WSPiA RZESZÓW II ROK MGR 2012/2013 – GW 02 BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE

NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » PUBLICZNE PRAWO KONKURENCJI - PROF. J. OLSZEWSKI » MATERIAŁY

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

materiały

  
mg007
04.12.2012 13:40:27
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 195 #1063503
Od: 2012-2-26
Witam,
czy mógłby ktoś wrzucić jakieś opracowania na forum
  
Electra26.04.2024 17:38:26
poziom 5

oczka
  
emwk23
04.12.2012 14:07:02
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 67 #1063536
Od: 2012-9-24
Przecież opracowania są ponad miesiąc na forum, w temacie zagadnienia na egzamin, wystarczy tylko przeglądnąć które pytania się pokrywają. Na ksero też od dwóch miesięcy są dostępne opracowania. Obsługa forum to żadna filozofia.
  
mg007
04.12.2012 15:34:26
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 195 #1063604
Od: 2012-2-26
tyle to i ja wiem tylko ze ja mam 6 wersji i wole miec jedn konkretna a nie wszystkie dien w dzien czytac
  
kalwin.zet
04.12.2012 18:12:44
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 28 #1063838
Od: 2011-10-25
No właśnie ktoś na pewno ma jakieś fajne opracowanko. Jesteśmy już ostatni rok więc pomagajmy sobie. Jeśli ktoś ma to niech udostępni, przecież nie ma konsekwencji za pomoc kolegom. Pzodrawiam
  
mg007
06.12.2012 16:21:48
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 195 #1065599
Od: 2012-2-26
raczej nikt Ci opracowania nie udostepni aczkolwiek nie wiem dlaczego skro w zeszlym roku bylo inaczej i kazdy wrzucal co mial
  
ewa124
06.12.2012 18:30:47
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 31 #1065751
Od: 2012-11-28
    mg007 pisze:

    Witam,
    czy mógłby ktoś wrzucić jakieś opracowania na forum



1. Podział prawa konkurencji.
Prawo konkurencji dzieli się na:
 prawo antymonopolowe lub antykartelowe lub antytrustowe,(
 prawo zwalczania nieuczciwej konkurencji,
 prawo równości konkurowania,
 prawo zakazów konkurencji,
 prawo ograniczania konkurencji,
 Międzynarodowe prawo konkurencji
 Branżowe prawo konkurencji
 Inne Prawo Konkurencji

1. Prawo antymonopolowe – to prawo które ma na celu chronić rynek przed monopolem. Przykładem jest ustawa o ochronie konkurencji konsumentów z 2007 r. W latach 80 nie było prawa konkurencji, nie było regulacji, nie działała konkurencja. Prawo antymonopolowe pojawia się z chwilą pojawienia się gospodarki rynkowej- koniec socjalizmu
Jeśli na rynku jest monopol to nie ma konkurencji, musi być co najmniej dwóch przedsiębiorców żeby była konkurencja.
Prawo antymonopolowe rozbija monopole
- pierwsza forma rozbijania monopoli to dekoncentracja
- druga nadzór nad koncentracjami – nadzór powyżej 50 mln euro obrotu w roku poprzedzającym rok budżetowy

2. Prawo zwalczania nieuczciwej konkurencji - ustawa z 16.04. 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji to jest katalog zachowań które są nieuczciwe (naruszanie tajemnicy przedsiębiorstwa, bojkoty, obniżanie cen, podburzanie pracowników). Ten katalog zachowań nieuczciwych może się zmieniać, w jednym roku niektóre zachowania są kwalifikowane jako nieuczciwe, w następnym roku inne zachowania mogą podchodzić pod tą kategorię.
- ustawa generalna o z 16.04. 1993 r o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
- ustawa o ochronie konkurencji konsumentów z 2007 wcześnie z 2000 r

3. Prawo równości konkurowania - chodzi o to żeby państwo nie zachwiało równości konkurowania. Prawo to dotyczy dwóch aktów prawnych,
- zamówienia publiczne-1994r.,
- prawo pomocy publicznej-2000r.
Dozwolona jest dla przedsiębiorstw: pomoc sektorowa, horyzontalna, regionalna.
- pomoc regionalna 0,75 średniej unijnej stawki
- pomoc regionalna-
- pomoc horyzontalna w dalszej perspektywie może wpłynąć na dalszą pomoc np. proces kształcenia

4. Prawo zakazów konkurencji -tworzy je państwo w celu ochrony przedsiębiorcy przed innymi współpracownikami nieuczciwymi, którzy chcieliby przejąć jego np. tajemnicę np prawo z kodeksu prawa pracy

5. Prawo ograniczania konkurencji – ustawa o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące określone funkcje publiczne z 1997 r.,.( Prezydenta, ministrów, radnych, posłów, sędziów) Jeżeli chodzi o radnych i urzędników samorządowych oraz rządowych to mają obowiązek zgłaszać stan swojego majątku.. W tej instytucji mamy tzw. rejestr korzyści. Rejestr polega na tym że każdy poseł albo określony w ustawie urzędnik ma zgłaszać wszelkie korzyści które nie są związane z jego funkcją – korzyść powyżej 100 zł np. otrzymane prezenty)

6. Międzynarodowe Prawo Konkurencji-są to umowy :
- umowa bilateralna
- WTO- Światowa Organizacja Handlu – należą prawie wszystkie państwa
- UECD- Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju- Polska przystąpiła w 1996r

7.Branżowe Prawo Konkurencji- sprawuje nadzór nad branżami np. nad telefonią komórkowa, która to nadużywa, PKP, Branża Energetyczba, Fundusze Emerytalne

8. Inne Prawo Konkurencji- np. Prawo upadłościowe. Może być np:
- Ustawa o przedsiębiorstwach państwowych
- Umowa o zarządzaniu tzw. Prywatyzacja w zarządzaniu.

2.Wyjaśnij pojęcia związane z kartelizacją i koncentracją?

Formy ograniczenia konkurencji przez zmowy-kartelizacja
Kartel - jest to porozumienie co najmniej dwóch przedsiębiorców w zakresie działalności gospodarczej, celem lub skutkiem jest ograniczenie, naruszenie bądź wyeliminowanie konkurencji z rynku poprzez np. ustalanie cen, warunków sprzedaży, ograniczenie produkcji, prawo zabrania karteli ale dopiero od jakiegoś poziomu.
Syndykat - to jest szczególny kartel, wspólnie powołują jeszcze jedną jednostkę organizacyjną – wspólne biuro handlowe zrzeszonych firm. które w ich interesie prowadzi politykę cen i zajmuje się zbytem towarów.
Trust - związek samodzielnych przedsiębiorców którzy mają wspólny zarząd. Trust stanowi zatem pełne zespolenie dotychczas niezależnych przedsiębiorstw w jedno przedsiębiorstwo. Zrzeszone przedsiębiorstwa tracąc samodzielność przechodzą pod wspólny zarząd,

Ekonomiczne formy koncentracyjne:- koncentracyjne- klasyczne.
 holdingi, jest to spółka matka, która ma spółki córki, które są jej podporządkowane. Mamy silną spółkę z nadwyżkami kapitału i ona skupuje akcje różnych innych spółek. Jeżeli się skupi jakąś część akcji albo udziałów to mamy wpływ na te spółki. Nie muszą być to udziały większościowe. To daje nam możliwość decydowania o polityce kadrowej o działalności gospodarczej i o strategiach.
 koncern to szczególna forma holdingu - wpływ na spółki przez umowy, związek przedsiębiorców ale zawsze podporządkowany jednemu przedsiębiorcy zwykle większemu. Przedsiębiorcy muszą się podporządkować pewnym działaniom wynikającym z umowy.
 konsorcjum związek niezależnych przedsiębiorców powołanych do realizacji pewnych przedsięwzięć, np. do budowy autostrad.
 konglomerat jest to forma koncentracyjna która powstaje poprzez dywersyfikację produkcji. (przedsiębiorstwo które było wyspecjalizowane w jednej dziedzinie zaczyna dywersyfikować czyli wchodzić w inną branże)


3.Definicja czynu nieuczciwej konkurencji, klauzula generalna i kazuistyczna

Definicja postaci klauzuli generalnej - Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeśli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
Definicja kazuistyczna (Kazuistyka – to precyzyjne, dokładne wyliczenie czynów nieuczciwej konkurencji) – czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności:
Ustawa wylicza czyny nieuczciwej konkurencji:
1. Wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa
Art. 5 Czynem nieuczciwej konkurencji jest użycie przez przedsiębiorstwo takiej nazwy, godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu wcześniej używanego do oznaczenia innego przedsiębiorstwa.
Art. 6 Jeżeli oznaczenie przedsiębiorstwa nazwiskiem przedsiębiorcy może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości (bo ktoś już wcześniej na danym terenie nazwał tak swoja firmę), to ten przedsiębiorca musi zmienić tą nazwę na odróżniającą
2. Fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług
3. Wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług
Art. 8 Opatrywanie towarów lub usług fałszywym lub oszukańczym oznaczeniem geograficznym wskazującym bezpośrednio lub pośrednio na kraj, region, miejscowość ich pochodzenia. Wywołuje to błędne skojarzenia. Ten czyn zachodzi jeżeli używa się tego oznaczenia w działalności handlowej na towarze, w reklamie, rachunkach, listach handlowych i innych dokumentach.
Art. 9 Zabrania tworzenia łączników z oznaczeniem chronionym (rodzaj, typ, metoda, dodatek)
Art. 10 Czynem nieuczciwej konkurencji są wszelkie inne oznaczenia towarów:
• Błąd co do ilości (np. w konserwie jest 0,8 kg kukurydzy a pisze się, że 1 kg).
• Błąd co do jakości
• Błąd co do składników (np. dość dużo towarów jest reklamowanych jako ekologiczne, ale nie posiada odpowiednich certyfikatów, a inna firma zleci badania i musi za taki certyfikat zapłacić, dopiero wówczas może umieszczać odpowiedni znaczek czy napis na swoich produktach).
• Błąd co do sposobu wykonania (gdy pisze, że produkt został wykonany ręcznie i jest drogi, a tymczasem jest to produkt taśmowy)
• Błąd co do przydatności
• Błąd co do konserwacji
4. Naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa
5. Nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy
6. Naśladownictwo produktów Naśladowanie gotowych produktów polega na tym, że za pomocą technicznych środków reprodukcji jest kopiowana zewnętrzna postać produktu, jeżeli może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu.
7. Pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie
8. Utrudnianie dostępu do rynku
9. Nieuczciwa i zakazana reklama

5. Uprawnienia osób zagranicznych fizycznych i prawnych art.4.

Osoba zagraniczna korzysta z uprawnień pierwszych osób na podstawie umów międzynarodowych. To są umowy, które obowiązują. Na zasadzie umów lub wzajemności.
Wzajemność dzielimy na:
1. Materialną
2. Formalną
Wzajemność materialna – tzn., że w praktyce ta wzajemność się zdarza, że działa materialnie (może być spisana i nie musi)
Wzajemność formalna – tzn., że jest zapisana, że w danym państwie pisze, że stosujemy te same przepisy wobec wszystkich państw.
Stosujemy ustawę tylko do państw, w których jest zasada wzajemności materialnej, a nie stosujemy tam, gdzie jest tylko zasada wzajemności formalnej (np. zasada wzajemności formalnej do obywateli polskich)
Do sprawdzenia (jaka zasada obowiązuje) są dwie drogi:
1. Sąd w drodze pomocy prawnej sprawdza poprzez naszą jednostkę dyplomatyczną (lub unijną). Kpc – przewiduje procedurę –czeka się minimum 1 rok na informacje.
2. Krótsza terminowo droga – można wnioskować do sądu, żeby powołać biegłego specjalistę z danej dziedziny:
Powołuje się np.
- profesorów wyższej uczelni ze znajomością prawa międzynarodowego
- profesorowie prawa
- biegli, którzy pracują w określonych jednostkach wyspecjalizowanych związanych z prawem danego państwa.



