zaliczenie
WYKŁAD III, 11.02.2012

TYPY PROJEKTÓW

1. Projekty duże - projekt o wartości powyżej 50 mln €, a w przypadku projektu z dziedziny ochrony środowiska o wartości powyżej 25 mln €. Definicja projektu dużego dotyczy EFRR i FS, które są źródłami jego finansowania. Projekty duże podlegają akceptacji przez Komisję Europejską. Projekty duże to najczęściej projekty systemowe z obszaru rynku pracy.
2. Projekty kluczowe (indywidualne) - to projekty o charakterze strategicznym z punktu widzenia rozwoju danego regionu bądź danej dziedziny gospodarki.
3. Projekty systemowe - to projekty realizowane przez jednostki sektora finansów publicznych, w którym ustawowo przypisano zadania do realizacji.
4. Projekty konkursowe - są składane w odpowiedzi na ogłoszony konkurs. Projekty muszą spełniać wymagania określone w dokumentacji konkursowej. Najwięcej środków jest wydatkowane na rzecz takich projektów. Wyróżniamy dwa typy konkursów:
a) konkurs zamknięty - konkurs, w którym wyznaczono termin konkursu (od kiedy do kiedy możemy składać wnioski),
b) konkurs otwarty - konkurs, w którym wyznaczono termin przyjmowania wniosków ale nie wyznaczono terminu zakończenia (zamknięcia) naboru wniosków, np. od 15 lutego do wyczerpania środków budżetowych. Instytucja ogłaszająca taki konkurs powinna podać wartość projektu i ilość złożonych wniosków, następnie instytucja podaje datę zakończenia naboru wniosków ze względu na brak środków.

Wnioski mogą być oceniane na bieżąco, wówczas w razie niezgodności wniosku z wymogami można go poprawić i złożyć ponownie.


SPOSOBY OGŁASZANIA KONKURSÓW

1. Internet - informacje na stronach instytucji zarządzającej lub pośredniczącej.
W takim ogłoszeniu będzie określony: wykaz beneficjentów, typy projektów, warunki finansowe, poziom dofinansowania, terminy, adres odsyłający do szerszego opisu danego projektu gdzie podawane są szczegóły dodatkowe informacje np. z kim trzeba się kontaktować w razie wątpliwości w sprawie projektu.
2. Prasa - o zasięgu regionalnym, jeśli dotyczy najbliższego obszaru i o zasięgu krajowym

Dokumentacja konkursowa - bardzo szczegółowy dokument określający m.in:
 podstawę prawną, dodatkowe dokumenty i regulacje prawne,
 szczegółowy opis wnioskodawców,
 szczegółowy opis danego projektu (na co ukierunkowany jest projekt, co możemy zaliczyć do projektu, warunki finansowe jakie musimy spełnić),
 sposób przygotowania wniosku i załączników,
 informację w oparciu o jaką aplikację przygotowujemy wniosek (np. generator wniosków) i w jakiej dokładnej wersji takiego generatora mamy wypełnić wniosek. Zapisujemy wniosek w formacie xml bo można wtedy do niego wrócić i dalej go wypełniać (w pdf nie mamy takiej możliwości). Należy zapisywać wypełniany wniosek co chwilę bo po pojawieniu się komunikatu "sesja wygasła" wszystko co nie zostało zapisane tracimy. Warto korzystać z "opcji weryfikacyjnej" ponieważ system sprawdza czy wszystko jest dobrze wypełnione, a jeśli są błędy to pojawiają się komunikaty. Wniosek drukujemy w formacie pdf (wydrukowany wniosek z formatu xlm jest niekompletny). Za każdym razem drukujemy cały wniosek a nie pojedyncze strony bo kod na dole strony będzie inny i wniosek zostanie odrzucony. Wniosek wypełniamy w oparciu o instrukcję wypełniania wniosku.
 kryteria oceny wniosków pod kątem formalnym, merytorycznym, punktowym,
 wzory dokumentów, listę oceny merytorycznej - ile punktów dostaniemy za konkretne działania np. dostosowanie projektu dla osób niepełnosprawnych poprzez przystosowane ubikacje i podjazdy - dostajemy dodatkowe punkty
 pouczenie nas o procedurze odwoławczej


PROCEDURA ODWOŁAWCZA
Jest dwustopniowa:
1. postępowanie przed sądowe
2. postępowanie sądowe - skarga do NSA (są 2 etapy tego postępowania):
a) skarga do instytucji ogłaszającej konkurs,
b) odwołanie do instytucji odpowiedzialnej za projekt
Jeśli wymagane jest oświadczenie to wypełniamy je dokładnie z instrukcją. Ogłoszenie może zawierać określenie trybu postępowania:
 standardowy - wniosek + wszystkie wymagane załączniki,
 preselekcji - wniosek + część załączników
W oparciu o taki dobór kryteriów są wyłaniane wnioski na poziom podstawowy.

PROCEDURA PRZYWRACANIA TERMINU

EFRR i FS ----> poziom dofinansowania wyliczamy w oparciu o lukę finansową

Luka finansowa - to część nakładów inwestycyjnych, których źródłem finansowania nie mogą być przyszłe dochody. Max 80% - 9,5 mln

Wyjątki:
1. jeżeli w całym okresie referencyjnym osiągamy stratę,
2. jeśli przychody nie pochodzą bezpośrednio od użytkowników,
3. luki finansowej nie wyliczamy dla projektów objętych pomocą publiczną

POMOC PUBLICZNA (art. 87 ust. 1 T)
Jest to wszelka pomoc udzielona przez państwa członkowskie lub z użyciem zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub może zakłócić konkurencję poprzez faworyzowanie określonych podmiotów lub wytworzenia określonych dóbr. Jest ona niezgodna ze wspólnym rynkiem, wpływa na handel między państwami członkowskimi.

Na mocy zapisu rozporządzenia unijnego z góry dopuszczona jest pomoc demi nimis czyli pomoc udzieloną ze środków publicznych nie przekraczająca 200 tyś € w ciągu ostatnich
3 lat, a w przypadku sektora transportu 100 tyś €.

Przesłanki:
1. Następuje transfer zasobów przypisywany władzy publicznej - bezzwrotne dotacje, obniżenie obciążeń finansowych i parafiskalnych, przeniesienie własności składników majątkowych, udzielenie pożyczki lub poręczenie i objęcie akcji lub udziałów
w spółkach prawa handlowego,
2. pomoc ta została udzielona na warunkach korzystniejszych niż rynkowe,
3. pomoc jest selektywna, tzn. uprzywilejowuje określone przedmioty lub wytwarzanie określonych dóbr,
4. pomoc wpływa na zachowanie konkurencji np. budowa sieci wodno kanalizacyjnej,
5. wpływa ona na wymianę między państwami członkowskimi.

Zgodna ze wspólnym rynkiem jest:
 pomoc o charakterze socjalnym,
 pomoc na likwidacje szkód, klęsk żywiołowych

Pomoc publiczna może być udzielona w regionach najbiedniejszych (np. regionach objętych polityką spójności). Pomoc przeznaczona na ułatwienie rozwoju niektórych dziedzin gospodarczych pod warunkiem niedokonywania działań sprzecznych ze wspólnym interesem, np. pomoc przeznaczana na wspieranie kultury i zachowanie dziedzictwa kulturowego.

Inne kategorie pomocy jakie rada może określić decyzją podejmowaną większością kwalifikowaną na wniosek komisji.


  PRZEJDŹ NA FORUM