zaliczenie
WYKŁAD IV, 03.03.2012

REGIONALNA POMOC INWESTYCYJNA (RPI)

I. Jednym z warunków uznania pomocy publicznej za dopuszczalną w oparciu o wydane rozporządzenie KE dotyczące RPI jest spełnienie wymogów definicji "nowa inwestycja".
Nowa inwestycja - to inwestycja w aktywa materialne lub niematerialne związane
z utworzeniem nowego zakładu, rozbudową istniejącego zakładu, dywersyfikacją (zróżnicowaniem) produkcji w istniejącym zakładzie lub zasadniczą zmianą całościowego procesu produkcyjnego w istniejącym zakładzie.

REALIZACJA INWESTYCJI ODTWORZENIOWYCH IE JEST NOWĄ INWESTYCJĄ.
przykład:
Mamy do czynienia z przedsiębiorcą produkującym kostkę brukową. Zmienił się kształt kostki więc jej odbiorcy wymagają od przedsiębiorcy nowego produktu. Przedsiębiorca chcąc utrzymać swoich klientów musi zainwestować w nową maszynę. Nowa linia produkcyjna kosztuje zbyt dużo, więc szuka tańszą i chce złożyć wniosek o dofinansowanie z pomocy publicznej RPI. Może o to zabiegać, bo zmienia proces produkcyjny, dywersyfikuje produkcję, rozbudowuje zakład. Dodatkowo produkuje krawężniki i chce kupić nową maszynę do ich wytwarzania. W tym przypadku nie otrzyma pomocy bo chce wymienić maszynę na nową ale tego samego rodzaju.
Aktywa materialne - majątek firmy (maszyny)
Pasywa - źródła finansowania majtku (technologie, licencje)

Spełniając definicję nowej inwestycji jeżeli wnioskodawcą jest miko, mały i średni przedsiębiorca może dokonać zakupu aktywów materialnych, środków trwałych używanych. Wszyscy pozostali muszą dokonać zakupu nowych środków trwałych.

II. Efekt zachęty
przykład:
Przedsiębiorca chce wybudować nową halę i kupić nowe maszyny. W ubiegłym roku wylał fundamenty, podpisał umowę i zamówił elementy do budowy hali. W obecnym roku sprawdza, że jest możliwość uzyskania pomocy z UE więc składa wniosek unijny i opisuje co do tej pory zrobił. Nie dostanie dofinansowania ponieważ ma pomysł na inwestycję i bez względu na fakt czy dostanie dofinansowanie czy nie to i tak zrealizuje swój cel. Efekt zachęty nie jest tu adekwatny.

Realizacja projektu musi nastąpić po złożeniu wniosku lub dacie jego podpisania
i potwierdzeniu przez instytucję wydającą środki czy projekt kwalifikuje się.

TERMIN ROZPOCZĘCIA REALIZACJI PROJEKTU - np. w inwestycji budowlanej - od pierwszego wpisu w dzienniku budowy, po wpłaceniu zaliczki, po podpisaniu umowy.

W programie operacyjnym dotyczącym RPI wszystkie regiony (województwa), w których może być udzielona pomoc publiczna muszą być zdefiniowane wraz z podaniem bazowego poziomu wsparcia. W regionach najlepiej rozwiniętych (Warszawa) dopuszczalny poziom pomocy publicznej wynosi 30% łącznych kosztów kwalifikowanych. W regionach najbiedniejszych (woj. podkarpackie, warmińsko-mazurskie, kujawsko-pomorskie) dopuszczalny poziom dofinansowania wynosi 50%, w woj. mazowieckim - 40%. Poziom ten może być odpowiednio zwiększony o 20% jeżeli wnioskodawcą jest mikro i mały przedsiębiorca i o 10% jeżeli wnioskodawcą jest średni przedsiębiorca.
Decyduje miejsce realizacji inwestycji a nie adres siedziby firmy.

przykład:
Jeżeli mikro lub mały przedsiębiorca chce kupić linię technologiczną dostanie:
30% + 20% = 50%, średni przedsiębiorca dostanie 30% + 10% = 40%

Warunki dla mikro przedsiębiorcy:
 zatrudnienie do 10 osób (czyli max 9 osób),
 obrót jednym z ostatnich dwóch lat do 2 mln €,
 i/lub suma bilansowa do 2 mln €,
 badamy przesłankę niezależności podmiotu gospodarczego, jego strukturę (czyli ile udziałów ma każdy z udziałowców)
Warunki dla małego przedsiębiorcy:
 zatrudnienie do 50 osób,
 obrót do 10 mln €,
 i/lub suma bilansowa do 10 mln €
Warunki dla średniego przedsiębiorcy:
 zatrudnienie do 250 osób,
 obrót do 50 mln €,
 i/lub suma bilansowa do 43 mln €

Dofinansowania do 24,99% mają status mikro, małego i średniego przedsiębiorcy.

III. Trwałość projektu
Mówiąc o pomocy publicznej mamy na myśli ulgi, dotacje. Pomoc publiczna pozyskana
z różnych źródeł na określony projekt kumuluje się i nie może przekroczyć maksymalnego poziomu intensywności pomocy publicznej.