6. Scharakteryzuj tajemnicę przedsiębiorcy, definicja, formy naruszenia, czas trwania tajemnicy, złagodzona i zaostrzona odpowiedzialność.

Tajemnica przedsiębiorstwa – są to informacje:
1. informacje powszechnie nieznane, tzn. nie są znane na danym rynku,
2. informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne i inne mające wartość gospodarczą np. informacje handlowe,
3. objęte klauzulą poufności, żeby udowodnić tajemnicę musimy ją napisać. Pisanie katalogu tajemnic i dodanie tego katalogu do umowy.

Formy naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa:
• Przekazanie (świadome czy nieświadome) informacji stanowiących tajemnicę przedsięb.
• Nabycie od osoby nieuprawnionej
• Wykorzystanie tych informacji we własnej działalności
• Ujawnienie innej osobie, nawet nierozmyślne jakiś danych przedsiębiorstwa np. przypadkowe zostawienie na biurku dokumentów i odejście na chwilę, a ktoś (petent) to przeczytał lub skopiował.
Generalnie jest odpowiedzialność cywilna za ujawnienie tajemnicy przedsiębiorstwa. A zaostrzenie tej odpowiedzialności, to odpowiedzialność karna zapisana w art. 23. Przesłanki odpowiedzialności karnej to: gdy powstanie poważna szkoda, która zachwieje bytem firmy. Grozi za ten czyn grzywna, kara ograniczenia lub pozbawienia wolności do lat 2.
Sankcje złagodzone (art. 11): jeżeli informacje stanowiące tajemnicę nabyto od osoby nieuprawnionej, w dobrej wierze, na podstawie odpłatnej czynności prawnej. Jeżeli prawowity właściciel występuje do sądu, to sąd może zobowiązać nabywcę do zapłaty stosownego wynagrodzenia za korzystanie z nich.



7. Scharakteryzuj organy ochrony konkurencji i konsumentów.

Organy ochrony konkurencji w Polsce:
1. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i konsumentów- centralny organ administracji rządowej.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów powoływany jest przez premiera Osoba która wyróżnia się wyróżniającą wiedzą teoretyczną i umiejętnościami praktycznymi z gospodarki rynkowej prawa konkurencji.
Zadania
- Sprawuje nadzór nad wykonaniem przepisów ustawy
- bada koncentrację przedsiębiorstw w gospodarce
- nadzór nad pomocą publiczną
- współpracuje z samorządem terytorialnym
- prewencja i działalność popularyzatorska, upublicznianie orzecznictwa
- ochrona konsumentów z innych ustaw
- ochrona konkurencji wewnątrz unijnej
- wydaje dziennik urzędowy
- wykonuje prawo europejskie

Wspólpracuje z Rzecznikiem Konsumentów ( są powiatowi i miejscy)
2. Samorząd terytorialny - zadania przekazuje i prowadzi poprzez rzeczników konsumentów miejskich i powiatowych. Rzecznicy konsumentów art. 42 ust. 1 powołują i odwołują ich Rady Powiatu lub miasta ich pracodawcą jest starosta. Rzecznikiem może być osoba z wyższym wykształceniem prawniczym lub ekonomicznym i co najmniej 5 letnim doświadczeniem zawodowym. Zadania rzecznika konsumentów:
- bezpłatne poradnictwo konsumenckie i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów
- zmiana prawa miejscowego np. wprowadzenie podatku
- występowanie do przedsiębiorców w zakresie ochrony praw konsumentów
- współpraca z delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej.

3. Krajowa Rada Rzeczników Konsumentów art. .44 jest organem opiniodawczo- doradczym Prezesa UOKIK w zakresie spraw związanych z ochroną praw konsumentów na szczeblu samorządu powiatowego:
- przedstawienie propozycji dotyczących kierunków zmian legislacyjnych w przepisach dotyczących ochrony praw konsumentów
- wyrażanie opinii w przedmiocie projektów aktów oprawnych lub kierunków rządowej polityki – konsumenckiej
- wyrażanie opinii w innych sprawach z zakresu ochrony konsumentów przedłożonych radzie przez Prezesa Urzędu
- przekazywanie informacji dot ochrony konsumentów.
W skład Rady wchodzi 9 rzeczników, po jednym z każdej delegatury; powołuje i odwołuje ich Prezes Urzędu na wniosek dyrektorów delegatur.

4. Rada Dobrych Praktyk Gospodarczych, nie ma jej w ustawie, jest w statucie urzędu. Składa się z 15 osób-5 przedstawicieli organizacji konsumenckich- 5 nauki,- 5przedsiębiorców. RDPG opiniuje i proponuje nowe akty prawne, uregulowania, rozwiązania. Jest to społeczna rada, nie jest wynagradzana. Ma ona ożywiać konkurencję w gospodarce z korzyścią dla konsumentów. Wada: Rada robi to, co jej Prezes wskaże, to on ostatecznie zatwierdza jej skład, narzuca jej kierunek działania.

5. Organizacje konsumenckie- art.45 to wszelkiego typu organizacje-każdy podmiot który ma na celu ochronę konsumenta.
Kompetencje:
- popularyzacja ochrony konsumenckiej (pieniądze dostają od prezesa)
- wykonywanie testów produktów (jako instytucje niezależne).
- Opiniowanie aktów prawnych i innych dokumentów
- Prowadzenie nieodpłatnego poradnictwa konsumenckiego oraz udzielania nieodpłatnej pomocy konsumentom w dochodzeniu do ich roszczeń.

6. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dawna nazwa sąd antymonopolowy) jest w Sądzie Okręgowym w Warszawie, w ramach wydziału gospodarczego. Sąd ten przyjmuje odwołania od decyzji Prezesa UOKiK oraz odwołania prezesów innych organów nadzorczych wyspecjalizowanych w zakresie nadzoru nad konkurencją branżową, zażalenia na postanowienia.

7. Krajowy Rejestr Sądowy - on jest ostatnim etapem sprawdzania czy właściwie przeprowadzono procedurę koncentracyjną. Sprawdza czy koncentracje, które zachodzą między przedsiębiorcami są za zgodą prezesa. Nadzór nad koncentracjami jest ograniczony. Koncentracje podlegające zgłoszeniu:
1) jeżeli światowy łączny obrót przedsiębiorstwa które się koncentrują przekracza 1 miliard euro w roku poprzedzającym koncentracje.
2) Łączny obrót na terytorium RP przekracza 50mln euro

8. Inspekcja handlowa – podlega Prezesowi UOKiK, zajmuje się kontrolą. Inspektorzy handlowi prowadzą też sąd polubowny dla konsumentów.

9. Komisja Europejska- główny organ UE, jest obecna wiele razy w mediacjach np. sprawa stoczni. Włącza się KE gdy jest naruszenie konkurencji o charakterze wspólnotowym tj. obejmuje co najmniej 2 państwa lub 2 przedsiębiorców z różnych państw.
10. Sąd I Instancji i Europejski Trybunał Sprawiedliwości – oba w Strasburgu
Sąd I Instancji przyjmuje skargi kierowane do KE np. dolina Respudy.

8. Scharakteryzuj instytucje prewencyjne

Działania dzielimy na:
1. Działania informacyjne doradcze - wydawanie Dz. Urzędowego K.iK, , w delegaturach udziela się informacji, konsultacji
2. tworzenie programów, planów rozwoju konkurencji
3. Nadzór nad koncentracją przedsiębiorstw (klasyczne formy koncentracji : holding, koncern, konsorcjum, konglomerat)



9. Scharakteryzuj nadzór nad koncentracjami?
Kiedy zgłasza się koncentrację? Art. 13
Zamiar koncentracji podlega obowiązkowi zgłoszenia;
a) jeżeli łączny światowy obrót przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza równowartość 1 mld euro
b) lub łączny obrót na terytorium Polski przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza równowartość 50 mln euro.
-c)gdy jest jeden ze stanów koncentracyjnych.

Stany (formy) koncentracyjne z ustawy (są 4- połączenie, przejęcie..)
Obowiązek zgłoszenia koncentracji Prezesowi Urzędu w przypadku art. 13, ust.2:
1). połączenia dwóch lub więcej samodzielnych przedsiębiorców
2). przejęcia – przez nabycie lub przejęcie akcji, innych papierów wartościowych, udziałów lub w jakikolwiek inny sposób – bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad jednym lub więcej przedsiębiorcami przez jednego lub więcej przedsiębiorców,
3). utworzenie przez przedsiębiorców wspólnego przedsiębiorcy
4). nabycia przez przedsiębiorcę części mienia innego przedsiębiorcy (całości lub części przedsiębiorstwa) jeżeli w jednym z dwóch lat obrotowych poprzedzających zgłoszenie zamiaru koncentracji jego obrót przekroczył na terenie RP 10 mln. Euro. (mienie wytwarza majątek). Np. nabycie fragmentu fabryki, pole jakieś dzierżawić kupcom na targowisko itp.

10-. Scharakteryzuj praktyki ograniczające konkurencję?

