WSPiA RZESZÓW II ROK MGR 2012/2013 – GW 02 BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE

NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » PROF. NADZW. DR HAB. S. PIEPRZNY » ZAGADNIENIS NA OBRONE - PROF. S. PIEPRZNY

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 3>>>    strony: [1]23

ZAGADNIENIS NA OBRONE - PROF. S. PIEPRZNY

  
43389
21.05.2013 13:31:32
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 34 #1455667
Od: 2012-1-23
Wykaz
zagadnień z prawa administracyjnego do egzaminu dyplomowego
na kierunku administracja

1. Pojęcie prawa administracyjnego i administracji publicznej.
2. Modele administracji publicznej
3. Pojęcie kontroli, nadzoru i kierownictwa w administracji.
4. Cechy i elementy stosunku administracyjnoprawnego.
5. Źródła prawa administracyjnego
6. Nieformalne źródła prawa
7. Akty prawa miejscowego .
8. Zasada praworządności, proporcjonalności, subsydiarności
9. Zasada centralizacji ,decentralizacji, koncentracji i dekoncentracji w administracji publicznej.
10. Pojęcie prawnych form działania administracji publicznej.
11. Władcze formy działania administracji.
12. Akt administracyjny(definicja, formy, rodzaje)
13. Nie władcze formy działania administracji (ugoda administracyjna, porozumienie administracyjne, czynności materialno-techniczne, działalność społeczno- organizatorska).
14. Partnerstwo publiczno-prywatne
15. Pojęcie podziału terytorialnego.
16. Rodzaje podziałów terytorialnych i jednostki podziału zasadniczego, pomocniczego, podziału do celów specjalnych.
17. Centrum administracji rządowej ( naczelne i centralne organy adm. rządowej).
18. Funkcje wojewody.
19. Rządowa administracja zespolona w województwie.(scharakteryzować krótko i wymienić kilka organów)
20. Terenowe organy rządowej administracji niezespolonej (scharakteryzować i wymienić kilka organów)
21. Pojęcie samorządu terytorialnego(scharakteryzować gminę, powiat, samorząd województwa).
22. Gmina (pojęcie, zadania, organy i sposób ich kreowania)
23. Powiat(pojęcie, zadania, organy i sposób ich kreowania).
24. Samorząd województwa ( zadania, organy i sposób ich powoływania)
25. Samorządowe jednostki organizacyjne
26. Zakład publiczny – charakterystyka i rodzaje
27. Zasady naboru do administracji publicznej, służba cywilna, status prawny pracowników samorządowych,
28. Organy nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego
29. Pojęcie bezpieczeństwa i jego rodzaje
30. Administracja bezpieczeństwa i porządku publicznego w płaszczyźnie przedmiotowej i podmiotowej
31. Służby , inspekcje i straże w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego
32. Służby ochrony państwa
33. Firmy ochrony osób i mienia
34. Usługi detektywistyczne
35. Organizacje społeczne w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego
Uwaga: Egzamin obejmuje odpowiedz na 3 pytania ( 1 pytanie z pracy dyplomowej i 2 z prawa administracyjnego) – czas odpowiedzi maksymalnie 5 minut na jedno pytanie.
  
Electra24.04.2024 23:12:47
poziom 5

oczka
  
kasiadz
21.05.2013 16:29:47
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 178 #1456047
Od: 2011-10-18
jak tam kujecie już pytajnikstrzałka
  
student89
23.05.2013 12:07:40
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 50 #1458872
Od: 2012-9-29
hej, może podzielimy się pytaniami i każdy opracuje jedno lub dwa pytania ???
  
angelaT
23.05.2013 21:00:21
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 94 #1459664
Od: 2012-1-2
jestem za było by łatwiej wesoły każdy coś przygotuje i będziemy mogli się wziąć do nauki wesoływesołyoczko
  
cb
27.05.2013 11:17:54
Grupa: Użytkownik

Posty: 3 #1465048
Od: 2013-5-27
witam, nie było mnie na ostatnim seminarium i nie dokonałam płatnosci bardzo proszę o podanie nr konta na który mogłabym przelać środki za 2 studentów bądź jakis kontakt telefoniczny do "osoby" zbierającej środki bądź na e-mail celka45@poczta.onet.pl, z góry dziękuje
  
kasiadz
27.05.2013 11:36:16
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 178 #1465056
Od: 2011-10-18
z tego co wiem to ma byc jeszcze jedno spotkanie wiec moze wtedy zapłacisz a jak nie to nie wiem, najlepiej skontaktuj sie ze starościna naszej grupy strzałka
  
heroes
27.05.2013 14:46:31
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 196 #1465468
Od: 2012-12-12
ma ktoś odp na zagadnienia???
  