Poziomy pomocy publicznej:
1. Wnioskodawca, który ubiega się o tą pomoc będzie czerpał korzyści z danego dobra,
2. O pomoc publiczną aplikuje wnioskodawca, który nie czerpie korzyści z danego dobra np. chce go sprzedać (realizuje projekt i chce go komuś sprzedać),
3. O środki aplikuje np. samorząd - przekazuje środki jakiejś inwestycji, która transferuje środki dalej, np. o pomoc gospodarczą ubiega się jednostka samorządu terytorialnego
i powierza do wykonania zadania innej instytucji, która otrzymuje pomoc publiczną
a instytucja powierzająca nie dostaje środków tylko instytucja, która wykonuje zadania.


PROGRAMY OPERACYJNE - CHARAKTERYSTYKA

Etapy tworzenia strategii programu:
1. Diagnoza,
2. Strategia rozwoju województwa,
3. Podsumowanie Analizą SWOT,
4. Określenie kierunków rozwoju w danej dziedzinie,
5. Działania (co chcemy zrobić ogólnie),
6. Program operacyjny (precyzyjnie określamy co chcemy robić),
7. Ustanawiamy system instytucjonalny (kto będzie odpowiedzialny i za co: IZ, IC, IA)
8. Robimy plan finansowy
9. Dla każdej osi priorytetowej dzielimy środki na lata (zasady: n+2, n+3)
10. Identyfikujemy ile wydatków przeznaczamy na kategorie lizbońskie, a ile na pozostałe.
11. Wysyłamy dokument do KE (gdy jest wszystko dobrze, jest on akceptowany)
12. Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych (osie dzielimy na działania)

Na potrzeby realizacji projektów, których źródłem finansowania są środki pochodzące
z polityki spójności w oparciu o wcześniej przygotowany dokument o nazwie NSRO przygotowywane są programy operacyjne.

Podstawowe elementy PO:
1. Diagnoza,
2. Analiza SWOT,
3. Podsumowanie dotychczas otrzymanej pomocy,
4. Kierunki rozwoju w danej dziedzinie lub na danym obszarze,
5. Cel ogólny,
6. Cele szczegółowe - do każdego celu szczegółowego przypisana jest oś priorytetowa,

OŚ PRIORYTETOWA - dziedzina, która będzie wspierana i rozwijana, a efekty realizowanych tam zadań przyczynią się do realizacji celu.

7. System instytucjonalny - wykaz i opis instytucji, które będą odpowiedzialne za programowanie, realizację, rozliczanie i kontrolę projektów realizowanych w ramach projektu,
8. Plan finansowy z podziałem na osie priorytetowe, lata i kategorie interwencji.

Po zatwierdzeniu PO przygotowywany jest Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych, w ramach którego przygotowywane są działania wraz z przypisaną wielkością budżetu przeznaczonego na realizację takiego działania. W Polsce wyróżniamy 16 RPO, w których zaplanowane działania są podobne, różnić mogą się wielkością przeznaczonych środków na poszczególne obszary oraz warunkami jakie muszą spełnić poszczególni beneficjenci ubiegający się
o wsparcie. W każdym RPO przeznaczone są środki na rozwój gospodarczy regionu.


RPO dla województwa podkarpackiego

PRIORYTET 1 - KONKURENCYJNA I INNOWACYJNA GOSPODARKA
Osie priorytetowe dzielone są na działania, a te mogą być dzielone na poddziałania
i schematy.

DZIAŁANIE 1.1 - Wsparcie kapitałowe przedsiębiorczości
Działanie to podzielono na 2 schematy:
 wsparcie kapitałowe funduszy - środki funduszy: pożyczkowego, poręczeniowego, gwarancyjnego, itp. (połączenie środków EBI z inicjatywami)
 bezpośrednie (bezzwrotne) dotacje inwestycyjne - pomoc publiczna w ramach RPO lub pomoc demi nimis. Dotacje inwestycyjne skierowane są do mikro, małych
i średnich przedsiębiorstw.

Minimalna wartość wsparcia projektu wynosi 10 tyś zł, a maksymalna wartość 800 tyś zł dla mikro i małych przedsiębiorstw i 1,2 mln zł dla średnich. Ograniczenia:
• Jeżeli realizujemy projekt w oparciu o technologie, która występuje nie dłużej niż 4 lata w Polsce to poziom dofinansowania może być zwiększony dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw do 2 mln zł,
• Jeżeli realizujemy projekt w oparciu o technologie, która występuje nie dłużej niż 3 lata w Polsce to wartość dotacji może wynieść 5,6 mln zł,
• Łącznie w całym okresie programowania 2007-2013 przedsiębiorca nie może otrzymać więcej niż 15 mln zł,
• Dokument Linia Demarkacyjna - dokument określający jakie warunki musi spełnić dany wnioskodawca aby mógł się ubiegać o wsparcie w ramach danego PO.

Maksymalnie wartość projektu może osiągnąć 8 mln zł. Jeśli wartość projektu jest mniejsza niż 8 mln zł wówczas kierujemy osobę do Urzędu Marszałkowskiego, jeśli wartość projektu przekracza 8 mln zł kierujemy osobę do Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego.


  PRZEJDŹ NA FORUM