Praktyki ograniczające konkurencje dzielimy na:
1). praktyki w postaci porozumień ograniczających konkurencje – zakazane porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym (np.: wspólne ustalanie bezpośrednio lub pośrednio cen, podział rynków zbytu, podział rynków zakupu, porozumienia w zakresie ograniczenia inwestycji, ograniczenie dostępu do rynku - nie wynajmujemy lokalu, zrobimy mu bojkot, będziemy mu utrudniać, eliminowanie z rynku przedsiębiorców nie objętych porozumieniem, uzgadnianie przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu warunków składanych ofert w szczególności z zakresu prac lub cen).
2). nadużywanie pozycji dominującej poprzez:
• narzucanie nieuczciwych cen (nieuczciwa cena- nadmiernie wygórowana lub rażąco niska cena)
• narzucanie odległych terminów płatności
• ograniczenie produkcji, zbytu ze szkodą dla kontrahentów lub konsumentów
• narzucanie uciążliwych warunków umów, przynoszących przedsiębiorcy nieuzasadnione korzyści
• podział rynków wg kryteriów terytorialnych, asortymentowych, podmiotowych.
Różnice pomiędzy porozumieniem a nadużywanie pozycji dominującej:
1. nadużywanie pozycji dominującej można dopuścić się pojedynczo
2. w pozycji dominującej nie ma wyjątków wyłączających odpowiedzialność (a w porozumieniach

11. Scharakteryzuj porozumienia bagatelne i grupowe?

Wyłączenia bagatelne.
Wyłączenia bagatelne dzielą się na:
a) dotyczące porozumień między konkurentami gdy łączny udział w rynku w roku poprzedzającym porozumienie nie przekraczał 5 %.
b) dotyczące porozumień między przedsiębiorcami działającymi na różnych szczeblach obrotu, nie będą podlegać gdy ich łączny udział w rynku w roku poprzedzającym porozumienie nie przekracza 10 %.

Wyłączenia grupowe. Dzielimy na:
a) sensu stricte
b) sensu largo ( szerokim znaczeniu)
Sensu stricte- nie są wprost zawarte w aryt. 8, są odesłania do sensu largo. Są one bardzo szczegółowo opisane w:
- Rozporzxądzenia Rady Ministrów UE
- Rozporzadzenia RM naszego kraju
Te rozporządzenia ukazują się co 5 lat, teraz obowiązuje to z 2007r. Są one kroczące, nowelizowane bo otoczenia prawne ulegają ciągłym zmianom- otwiera się zieloną księgę- sprawdza się do kiedy jest termin i rozpoczyna się przygotowanie do nowelizacji.
Wyłączenia grupowe powstały w Unii Europejskiej, polegają na tym że co jakiś czas wychodzi rozporządzenie w którym określa się pewne wymagania co do wyłączeń grupowych. W Polsce są podobne (tłumaczone i wdrażane) np:
- wyłączenia co do franchizingu,
- wyłączenia co do specjalizacji,
- wyłączenia co do badań naukowych,
- wyłączenia co do umów dystrybucyjnych
- wyłączenia co do ubezpieczeń,
- wyłączenia co do umów bankowych.
Tekst tych wyłączeń wskazuje granice tych ograniczeń.
W wyłączeniach grupowych przewidziano katalog klauzul białych i czarnych.
Klauzula biała-to sformułowania np. wolno precyzować standarty- w ten sposób wolno : ceny, tablice.
Klauzule czarne- dozwolony użytek do pewnego stopnia, absolutnie nie można używać np. kserować można a nie można sprzedawać tych kserówek
Sensu largo-
Wyłączenia grupowe są wtedy gdy występują pozytywne przesłanki a nie ma negatywnych.
POZYTYWNE przesłanki:
• polepszenie produkcji, dystrybucji,
• polepszenie postępu technicznego, gospodarczego,
• zapewnienie konsumentowi odpowiedniej części korzyści.
NEGATYWNE przesłanki:
• nie doszło do ograniczeń które nie są niezbędne do osiągnięcia celu,
• nie dochodzi do wyeliminowania konkurencji.
Charakterystyczne cechy dla rozporządzeń:
- klauzule białe i czarne
- okres obowiązywania 5 lub 7 lat.




12.Scharakteryzuj postępowanie przed prezesem.

Postępowanie przed prezesem Urzędu jest postępowaniem administracyjnym szczególnym inaczej hybrydowym.
Podział postępowania przed prezesem Urzędu Ochrony konkurencji i konsumentów:
1. I etap postępowanie wyjaśniające. Trwa nie dłużej niż 30 dni, w sprawach skomplikowanych do 60 dni od dnia wszczęcia, w sprawach-bada:
a) strukturę rynku
b)stopień koncentracji
c)wstępne ustalenia czy nastąpiło naruszenie przepisów ustawy

2. II etap postępowanie antymonopolowe –dzielimy:
- ogólne- to postępowanie administracyjne
- szczegółowe – to postępowanie o charakterze hybrydowym bo łączy administracyjne z KPA i przepisy szczególne (UOKiK) z przepisami KPK- karnego, KC i KPC międzynarodowego


Postępowanie antymonopolowe :
- wszczynamy gdy postępowanie wyjaśniające dało dowody
- na wniosek
- z własnej inicjatywy prezesa
Postępowanie ogólne: jest zróżnicowane . trwa max 2 mies. Inne postępowanie do 4 miesięcy
Do postępowania generalnie stosujemy KPA, do gromadzenia dowodów KPC art. 227 do 315
Decyzje prezesa:
1. decyzja stwierdzająca praktykę
2. stwierdzenie naruszenia i stwierdzenie zaniechania
3. decyzje warunkowe z ugodą.

12. Scharakteryzuj Amicis – curia.
ANIMUS CURIA art.50 ust.3 instytucja anglosaska od 3 lat w ustawie
polega na tym ze każda osoba z własnej inicjatywy może się włączyć do postępowania lub na prośbę prezesa UOKiK.
Każda osoba ma prawo do składania na piśmie z własnej inicjatywy lub na prośbę prezesa wyjaśnień dotyczących istotnych okoliczności sprawy czyli włączyć się do postępowania
13. Scharakteryzuj świadka koronnego.

Duży świadek koronny – art. 109 (nie ma tego pojęcia w ustawie), jest to pojęcie doktrynalne. Jest to jakieś złagodzenie za informowanie, za włączenie się w postępowanie.
Prezes odstępuje od nałożenia kary jeżeli przedsiębiorca spełnia łącznie następujące warunki:
1. Jako pierwszy uczestnik porozumienia dostarczy informacje prezesowi
2. Należy złożyć z własnej inicjatywy dowód umożliwiający wszczęcie postępowania i wydanie stosownej decyzji
3. Współpracuje w toku postępowania z prezesem tzn. dostarcza niezwłocznie dowodów, którymi dysponuje
4. Zaprzestanie uczestnictwa porozumienia (najpóźniej do dnia poinformowania)
5. Nie był inicjatorem
Mały świadek koronny – to osoba, (która nie spełnia wszystkich warunków dot. dużego świadka koronnego), ale spełnia część warunków na podstawie, których uzyska obniżenie kary.
Mały świadek koronny – w trakcie postępowania przedstawia prezesowi z własnej inicjatywy dowód, który w istotny sposób przyczyni się do wydania stosownej decyzji:
1. Zgłasza dowód
2. Zaprzestał uczestnictwa najpóźniej w chwili przedstawienia dowodu.
14. Scharakteryzuj sankcje z ustawy U OKiK ?
Ustawa przewiduje :
Kary pieniężne do 10% przychodu osiągniętego w roku poprzedajacym.
Kary dla osób fizycznych: to;
- osoby pełniący funkcje kierownicze
-wchodzące w skład organów zarządzających
- kara do 10. tyś. EURO za każdy dzień zwłoki w wykonaniu decyzji
- do 50 krotności przeciętnego wynagrodzenia dla przedsiębiorcy i osób pieniących funkcje kierowniczce, wchodzących w skład organów zarządzających przedsiębiorcy

Kara za : za umyślne lub nieumyślne działanie, np. niewykonanie decyzji, wyroku, niezgłoszenie koncentracji, nieudzielanie informacji lub nierzetelne udzielenie informacji lub informacji wprowadzających w błąd.

15. Wyjaśnij pojęcia art.4.

Rynek właściwy-rozumie się przez to rynek towarów, które ze względu na ich przeznaczenie, cenę oraz właściwości, w tym jakość, są uznane przez ich nabywców za substytuty oraz oferowane na obszarze, na którym, ze względu na ich rodzaj i właściwości, istnienie barier dostępu do rynku, preferencje konsumentów, znaczące różnice cen i koszty transportu, panują zbliżone warunki konkurencji.
Pozycja dominująca-rozumie się przez to pozycję przedsiębiorcy, która umożliwia mu zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku właściwym przez stworzenie mu możliwości działania w znacznym zakresie niezależnie od konkurentów, kontrahentów oraz konsumentów, domniewa się, że przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku właściwym przekracza 40%.
Konkurent-rozumie się przez to przedsiębiorców, którzy wprowadzają lub mogą wprowadzić albo nabywają lub mogą nabyć, w tym samym czasie , towary na rynku właściwym.

16. Scharakteryzuj czyny utrudniające wejście na rynek.

Bojkot- nakłanianie osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom albo do niedokonywania zakupu od innych przedsiębiorców. Jest to tworzenie presji w stosunku do innych przedsiębiorców.
Dumping- jest to sprzedaż towarów poniżej kosztów ( np. zakupu) w celu eliminacji innych przedsiębiorców. Jest to trudno udowodnić. Np. hydraulik świadczy usługi po 18 zł/godz ale u swojej znajomej( np. nauczycielki) ze względów grzecznościowych wziął tylko 5zł/godz.
Dyskryminacja- to rzeczowo nieuzasadnione zróżnicowanie w traktowaniu innych klientów.
Rzeczowe zróżnicowanie jest uzasadnione gdy:
- różnica ze względu na kwalifikacje
-sytuacja prawna
- sytuacja gospodarcza ( bankructwo)
-referencje, listy pochwalne, rękojmia

Rzeczowe zróżnicowanie nieuzasadnione gdy:
- wiek
- rasa
- pochodzenie
-religia

17. SCHARAKTERYZUJ NIEUCZCIWĄ REKLAMĘ

Reklama to każda wypowiedź pozytywnie związana ze sprzedażą towarów. Pojęcia zbliżone do reklamy do: propaganda, public relations.
Propaganda – szerzenie pewnych idei.
Public relations – tworzenie pozytywnego wizerunku.

Nieuczciwa reklama Art. 16 – (def. kazuistyczna) czynem nieuczciwej reklamy jest w szczególności:
 reklama sprzeczna z przepisami prawa
sensu stricte : reklama alkoholu, papierosów, gier hazardowych,
sensu largo: namawianie do przestępstwa poprzez użycie pewnych towarów
 reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami – dobre obyczaje nie są wyjaśnione, korzystamy z kodeksu etyki który dot. pewnych zawodów z uwzględnieniem co do reklamy
- wykorzystywanie tragedii ludzkiej, uchybiająca godności ludzkiej (niewolnictwo, erotyka);
 reklama wprowadzająca w błąd – jeśli może wpłynąć na decyzję co do nabycia towaru. Błąd musi wynosić skrajnie 10 % nieprawdziwych informacji, błąd musi być znaczący
 reklama odwołująca się do uczuć – poprzez wywołanie lęku, np. przesądy, lęk nieuzasadniony;
 reklama wykorzystująca łatwowierność dzieci;
 reklama ukryta – sprawia wrażenie neutralnej informacji

II formy :
-efekt podklatkowy - np. oglądając film w kinie co 35 klatka ukazywała napój, oglądający ludzie film w pewnym momencie poczuli pragnienie. Jest to sposób prawie niedostrzegalny.

- produkt placement, usytuowanie - prezentacja jakiegoś produktu – w pewnych sytuacjach gdzie nie powinien mieć miejsca)
* reklama naruszająca prywatność – np. ktoś nas nagabuje w miejscu publicznym, spamy, listy, oferty o tej samej treści, które trafiają do nas kilka razy, wielokrotne namawianie przez telefon;
- reklama porównawcza – nie jest nieuczciwą reklamą, chyba że narusza dobre obyczaje.
Kto odpowiada za nieuczciwą reklamę:
- przedsiębiorca;
- agencja reklamy;
- przedsiębiorca, który reklamę wykonał.
Wszyscy odpowiadają solidarnie

18. CZYNY W KTÓRYCH W USTAWIE JEST ODNIESIENIE
DO DOBRCYH OBYCZAJÓW
Przez dobre obyczaje należy rozumieć normy moralne i zwyczajowe stosowane w działalności gospodarczej.
Art. 3 Dobre obyczaje nie są wyjaśnione, są pozostawione swobodnemu uznaniu doktryny, praktykom, sędziom. Dobre obyczaje znajdziemy w kodeksach etyki, kodeksie dobrych praktyk. Każdy zawód ma nieco inne np. w kontaktach lekarza – musi być większa wrażliwość.
Art. 16 ust. 1 - dotyczący nieuczciwej reklamy (czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godność człowieka. Są takie reklamy które nie przystoją, są niesmaczne mogą np. wywołać wstrząs
Artykuł 16 ust. 3 – Odwołanie się do dobrych obyczajów, jeżeli chodzi o reklamę porównawczą.

19. NOWE CZYNY NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI

• Czynem nieuczciwej konkurencji jest sprzedaż konsumentom towarów lub usług połączona z przyznaniem wszystkim albo niektórym nabywcom nieodpłatnej premii w postaci towarów lub usług odmiennych od stanowiących przedmiot sprzedaży

 Nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji sprzedaż jeżeli premie stanowią towary lub usługi:
- o niewielkiej wartości lub próbki towaru :
jeśli towar w opakowaniu i promocyjny jest ten sam lud jest niewielkiej wartości, dodatki do prasy, np. szampony, długopisy
- wygrane w loteriach promocyjnych organ. na podstawie przep. o grach hazardowych lub konkursach których wynik zależy od przypadku
 system sprzedaży lawinowej - polega na proponowaniu nabywania towarów lub usług poprzez składanie nabywcom tych towarów lub usług obietnicy uzyskania korzyści materialnych w zamian za nakłonienie innych osób do dokonania takich samych transakcji, które to osoby uzyskałyby podobne korzyści materialne wskutek nakłonienia kolejnych osób do udziału w systemie. System ten jest dozwolony, gdy:
- w każdej chwili można się wycofać odzyskując co najmniej 90 % ceny zakupu wszystkich nabytych od organizatora nadających się do sprzedaży towarów zakupionych w ciągu 6 miesięcy- nie jest to czyn nieuczciwej konkurencji.
- wartość sprzedaży nie może rażąco przekraczać rzeczywistej wartości produktu.
20.formy i rodzaje pomocy publicznej

Rodzaje pomocy:
-pomoc regionalna można uzyskać region poniżej 70% średniej unijnej PKB celem pomocy jest wyrównanie poziomu w UE
- pomoc sektorowa – dla sektorów schyłkowych , kryzysowych np. kopalnie węgla kamiennego w celu tworzenia nowych sektorów np. branża komputerowa
-pomoc horyzontalna –celem jest poprawa konkurencyjności w przyszłości np. infrastruktura, nowe systemy kształcenia , telekom., wspieranie małych przedsiębiorstw.

Formy pomocy:
-dotacje rzeczowe -preferencje kredytowe -poręczenia kredytowe -preferencje podatkowe - różne instrumenty kapitałowe - gwarancje - zamówienia państwowe

Zasady pomocy:
- przejrzystości – każdy może sprawdzić kto uzyskał pomoc -proporcjonalności – pomoc powinna być proporcjonalna do skali problemu - spójności – wyrównywanie poziomu przedsię. Z branżą - subsydiarności – pomoc musi być nadzorowana
Bardzo proszę mam nadzieję że komuś się przyda
  
fox21
06.12.2012 19:00:39
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 124 #1065780
Od: 2011-11-12
dzieki ewa124 !!! czy masz wszystkie czy tylko te ? fajnie by bylo gdyby ktos reszte wrzucil bo glupio jedna osobe o to prosic... swietny prezent na Mikołaja oczko
  
ewa124
06.12.2012 23:25:06
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 31 #1066080
Od: 2012-11-28
    fox21 pisze:

    dzieki ewa124 !!! czy masz wszystkie czy tylko te ? fajnie by bylo gdyby ktos reszte wrzucil bo glupio jedna osobe o to prosic... swietny prezent na Mikołaja oczko


Macie jeszcze moje studenciaki kochane , uczcie się i wszystkim powodzenia:


1. PODZIAŁ KONKURENCJI
Narysuj podział z wykładów

Prawo konkurencji
2. 3.
Antymonpolowe zwal.nieucz. konk. równości
1. zakazu
Międzynarodowe ograniczania
branżowe
inne

CHARAKTERYSTYKA

 Międzynarodowe prawo konkurencji
jest w prawie UE prawo pierwotne- traktaty, wtórne - dyrektywy , rezolucje
GATT – układ ogólny w sprawie cel i taryf, WTO – światowa organizacja handlu, OECD – organizacja wspólnoty gospodarczej i rozwoju, NAFTA – północ. amer. strefa wolnego handlu
 Prawo antymonopolowe
to prawo kt. ma chronić rynek przed monopolem – przykładem jest ustawa z 2007 r o Ochronie konkurencji i konsumentów. Jeśli na rynku jest monopol nie ma konkurencji, musi być co najmniej 2 przedsiębiorców żeby była konkurencja. Do monopolu może dochodzić na 2 sposoby przez koncentrację ( łączenie) i przez zmowę. Prawo antymonopolowe rozbija monopole :
- pierwsza forma rozbijania do dekoncentracja
- druga nadzór na koncentracjami
– Prawo zwalczania nieuczciwej konkurencji –
to katalog czynów nieuczciwej konkurencji - w każdym państwie jest inny.
Ustawa generalna to Ustawa z 16 .04.1993r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Zawarte jest też w Ustawie z 2007r.
 Prawo równości konkurowania – ma charakter publiczno – prawny. Dotyczy sytuacji, gdzie może być zachwianie konkurencji. Zapewnia przejrzystość. Umożliwia każdemu włączenie się w proces zamówień. Dwa generalne akty prawne : zamówienia publiczne. ……..i pomoc publiczna z ……. dozwolona jest pomoc dla przedsiębiorstw : sektorowa, horyzontalna i regionalna
 Prawo zakazu konkurencji – ma charakter prywatny. W małym stopniu publiczny. Jest ono w KSH i w Kodeksie Pracy, Zakaz daje ochronę przedsiębiorcom min. przed nieuczciwymi współpracownikami
 Prawo ograniczania konkurencji – w ustawie z 1997 r. o ograniczaniu prowadzenia działalności gospodarczej przez niektóre osoby pełniące funkcje publiczne. Ten zakaz pełnienia działalności gospodarczej przez pewne osoby na pewnych stanowiskach np. minister, sędzia nie mogą prowadzić działalności gospodarczej. W tej instytucji mamy tzw. rejestr korzyści.
 Branżowe prawo konkurencji – dotyczy innych regulacji, muszą dotyczyć specyficznych branż np. prawo energetyczne,
 Inne regulacje prawa konkurencji – w wielu aktach prawnych są ukryte prawa konkurencji – np.: prawo upadłościowo – naprawcze.





2.WYŁĄCZENIA WARUNKOWE I BEZWARUNKOWE art. 2

Wyłączenia bezwarunkowe: - nie stosuje się ustawy do ograniczeń konkurencji , które mają podstawę w innych aktach prawnych. Nie podlegają pod tą ustawę wszelkie obszary podlegające innym ustawom np. prawo funduszy inwestycyjnych, pr. komunikacyjne, obroty giełdowe, fundusze emerytalne, w energetyce, telekomunikacji.

Wyłączenia warunkowe. Art.2 ust.1 Ustawa nie narusza praw przysługujących na podstawie przepisów dot. własności intelektualnej i przemysłowej a w szczególności przepisów o ochronie wynalazków, wzorów użytkowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych, praw autorskich i praw pokrewnych.
Ust.2 Ustawę stosuje się do zawieranych między przedsiębiorcami :
- umów, w szczególności licencji, a także innych niż umowy praktyk wykonywania praw o których
mowa w ust.1
- umów dot. nieujawnionych do wiadomości publicznej:- informacji technicznych lub technol.,
zasad organizacji i zarządzania
co do których podjęto działania zmierzające do zapobieżenia ich ujawnieniu, jeżeli skutkiem tych umów jest nieuzasadnione ograniczenie swobody działalności gospodarczej lub istotne ograniczenie konkurencji na rynku.


1. ORGANY KONKURENCJI
Prezes urzędu ochrony konkurencji i konsumentów
• Centralny organ administracji rządowej właściwy w sprawach OKiK Organy centralne mają 5 letnią kadencję. Osoby są trudno usuwalne, wyróżniająca się wysokim poziomem wiedzy
w tym zakresie, funkcjonuje w Warszawie tam jest centrala, 9 delegatur
Kompetencje Prezesa ( art. 31)
• nadzoruje wykonywanie przepisów;
• nadzoruje koncentrację przedsiębiorców;
• współpraca z organami samorządu terytorialnego,
• współpraca z krajowymi i międzynarodowymi organami i organizacjami, do których zakresu działania należy ochrona konkurencji i konsumentów;
• opracowywanie i przedkładanie Radzie Ministrów projektów aktów prawnych dot. OKiK
• wydawanie decyzji w sprawach praktyk ograniczających konkurencję, w sprawach koncentracji przedsiębiorców oraz w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, a także innych decyzji przewidzianych w ustawie;
• prowadzenie badań stanu koncentracji gospodarki oraz zachowań rynkowych przedsiębiorców;
• nadzoruje pomoc publiczną
• przedkładanie Radzie Ministrów okresowych sprawozdań z realizacji rządowych programów rozwoju konkurencji i polityki konsumenckiej;
• występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
• wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub ustawach odrębnych.
• wydaje Dziennik Urzędowy
Samorząd terytorialny realizuje zadania samodzielnie lub przez rzecznika są to rzecznicy powiatowi lub miejscy. Rzecznikiem może być osoba z wyższym wykształceniem: prawnicze lub ekonomiczne, posiadająca co najmniej 5 lat praktyk w zawodzie
Obowiązki rzecznika
• Bezpłatne poradnictwo konsumenckie
• Wnioski o zmianę prawa miejscowego
• Ochrona interesów konsumentów w stosunku do przedsiębiorców.
• Współpracuje z delegaturami UOKiK.
• zadania z innych ustaw

Rada Rzeczników Konsumentów
9 przedstawicieli ( 8 delegatur + Warszawa) – rzeczników
- przedstawiają propozycje dot. kierunków zmian legislacyjnych
- wyrażają opinie o propozycjach aktów prawnych lub kierunków polityki rządowej konsumenckiej
- w innych sprawach z zakresu ochrony konkurencji
-przekazywanie informacji dot. konsumentów

Rada Dobrych Praktyk Gospodarczych – 15 przedstawicieli:
- 5 przedstawicieli konsumentów;
- 5 przedstawicieli przedsiębiorców z izbą gospodarczą;
- 5 przedstawicieli ze świata nauki (prawnicy, ekonomiści)
Nie są wynagradzani.
Proponują akty prawne, oceniają Prezesa, wskazują obszary wymagające dyskusji, ustaleń

Organizacje konsumenckie –to każda organizacja o różnej nazwie która choćby w jednym punkcie spełnia zadania konsumenckie.
Prawa : mogą uzyskać środki od prezesa urzędu na pewne projekty. Zajmują się głównie: testami produktów, opiniami, upowszechnianiem wiedzy, wydawaniem czasopism, normalizacją.

Sąd ochrony konkurencji i konsumenta – (sąd antymonopolowy) jest w Sądzie Okręgowym w Warszawie w ramach wydziału gospodarczego. Jest to Izba, wydzielona jako sąd ochrony konkurencji i konsumentów. Specyfika to: wydzielono kilkunastu sędziów i zajmują się oni tylko tym zakresem, prawo konkurencji bardzo ewoluuje.
Jest jedno instancyjny, od niego odwołanie do SA, a potem kasacja do SN

Krajowy Rejestr Sądowy - może zablokować niezgodne z prawem działania, przekształcenia, połączenia, inne działania między przedsiębiorcami

Komisja Europejska włącza się do każdej sprawy, która ma poziom wspólnotowy, tzn. jeśli dotyczy to przedsiębiorstw lub konsumentów z przynajmniej 2 różnych państw).

Organy ochrony konkurencji państw członkowskich UE

Branżowe organy ochrony konkurencji i konsumentów












4. SCHARAKTERYZUJ INSTYTUCJE PREWENCYJNE
W ustawie przewidziano ochronę : prewencyjną, bieżącą i następczą

Prewencyjne działania:
-działalność informacyjno – ostrzegawcza – wydawanie dziennika urzędowego i innych
materiałów
- tworzeniu programów rozwoju konkurencji – wnikliwa ocena pewnych sytuacji
- nadzór nad koncentracjami przedsiębiorstw

Działalność informacyjna
– wydawanie dziennika urzędowego gdzie są: wytyczne, porozumienia, decyzje Prezesa,
- tworzeniu programów rozwoju konkurencji (opracowuje Prezes)

5. Scharakteryzuj nadzór nad koncentracjami :
Stany – formy KONCENTACJA W UJĘCIU PRAWNYM :
 Połączenie dwóch lub więcej samodzielnych przedsiębiorców
 Przejęcie innego przedsiębiorstwa poprzez:

- nabycie akcji, udziałów, papierów wartościowych
- nabycie bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad innym przedsiębiorstwem

 Utworzenie przez przedsiębiorców wspólnego przedsiębiorstwa
 Nabycie przez przedsiębiorców mienia innego przedsiębiorcy
(całości lub części przedsiębiorstwa), jeżeli obrót realizowany przez to mienie w którymkolwiek z dwóch lat obrotowych poprzedzających zgłoszenie przekroczył na terytorium RP równowartość 10 mln euro)


Zamiar koncentracji podlega zgłoszeniu Prezesowi Urzędu, jeżeli:
a) łączny światowy obrót przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza równowartość 1 mld euro lub
b) łączny obrót na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza równowartość 50 mln euro.

Zgłoszenie Komisji Europejskiej :

Wyłączenia, wyjątki :
1) Jeżeli obrót przedsiębiorcy nad kt. ma nastąpić przejęcie kontroli nie przekroczył na terytorium RP w żadnym z 2 lat obrotowych poprzedzających zgłoszenie równowartość 10 mln euro
2) Czasowe nabycie przez instytucję finansową, w celu odsprzedaży i przedmiotem jej działalności jest obrót akcjami czy papierami wartościowymi, np. fundusze inwestycyjne, emerytalne
3) Czasowe nabycie w celu zabezpieczenia wierzytelności
4) Postępowanie upadłościowe jeżeli nie jest konkurentem.
5) nabycie w ramach tej samej grupy kapitałowej (holding, koncern, konsorcjum, konglomerat)


Definicje koncentracji – FORMY KONCENTACYJNE W UJĘCIU EKONOMICZNYM

Holding – spółka matka, która poprzez znaczące udziały może decydować o dalszym funkcjonowaniu spółki podległej
Koncern – holding specyficzny, w którym wpływ decydujący uzyskuje się poprzez umowy koncernowe a nie udziały
Konsorcjum – umowa koncetrująca przedsiębiorców z wielu branż do realizacji jednego przedsięwzięcia.
Konglomerat – przedsiębiorstwo, które zdywersyfikuje (wprowadzi nowe wyroby) swoją działalność poprzez nabywanie przedsiębiorstw z innych branż.


6. DECYZJE PREZESA

Rodzaje decyzji w sprawach koncentracyjnych:
1) Decyzja pozytywna - Prezes wydaje zgodę na koncentrację - gdy konkurencja na rynku nie zostaje istotnie ograniczona, w szczególności przez powstanie lub umocnienie pozycji dominującej na rynku ( dominująca to większa niż 40 %)
2) Decyzja wyrażająca zgodę pomimo, że nastąpi istotne ograniczenie konkurencji, jeśli jest to uzasadnione, w szczególności :
a) gdy przyczyni się do rozwoju ekonomicznego,
b) przyczyni się do postępu technicznego,
c) może wywrzeć pozytywny wpływ na gospodarkę narodową np. koncern polski cukier, utrzymanie cukrowni, odbiór buraków
3) Decyzja negatywna - Prezes się nie wyraża zgody, jeżeli konkurencja na rynku zostanie istotnie ograniczona w szczególności poprzez powstanie lub umocnienie pozycji dominującej na rynku.
4) Decyzja warunkowa – gdy są wątpliwości prezes nie chce od razu dawać decyzji negatywnej, więc wyraża zgodę ale pod pewnymi warunkami. Przykłady warunków
- zbycie w całości lub części majątku innego przedsiębiorcy
- wyzbycie się kontroli nad przedsiębiorcą
- udzielenie licencji praw wyłącznych konkurentowi (ktoś coś wynalazł i sprzedaje wyłącznie jednemu).
5) Decyzja dekoncentracyjna – dane zgłoszone z błędem, Prezes do 5 lat od dnia dokonania koncentracji może dokonać dekoncentracji – podział, zbycie całości udziałów, akcji, rozwiązanie spółek.


7. SCHARAKTERYZUJ PRAKTYKI OGRANICZAJĄCE KONKURENCJĘ
Bieżąca i następcza ochrona konkurencji
Porozumienia ograniczające konkurencję - zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym.
Przykłady porozumień:
* ustalanie bezpośrednio lub pośrednio cen,
* ustalanie warunków zakupu lub sprzedaży,
* podział rynków zbytu lub zakupu,
* uzgadnianie przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu lub przez tych przedsiębiorców i przedsiębiorcę będącego organizatorem warunków składanych ofert, w szczególności z zakresu prac lub ceny.
* stosowaniu w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub niejednolitych warunków umów, stwarzających tym osobom zróżnicowane warunki konkurencji
* uzależnianiu zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia przez drugą stronę innego
świadczenia, niemającego rzeczowego ani zwyczajowego związku z przedmiotem umowy
* ograniczaniu dostępu do rynku lub eliminowaniu z rynku przedsiębiorców nieobjętych porozumieniem

POROZUMIENIA OGRANICZAJĄCE KONKURENCJĘ:
Kartel – porozumienie, między co najmniej 2 firmami, którego celem lub skutkiem jest ograniczenie
konkurencji.
Syndykat – kartel specyficzny, w którym jest jeden wspólny organ, instytucja która wspiera
przedsiębiorców
Trust –kartel w którym jest wspólny zarządca

Nadużywanie pozycji dominującej – (DEFINICJA I PRZYKŁADY - PYTANIE)
zakazane jest nadużywanie pozycji dominującej na rynku właściwym przez jednego lub kilku przedsiębiorców.

