notatki |
A oto wykład II Wykład II Polityka spójności w latach 2007-2013 FUNDUSZ STRUKTURALNE UE pozostają Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego – EFRR Europejski Fundusz Społeczny – EFS Zlikwidowano i włączono do wspólnej polityki rolnej Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej – EFOiGW Europejski Fundusz Finansowy Instrument Rozwoju Rybołówstwa - EFIRR INICJATYWY WSPÓLNOTOWE Zlikwidowano a inicjatywę INTERREG podniesiono do rangi celu Fundusz Spójności pozostaje Cele polityki strukturalnej Cel 1 – Konwergencja – zmieniono nazwę, warunki pozostają takie same Finansowane z wszystkich 4 funduszy Cel 2 – Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie – powstał z połączenia celów 2 i 3 z poprzedniej perspektywy finansowej Cel 3 – Europejska Współpraca Terytorialna – inicjatywę INTERREG podniesiono do rangi celu W poprzedniej perspektywie finansowej nie można było łączyć celów, w obecnej: Region przypisany do celu 1 nie może być objęty celem 2 ale może być przypisany do celu3 ( nie można łączyć celów 1 i 2, ale może być 1 i 3; 2 i 3 Dokumenty Stare Nowe NPR - zatwierdza kraj członkowski SWdS – wydaje KE PWW –zatwierdza KE NSRO- wydaje kcz. negocjowany i akcept. KE PO - zatwierdza KE PO- opracowuje kcz. akcept. KE UPO- zatwierdza KE SOOP – wydaje i akceptuje kcz. SWdS – Strategiczne Wytyczne dla Spójności NSRO- Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia PO – Programy Operacyjne SOOP – Szczegółowy Opis Osi Priorytetowej Programy Operacyjne Stare Nowe ZPOWKP fin EFRR POIG – finansowany EFRR SPORZL – fin przez EFS POKL- finans. przez EFS SPOT – fin EFRR+FS POIŚ- – fin EFRR+FS SPO Rolny- fin EFOiGR PROW – fin prze fundusz rolny SPO Ryb- fin EFIRR PRR – fin prze fundusz ds. ryboł. POIG – Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka POKL - Program Operacyjny kapitał Ludzki POIŚ - Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko PROW – Program Rozwoju Obszarów Wiejskich PRR – Program Rozwoju Rybołówstwa Można łączyć EFRR z F. Spójności, nie wolno łączyć EFRR z EFS Wszystkie projekty inne niż duże bez względu na to czy są finansowane z EFS czy F Spójności są akceptowane na szczeblu krajowym Projekt duży – wartość powyżej 50 mln EURO, a przypadku projektów z dziedziny ochrony środowiska powyżej 25 mln EURO. Definicja dużego projektu nie dotyczy EFS Program Operacyjny kapitał Ludzki – podzielono na 9 osi (5 osi priorytetowych wdrażanych centralnie i 4 osie regionalne, podzielone i przypisane do poszczególnych województw) – finansowany tylko przez EFS. Zarządzanie W latach 2000-2006 każdorazowo w programie wskazywano priorytety, były one dzielone na działania np.: infrastruktura – działanie na rzecz ochrony środowiska, drogi, wówczas budżet musiał być na to działanie rozpisany, natomiast w obecnej perspektywie finansowej (2007-2013) koncentrujemy się tylko na priorytecie, nie dzielimy na działanie realizowane w ramach tych priorytetów, o tym decyduj kraj członkowski. Bardziej elastyczne reguły kwalifikowalności kosztów W poprzednim okresie było szczegółowe rozporządzenie definiujące wszystkie wydatki, które możemy wpisać do podstawy naliczania dotacji i każdy kraj musiał restrykcyjnie go przestrzegać. W nowym Rozporządzeniu ogólnym zapisano jedynie, że kraj członkowski samodzielnie decyduje o tym jakie wydatki możemy zaliczyć do podstawy naliczania dotacji, a jakich wydatków zaliczyć nie wolno. Każdy kraj członkowski został zobowiązany na mocy tego rozporządzenia do opracowania i przyjęcia krajowych wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków. Wyjątkiem są projekty, które są realizowane i współfinansowane ze środków w ramach europejskiej współpracy terytorialnej (z uwagi na to że dotyczy kilku krajów). Nie zmieniły się zasady (7-letni okres, wydatkowości, partnerstwa, współfinansowania, ewaluacji itp.). Podstawy prawne: Akt podstawowy – Rozporządzenie Rady WE nr 1083/2006 Akt y szczegółowe – Rozporządzenie (WE) PE i R nr 1080/2006 – dot. EFRR – Rozporządzenie (WE) PE i R nr 1081/2006 – dot. FS – Rozporządzenie (WE) PE i R nr 1082/2006 – dot. EFS Rozporządzenie KKE 1828/2006 z 8.12.2006 – wykonawcze do Rozporządzenia Rady 1083/2006 Rozporządzenie KKE 1828/2006 • Określenie celów do których odnoszą się fundusze strukturalne; • Dostępne zasoby finansowe i kryteria ich alokacji; • Szczegółowe zapisy dot. zasad rządzących polityką spójności; • Wspólne rozwiązania dot. programowania (jakie dokumenty, co w nich powinno być, przez kogo opracowane) zarządzania finansowego, monitorowania i kontroli oraz oceny wdrażanych programów. IDYKATYWNY WYKAZ =orientacyjny, przypuszczalny Po zlikwidowaniu inicjatyw wspólnotowych, które były w poprzedniej perspektywie finansowej powstały nowe inicjatywy KE: 1. Inicjatywa JEREMIE – zakłada zaangażowanie Grupy Europejskiego Banku Inwestycyjnego (fundusz pożyczkowy dla małych i średnich firm); 2. Inicjatyw JASPERS – pomoc ekspercka w zakresie przygotowania projektów, adresowana przede wszystkim do nowych krajów członkowskich. Jest to wspólna inicjatywa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju i Komisji Europejskiej – dotyczy ona dużych projektów w sektorze transportu i ochrony środowiska; 3. Inicjatywa JESSICA – ma na celu wspieranie inwestycji na obszarach miejskich. Ma funkcjonować w postaci specjalnych funduszy (rozwoju miejskiego, holdingowych). Jest to również inicjatywa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju i Komisji Europejskiej. Poziom dofinansowania - minimalny próg to 20% kwalifikowanych wydatków publicznych, max to 85%; -dany projekt w danym momencie może być dofinansowany tylko z jednego funduszu w ramach jednego celu. W dokumencie pt. „Linia demarkacyjna” określono dodatkowe wymagania dla każdego projektu, wprowadzono obowiązek prowadzenia kontroli krzyżowej. Dla każdego projektu gdzie osiąga się jakiekolwiek dochody musi być wyliczona tzw. Luka finansowa. Luka finansowa – to ta część kosztu całkowitego inwestycji, której źródłem finansowania nie mogą być przyszłe dochody. Przykład obliczania Luki finansowej: Wartość inwestycji = 10mln Wartość bieżąca przyszłych dochodów = 1,5 mln Zdyskontowana wartość nakładów = 9,5 mln Luka finansowa = 9,5-1,5=8 mln = 80% Podstawa wyliczenia dotacji 10 mln x 80% = 8 mln Wkład funduszu 8 mln x 85% = 6,8 mln = 68% Wyjątki od tej zasady; - gdy koszty przewyższają dochody (strata), - gdy opłaty pochodzą bezpośrednio od użytkownika, - nie dotyczy to projektów objętych pomocą publiczną – wówczas obligatoryjnie dotacja wyniesie 50%. Kwalifikowalność wydatków 1. Państwa członkowskie zobowiązane są do wprowadzenia zasad kwalifikowalności na poziomie krajowym – całkowita wartość inwestycji dzielimy na koszty kwalifikowane i koszty niekwalifikowane np.: wartość VAT kwalifikowane niekwalifikowane 1000 220 1000 220 2. Dany wydatek może być uznany za kwalifikowany tylko wówczas, gdy zostanie on poniesiony w ramach projektu realizowanego na mocy decyzji instytucji zarządzającej programem operacyjnym i zgodnie z kryteriami ustalonymi przez komitet monitorujący. Trwałość projektu Projekty współfinansowane z funduszy nie mogą podlegać znaczącym modyfikacjom w ciągu 5 lat od daty zakończenia ich realizacji (3 lat w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw). Znacząca modyfikacja – to takie zmiany, które zaistniały w trakcie realizacji projektu lub po jego zakończeniu, które mają wpływ na charakter tego projektu, warunki jego realizacji, mogą powodować uzyskanie nieuzasadnionych korzyści poprzez beneficjenta lub charakteru własności tej infrastruktury, która powstała w ramach tego projektu np.: wybudowana w ramach projektu hala produkcyjna została wydzierżawiona. Nieprawidłowość – naruszenie przepisów prawa wspólnotowego, które powoduje lub mogłoby spowodować w budżecie UE w drodze finansowania nieuzasadnionego wydatku. Podejrzewane nadużycie - nieprawidłowość dająca podstawy do wszczęcia postępowania sądowego lub administracyjnego na szczeblu krajowym, w celu ustalenia czy miało miejsce działanie umyślne. Zasady pomocy Zasada komplementarności – fundusze zapewniają pomoc, która uzupełnia działania krajowe, w tym działania na poziomie regionalnym i lokalnym. Zasada spójności – wszystko co realizujemy z funduszy unijnych musi być spójne z politykami i priorytetami Wspólnoty (strategia lizbońska – polityka i priorytet). |