodowanie na zasadach określonych w k.c. Odszkodowanie to służy od organu, który nie wykonał orzeczenia sądu. Jeżeli organ ten w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku nie wypłaci odszkodowania , uprawniony podmiot może wnieść powództwo do sądu powszechnego. Na podstawie przepisów p.p.s.a. stronie służy roszczenie o odszkodowanie w przypadku gdy sąd w orzeczeniu:
-uchyli zaskarżoną decyzję, a organ, rozpatrując sprawę, ponownie umorzy postępowanie,
-stwierdzi nieważność aktu albo ustali przeszkodę prawną uniemożliwiającą stwierdzenie nieważności aktu. Stronie , która poniosła szkodę służy odszkodowanie od organu, który wydał decyzję.



  PRZEJDŹ NA FORUM