kasiadz
27.05.2013 15:09:07
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 178 #1465494
Od: 2011-10-18


Ilość edycji wpisu: 1
ja sie ucze z ksiażki pozaznaczałam sobie odp w książce i z tego sie ucze nie opracowuje pytań nie ma na to czasustrzałka
  
student89
27.05.2013 16:33:51
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 50 #1465617
Od: 2012-9-29
dostał już ktoś odpowiedź od profesora z poprawioną przez niego pracę ?
  
kasiadz
28.05.2013 12:05:46
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 178 #1466768
Od: 2011-10-18
ja nie a wy?strzałka
  
student89
28.05.2013 12:34:53
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 50 #1466834
Od: 2012-9-29
ja też jeszcze nie...
  
Electra24.04.2024 23:12:47
poziom 5

oczka
  
kasiadz
03.06.2013 11:18:42
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 178 #1473126
Od: 2011-10-18
słuchajcie może przypomniec by sie prof odnośnie prac czy poprawił, bo jeżeli zapomniał albo co, nie zaszkodzi zadzwonic i zapytać ewentualnie jak długo to jeszce potrwa, i prośba do starościny grupy żeby pioprosić prof o pytania odnośnie pracy, w innych grupach promotorzy daja pytania ludziom zobaczymy co u nas prof powie, strzałka
  
martaz
03.06.2013 16:44:27
Grupa: Użytkownik

Posty: 12 #1473410
Od: 2012-1-4
Jestem za, żeby poprosić o pytania.To prawda, pozostałe grupy mają podane pytania do pracy,i nic poza pracą ich nie interesuje, a my mamy dodatkowy stres Pytania z prawa administracyjnego.
  
43389
04.06.2013 08:38:07
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 34 #1474008
Od: 2012-1-23
1.Pojęcie prawa administracyjnego i administracji publicznej.
Prawo administracyjne- jest to gałąź prawa, która reguluje działanie organów administracji, która jest:
• nieskodyfikowana,
• to prawo wspólnotowe, międzynarodowe i krajowe,
• przepisy zawierają nakazy, zakazy i zezwolenia,
• na to prawo wpływa polityka,
• reguluje strukturę organizacji, zadania i sposób ich wykonywania przez administrację,
• wzajemne prawa i obowiązki administracji oraz innych podmiotów do których kierowane są zadania administracji,
• dzieli się na prawo ustrojowe- zawiera system organów, tryb ich powoływania, prawne formy wykonywania zadań, podział terytorialny państwa,
• prawo materialne- uprawnienia i obowiązki organów,
• prawo procesowe- to tryb postępowania organów prawa procesowego w realizacji zadań z zakresu prawa materialnego.
Administracja publiczna- to wykonywanie zadań publicznych, służenie na podstawie przepisów prawa, oraz zespół instytucji.
• stanowi są zespół organów i instytucji wykonujących zadania publiczne,
• to administracja państwowa (rządowa i samorządowa),
• organy admin. rządowej działają w imieniu i na rachunek państwa, a samorządowej we własnym imieniu,
• wykonuje zadania o charakterze nie władczym,
• podejmuje działania na wniosek i z własnej inicjatywy,
• działanie z urzędu np. obowiązek szkoły podstawowej,
• wykonuje tylko zadania określone w przepisach prawa.
  
43389
04.06.2013 08:38:44
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 34 #1474010
Od: 2012-1-23
2. Modele administracji publicznej.
Model angielski- to model poddania administracji prawu powszechnemu. Akty wydawane przez administrację podlegają kontroli politycznej parlamentu oraz kontroli legalności, którą sprawują sądy powszechne.
Model francuski- cechą jest wyłączenie spraw, w których administracja występuje jako strona, z jurysdykcji sądów powszechnych.
Model niemiecki- to poddanie działalności administracji prawu, stworzenie zasad państwa prawnego oraz zawodowego i stałego aparatu administracji.
Model szwedzki- przyjęto zasadę rozdzielenia rządu i administracji centralnej.
Model amerykański- to system łupów, zgodnie z którym kadra administracji nie jest ani stała, ani fachowa. Wszystkie federalne urzędy administracyjne od najwyższych do najniższych przypadają politycznym zwolennikom nowego prezydenta.

3. Pojęcie kontroli, nadzoru i kierownictwa w administracji.
Kontrola- to funkcja organu, którego zadaniem jest sprawdzenie działalności innych organów czy instytucji oraz ocenianie prawidłowości ich działania.
Nadzór- organ nadzorujący wyposażony jest w środki oddziaływania na postępowanie organów nadzorowanych. Nadzór zawsze obejmuje kontrolę. Są to uprawnienia kontrolne wraz z możliwością wiążącego wpływania na organy czy instytucje nadzorowane.
Kierownictwo- to określony zakres władztwa, daje możliwość kierowania zachowaniem się podwładnych niezależnie od ich woli.

4. Cechy i elementy stosunku administracyjnoprawnego.
Stosunek administracyjnoprawny- to wynik oddziaływania określonej normy prawnej, na uczestników tego stosunku, co oznacza że między uczestnikami istnieje określony związek prawny. Do nawiązania tego stosunku administracyjnoprawnego zachodzi wówczas gdy zachodzi jakiś fakt, zdarzenie czy określone działanie.
Cechuje go: nierówno rzędność stron i stosunek władczy.
Do nawiązania może dojść: na podstawie decyzji administracyjnej, ustawy, na podstawie działań faktycznych organów administracji oraz zgłoszenia się do organu z określonym zgłoszeniem.
Elementy stosunku administracyjnoprawnego:
• podmioty (organ administracji, osoba fizyczna, prawna itd.),
• przedmiot ( kompetencja organu administracyjnego),
• treść ( obowiązki i uprawnienia stron).
Można je podzielić na: materialno- prawne, procesowe, sądowo- procesowe i egzekucyjne.




5.Źródła prawa administracyjnego.
• Źródła konstytucyjne
- źródła prawa powszechnie obowiązującego: - źródła prawa wewnętrznego:
-konstytucja, -uchwały RM,
-ustawy, - zarządzenia prezesa RM i Prezydenta RP
-ratyfikowane umowy międzynarodowe, - zarządzenia ministrów,
-rozporządzenia, - akty kierownictwa wewnętrznego.
-rozporządzenia z mocą ustawy, (np. decyzje KWP).
-akty prawa miejscowego.
• Źródła nieformalne:
- orzecznictwo sądowe,
- zwyczaj,
- normy moralne i etyczne.
• Źródła prawa wspólnotowego:
- pierwotne : - wtórne :
- traktaty, - wiążące: - miękkie prawo:
- zasady ogólne ETS - rozporządzenia - rezolucja
- dyrektywy - opinie
- decyzje - zalecenia
  
43389
04.06.2013 08:39:13
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 34 #1474012
Od: 2012-1-23
6. Nieformalne źródła prawa:
- orzecznictwo sądowe- wydawane orzeczenia sądowe obowiązują w indywidualnej sprawie i skierowane są do konkretnie oznaczonych podmiotów.
- zwyczaj- to powszechnie stosowana praktyka określonego postępowania.
- normy moralne i etyczne
- w prawie budowlanym: normy wiedzy i techniczne, poglądy doktryny.

7. Akty prawa miejscowego.
Gmina - Rada Gminy to organ uchwałodawczy, zaś wykonawczy to Wójt, Burmistrz i Prezydent Miasta. Akty: ustrojowe, wykonawcze i porządkowe.
Powiat- Rada Powiatu to organ uchwałodawczy, zaś wykonawczy to zarząd powiatu. Akty: ustrojowe, wykonawcze i porządkowe.
Samorząd województwa- jest tylko organ uchwałodawczy sejmik województwa. Akty: ustrojowe i wykonawcze.
8. Zasada praworządności, proporcjonalności, subsydiarności.
Zasada praworządności- wszystkie organy administracji muszą wykonywać swoje zadania w zakresie przyznanych im kompetencji na podstawie obowiązujących przepisów prawa. Nie Wolno im czynić niczego co mogłoby naruszać prawa i swobody obywatelski. To również podejmowanie decyzji o treści zgodnej z obowiązującym prawem.
Zasada proporcjonalności- władze publiczne nie mogą nakładać na obywateli unijnych innych obowiązków niż te, które są niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu, wyznaczonego przez interes publiczny. To gwarancja że uprawnienia jednostki nie będą nadmiernie ograniczane.
Zasada subsydiarności- czyli pomocniczości, oznacza taki podział zadań między organami, by nie powierzać organom wyższego stopnia, zadań które efektywniej wykona organ niższego stopnia.

9. Zasada centralizacji, decentralizacji, koncentracji i dekoncentracji w administracji publicznej.
Zasada centralizacji- to taki sposób zorganizowania aparatu administracyjnego państwa, w którym organy niższego stopnia są hierarchicznie podporządkowane organom wyższego stopnia. Organ wyższego stopnia wpływa na organy niższego stopnia za pomocą poleceń, instrukcji, wytycznych itp.
Zasada decentralizacji- to taki sposób zorganizowania aparatu administracyjnego państwa, w którym organy niższego stopnia NIE są hierarchicznie podporządkowane organom niższego stopnia. Organ wyższego stopnia nie może wydawać pleceń. Organ niższego stopnia ma własny zakres kompetencji, jest organem samodzielnym i ma własne źródło dochodów.
Zasada koncentracji- główny ciężar odpowiedzialności za administrowanie spoczywa wyłącznie na organach naczelnych i centralnych, które decydują o wszystkich podstawowych sprawach.
Zasada dekoncentracji- ciężar odpowiedzialności za administrowanie spoczywa na organach niższego stopnia, zaś organy naczelne i centralne udzielają im poleceń, wytycznych i ingerencji, a więc dekoncentracja przekazuje zadania organom niższego stopnia.

10. Pojęcie prawnych form działania.
Prawne formy działania- to czynność organu administracji, wynikająca z przepisów prawa w celu realizacji przez administrację, określonych dla niej zadań. Dzielą się na władcze i nie władcze formy działania.
Do prawnych form działania zalicza się :
• stanowienie przez administrację aktów normatywnych powszechnie obowiązujących i wewnętrznych,
• wydawanie aktów indywidualnych (aktów admin. i decyzji administracyjnych).
• zawieranie umów,
• zawieranie porozumień administracyjnych,
• prowadzenie działalności społeczno- organizatorskiej,
• wykonywanie czynności materialno- technicznych.
11. Władcze formy działania administracji.
Organ administracji jednostronnie rozstrzyga o pozycji prawnej drugiej strony stosunku prawnego. Zaś druga strona stosunku prawnego musi podporządkować się woli organu.
• stanowienie przez administrację aktów normatywnych powszechnie obowiązujących i wewnętrznych,
• wydawanie aktów indywidualnych ( aktów administracyjnych, decyzji admin.).
12. Akt administracyjny (definicja, formy, rodzaje).
Akt administracyjny- jest to władcze, jednostronne oświadczenie woli, organu wykonującego zadania z zakresu administracji publicznej. Oparte na przepisach prawa administracyjnego powszechnie obowiązującego, skierowane do konkretnego adresata, w konkretnej indywidualnej sprawie. Szczególnym rodzajem jest decyzja administracyjna, to akt kwalifikowany i rozstrzyga sprawę w całości lub w części, lub też w inny sposób kończy postępowanie w danej sprawie. Musi być wydana w oparciu o przepisy w postępowaniu przed organami administracji. To również jednostronne rozstrzygnięcie organu administracji o wiążących konsekwencjach obowiązującej normy prawa administracyjnego dla indywidualnie określonego podmiotu i konkretnej sprawy.
Rodzaje:
Akty wewnętrzne
-polecenie służbowe (rozkaz),
-akty związane (muszą być spełnione wszystkie warunki)
-akty deklaratoryjne- nie tworzy nowej sytuacji prawnej adresata, lecz potwierdza obecną.
Akty zewnętrzne:
-decyzja administracyjna ( skierowana do osób),
- akty uznaniowe,
- akty konstytutywne ( zmieniające coś w sytuacji prawnej adresata).

13. Niewładcze formy działania administracji ( ugoda administracyjna, porozumienie administracyjne, czynności materialno- techniczne, działalność społeczno- organizatorska).
Ugoda administracyjna- to pisemne porozumienie stron o spornych interesach w toczącym się postępowaniu administracyjnym, może być zawarta jeśli przepisy ustawy na to zezwalają. Ugoda musi zostać zatwierdzona przez organ administracji przed którym toczy się postępowanie administracyjne, w formie postanowienia, w przeciwnym razie nie wywiera skutków prawnych. Ugoda ma takie same znaczenie jak decyzja administracyjna.
Porozumienie administracyjne- to niewładcza forma działania administracji. Charakteryzuje je: równorzędność stron, współdziałanie podmiotów tego porozumienia, niewładczość, podmioty te wykonują zadania publiczne, zadania te muszą się mieścić w zakresie kompetencji wszystkich współdziałających podmiotów. Podstawą jest akt porozumienia, który określa: formę działań objętych porozumieniem, czas trwania, cel, data ustania, oraz dochodzi do skutku z chwilą oświadczenia, woli.
Czynności materialno- techniczne – zwane też czynnościami faktycznymi działania administracji, znajdują zawsze podstawę prawną w przepisach prawa administracyjnego. Podstawą mogą być przepisy wewnętrzne i powszechnie obowiązującego prawa. To grupa zróżnicowanych działań władczych, działania których odmowa skutkuje wydaniem decyzji administracyjnej, jak i działania czysto- techniczne np. malowanie znaków granicznych.
Działalność społeczno- organizatorska- to forma niewładcza. Typowa dla każdego podmiotu administracyjnego, stosowana gdy przepis prawa określa ogólne zadanie dla administracji bez wskazania konkretnej formy np: policja wykonuje zadania na rzecz bezpieczeństwa. Może być stosowana, jako forma samoistna, albo łącznie z formą działania władczego.

14. Partnerstwo publiczno- prywatne:
Partnerstwo publiczno –prywatne – jest to współpraca podmiotu publicznego i partnera prywatnego. Podmiotem publicznym jest jednostka sektora finansów publicznych, a partnerem prywatnym przedsiębiorca lub przedsiębiorca zagraniczny. Przedmiotem partnerstwa jest wspólna realizacja przedsięwzięcia polegającego na budowie lub remoncie obiektu budowlanego albo świadczeniu usług lub innych świadczeń, oparta na podziale zadań i zysku pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym. Współpraca ta może mieć charakter funkcjonalny – w której partner prywatny zobowiązuje się do realizacji przedsięwzięcia za wynagrodzeniem oraz poniesienia w całości lub w części wydatków na jego realizację. Oraz charakter instytucjonalny- polegający na zawiązaniu przez podmiot publiczny i partnera prywatnego spółki kapitałowej lub komandytowo- akcyjnej, której celem ma być realizacja wspólnego przedsięwzięcia.
  
43389
04.06.2013 08:39:40
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 34 #1474013
Od: 2012-1-23
15. Pojęcie podziału terytorialnego.
Podziału terytorialnego dokonuje się w tym celu, aby w każdej jednostce terytorialnej, ustanowić odpowiedni organ państwa lub jednostki niepaństwowe, wykonujące zadania państwa lub samorządu terytorialnego, które by działały w ściśle oznaczonych granicach terytorialnych.

16. Rodzaje podziałów terytorialnych i jednostki podziału zasadniczego.
Podział zasadniczy- tworzony dla organów terenowych o kompetencjach ogólnych i dla jednostek samorządu terytorialnego. Jednostkami tego podziału są: województwa, powiaty i gminy.
Podział pomocniczy- tworzony jest dla organów pomocniczych w stosunku do podstawowych. Podziałem pomocniczym są np. sołectwa oraz dzielnice miejskie i osiedla tworzone w gminie. Jednostki te nie mają odrębnej od gminy osobowości prawnej.
Podział dla celów specjalnych- tworzony jest dla wyspecjalizowanych organów administracji, organów państwowych, przedsiębiorstw lub zakładów. Tworzony jest dla organów administracji niezespolonej np. straży granicznej. Organy te działają w okręgach, obwodach lub regionach i swoim zasięgiem przekraczają obszar jednego województwa.

17. Centrum administracji rządowej (naczelne i centralne organy).
Centrum administracji
Prezydent RP
Naczelne organy administracji rządowej Centralne organy administracji rządowej
- RM - urzędy administracji państwowej
-Prezes RM
- Ministrowie kierujący działami admin. publ.
- KRRiT
18. Funkcje Wojewody.
• jest przedstawicielem RM w województwie,
• jest zwierzchnikiem zespolonej administracji rządowej w województwie
• jest organem administracji rządowej w województwie,
• jest organem nadzoru nad działalnością j.s.t i ich związków pod względem legalności,
• sprawuje kontrolę wykonywania przez organy j.s.t zadań z zakresu administracji rządowej pod względem legalności, gospodarności i rzetelności,
• jest reprezentantem Skarbu państwa,
• to organ wyższego stopnia.
19. Rządowa administracja zespolona w województwie (scharakteryzować krótko i wymienić kilka organów).
Istotą zespolenia jest zwierzchnictwo wojewody nad jednostkami zespolonymi. Zespolenie to przejawia się w 3 płaszczyznach: zespolenia kompetencyjnego, finansowego i osobowego. Organem zespolonej administracji rządowej w województwie jest wojewoda, kierownicy zespolonych służb, inspekcji i straży. Organy te powołuje i odwołuje wojewoda. Z wyjątkiem komendanta Wojewódzkiego Policji i KPSP. Szczegółową organizację określa statut urzędu wojewódzkiego nadany przez wojewodę i ogłoszony w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym. Organy: wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego, wojewódzki inspektor farmaceutyczny, komendant wojewódzki Policji, wojewódzki konserwator zabytków, wojewódzki kurator oświaty.

20. Terenowe organy rządowej administracji niezespolonej (scharakteryzować krótko i wymienić kilka organów).
Organami administracji niezespolonej są terenowe organy administracji rządowej, podporządkowane właściwemu ministrowi lub centralnemu organowi administracji rządowej. Kierownicy państwowych osób prawnych i innych państwowych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej w województwie. Organy: dyrektorzy izb celnych i naczelnicy urzędów celnych, dyrektorzy urzędów morskich, dyrektorzy urzędów statystycznych, komendanci oddziałów Straży Granicznej. Organy te mają obowiązek uzgadniać z wojewodą projekty aktów prawa miejscowego, zgodność swoich działań z poleceniami wojewody, oraz składanie wojewodzie rocznych informacji o swojej działalności.




21. Pojęcie samorządu terytorialnego (scharakteryzować gminę, powiat samorząd województwa).
Samorząd terytorialny- oznacza prawo i zdolność społeczności lokalnych, w granicach określonych prawem, do kierowania i zarządzania częścią spraw publicznych na ich własną odpowiedzialność i w interesie ich mieszkańców.
Domniemanie właściwości samorządu terytorialnego- samorząd wykonuje zadania publiczne niezastrzeżone przez konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych.

22. Gmina (pojęcie, zadania, organy i sposób ich kreowania).
Gmina – to lokalna wspólnota mieszkańców + terytorium. Gmina wykonuje zadania publiczne na rzecz wspólnoty, niezastrzeżone dla innych jednostek samorządu terytorialnego. Wykonuje również zadania własne i zlecone z zakresu administracji rządowej z mocy ustaw i porozumienia. Organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest rada gminy. W skład rady wchodzą radni, którzy wybierani są w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich i tajnych. Jako organ kontrolny, rada gminy kontroluje działalność wójta. Kadencja rady trwa 4 lata. Organem wykonawczym jest wójt. Kadencja również trwa 4 lata. Wójt jest pracownikiem samorządowym, zatrudnionym na podstawie wyboru. Kieruje on bieżącymi sprawami gminy i reprezentuje ją na zewnątrz. Zadania wykonuje przy pomocy zarządu gminy.

23. Powiat ( pojęcie, zadania, organy i sposób ich kreowania).
Powiat- to wspólnota mieszkańców + terytorium. To katalog zamknięty zadań własnych i zleconych, wynikających z ustaw i porozumień. Powiat wykonuje zadania ponadgminne (pomoc społeczna i opieka zdrowotna, przeciwdziałanie bezrobociu, ochrona dóbr kultury, porządek publiczny, bezpieczeństwo obywateli, ochrona przeciwpowodziowa i przeciwpożarowa, ochrona środowiska i przyrody, rolnictwo, leśnictwo o wymiarze ponadgminnym). Organem uchwałodawczym i kontrolnym powiatu jest rada powiatu. Kadencja trwa 4 lata. Organem wykonawczym jest zarząd powiatu, liczący od 3-5 osób. W skład wchodzi starosta jako przewodniczący, wicestarosta i członkowie. Zarząd wykonuje uchwały rady i zadania powiatu. Odwołanie starosty jest równoznaczne z odwołaniem całego zarządu. Starosta jest organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego, organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu i reprezentuje go na zewnątrz.

24. Samorząd województwa ( zadania, organy i sposób ich kreowania).
Samorząd województwa- to regionalna wspólnota mieszkańców + terytorium. Samorząd wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim, w zakresie: edukacji publicznej, szkolnictwa wyższego, ochrony zdrowia, zagospodarowania przestrzennego. Wykonuje również zadania własne i zlecone z porozumień. Zadania własne (strategia rozwoju województwa, programowanie rozwoju województwa, opracowywanie planów regionalnych, podejmowanie działań na rzecz rozwoju województwa). Organami samorządu województwa są: sejmik województwa i zarząd województwa. Organem stanowiącym i kontrolnym jest sejmik województwa. W skład sejmiku wchodzą radni. Uchwala on budżet państwa, stanowi akty prawa miejscowego. Organem wykonawczym jest zarząd. W jego skład wchodzi marszałek województwa jako przewodniczący i wicemarszałek. Kadencja trwa 4 lata. Marszałek jest kierownikiem urzędu marszałkowskiego i zwierzchnikiem służbowym pracowników.
25. Samorządowe jednostki organizacyjne:
Gmina, powiat i samorząd województwa.
26. Zakład publiczny- charakterystyka i rodzaje:
Zakład publiczny- to podstawowa jednostka organizacyjna realizująca zadania z zakresu administracji świadczącej. Celem zakładu jest bezpośrednie świadczenie usług. Organy zakładu mają prawo nawiązywania stosunków administracyjnoprawnych między organami zakładu a jego użytkownikami.
Rodzaje:
• Ze względu na rodzaj korzystania:
-zakłady otwarte np. muzea,
-zakłady o ograniczonym kręgu użytkowników np. szpitale,
- zakłady zamknięte np. zakład karny.
• Za względu na przedmiot działalności:
- zakłady podejmujące działalność oświatową, wychowawczą i naukową,
- zakłady działające w zakresie kultury i sztuki,
- zakłady służby zdrowia i opieki społecznej,
- zakłady służące zapewnieniu bezpieczeństwa i porządku publicznego
• Ze względu na prawne formy działania:
- formy działania stosowane tylko do użytkowników,
- formy działania stosowane wobec personelu,
- formy działania w układzie prawa powszechnego.

  
43389
04.06.2013 08:40:07
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 34 #1474014
Od: 2012-1-23
27.Zasady naboru do administracji publicznej, służba cywilna, status prawny pracowników samorządowych.
Służba cywilna- utworzona została w celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa. Pracownikiem służby cywilnej jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, a urzędnikiem osoba zatrudniona na podstawie mianowania. Pracownicy i urzędnicy tworzą korpus służby cywilnej. Do administracji publicznej zatrudnia się osobę: która jest obywatelem polskim, korzysta z pełni praw publicznych, nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe. Zatrudnia się na podstawie mianowania lub umowy o pracę. Status prawny pracowników samorządowych: stosunek pracy z pracownikami samorządowymi powstaje w drodze wyboru, powołania, mianowania i umowy o pracę. Na podstawie wyboru (marszałek województwa, starosta, wójt, burmistrz, prezydent miasta). Na podstawie powołania (sekretarz gminy, powiatu, skarbnik gminy, powiatu, zastępca wójta, skarbnik województwa). Mianowanie występuje tylko w gminie !!!!!

28. Organy nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego:
Organami nadzoru są:
• Prezes Rady Ministrów- może zawiesić na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej organy samorządu i ustanowić zarząd komisaryczny na 2 lata.
• Wojewoda- stwierdza nieważność uchwały organu samorządu, wstrzymuje wykonanie uchwały, wydaje rozstrzygnięcia nadzorcze, uczestniczy w posiedzeniach organów samorządu oraz zatwierdza, opiniuje rozstrzygnięcia organów samorządu.
• RIO w zakresie spraw finansowych – nadzoruje uchwały i zarządzenia w sprawach: uchwalania budżetu i jego zmiany, budżetu i jego zmiany, podatków i opłat lokalnych, absolutorium.
29. Pojęcie bezpieczeństwa i jego rodzaje:
Bezpieczeństwo – to poczucie pewności, że nic nam nie zagraża. Wyróżnia się bezpieczeństwo państwa, bezpieczeństwo publiczne i porządek publiczny. Bezpieczeństwo państwa- to ochrona ustroju konstytucyjnego przed niebezpieczeństwem zewnętrznym i wewnętrznym. Bezpieczeństwo publiczne- to stan w którym ogółowi obywateli, żyjącemu w państwie i społeczeństwie, nie grozi żadne niebezpieczeństwo. Ochrona tego bezpieczeństwa należy do państwa. Porządek publiczny- to utrzymanie porządku umożliwiającego normalny rozwój życia w państwie np. zwalczanie skutków klęsk żywiołowych i epidemii. Rodzaje: globalne, międzynarodowe, regionalne, narodowe, zewnętrzne, wewnętrzne, militarne, polityczne, energetyczne, ekologiczne, informatyczne, społeczne, kulturowe, fizyczne, socjalne, strukturalne, i personalne.

30. Administracja bezpieczeństwa i porządku publicznego w płaszczyźnie przedmiotowej i podmiotowej.
Administracja bezpieczeństwa i porządku publicznego w znaczeniu podmiotowym- wskazuje na podmioty które wykonują zadania publiczne w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego. Te zadnia dotyczą m.in. polityki zagranicznej, finansowej, publicznej, oświaty, służby zdrowia, zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego. Strefę podmiotową stanowią: Prezydent RP- naczelne i centralne organy administracji rządowej, terenowe organy administracji rządowej. W znaczeniu przedmiotowym- wyznacza zakres zadań publicznych ukierunkowanych na ochronę bezpieczeństwa i porządku publicznego. Są to zadania z zakresu bezpieczeństwa ludzi, mienia, środowiska i ochrony szeroko rozumianego porządku publicznego.

31. Służby, inspekcje i straże w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego.
Straż graniczna, Policja, SOK, Żandarmeria Wojskowa, Straż leśna, Straż łowiecka, Straż parkowa, Inspekcja sanitarna, Inspekcja transportu drogowego.

32. Służby ochrony państwa.
ABW, AW, CBA, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Służba Wywiadu Wojskowego.

33. Firmy ochrony osób i mienia.
W celu ochrony osób i mienia tworzone są wewnętrzne służby ochrony, będące uzbrojonymi i umundurowanymi zespołami pracowników przedsiębiorców lub jednostek organizacyjnych, powołane do ich ochrony. Służby te w szczególności zapewniają ochronę ważnych urządzeń jednostki, znajdujących się poza granicami chronionych obszarów i obiektów, konwojują mienie jednostki. Specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne- to wewnętrzne służby ochrony oraz przedsiębiorcy, którzy uzyskali koncesje na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie ochrony osób i mienia, mający pozwolenie na broń na okaziciela. Nadzór nad tymi formacjami sprawuje Komendant Główny Policji.


34. Usługi detektywistyczne.
Usługi detektywistyczne- są to czynności polegające na uzyskiwaniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji o osobach, przedmiotach i zdarzeniach, realizowane na podstawie umowy zawartej ze zleceniodawcą, w formach i zakresach niezastrzeżonych dla organów i instytucji państwowych. Np. poszukiwanie mienia, poszukiwanie osób zaginionych lub ukrywających się, sprawdzanie wiarygodności informacji dotyczących szkód zgłaszanych zakładom ubezpieczeniowym, zbieranie informacji w sprawie, w której toczy się postępowanie karne. Detektywem jest osoba posiadająca licencję. Wykonując czynności detektywistyczne, detektyw powinien kierować się zasadami etyki, lojalnością wobec zlecającego usługę i szczególną starannością, aby nie naruszyć wolności i praw człowieka i obywatela.

35. Organizacje społeczne w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego.
Organizacje społeczne – stwarzają możliwość społecznego zaangażowania oraz aktywnego uczestnictwa w kształtowaniu stosunków społecznych i wykonywaniu zadań publicznych. Najliczniejszą formą organizacji społecznych są stowarzyszenia. Zalicza się: OSP, WOPR ( Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe), GOPR (Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, PCK, TPD, LOK, Związek Harcerstwa Polskiego.
  
43389
04.06.2013 08:47:10
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 34 #1474022
Od: 2012-1-23
Jeśli chodzi o Profesora, dostałam info od starościny że nasze prace są sprawdzane przez inne osoby. Profesor nie ma na to czasu. Informacji nie udzielił kiedy je odda i kiedy będzie seminarium. Powiedział że tym razem on się odezwie. Moja propozycja terminu obrony jest maksymalnie do 15 lipca. Sądzę ze przy tym tempie jakie mamy.......wesoły to i tak będzie termin w lipcu.
  
student89
04.06.2013 08:55:33
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 50 #1474032
Od: 2012-9-29
też tak myslę, że będzie to lipiec... ;p dzięki za opracowane pytania;p są one opracowane z tej książki z której nam kazał?;p
  
Electra24.04.2024 23:12:47
poziom 5

oczka

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 3>>>    strony: [1]23

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » PROF. NADZW. DR HAB. S. PIEPRZNY » ZAGADNIENIS NA OBRONE - PROF. S. PIEPRZNY

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny