| |
DZIOK_MICHA | 19.11.2011 21:42:34 |

Grupa: Administrator 
Posty: 287 #804751 Od: 2011-10-7
| Myśl społeczno-administracyjna, socjologiczna i ekonomiczna Problematyka prac zaliczeniowych z Historia Myśli Ekonomicznej – 2011/2012
1.Myśl ekonomiczna starożytności. Ateńska i spartańska droga rozwoju. 2.Przedstawiciele i poglądy ateńskiej drogi rozwoju – Tukidydes, Arystofones. 3.Spartańska droga rozwoju. Poglądy filozoficzne i ekonomiczne Ksenofonta, Platona i Arystotelesa. 4.Rzym- rozwój gospodarki niewolniczej. Próby reform braci Grakchów. Pisarze w sprawach rolnych: Katon Starszy, M.Varro, L.Columella. 5.Wczesna myśl chrześcijańska. L.Seneka, Św.Augustyn – państwo Boże, nobilitacja pracy. Scholastycy. Feudalne podstawy myśli scholastycznej. 6.Kanonistyka- Św. Tomasz z Akwinu – urealnienie doktryny chrześcijańskiej. Podstawy moralne i filozoficzne funkcjonowania człowieka. Elementy poglądów ekonomicznych. 7.Utopie społeczne w XVI i XVII w.:T.More, T.Camppanella, F.Bacon. 8.Merkantylizm. Uwarunkowania społeczno-polityczno-gospodarcze. Podstawy i założenia teorii ekonomicznej. 9.Podstawowe narodowe typy merkantylizmu. Literatura merkantylna i jej przedstawiciele. 10.Fizjokratyzm. Porządek naturalny i pozytywny. F.Quesnay- twórca szkoły. Tablica ekonomiczna. Uczniowie F. Quesnaya i ich poglądy. A.R.J. Turgot, V. de Mirebau, E. de Condillac. 11.Szkoła klasyczna. Prekursorzy kierunku. W.Petty, D. North, D. Hume, P. de Boisguillebert i ich poglądy. 12.A. Smith – ojciec ekonomii klasycznej. Założenia metodyczne i podstawowe teorie. 13.D. Ricardo – współtwórca szkoły klasycznej. Założenia metodyczne. Prawo Rcarda. Podstawowe teorie. 14.A. Smith i Dawid Ricardo – ojcowie ekonomii klasycznej. Założenia metodyczne i podstawowe teorie. 15.Rozwój szkoły klasycznej. Dwie drogi – optymistyczna i pesymistyczna. 16.T. R. Malthus – prawo ludnościowe. Prawo przychodów. Renta różniczkowa. Teoria kryzysów. 17.J.B.Say – prawo rynków. Teoria wytwarzania bogactwa. Kryzysy. Prawo Saya a klasyczna teoria pieniądza. 18.J.S.Mill – poglądy ekonomiczne. Schyłek ekonomii klasycznej. 19.T.R. Malthus – prawo ludnościowe. Prawo malejących przychodów. Renta różniczkowa. Teoria kryzysów J.B.Say – prawo rynków. Teoria wytwarzania bogactwa. Kryzysy. Prawo Saya a klasyczna teoria pieniądza J.S. Mill – poglądy ekonomiczne. Schyłek ekonomii klasycznej. 20.Koncepcje romantyzmu ekonomicznego. F. List – mistrz szkoły narodowej. Starsza szkoła historyczna. W.Roscher, B. Hildebrand,K.Knies – poglądy. 21.Młodsza szkoła historyczna. Spór o metodę. Socjologizm historyczny W.Sombarta. Typologizm historyczny M. Webera. Szkoły historyczne w innych krajach. 22.Instytucjonalizm. T. Veblen- twórca instytucjonalizmu. Krytyka teorii ortodoksyjnej. Analiza kapitalizmu. Klasa próżniacza. Pierwsza generacja instytucjonalistów- W.C.Mitchell, J.R.Commons. 23.Socjalizm. Założenia metodologiczne teorii K. Marksa. Marksowska doktryna ekonomiczna. 24.Wkład F.Engelsa do teorii ekonomicznej. 25.Podłoże społeczne socjalizmu utopijnego. K.H. de Saint Simon – prekursor socjalizmu utopijnego i jego poglądy. Saintsimoniści. 26.R. Owen – krytyka kapitalizmu, system wspólnot spółdzielczych, teoria i praktyka, K.Fourie – poglądy. 27.Podłoże społeczne socjalizmu utopijnego. K.H. de Saint Simon – prekursor socjalizmu utopijnego i jego poglądy. Saintsimoniści. R. Owen – krytyka kapitalizmu, system wspólnot spółdzielczych, teoria i praktyka. K.Fourie – poglądy. 28.Kierunek subiektywno – marginalistyczny. Uwarunkowania społeczno- polityczno-gospodarcze. Podstawowe założenia. Prekursorzy kierunku: K. Menger, L. Walras, W. S. Jevons. 29.Kierunek subiektywno- marginalistyczny. Podstawowe założenia i poglądy przedstawicieli szkoły austriackiej (psychologicznej) 30.Kierunek subiektywno- marginalistyczny. Podstawowe założenia i poglądy przedstawicieli szkoły lozańskiej (matematycznej) 31.Kierunek subiektywno- marginalistyczny. Podstawowe założenia i poglądy przedstawicieli szkoły neoklasycznej 32.A. Marshall jako najwybitniejszy przedstawiciel szkoły neoklasycznej. Podstawy metodyczne i poglądy 33.J.B.Clark, przedstawiciel szkoły neoklasycznej – teoria podziału i mechanizm funkcjonowania gospodarki . Równowaga przedsiębiorstwa w teorii szkoły neoklasycznej 34.Kierunek neoklasyczny sensu largo – przedstawiciele i ich poglądy : K.Wickell, I.Fischer, G.Cassel 35.Ekonomia dobrobytu. A.C. Pigou jako twórca ekonomi dobrobytu. Nowa ekonomia – elementy teorii w twórczości J.R. Hicksa, N.Kaldora, A.Lernera 36.Teoria niedoskonałej konkurencji. Teza P.Staffy. Poglądy J.Robinson i E.Chamberlina. Teoria konkurencji. Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach niedoskonałej konkurencji 37.Keynesizm . Uwarunkowania społeczno – gospodarcze funkcjonowania gospodarki w latach 20-tych i 30-tych XX w. 38. J.M. Keynes – Założenia metodologiczne, poglądy i teorie ekonomiczne. 39.Teorie wzrostu gospodarczego. Narzędzia analizy dynamiki gospodarczej 40.Model wzrostu E. Domara. Wzrost zrównoważony i niezrównoważony . Problem pełnego zatrudnienia. Model R.F. Harroda. Model M.Kaleckiego 41.Teorie rozwoju gospodarczego . J.A.Schumpeter. Teoria wzrostu gospodarczego i cyklu koniunkturalnego .Rola innowacji. Teoria rozwoju gospodarczego – przemian kapitalizmu 42.Teorie rozwoju gospodarczego – T.Koopmans – efektywna alokacja zasobów. Problem wyboru. Równowaga między produkcją , konsumpcją i technologią 43.Teorie rozwoju gospodarczego – P.A.Samuelson – zagadnienia statystyki i dynamiki . Próba neoklasycznej syntezy. Koncepcja cyklu koniunkturalnego 44.Teorie przemian strukturalnych gospodarki rynkowej – teoria rewolucji managerów, teorie społeczeństw przemysłowych i postindustrialnych W.Rostowa i J.K. Galbraitha. Teorie kapitalizmu ludowego 45.Współczesne teorie ekonomiczne. Kryzys keynesizmu. Przemiany w ramach keynesizmu. Szkoła z Cambridge i jej przedstawiciele. Neo – keynesizm. Próby łączenia analizy keynesistowskiej z elementami monetaryzmu. J.E.Meade. Post- keynesizm. Reakcja na syntezę neoklasyczną. Keynesizm współczesny. N.Kaldor, A. K.Sen, J.R.Stone 46.Monetaryzm. Liberalizm szkoły chicagowskiej. Wkład M. Friedmana do teorii ekonomii. Roswój ilościowej teorii pieniądza. Polityka gospodarcza monetaryzmu 47.Szkoła neoaustiacka- A. von Hayek – twórca neoliberalizmu. Wyższość mechanizmu rynkowego nad świadomym działaniem rządu. System prawa. Teoria pieniądza i wahań cyklicznych. Inni przedstawiciele szkoły neoaustiackiej: G. von Haberler, P.N. Rosenstein-Rodan, F.Machlup i ich poglądy 48.Neoinstytucjonalizm. Ekonomika ewolucyjna. Próba budowy własnego paradygmatu. Przedstawiciele i ich poglądy: C.E.Ayers, K.Polanyi, G.M.Hodgson, J.K.Galbraith 49.Laureaci nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii w latach 60-tych XX w. 50.Laureaci nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii w latach 70-tych XX w. 51.Laureaci nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii w latach 80-tych XX w. 52.Laureaci nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii w latach 90-tych XX w. 53.Laureaci nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii w I dekadzie XXI w.
Student wybiera jedno zagadnienie i przygotowuje profesjonalny tekst Opracowanie powinno min. Zawierać 5 a maksymalnie 10 stron tekstu pisanego zgodnie ze standardami pracy dyplomowej (czcionka 12, odstęp 1,5 wiersza), przypisami do cytowanego tekstu. Przypisy mają pochodzić z literatury fachowej. Wyklucza się źródła internetowe typu: wikipedia, czy encyklopedia PWN, itp. Praca ma zawierać imię i nazwisko autora opracowania, numer albumu, dokładny numer grupy.
Literatura podstawowa: 1.M.Blaug: Teoria ekonomii. Ujęcie retrospektywne. Wyd. naukowe PWN Warszawa 1994; 2.J.Bremond, J.F. Couet, M.M. Solart, Kompendium wiedzy z Ekonomii, Warszawa 2005; 3.H. Landreth, D.C.Collander, Historia myśli ekonomicznej. Wyd.naukowe PWN Warszawa 2005; 4.R. Bartkowski, Historia myśli ekonomicznej, PWE Warszawa 2008; 5.R.L. Heilboner: Wielcy ekonomiści. Czasy, życie, idee. PWE, Warszawa 1993; 6.J.K. Galbraith: Ekonomia w perspektywie. Krytyka historyczna, PWE, Warszawa 1992: 7.W. Stankiewicz: Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa 1992; 8.J.Bermond, M.M. Solart: Leksykon wybitnych ekonomistów, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1997; 9.G.B. Spychalski: Zarys historii myśli ekonomicznej, PWN Warszawa 2001; 10.A. Wojtyna: Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii, PWN Warszawa 2000; 11.S. Duda: Historia myśli ekonomicznej do roku 1870, UMCS Lublin Rzeszów 1991; 12.E. Taylor: Historia rozwoju ekonomiki T. 1 i 2, Wyd. Delfin, Lublin 1991. Literatura uzupełniająca: 13.W. Broniecki, S.Żurawicki i inni: Historia myśli ekonomicznej do roku 1870, PWN Warszawa 1967; 14.A. Gurniewicz: Historia powszechnej myśli ekonomicznej do 1870r, Lublin 1976; 15.J. Górski: Zarys historii ekonomii politycznej, Książka i Wiedza, Warszawa 1984; 16.E.Lipiński: Historia powszechnej myśli ekonomicznej do 1870 r, PWN, Warszawa 1981; 17.Historia myśli ekonomicznej, pod red. S. Żurawickiego, Ossolineum Wrocław – Warszawa – Gdańsk 1979; 18.J. Górski, W.Sierpiński: Historia powszechnej myśli ekonomicznej 1870 – 1950, PWN Warszawa 1981 i dalsze wydania; 19.J.Semkow: Śladami wielkich ekonomistów, PWN Warszawa 1988; 20.L. Guzicki, S. Żurawicki: Polscy ekonomiści XIX i XX w, PWE Warszawa 1984; 21.J.Górski: Z historii myśli ekonomicznej Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1985: 22.A. Wojtyna: Nowe trendy w zachodniej teorii ekonomii, AE Kraków 1988.
Zasady zaliczania przedmiotu Myśl społeczno – administracyjna, socjologiczna i ekonomiczna
1.Studenci obecni na wszystkich wykładach - mają prawo do uzyskania oceny dostatecznej (ewentualnie 3 za 3 obecności) 2.Studenci nie mający wymaganych obecności na wykładach zobowiązani są do przygotowania pracy zaliczeniowej na wybrany temat. Studenci wybierają temat spośród propozycji przygotowanych przez prof. dr hab. Andrzeja Korybskiego lub dr Mirosława Kurka. Wybór jednego z dwóch prowadzących zajęcia wykładowców oznacza konieczność konsekwentnego ubiegania się o zaliczenie u wybranego przez studenta nauczyciela akademickiego. Ewentualna zmiana egzaminatora wymaga procedur zgodnych z regulaminem studiów. 3.Studenci, których nie satysfakcjonuje ocena na zaliczenie za obecności (3) ubiegają się o wyższą ocenę na podstawie warunków przedstawionych w pkt. 2. 4.Studenci mają również prawo uzyskać zaliczenie na podstawie pisania testu zaliczeniowego z problematyki objętej programem przedmiotu, zgodnie z zasadami przyjętymi w regulaminie studiów.
Termin ostateczny oddania pracy 29.02.2012. |
| |
Electra | 04.05.2025 19:11:35 |

 |
|
| |
majsteroo | 20.11.2011 11:14:28 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 78 #804922 Od: 2011-10-5
| a kto jest na liscie to co ? |
| |
mrowka | 20.11.2011 11:31:10 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 96 #804933 Od: 2011-10-15
| 1.Studenci obecni na wszystkich wykładach - mają prawo do uzyskania oceny dostatecznej (ewentualnie 3 za 3 obecności) |
| |
mariola | 21.11.2011 07:50:46 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 35 #805354 Od: 2011-11-5
| a te tematy podane wyżej są od dr Kurka tak?? |
| |
Alio | 21.11.2011 08:47:42 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 285 #805384 Od: 2011-11-7
|
tematem tego forum jest przedmiot u dr Kurka wiec tematy też są do niego. |
| |
kina | 22.11.2011 15:57:04 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 31 #806137 Od: 2011-11-21
| mam pytanko to trzeba miec 3 obecności na wykładzie żeby miec 3 wpisane w indeks? |
| |
Alio | 22.11.2011 22:37:16 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 285 #806398 Od: 2011-11-7
|
Zasady zaliczania przedmiotu Myśl społeczno – administracyjna, socjologiczna i ekonomiczna
1.Studenci obecni na wszystkich wykładach - mają prawo do uzyskania oceny dostatecznej (ewentualnie 3 za 3 obecności)....
czyli mówiąc krótko jeśli masz 3 obecności masz 3 wpisane w indeks |
| |
kina | 23.11.2011 13:32:26 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 31 #806647 Od: 2011-11-21
| ok dzięki wielkie  |
| |
sylwiacz | 06.12.2011 21:03:21 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 16 #814587 Od: 2011-12-6
| Trzeba miec obecnosci jesli pisze sie ta prace na wyzsza ocene? |
| |
DZIOK_MICHA | 06.12.2011 21:30:59 |

Grupa: Administrator 
Posty: 287 #814609 Od: 2011-10-7
Ilość edycji wpisu: 1 | Trzy obecności i masz dst w indeksie. Jeżeli nie masz obecności lub chcesz wyższą ocene, pisze się pracę z tematów dr Kurka LUB profesora. |
| |
sylwiacz | 06.12.2011 21:49:15 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 16 #814633 Od: 2011-12-6
| Dzięki, dopytuje bo do mnie doszlo info, że potrzeba tak czy inaczej te 3 obecności plus praca na wyższą ocenę. |
| |
Electra | 04.05.2025 19:11:35 |

 |
|
| |
stankk | 19.01.2012 20:28:28 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 23 #845007 Od: 2011-10-5
| Panie Michale można z pracą do pana czy osobiście do dr Kurka? |
| |
frankie | 19.01.2012 21:46:06 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 113 #845094 Od: 2011-10-18
| a za obecności kiedy można uzyskać wpis ? |
| |
albert89 | 20.01.2012 11:31:27 |


Grupa: Moderator
Posty: 37 #845365 Od: 2012-1-14
| "frankie", podobno jak będa karty do indexu, to mozna go zlozyc w dziekanacie i Pan Starosta zapewne bedzie robil wpisy |
| |
frankie | 20.01.2012 16:25:56 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 113 #845605 Od: 2011-10-18
| a skąd będzie wiedział czy ktoś chce za obecność ile kto ma obecności i czy ktoś nie pisze pracy na lepszą ocene |
| |
249319 | 21.01.2012 10:56:36 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 1 #846331 Od: 2012-1-21
| żal mnie ogarnia jak czytam takie rzeczy .... powtórka z rozrywki , nic dodac nic ująć , tylko współczuje Michał tobie : |
| |
paulaaa | 21.01.2012 15:58:57 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 238 #846592 Od: 2011-12-6
| mam pytanie pisząc prace u p. Kurka czy można korzystać z innej literatury czy tylko z tej co podal?? |
| |
albert89 | 21.01.2012 17:15:41 |


Grupa: Moderator
Posty: 37 #846644 Od: 2012-1-14
| Jak się tknie inna literature to podobno trzeba za kare zrobic trzy okrazenia truchtem wokol uczelni, a jak skorzystasz z zagranicznej to trzeba odsnierzyc parking..
Sorry ale nie moglem sie powstrzymac.. |
| |
paulaaa | 21.01.2012 18:22:36 |

Grupa: Użytkownik
Posty: 238 #846730 Od: 2011-12-6
| ja piernicze fest odpowiedz pytalam bo nie wiem czy tylko ma takie wymagania ze z tych ksiazek moze mnie nie bylo jak mowil o tych pracach .... |
| |
DZIOK_MICHA | 21.01.2012 20:28:28 |

Grupa: Administrator 
Posty: 287 #846880 Od: 2011-10-7
| Można pisać pracę z dowolnych książek.
Wpisy będą hurtowo robione.
"a skąd będzie wiedział czy ktoś chce za obecność ile kto ma obecności i czy ktoś nie pisze pracy na lepszą ocene" przecież to jest proste. Jak ktoś nie odda pracy a będzie miał obecność to dostanie dst a jak będzie praca z lepszą oceną to dostanie lepszą ocenę. |
| |
Electra | 04.05.2025 19:11:35 |

 |
|