Pozycja dominująca –to pozycja przedsiębiorcy, która umożliwia mu zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku właściwym przez stworzenie mu możliwości działania w znacznym zakresie niezależnie od konkurentów, kontrahentów oraz konsumentów; domniemywa się, że przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku właściwym przekracza 40%.
Nadużywanie pozycji dominującej polega w szczególności na:
• bezpośrednim lub pośrednim narzucaniu nieuczciwych cen (nadmiernie wygórowanych albo rażąco niskich), odległych terminów płatności lub innych warunków zakupu albo sprzedaży towarów;
• ograniczeniu produkcji, zbytu lub postępu technicznego ze szkodą dla kontrahentów lub konsumentów;
• stosowaniu w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub niejednolitych warunków umów, stwarzających tym osobom zróżnicowane warunki konkurencji;
• uzależnianiu zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia przez drugą stronę innego świadczenia, niemającego rzeczowego ani zwyczajowego związku z przedmiotem umowy;
• przeciwdziałaniu ukształtowaniu się warunków niezbędnych do powstania bądź rozwoju konkurencji;
• narzucaniu przez przedsiębiorcę uciążliwych warunków umów, przynoszących mu nieuzasadnione korzyści;


I. Wyłączenia bagatelne - są to drobne porozumienia. Składają się z dwóch grup:
- porozumienia między konkurentami, których łączny udział w rynku w roku kalendarzowym poprzedzającym zawarcie porozumienie nie przekracza 5%.
- porozumienie między przedsiębiorcami, którzy nie są konkurentami, jeżeli udział w rynku któregokolwiek z nich w roku kalendarzowym poprzedzającym zawarcie porozumienia nie przekracza 10 %.
-
II. Wyłączenia grupowe
Wyłączenia grupowe dzielimy na:
a. sensu stricte
Wyłączenia – przyjmują postać rozporządzeń najpierw Unijnych a następnie sporządzone są w języku polskim rozporządzenia RM wydawane przez Prezesa Rady Ministrów na okres 5 lat.
Przykłady Rozporządzeń z wyłączeniami grupowymi sensu stricte w zakresie:
- franchisingu,
- o umowach specjalizacyjnych;
- o umowach dystrybucyjnych;
- o umowach ubezpieczeniowych,
- współpracy banków i umów bankowych.

W Rozporządzeniach tych znajdują się klauzule:
* białe – mówią jakie sformułowania można zawrzeć w umowie;
* czarne – zabronione, czyli takiego zwrotu nie można wprowadzić w umowie;
* szare – ryzykowne, w zależności od sytuacji, wolno wprowadzić pewne zwroty, ale nie zawsze.
b. sensu largo – znaczenie szerokie. Polega na tym, że są 4 przesłanki, które należy sprawdzić: Przesłanki pozytywne:
* przyczyniają się do polepszenia produkcji, dystrybucji towarów lub do postępu technicznego lub gospodarczego,
* zapewniają nabywcy lub użytkownikowi odpowiednią część korzyści wynikających z tej umowy.
Negatywne przesłanki:
* nie nakładają na przedsiębiorców ograniczeń, które nie są niezbędne do osiągnięcia tych celów,
* porozumienie nie stwarza przedsiębiorcom możliwości wyeliminowania konkurencji.

8. WYJAŚNIJ POJĘCIA :
Konkurent – przedsiębiorcy, którzy wprowadzają lub mogą wprowadzać albo nabywają lub mogą nabywać, w tym samym czasie, towary na rynku właściwym.
Rynek właściwy Art. 4 pkt 9
– rynek towarów, które ze względu na ich przeznaczenie, cenę oraz właściwości, w tym jakość, są uznawane przez ich nabywców za substytuty
– oraz są oferowane na obszarze, na którym, ze względu na ich rodzaj i właściwości, istnienie barier dostępu do rynku, preferencje konsumentów, znaczące różnice cen i koszty transportu, panują zbliżone warunki konkurencji
Pozycja dominująca –to pozycja przedsiębiorcy, która umożliwia mu zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku właściwym przez stworzenie mu możliwości działania w znacznym zakresie niezależnie od konkurentów, kontrahentów oraz konsumentów; domniemywa się, że przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku właściwym przekracza 40%.
Przedsiębiorca art. 4 Ustawy o OKiK








9. PRZEDSTAW PROCEDURĘ POSTĘPOWANIA PRZED PREZESEM
(rysunek z wykładów)
Postępowanie przed Prezesem jest prowadzone jako postępowanie wyjaśniające, antymonopolowe lub w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Postępowanie wyjaśniające może poprzedzać wszczęcie postępowania antymonopolowego lub w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Prezes może wszcząć z urzędu w drodze postanowienia postępowanie wyjaśniające:
jeżeli okoliczności wskazują na możliwość naruszenia przepisów ustawy w sprawach dot. określonej gałęzi gospodarki, w sprawach dot. ochrony interesów konsumentów oraz gdy ustawa tak stanowi.

Postępowanie wyjaśniające może mieć na celu:
-wstępne ustalenie czy nastąpiło naruszenie przepisów ustawy uzasadniające wszczęcie postępowania antymonopolowego, czy sprawa ma char. antymonopolowy
-wstępne ustalenie czy nastąpiło naruszenie uzasadniające wszczęcie postępowania w sprawie zakazu stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów
-czy miało miejsce naruszenie chronionych prawem interesów konsumentów uzasadniające podjęcie działań określonych w odrębnych ustawach

- badanie rynku , określenie jego struktury, badanie stopnia koncentracji, badanie czy był obowiązek zgłoszenia zamiaru koncentracji i inne.
Trwa 30 dni, a w sprawach skomplikowanych 60 dni.

Postępowanie antymonopolowe :
w sprawach praktyk ograniczających konkurencję nie dłużej niż 5 m-cy
w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów 2 m-ce w sprawach skomplikowanych 3 m-ce
oraz nakładania kar pieniężnych wszczyna się z urzędu.
Postępowanie antymonopolowe w sprawach koncentracyjnych 2 m-ce wszczyna się na wniosek lub z urzędu.

Postępowanie przed Prezesem to postępowanie:
• administracyjne – szczególne hybrydowe – tj. łączące wiele elementów, w tej ustawie są odesłania do innych ustaw – cywilnych, karnych , w szczególności do KPC – gromadzenie i wykorzystywanie dowodów ( art. 227 do 315) , KPK – w zakresie przeszukania, aby skutecznie podjąć weryfikację osób podejrzanych o naruszenie konkurencji, KC, i prawa wspólnotowego.
Ponadto korzysta się z KC – dlatego, że odwołanie od decyzji prezesa kieruje się do sądu OKiK, który funkcjonuje w ramach Sądu Okręgowego w Warszawie.
KPK – stosujemy by skutecznie i szybko podjąć działania, weryfikacje osób, gdy istnieją przesłanki, że naruszają prawo.
POSTĘPOWANIE PRZED PREZESEM UOKiK dzielimy na:
I. Antymonopolowe – to postępowanie ogólne:
• W sprawie praktyk ograniczających konkurencje – trwa nie dłużej niż 5 miesięcy;
• Postępowanie koncentracyjne – trwa 2 miesuące.
• Postępowanie w sprawie ochrony zbiorowych interesów konsumentów – trwa 2 miesiące, w sprawach skomplikowanych 3 miesiące.
• Inne postępowanie przed Prezesem, inne regulacje, np. w sprawie pomocy publicznej.
II. Wyjaśniające ( art. 48 ust. 2) postępowanie wszczyna się gdy jest badanie rynku , określenie jego struktury, badanie stopnia koncentracji, badanie czy był obowiązek zgłoszenia zamiaru koncentracji i inne. Trwa 30 dni, a w sprawach skomplikowanych 60 dni. Kończy się lub może odnosić się do każdego z ogólnych postępowań.

Postępowanie w sprawie praktyk ograniczających konkurencję. Jeżeli sprawa ma charakter unijny prowadzi ją Komisja Europejska, a w Polsce Prezes UOKiK. Każdy może zgłosić Prezesowi Urzędu na piśmie zawiadomienie dotyczące podejrzenia stosowania praktyk ograniczających konkurencję wraz z uzasadnieniem. Zgłoszenia dokonuje się w formie zawiadomienia, które powinno zawierać:
- wskazanie przedsiębiorstwa;
- opis faktyczny
- uprawdopodobnienie;
- dane identyfikacyjne zgłaszającego.
Informacja na piśmie o sposobie rozpatrzenia sprawy jest wysyłana do zgłaszającego.
Nie wszczyna się postępowania, gdy sprawę prowadzi Komisja Europejska lub gdy została rozpatrzona przez KE.
Prezes może nie wszcząć postępowania, gdy:
- organ innego państwa członkowskiego prowadzi postępowanie;
- gdy została rozstrzygnięta w innym państwie.
Można przedsiębiorstwo zmusić do zaniechania określonych działań, gdy jest wydana decyzja może nałożyć rygor natychmiastowej wykonalności.
Od decyzji Prezesa przysługuje odwołanie do Sądu OKiK lub w ramach samokontroli Prezes może wydać jeszcze raz decyzję.
Sąd OKiK to pierwsza instancja, następnie jest apelacja do Sądu Apelacyjnego w Warszawie, potem kasacja do Sądu Najwyższego.

Przedawnienia – 1 rok od końca roku, w którym zaistniało zdarzenie.

Postępowanie koncentracyjne – każdy może zgłosić kto jest stroną. Stroną postępowania jest każdy, kto zgłasza zamiar koncentracji. Zgłoszenia zamiaru koncentracji dokonują:
• przy połączeniu – wspólnie łączący się przedsiębiorcy,
• przy wrogim przejęciu –przedsiębiorca przejmujący kontrolę,
• utworzenie nowego przedsiębiorstwa – wspólnie przedsiębiorcy uczestniczący w utworzeniu tego przedsiębiorstwa
• przedsiębiorca nabywający mienie.
Postępowanie powinno być zakończone nie później niż w terminie 2 m-cy od dnia jego wszczęcia.
Przedawnienia – przedawnienie przy zgłoszeniu koncentracji 5 lat licząc od końca roku, w którym zaistniał obowiązek takiego zgłoszenia.
Kary pieniężne – generalnie kara pieniężna dla przedsiębiorstwa nie może być większa niż 10% przychodu w roku rozliczeniowym.
Odpowiedzialność osób fizycznych pieniących funkcje kierowniczce, wchodzących w skład organów zarządzających – sankcja wynosi do 50 krotności przeciętnego wynagrodzenia za umyślne lub nieumyślne działanie, np. nieudzielanie informacji lub nierzetelne udzielenie informacji lub informacji wprowadzających w błąd.

Postępowanie w sprawach ochrony zbiorowych interesów konsumentów. Każdy może zgłosić prezesowi urzędu na piśmie zawiadomienie dot. podejrzenia stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. W postępowaniu tym może być zawarta ugoda, jeżeli przemawia za tym charakter sprawy a ugoda nie zmierza do obejścia prawa lub nie narusza interesu publicznego lub słusznego interesu konsumentów. Postępowanie powinno być zakończone w ciągu 2 m-cy, natomiast w sprawie skomplikowanej nie później niż 3 m-ce.

10. A M I C U S C U R I A E
Amicus Curiae – przyjaciel sądu – instytucja znana była w prawie rzymskim, począwszy od IX wieku istnieje w prawie brytyjskim, polegała na tym, że władcy przyjmowali wsparcie od osób o ogólnej wiedzy dotyczącej orzecznictwa, wiedzy historycznej. Obecnie polega to na tym, że sądy mogą przyjąć od każdej osoby uwagi i sugestie (podpowiedzi) – oceny prawnej. Każdy ma prawo składania z własnej inicjatywy lub na prośbę Prezesa wyjaśnień dotyczących istotnych okoliczności sprawy.

11. SANKCJE Z USTAWY
Odpowiedzialność administracyjna: to kary pieniężne
– generalnie kara pieniężna dla przedsiębiorstwa nie może być większa niż 10% przychodu w roku rozliczeniowym
- kara do 10. tyś. EURO za każdy dzień zwłoki w wykonaniu decyzji
- do 50 krotności przeciętnego wynagrodzenia dla przedsiębiorcy i osób pieniących funkcje kierowniczce, wchodzących w skład organów zarządzających przedsiębiorcy

Kara za : za umyślne lub nieumyślne działanie, np. niewykonanie decyzji, wyroku, niezgłoszenie koncentracji, nieudzielanie informacji lub nierzetelne udzielenie informacji lub informacji wprowadzających w błąd.


Odpowiedzialność cywilna :
gdy zostało wydane orzeczenie sądu lub decyzja Prezesa można wystąpić do sądu cywilnego z roszczeniem o odszkodowanie. Liczy się szkoda lub utracone korzyści.

Duży świadek koronny – Prezes odstępuje od nałożenia kary, ale spełnione muszą być łącznie warunki:
• pierwszy uczestnik porozumienia który dostarczył prezesowi informacje wystarczająca do wszczęcia
• z własnej inicjatywy dostarczy dowody wystarczające wydanie stosownych decyzji,
• zaprzestał uczestnictwa najpóźniej w dniu poinformowania
• współpracuje z Prezesem w pełnym zakresie przez cały czas
• nie był inicjatorem zawarcia

Mały świadek koronny
• może to być inicjator
• przedstawia z własnej inicjatywy dowód który w istotny sposób przyczyni się do
wydania decyzji,
• zaprzestał uczestnictwa porozumieniu z chwilą przedstawienia dowodu


12. DEFINICJA CZYNU NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI
Art. 3 - Czyn nieuczciwej konkurencji jest ujęty w dwóch definicjach:

Klauzula generalna - zawiera sformułowania nieostre, które zapewniają elastyczną interpretację (np. odwołanie się do zasad współżycia społecznego, do dobrych obyczajów).

Czynem nieuczciwej konkurencji art. 3 ust 1. – działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.

Działanie sprzeczne z prawem – europejskim, krajowym, międzynarodowym, bilateralnym, miejscowym.
Sprzeczność z dobrymi obyczajami – dobrymi obyczajami dla danego zawodu – kodeksy etyki, przepisy cechowe, zrzeszenia zawodowe, inne – opinie starszych w zawodzie.

Definicja kazuistyczna – dokładne wyliczenie, czynów nieuczciwej konkurencji
.
Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności:
• wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa,
- takie oznaczenie przedsiębiorstwa , które może wprowadzić klientów w błąd co do jego tożsamości przez używanie: firmy, nazwy, godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu wcześniej używanego zgodnie prawem do oznaczenia innego przedsiębiorstwa.
- jeżeli oznaczenie nazwiskiem przedsiębiorcy może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości z innym przedsiębiorstwem, które wcześniej używało podobnego oznaczenia , przedsiębiorca ten powinien podjąć środki mające na celu usunięcie niebezpieczeństwa wprowadzenia w błąd osób trzecich. Na żądanie zainteresowanego sąd wyda orzeczenie nakazujące przedsiębiorcy który później zaczął używać tego oznaczenia – podjęcie środków zapobiegawczych : wprowadzenie zmian w oznaczeniu, ograniczenie zakresu terytorialnego używania oznaczenia lub używanie w określony sposób.
- w przypadku przekształcenia przedsiębiorstwa - przedsiębiorstwo ma swoja renomę i markę, wystąpienie do sądu który uwzględni interesy stron i inne okoliczności sprawy

• fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług - Czynem nieuczciwej konkurencji jest opatrywanie towarów i usług w fałszywe lub oszukańcze oznaczenia geograficzne. wskazującym bezpośrednio lub pośrednio mna kraj, region lub miejscowość pochodzenia albo używanie takiego oznaczenia w działalności handlowej, listach handlowych, rachunkach i innych dokumentach
• Fałszywe – generalnie nieprawdziwe.
Oszukańcze – prawdziwe, ale wywołują błędne skojarzenia.
Oznaczenie geograficzne kwalifikowane – część oznaczeń geograficznych można rejestrować, są wtedy mocniej chronione.
Zabronione jest stosowanie łączników, które odnoszą się do oznaczenie chronionego „w rodzaju”, „w typie”, „zgodnie z metodą”.
• wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług
wszelkie inne oznaczenia, pojawiające się na towarach, które wprowadzają w błąd:
- błąd co do ilości np.: złe oznaczenie uncje zamiast kg,
- błąd co do jakości – musi być info, że gorsza jakość,
- błąd co do składników i sposobu wykonania.
-przydatności, konserwacji, ostrzeżenie o możliwości ryzyka

• naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa
Tajemnica przedsiębiorstwa - to informacje, przy których muszą wystąpić razem 3 elementy
- informacje powszechnie nieznane na danym rynku
- informacje z zakresu techniki, technologii, organizacyjne i inne mające wartość gospodarczą, które nie są stosowane na danym rynku, np. informacja kiedy będzie wyprzedaż, upusty, marże, listy kontrahentów (niebezpiecznych i dobrych);
- informacje objęte klauzulą poufności.

• naśladowanie gotowych produktów,-
- naśladowanie gotowego produktu – za pomocą technicznych środków reprodukcji jest kopiowana zewnętrzna postać produktu jeżeli może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu
- wolno naśladować cechy funkcjonalne, związane z budową, konstrukcją, formą i cechy funkcjonalne zwiększające użyteczność.
Cechy funkcjonalne, które się naśladuje – w samochodach kształt opływowy,
- siedzenia w autach,- poduszki powietrzne, - belki boczne – wzmocnienie drzwi

• podburzanie pracowników i klientów do niewykonania lub nienależytego wykonania – jest zabronione gdy daje korzyści sobie, osobom trzecim lub ma na celu szkodzenie przedsiębiorcy. Nakłanianie nie jest zabronione, gdy ma na celu ochronę pracownika.

• rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości –
o swoim lub innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie celem przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody.
Może to być błąd na osobach lub firmach, np. osoba kierująca przedsiębiorstwem źle się wypowiada o towarach, cenach, o sytuacji gospodarczej, prawnej.

• utrudnianie wejścia na rynek
 dumping – sprzedaż towarów poniżej kosztów ich wytworzenia, lub poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców;
 bojkot – nakłanianie osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom albo niedokonywanie zakupu towarów od innych przedsiębiorców;
 dyskryminacja – rzeczowo nieuzasadnione zróżnicowane traktowanie niektórych klientów.
• pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży
• działanie mające na celu wymuszenie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub stwarzanie warunków umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towarów lub usługi u określonego przedsiębiorcy

*przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną
*nieuczciwa lub zakazana reklama
*organizowanie systemu sprzedaży lawinowej
*prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym













13. PRAWA PRZEDSIĘBIORCY ZAGRANICZNEGO

Art. 4 Zagraniczne osoby fizyczne i prawne korzystają z uprawnień wynikających z przepisów ustawy umów międzynarodowych (przepisy UE, umowy bilateralne, o ochronie inwestycji, inne umowy jeżeli jest taki zapis) lub zasady wzajemności.
Jeśli nie ma umowy to jest zasada wzajemności, która musi być materialna. Należy sprawdzić, czy obywatel Polski miałby taką samą ochronę innym Państwie.
Stosujemy ustawę tylko do państw, w których jest zasada wzajemności materialnej, a nie stosujemy tam, gdzie jest tylko zasada wzajemności formalnej.
Do sprawdzenia (jaka zasada obowiązuje) są dwie drogi:
- przez placówkę dyplomatyczną (odpowiedź do 3 lat)
- Krótsza terminowo droga – można wnioskować do sądu, żeby powołać biegłego specjalistę z danej dziedziny: - profesorów wyższej uczelni ze znajomością prawa międzynarodowego- profesorowie prawa, biegli, którzy pracują w określonych jednostkach wyspecjalizowanych związanych z prawem danego państwa.


14. TAJEMNICA PRZEDSIĘBIORSTWA
Tajemnica przedsiębiorstwa – są to :
- informacje powszechnie nieznane na danym rynku
- informacje z zakresu techniki, technologii, organizacyjne i inne mające wartość gospodarczą, które nie są stosowane na danym rynku, np. informacja kiedy będzie wyprzedaż, upusty, marże, listy kontrahentów (niebezpiecznych i dobrych)
 informacje objęte klauzulą poufności.

Jak długo trwa tajemnica przedsiębiorstwa:
 tyle co w umowie,
 jeżeli w umowie nie ma zapisu, to 3 lata po ustaniu stosunku prawnego
 aż do ustania stanu tajemnicy

Formy naruszenia:
- przekazanie informacji
- nabycie od osoby nieuprawnionej;
- wykorzystanie we własnym zakresie,
- ujawnienie,
Te formy mogą być umyślne lub nieumyślne

Odpowiedzialność za naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa.
 zaostrzona – odpowiedzialność karna - gdy powstała poważna szkoda ,to oceniać indywidualnie, gdy może zachwiać bytem przedsiębiorstwa. Było poważne zagrożenie naruszenia stabilności firmy lub dalszego funkcjonowania.

• złagodzona–
3 przesłanki : - na podstawie odpłatnej czynności prawnej, muszą to być tajemnice przedsiębiorstwa, udokumentowana w postaci umowy
złagodzenie – polega na tym ,że sąd może ale nie musi zobowiązać nabywcę w dobrej wierze do zapłaty stosownego wynagrodzenia (Stosowne – tyle za ile czasu korzystał).


15. CZYNY UTRUDNIAJĄCE WEJŚCIE NA RYNEK art. 15 !

Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, a w szczególności poprzez:
 dumping – sprzedaż towarów poniżej kosztów ich wytworzenia, lub poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców;
 bojkot – nakłanianie osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom albo niedokonywanie zakupu towarów od innych przedsiębiorców;
 dyskryminacja – rzeczowo nieuzasadnione zróżnicowane traktowanie innych klientów.
Pozostałe z art. 15 :
 pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży
 działanie mające na celu wymuszenie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub stwarzanie warunków umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towarów lub usługi u określonego przedsiębiorcy


16. SCHARAKTERYZUJ POJĘCIE DYSKRYMINACJI
Dyskryminacja – rzeczowo nieuzasadnione zróżnicowane traktowanie innych klientów.

Rzeczowe traktowanie klientów – uzasadnione i nieuzasadnione;
 rzeczowo uzasadnione różnicowanie – jest dopuszczalne w przypadku posiadanych kwalifikacji, wykształcenia, doświadczenie w pracy zawodowej, praktyka, środowisko w którym się przebywa – ważne przy wyborach, posiadane kontakty.
 rzeczowo nieuzasadnione różnicowanie – religia, wyznanie, wiek, płeć, pochodzenie etniczne, kolor skóry, narodowość.


17. SCHARAKTERYZUJ NIEUCZCIWĄ REKLAMĘ

Reklama to każda wypowiedź pozytywnie związana ze sprzedażą towarów. Pojęcia zbliżone do reklamy do: propaganda, public relations.
Propaganda – szerzenie pewnych idei.
Public relations – tworzenie pozytywnego wizerunku.

Nieuczciwa reklama Art. 16 – (def. kazuistyczna) czynem nieuczciwej reklamy jest w szczególności:
 reklama sprzeczna z przepisami prawa
sensu stricte : reklama alkoholu, papierosów, gier hazardowych,
sensu largo: namawianie do przestępstwa poprzez użycie pewnych towarów
 reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami – dobre obyczaje nie są wyjaśnione, korzystamy z kodeksu etyki który dot. pewnych zawodów z uwzględnieniem co do reklamy
- wykorzystywanie tragedii ludzkiej, uchybiająca godności ludzkiej (niewolnictwo, erotyka);
 reklama wprowadzająca w błąd – jeśli może wpłynąć na decyzję co do nabycia towaru. Błąd musi wynosić skrajnie 10 % nieprawdziwych informacji, błąd musi być znaczący
 reklama odwołująca się do uczuć – poprzez wywołanie lęku, np. przesądy, lęk nieuzasadniony;
 reklama wykorzystująca łatwowierność dzieci;
 reklama ukryta – sprawia wrażenie neutralnej informacji

II formy :
-efekt podklatkowy - np. oglądając film w kinie co 35 klatka ukazywała napój, oglądający ludzie film w pewnym momencie poczuli pragnienie. Jest to sposób prawie niedostrzegalny.

- produkt placement, usytuowanie - prezentacja jakiegoś produktu – w pewnych sytuacjach gdzie nie powinien mieć miejsca)
* reklama naruszająca prywatność – np. ktoś nas nagabuje w miejscu publicznym, spamy, listy, oferty o tej samej treści, które trafiają do nas kilka razy, wielokrotne namawianie przez telefon;
- reklama porównawcza – nie jest nieuczciwą reklamą, chyba że narusza dobre obyczaje.
Kto odpowiada za nieuczciwą reklamę:
- przedsiębiorca;
- agencja reklamy;
- przedsiębiorca, który reklamę wykonał.
Wszyscy odpowiadają solidarnie.

18. SCHATRAKTERYZUJ CZYNY W KTÓRYCH W USTAWIE JEST ODNIESIENIE
DO DOBRCYH OBYCZAJÓW
Przez dobre obyczaje należy rozumieć normy moralne i zwyczajowe stosowane w działalności gospodarczej.
Art. 3 Dobre obyczaje nie są wyjaśnione, są pozostawione swobodnemu uznaniu doktryny, praktykom, sędziom. Dobre obyczaje znajdziemy w kodeksach etyki, kodeksie dobrych praktyk. Każdy zawód ma nieco inne np. w kontaktach lekarza – musi być większa wrażliwość.
Art. 16 ust. 1 - dotyczący nieuczciwej reklamy (czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godność człowieka. Są takie reklamy które nie przystoją, są niesmaczne mogą np. wywołać wstrząs
Artykuł 16 ust. 3 – Odwołanie się do dobrych obyczajów, jeżeli chodzi o reklamę porównawczą.

19.KIEDY REKLAMA PORÓWNAWCZA NIE NARUSZA DOBRYCH OBYCZAJÓW?
art.16.ust 3
Reklama porównawcza nie jest sprzeczna z dobrymi obyczajami, jeżeli łącznie spełnia następujące warunki:
- nie jest reklamą wprowadzającą w błąd,
- w sposób rzetelny i dający się zweryfikować porównuje towary lub usługi zaspokajające te same potrzeby lub przeznaczone do tego samego celu,
- w sposób obiektywny porównuje jedną lub kilka istotnych, charakterystycznych, sprawdzalnych i typowych cech tych towarów i usług, do których może należeć także cena,
- nie powoduje na rynku pomyłek w rozróżnieniu między reklamującym a jego konkurentem, ani między ich towarami albo usługami, znakami towarowymi, oznaczeniami przedsiębiorstwa lub innymi oznaczeniami odróżniającymi,
- nie dyskredytuje towarów, usług, działalności, znaków towarowych, oznaczeń przedsiębiorstwa lub innych oznaczeń odróżniających, a także okoliczności dotyczących konkurenta,
- w odniesieniu do towarów z chronionym oznaczeniem geograficznym lub chronioną nazwą pochodzenia odnosi się zawsze do towarów z takim samym oznaczeniem;
- nie wykorzystuje w nieuczciwy sposób renomy znaku towarowego, oznaczenia przedsiębiorstwa lub innego odróżniającego konkurenta ani tez chronionego oznaczenia geograficznego lub chronionej nazwy pochodzenia produktów konkurencyjnych
- nie przestawia towaru albo usługi jako imitacji czy naśladownictwa towaru lub usługi opatrzonych chronionym znakiem towarowym, chronionym oznaczeniem geograficznym lub chroniona nazwą pochodzenia albo innym oznaczeniem odróżniającym

20. BEZSADANE POWÓDZTWO
W razie wniesienia oczywiście bezzasadnego powództwa z tytułu nieuczciwej konkurencji, sąd, na wniosek pozwanego, może nakazać powodowi złożenie jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia o odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie. Pozwany u którego na skutek wniesienia powództwa powstała szkoda może żądać jej naprawienia na zasadach ogólnych.


21. NOWE CZYNY NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI

• Czynem nieuczciwej konkurencji jest sprzedaż konsumentom towarów lub usług połączona z przyznaniem wszystkim albo niektórym nabywcom nieodpłatnej premii w postaci towarów lub usług odmiennych od stanowiących przedmiot sprzedaży

 Nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji sprzedaż jeżeli premie stanowią towary lub usługi:
- o niewielkiej wartości lub próbki towaru :
jeśli towar w opakowaniu i promocyjny jest ten sam lud jest niewielkiej wartości, dodatki do prasy, np. szampony, długopisy
- wygrane w loteriach promocyjnych organ. na podstawie przep. o grach hazardowych lub konkursach których wynik zależy od przypadku
 system sprzedaży lawinowej - polega na proponowaniu nabywania towarów lub usług poprzez składanie nabywcom tych towarów lub usług obietnicy uzyskania korzyści materialnych w zamian za nakłonienie innych osób do dokonania takich samych transakcji, które to osoby uzyskałyby podobne korzyści materialne wskutek nakłonienia kolejnych osób do udziału w systemie. System ten jest dozwolony, gdy:
- w każdej chwili można się wycofać odzyskując co najmniej 90 % ceny zakupu wszystkich nabytych od organizatora nadających się do sprzedaży towarów zakupionych w ciągu 6 miesięcy- nie jest to czyn nieuczciwej konkurencji.
- wartość sprzedaży nie może rażąco przekraczać rzeczywistej wartości produktu.





  
mg007
07.12.2012 12:04:17
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 195 #1066262
Od: 2012-2-26
dzięki ewa124
  
jacko
22.01.2018 21:55:31
Grupa: Użytkownik

Posty: 3 #2510085
Od: 2018-1-22
Skoro już jednak powiedziało się A, prowokując narodową debatę o szkodliwości neonazizmu, warto również powiedzieć B i pokazać, że w Polsce nie ma miejsca na drugą stronę totalitarnego medalu. Chodzi oczywiście o istniejące w naszym kraju i względnie nieniepokojone środowiska komunistyczne. Mowa o takich ugrupowaniach jak choćby funkcjonująca w Dąbrowie Górniczej Komunistyczna Partia Polski. W swoim programie postuluje ona ”(…) przygotowanie klasy robotniczej do wspólnej i świadomej walki o wyeliminowanie wszelkiego wyzysku poprzez budowę społeczeństwa bezklasowego w ramach ustroju socjalistycznego”, zupełnie wprost czcząc Lenina, Marksa i Engelsa, wcześniej w swojej działalności wychwalając również Józefa Stalina. KPP urządza marsze 1-majowe, jest aktywne w debacie publicznej a nawet wydaje periodyk ”Brzask”, który na okładce wita czytelników sierpem i młotem.

Nie tak dawno temu było również głośno o młodej kobiecie, która zmyła dopisek ”KAT” z grobu Bolesława Bieruta. ”To 28-letnia kobieta, która nie kryje mocno lewicowych poglądów. Na co dzień pracuje w instytucji bankowej. Fatalnie czuła się z tym, że ktoś niszczy groby. Bez względu na to, kim jest pochowana osoba. Sama kupiła środki za 300 złotych i postanowiła zmyć napis” - napisał o jej zachowaniu portal TVN Warszawa w sierpniu 2016 r. Tytuł tekstu brzmiał następująco: ”Wydała pieniądze, poświęciła weekend. Wyczyściła grób Bieruta”. Kim w rzeczywistości była owa uczynna kobieta? To Ludmiła Dobrzyniecka, działająca niegdyś w prorosyjskiej partii Zmiana, obecnie szefowa, Komunistycznej Młodzieży Polskiej (Komsomol), która w wywiadach (m.in. dla portalu Vice), chwaliła politykę Józefa Stalina twierdząc, że za Katyń odpowiadają Niemcy, a nie Rosjanie. Komsomol również posiada aktywną stronę internetową, działa na Facebooku, aktywnie rekrutuje w swoje szeregi. Jakim prawem? Czy kiedyś doczekamy się podobnego reportażu również o tych - komunistycznych - ekstremistach?
_________________
montaż klimatyzacji, naprawa wodociągów Warszawa, udrażnianie rur Mokotów

montaż klimatyzacji Warszawa, pogotowie wodociagowe, pogotowie kanalizacyjne Warszawa
  
Electra26.04.2024 17:38:26
poziom 5

oczka

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » PUBLICZNE PRAWO KONKURENCJI - PROF. J. OLSZEWSKI » MATERIAŁY

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny